Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko älykkäillä ja lahjakkailla miehillä vaikeampaa löytää puolisoa?

Vierailija
30.08.2026 |

Jokaisella amismiehelläkin tuntuu olevan nainen. 

Mutta minä tunnen kymmeniä dippainssimiehiä. Heistä alle puolella on puoliso.

Onko tässä jonkinlainen kohtaanto-ongelma?

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jatkuvasti sekoittavat koulutuksen ja älykkyyden?

Onhan niillä hyvin vahva korrelaatio tällaisessa maassa, jossa kuka tahansa saa ilmaiseksi minkä tahansa koulutuksen, mihin onnistuu pääsemään.

Voit lukea itsesi vaikka maailman älykkäimmäksi ihmiseksi ja silti et välttämättä saa töitä, koska kaikki muut ovat sinua tyhmempiä.

Vierailija
102/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen pitää aina kyetä tuntea olevansa miestä parempi älyllisesti joten fiksu "manspleinaava" mies saa naisessa aikaan tyhmyyden tunteen joka on aivan sietämätöntä.

Tämä menee juuri päinvastoin. Useimmat naiset toivovat miehensä olevan heitä itseään älykkäämpi. Ja toisaalta sitten taas useimmat miehet toivovat naisen olevan korkeintaan yhtä älykäs kuin he itse. Tuloksena yksin jäävät tyhmimmät miehet ja älykkäimmät naiset.

No jos tästä tulee sinulle hyvä mieli, todistit kuitenkin vaan lähinnä sen että naisen pitää tosiaan tuntea olevansa älykäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäästä ja lahjakkaasta miehestä kiinnostuvat kaikki naiset, tyhmästä ja lahjattomasta yleensä vain itsekin tyhmät ja lahjattomat naiset, joten onhan siinä enemmän mahdollisuuksia ja ennen kaikkea parempia mahdollisuuksia.

Niin no saahan minusta kiinnostua, mutta minua ei kiinnosta rumat naiset, olivat ne miten älykkäitä tahansa. Täytyy olla vähintään Susanna Penttilä.

Vierailija
104/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen pitää aina kyetä tuntea olevansa miestä parempi älyllisesti joten fiksu "manspleinaava" mies saa naisessa aikaan tyhmyyden tunteen joka on aivan sietämätöntä.

Tämä menee juuri päinvastoin. Useimmat naiset toivovat miehensä olevan heitä itseään älykkäämpi. Ja toisaalta sitten taas useimmat miehet toivovat naisen olevan korkeintaan yhtä älykäs kuin he itse. Tuloksena yksin jäävät tyhmimmät miehet ja älykkäimmät naiset.

No jos tästä tulee sinulle hyvä mieli, todistit kuitenkin vaan lähinnä sen että naisen pitää tosiaan tuntea olevansa älykäs.

Yläpuolella kyllä kirjoitin varsin selvästi, että naiset toivoisivat miehensä olevan itseään älykkäämpi. Mutta ihan miten vaan.

Vierailija
105/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tilastot todistavat juuri päinvastaista. Mitä koulutetumpi mies, sitä todennäköisemmin on kestävässä parisuhteessa ja saa esim lapsia. 

Älykäs mies on erittäin haluttu puoliso. Vaikeinta puolison löytäminen on syrjäytyneille heikkolahjaisille miehille. Naiset eivät etsi hoidokkia, vaan haluavat kunnioittaa miestään. 

Älykäs mies on pariutumisen suhteen Suomen kaltaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa yhtä huonossa asemassa kuin älyllisesti heikkolahjainen. Esimerkiksi teknillisen fysiikan opiskelijoissa on paljon enemmän kokemattomia kuin saman ikäisissä amiksissa.

Älykäs on aina paremmassa asemassa parinvalinnassa kuin vähemmän älykäs.

Teknillisen fysiikan opiskelijoilla on erittäin miesvaltainen opiskelijayhteisö, ja se epäilemättä vaikuttaa heidän parinvalintaansakin. Jos harrastusyhteisötkin vielä ovat samansuuntaisia, vaikutus kumuloituu.

Kuvitellaan opiskelija Olavi, joka opiskelee teknillistä fysiikkaa ja harrastaa sählyä sekä tietokonepelejä, tai hänen kaksoisveljensä, täsmälleen yhtä älykäs Osmo, joka opiskelee luokanopettajaksi ja harrastaa paritansseja ja teatteria. Kumpi pariutuu todennäköisemmin?

Jos otetaan lähtökohdaksi "älykäs mies on erittäin haluttu puoliso" ja molemmat henkilöistä haluavat pariutua, niin Olavin pitäisi pariutua selvästi todennäköisemmin. Olavi tekee tinder-profiilin, jossa kertoo opiskelevansa teknillistä fysiikkaa Aallossa ja hän saa hetkessä kymmeniä matcheja. Luokanopettajat ovat keskimäärin älykkyydeltään hieman keskitason yläpuolella, joten hän joutuu näkemään hieman enemmän vaivaa.

Nimenomaan nyt puhutaan identtisistä kaksosista, jotka ovat yhtä älykkäitä mutta kiinnostuneita eri asioista. 

Totta, mutta yleisesti ottaen tiedetään fysiikan opiskelijoiden olevan tilastollisesti kaikkein älykkäimpiä ja selvästi älykkäämpiä kuin keskiarvo. Kun Olavi kertoo opiskelualansa tinderissä, naiset välittömästi tietävät Olavin olevan älykäs ts. erittäin haluttu puoliso, jolloin Olavi saa paljon matcheja. Osmon älykkyyttä ei voi päätellä luokanopettajaopinnoista, joten hän joutuu näkemään enemmän vaivaa älykkyytensä osoittamiseen.

Osmon ei koskaan tarvitse edes mennä Tinderiin, jos hän opiskelee luokanopettajaksi, käy tansseissa ja tykkää teatterista.

Totta, jos hän pystyy tansseissa ja teatterissa osoittamaan älykkyytensä. Mielestäni koulutuksen mainitseminen tinderin biossa on silti helpompaa, joten Olavi on paremmassa asemassa. Toki Osmon asema on myös hyvä. Joku nainen ennemmin tai myöhemmin näkee Osmon älykkyyden.

Vierailija
106/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäästä ja lahjakkaasta miehestä kiinnostuvat kaikki naiset, tyhmästä ja lahjattomasta yleensä vain itsekin tyhmät ja lahjattomat naiset, joten onhan siinä enemmän mahdollisuuksia ja ennen kaikkea parempia mahdollisuuksia.

Niin no saahan minusta kiinnostua, mutta minua ei kiinnosta rumat naiset, olivat ne miten älykkäitä tahansa. Täytyy olla vähintään Susanna Penttilä.

Eli naisen pitää olla vähintään isoäiti-ikäinen? No kai se elämänkokemuskin on jonkinlaista viisautta.

Vierailija
107/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tilastot todistavat juuri päinvastaista. Mitä koulutetumpi mies, sitä todennäköisemmin on kestävässä parisuhteessa ja saa esim lapsia. 

Älykäs mies on erittäin haluttu puoliso. Vaikeinta puolison löytäminen on syrjäytyneille heikkolahjaisille miehille. Naiset eivät etsi hoidokkia, vaan haluavat kunnioittaa miestään. 

Älykäs mies on pariutumisen suhteen Suomen kaltaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa yhtä huonossa asemassa kuin älyllisesti heikkolahjainen. Esimerkiksi teknillisen fysiikan opiskelijoissa on paljon enemmän kokemattomia kuin saman ikäisissä amiksissa.

Älykäs on aina paremmassa asemassa parinvalinnassa kuin vähemmän älykäs.

Teknillisen fysiikan opiskelijoilla on erittäin miesvaltainen opiskelijayhteisö, ja se epäilemättä vaikuttaa heidän parinvalintaansakin. Jos harrastusyhteisötkin vielä ovat samansuuntaisia, vaikutus kumuloituu.

Kuvitellaan opiskelija Olavi, joka opiskelee teknillistä fysiikkaa ja harrastaa sählyä sekä tietokonepelejä, tai hänen kaksoisveljensä, täsmälleen yhtä älykäs Osmo, joka opiskelee luokanopettajaksi ja harrastaa paritansseja ja teatteria. Kumpi pariutuu todennäköisemmin?

Jos otetaan lähtökohdaksi "älykäs mies on erittäin haluttu puoliso" ja molemmat henkilöistä haluavat pariutua, niin Olavin pitäisi pariutua selvästi todennäköisemmin. Olavi tekee tinder-profiilin, jossa kertoo opiskelevansa teknillistä fysiikkaa Aallossa ja hän saa hetkessä kymmeniä matcheja. Luokanopettajat ovat keskimäärin älykkyydeltään hieman keskitason yläpuolella, joten hän joutuu näkemään hieman enemmän vaivaa.

Nimenomaan nyt puhutaan identtisistä kaksosista, jotka ovat yhtä älykkäitä mutta kiinnostuneita eri asioista. 

Totta, mutta yleisesti ottaen tiedetään fysiikan opiskelijoiden olevan tilastollisesti kaikkein älykkäimpiä ja selvästi älykkäämpiä kuin keskiarvo. Kun Olavi kertoo opiskelualansa tinderissä, naiset välittömästi tietävät Olavin olevan älykäs ts. erittäin haluttu puoliso, jolloin Olavi saa paljon matcheja. Osmon älykkyyttä ei voi päätellä luokanopettajaopinnoista, joten hän joutuu näkemään enemmän vaivaa älykkyytensä osoittamiseen.

Osmon ei koskaan tarvitse edes mennä Tinderiin, jos hän opiskelee luokanopettajaksi, käy tansseissa ja tykkää teatterista.

Totta, jos hän pystyy tansseissa ja teatterissa osoittamaan älykkyytensä. Mielestäni koulutuksen mainitseminen tinderin biossa on silti helpompaa, joten Olavi on paremmassa asemassa. Toki Osmon asema on myös hyvä. Joku nainen ennemmin tai myöhemmin näkee Osmon älykkyyden.

Osmo tapaa koko ajan naisia opinnoissaan ja harrastuksissaan, ja hänen älykkyytensä tulee esiin päivittäisessä kanssakäymisessä. Osmon kaltaisten poikien ei tarvitse Tinderiä koskaan ladata. 

Vierailija
108/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Kyllä mun tuntemilla akateemisilla miehillä on kaikilla vaimot.

Se varmaan vaikuttaa minkä ikäinen olet. Jos ikää on 60+ kuten monilla tämän palstan vakiokirjoittelijoilla, niin sinun ikäluokassasi akateeminen tutkinto oli selvästi harvinaisempi ja sitä arvostettiin ihan eri tavalla kuin nuorempien sukupolvien kohdalla.

Tiedän monia nuorempia mieskollegoja, jotka ovat sinkkuja vaikka heillä on akateeminen tutkinto. Ja ikää kuitenkin monella jo yli 30 vuotta.

Vierailija
109/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa, se on puhdasta matematiikkaa, älykäs mies etsii tietysti älykästä naaraspuolista lajikumppania. Mutta koska pöljät ovat enemmistönä, älykkään kumppanin löytäminen on yhtä vaikeaa kuin löytää kanan suusta hampaita.

Vierailija
110/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmälle kelpaa tyhmä puoliso, älykkäälle ei. Koska älykkäitä naisia on vähemmän niin on vaikeampi löytää sellainen kumppani, jota etsii.

Vierailija
111/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli naisen pitää olla vähintään isoäiti-ikäinen? No kai se elämänkokemuskin on jonkinlaista viisautta.

Eikun se Penttilä on hoikka ja ottaa paremmin suihin kuin sinun isoäitisi. Sun muija ei kiinnosta koska se on hihittelevä pikkutyttö.

Vierailija
112/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, ellei mies ole ihan poikkeuksellisen ruma tai huonokäytöksinen. Ja ne ap:n kuvailemat amismiehet saavat amisnaisia.

Sen sijaan luulen vahvasti, että älykkäällä ja lahjakkaalla naisella on vaikeampaa löytää puoliso.

Itse olen keskivertolahjakas mies ja ottaisin itseäni älykkäämmän naisen enemmän kuin mielelläni, mutta jostain ihmeen syystä en usko sen toteutuvan ;)

Taas mutuilua, mun perässä on aina juosseet elämässä pitkälle tähtäävät naiset ja itse en ole suorittanut edes ammattitutkintoa. Toki olen aina ollut ahkera ja testien mukaan älykäskin, joten olen aina työllistynyt hyvin suht hyväpalkkaisiin ammatteihin vaikkei koulu kiinnostanutkaan.

Olin vähän jännempi kaveri nuorena ja tämä lienee osasyy kiinnostukseen, luonnetta ja ulkonäköä on myös kehuttu naisten toimesta aktiivisesti ja hauskakin kuulemma olen. Vaimolla on ylempi korkeakoulututkinto jonka suorittamisen ajan kävin töissä ettei tarvinnut kituutella.

Toisinaan koulutustaso korreloi ainoastaan kasvuolosuhteiden ja motivaation kanssa eikä niinkään itse älykkyyden.

Harvinaisen rehellinen kirjoitus

No se on ihan totta, jos minulla olisi ollut normaalit perheolosuhteet niin olisin todennäköisesti opiskellut pitkälle.

Jos saat lapsesta asti joka viikko turpaan kotona ollessasi niin ei siinä tule mietittyä että "haluampa olla isona astronautti" tai "haluan suunnitella siltoja kun olen aikuinen". Jonkunnäköisen auktoriteettiongelman sain tuon lapsuuteni seurauksena enkä sovellu instituutioihin mitkä ovat kovin byrokraattisia tai sisältävät vanhanaikaista ja kankeaa patruunajohtamista, autonomia on melkeinpä tärkein kriteeri työpaikan valinnassa.

Vierailija
113/113 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko älykkäillä ja lahjakkailla miehillä vaikeampaa löytää puolisoa?" Yleensä älykkäät ja lahjakkaat miehet ovat erittäin varakkaita, luulisi että jokainen nainen takertuisi sellaiseen mieheen kuin ruoto kalansyöjän kitalakeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä