Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako säästää eläkepäiviä varten vai matkustella ja elää paremmin nuorempana?

Vierailija
30.08.2026 |

Pohdin tätä nelikymppisenä naisena. Mulle olis realistista säästää joka vuosi n 10 000e. Oon silti alkanut kyseenalaistaa tämän järkevyyden. Mitä jos ei esim terveys enää kestä yli 65v matkailua tai muuta "mukavaa elämää"? Eikö olisi järkevämpi nyt kun on vielä voimissaan niin kaukolomailla ja toteuttaa haaveita?

Ja ne jotka voi huoletta sekä elää leveästi että sijoittaa, älkää vaivautuko kerskumaan. Kysyn vastaavassa tilanteessa kuin itse olevilta.

Kommentit (265)

Vierailija
181/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

Toimeentulotuki on niin pieni ja ankean elämän mahdollistava tuki, että kukaan järkevä ei tähtää sille joutuvansa.

Ja hyvä niin, ei ole tarkoituskaan, että ihmiset ensin törsäävät rahansa ja sitten ovat käsi ojossa tukia pyytämässä.

Totta kai omat säästöt auttaa.

Ei siinä ole tietenkään mistään toimeentulotuesta kysymys, vaan siitä että on säästöjä joilla pystyy elämään vaikkapa 3 vuotta ilman kaiken maailman orjuuttajien määräilyjä. Säästöillä pärjää eläkkeeseen asti, niin ettei tarvitse hakea mitään mitättömiä toimeentulotukia.

Eläkkeen saa tietenkin sitten kun tulee eläkeikään.

Vierailija
182/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta menneet päivät eivät nykyisyyttä lämmitä. Mitä nykyistä tylsyyttä menneisyys parantaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun iässä pääse vielä 65-vuotiaana eläkkeelle? Eläkeikää luultavasti nostetaan vielä vuosien varrella. Miten ajattelit työelämässä jaksaa, varsinkin jos omia säästöjä ei ole silloin?

Auttaako oikeasti omat säästöt siinä vaiheessa jos haluat aiemmin eläkkeelle? Eikö se mene niinpäin että et edes saa toimeentulotukea jos jäät töistä pois aiemmin ja on omia säästöjä? Ei säästöt auta sua saamaan eläkettä yhtään  aiemmin.

Toimeentulotuki on niin pieni ja ankean elämän mahdollistava tuki, että kukaan järkevä ei tähtää sille joutuvansa.

Ja hyvä niin, ei ole tarkoituskaan, että ihmiset ensin törsäävät rahansa ja sitten ovat käsi ojossa tukia pyytämässä.

Totta kai omat säästöt auttaa.

Ei siinä ole tietenkään mistään toimeentulotuesta kysymys, vaan siitä että on säästöjä joilla pystyy elämään vaikkapa 3 vuotta ilman kaiken maailman orjuuttajien määräilyjä. Säästöillä pärjää eläkkeeseen asti, niin ettei tarvitse hakea mitään mitättömiä toimeentulotukia.

Eläkkeen saa tietenkin sitten kun tulee eläkeikään.

Eläkkeellä kärjekkäätkin mielipiteet eivät vaikuta eläkkeeseen. Ei ole enää renki.

Vierailija
184/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustin nuorempana ja pidin silloinkin arvossa esim. laadukkaita hotelleja.  Se oli yksi syy, miksi reissasin mieluiten yksin, monet halusivat lähteä pääkriteerinä kaiken edullisuus. Minä en ole rikas mutta en ole koskaan joutunut miettimään raha-asioita. Nyt eläkeikään päästyäni matkaintoni on yllättäen laantunut, luulin että olisi käynyt toisin. Hyvä etten aikoinani kituuttanut ja valinnut kohteita muiden mielipiteiden ja budjettien mukaan.  Jos nyt vielä saan päähäni matkustaa, sen on oltava entistäkin tasokkaampaa. 

Vierailija
185/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse alle nelikymppisenä naisena valitsen mieluummin sijoittamisen kuin kymppitonnin vuosittaisen matkustelun. Luultavasti 45-50 v iässä lopetan työnteon kokonaan oman varallisuuden turvin. Ei innosta kaukomaille lentäminen, vaan yleensä riittää joku lyhyempi ulkomaan reissu ja enemmän kotimaan matkailua/mökkeilyä ja luonnossa liikkumista. Ei tuollainen lentely ole nykyään enää edes kestävää kuluttamista.

Kotimaan matkailu sinänsä jees, mutta ei se paljon rahallisesti eroa ulkomaan matkailusta.

Täällä on kalliit hotellit ja vuokramökit. Ruoka ja juoma on kallista. Kelit mitä sattuu.

Ei se eu-alueen lentolippu sitten loppujen lopuksi niin kallis ole. Eläminen ja oleminen monessa ulkomaassa on paljon Suomea edullisempaa...

Vierailija
186/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä alkaa lähestyä eikä kuulkaa enää kiinnosta ollenkaan matkustelu kuten ennen. Näin se vaan menee. Meillä oli mahdollisuus matkustella kun lapset oli vielä pieniä/nuoria. Käytettiin siihen rahaa ja siitä olen erityisen tyytyväinen. Ja lapsille jäi hienot muistot kaikista reissuista. Sairastuin muutama vuosi sitten syöpään (en tupakoi, en juo alkoholia, en syö punaista lihaa: silti se pirulainen löysi minut). Tämä elämä on venäläistä rulettia, mikä sitten kenellekin osuu. Eläkepäiviltä odotan kiireettömyyttä ja sitä että ei tarvitse lähteä joka päivä minnekään! Toki omille lapsille yritän sanoa että laittakaan edes pieni siivu joka kk sijoituksiin, kyllä se kuitenkin tuo turvaa tulevaisuudessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perskokkareitten hilatessa tavallisen rahvaan eläkeiän 77 vuoteen ehtii rupusakki kuolla joko hoidon puutteeseen tai nälkään ennen ensimmäistä eläkettä. Fassarit luottavat tilastoon. Ja elleivät muuten kuole, niin sattuuhan "onnettomuuksia" ja on syanidikakutkin keksitty.

En jaa poliittista agendaasi tässä, mutta olen samaa mieltä siitä, että kun eläkeikää koko ajan hilataan ylöspäin, niin myös ennen eläkeikää kuolleiden määrä tulee kasvamaan. Eli eläkkeestä ei koskaan päästä nauttimaan. Toisaalta jos työt loppuu jo viiskymppisenä eikä työnantajat enää niin vanhoja palkkaa  ja eläkeikä on päälle 70 v, niin olisihan se mukavaa, jos työttömänä ei tarvitsisi pelkän yleistuen varassa elää. 

Vierailija
188/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mitoittaa se oma elämä niin, että varat riittävät säästöihin/sijoituksiin vanhuuden varalle ja siihen mielekkääseen ja merkityksellisen elämään. Jos ei ole varaa käydä matkoilla joka vuosi, käy vaikka joka neljäs vuosi. Jos jokin muu kuin matkailu antaa enemmän, miksi sitten matkustella ollenkaan?

2000-luvulla ulkomaanmatkailusta tuli suomalaisille elämään kuuluva standardi, ilman vähintään yhtä ulkomaanmatka/vuosi elämä ei ole mielekästä. Aiemmin suurin osa ihmisistä ei matkustellut ollenkaan.

Vierailija
189/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustin nuorempana ja pidin silloinkin arvossa esim. laadukkaita hotelleja.  Se oli yksi syy, miksi reissasin mieluiten yksin, monet halusivat lähteä pääkriteerinä kaiken edullisuus. Minä en ole rikas mutta en ole koskaan joutunut miettimään raha-asioita. Nyt eläkeikään päästyäni matkaintoni on yllättäen laantunut, luulin että olisi käynyt toisin. Hyvä etten aikoinani kituuttanut ja valinnut kohteita muiden mielipiteiden ja budjettien mukaan.  Jos nyt vielä saan päähäni matkustaa, sen on oltava entistäkin tasokkaampaa. 

Itsellä on eläkeikään reilu vuosi aikaa ja yllättäen jo muutaman vuoden ajan on matkainto laantunut. Ei pahemmin kiinnosta ulkomaan eikä kotimaan matkat enää, siksi suosittelen matkustamaan (ja säästämään) nuorempana kun kiinnostusta vielä on.

Vierailija
190/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauskessa säästä Suomeen! Kaikki säästösi tullaan sosialisoimaan! Muuta mieluummin muutamaksi vuodeksi fiksuun maahan, ota sinne säästötilit ym. ja siirrä omaisuutesi pois. 

Vierailija
191/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näyttäisi suurin osa miettivän sitä elämästä nauttimisesta matkustelun kautta itseä ei ole taas matkustelu koskaan kiinnostanut vapaa ajan vietossa nautin tutuista maisemista mökillä ja tutusta ravintoloitsijasta joka muistaa aina minut kun menen syömään. matkustelussa ahdistaa oudot tuntemattomat paikat ja siellä liikkuminen en nauti yhtään niistä. Nyt vanhemmilla päivillä joudun matkustelemaan työn puolesta eikä mikään maksa mitään niin kyllä nuo työ reissut ihan kuitenkin menee mutta turistina ei kyllä kiinnosta yhtään matkustella joten rahaa säästyy muihin harrastuksiin. Mutta onpagn nyt päässyt työn puolesta näkemään sen matkailun ja kyllähän se näkyy mitä etukäteen olen ajatellut epämiellyttäväksi oikean junan oikean hotellin löytäminne nja epämiellyttävyys oudosta kaupungista

Vierailija
192/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata SÄÄSTÄÄ vaan SIJOITTAA. 

On niitå jotka elää. 

Ja sitten niitä jotka sijoittaa. 

Vierailija
193/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää EI voi elää tulevaisuudessa ainoastaan NYT. Suosittelen, että tekee niin kuin hyvältä tuntuu juuri NYT. Olen elänyt näin ja mikään ei kaduta. N61

Vierailija
194/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustele ja nauti elämästäsi nuorena. Jos olet vielä elossa n. 40-vuotiaana, sijoita rahaa eläkepäiviä varten. Toki voit aloittaa jo nuorena pistämällä muutaman kympin, siitä voi tulla ihan mukava potti vuosien mittaan.

Mitään takeita ei ole siitä, että ylipäänsä voit elää vanhaksi. Ennen hyvinvointivaltiossa ja kylmänsodan vakaudessa oli palon varmempaa, nyt ei mikään ole varmaa. Vanhana voi fysiikka pettää, mutta itseäni on yllättänyt myös muuttuminen henkisesti. Ei huvita, ei kiinnosta, pelkkä ajatus jostain hirmu kuumasta, turisteja täynnä olevasta maanvyöry- tai palopesäkkeestä ällöttää, mukavuudenhalu vie voiton kaikesta. Hyvä kun viitsin lähikaupassa käydä. En olisi ikinä nuorena voinut kuvitellakaan. 

Vaikuttaa siltä, että aivoissa on alkanut jo jonkinlainen jähmettyminen, jos mikään uusi ei enää kiinnosta. Kerrot, että itsekin olet huomannut henkisen muuttumisen. Olisi kyllä aika kamalaa huomata, että lähikauppa on ainoa virike. Kävisin sinuna lääkärissä. 

Nimittäin maailmassa on kyllä muitakin paikkoja kuin vain kuumia turistirysiä. Voihan sitä lähteä eläkepäivillään käymään vaikka Islannissa tai Grönlannissa. Ei ole hirmu kuumaa, ei turisteja täynnä eikä palopesäkkeitä. 

Olen 60+ ja tykkään matkustamisesta. En ole huomannut henkistä muuttumista siihen suuntaan, etteikö uudet asiat edelleen kiinnostaisi. Mieluummin kannattaa pitää itsensä virkeänä, opiskella uusia kieliä ja matkustella. 

islandissa on itse asiassa liikaa turisteja se on todella suosittu kohde eikä siellä saa edes vapaasti leiriytyä ja kilometrivero joudutaan maksamaan toisin kuin esin suomessa saa leiriytyä helposti.

https://www.youtube.com/@rebelwerks

Vierailija
195/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näyttäisi suurin osa miettivän sitä elämästä nauttimisesta matkustelun kautta itseä ei ole taas matkustelu koskaan kiinnostanut vapaa ajan vietossa nautin tutuista maisemista mökillä ja tutusta ravintoloitsijasta joka muistaa aina minut kun menen syömään. matkustelussa ahdistaa oudot tuntemattomat paikat ja siellä liikkuminen en nauti yhtään niistä. Nyt vanhemmilla päivillä joudun matkustelemaan työn puolesta eikä mikään maksa mitään niin kyllä nuo työ reissut ihan kuitenkin menee mutta turistina ei kyllä kiinnosta yhtään matkustella joten rahaa säästyy muihin harrastuksiin. Mutta onpagn nyt päässyt työn puolesta näkemään sen matkailun ja kyllähän se näkyy mitä etukäteen olen ajatellut epämiellyttäväksi oikean junan oikean hotellin löytäminne nja epämiellyttävyys oudosta kaupungista

Vanhempana ei vaan jaksa nauttia ja juosta paikasta toiseen. Puhumattakaan siitä etä 90-luvulla sai vielä museoissa ym rauhassa katsella teoksia. Ei ollut miljoonaa kiinalaista puhelimineen. 

Vierailija
196/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin juuri eläkkeelle enkä tunne olevani juurikaan huonommassa kunnossa kuin 50 vuotiaana.

Voin matkustella, mökkeillä, bilettää (omien kavereideni kanssa jotka ovat  yli 60 v), meillä on tosi kivaa-

Onneksi osasin varautua tähän ja talous on kunnossa.

En kuvitellut koskaan kuolevani ennen eläkeikää. Nyt olen vapaa tekemään mitä haluan.

Varautukaa ihmeessä siihen että voitte elää 30 vuotta eläkkeellä!

Ai jaksat juosta Pariisissa paikasta toiseen ja vielä valvoa yön sen perään?

Vierailija
197/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että, hajauttaa riskin jos satut kuolemaan ennen eläkeikää. Edellyttää luonnollisesti sitä että on tulojen puolesta varaa molempiin.

Vierailija
198/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä jaksanut kuusvitosena laittaa rahaa menemään matkusteluun. Sehän ei ole halpaa. Kyllä siinä saa rahaa palamaan ihan mukavasti.

Vierailija
199/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on mennyt niin epäennustettavaksi että jos jotain haluaa tehdä, se kannattaa tehdä nyt, koska tulevaisuudessa se voi olla mahdotonta syystä tai toisesta.

Vierailija
200/265 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse alle nelikymppisenä naisena valitsen mieluummin sijoittamisen kuin kymppitonnin vuosittaisen matkustelun."

Ei kai sitä rahaa ole pakko kokonaisuudessaan laittaa matkusteluun? Jos palkasta jää 10 000 vuodessa, voi siitä ihan hyvin laittaa pari-kolme tonnia matkoihin, jos niistä tykkää (ja ap ilmeisesti tykkäisi, koska ei muuten sellaista edes miettisi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä