Miksi nyt eläkkeellä olevat kuvittelevat tehneensä kovemmin töitä kuin nykysukupolvet?
Kommentit (738)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on yrittäjiä, jotka ovat mielestään tehneet töitä 24/7.
Kun aloitin työelämän ns. alimmalta portaalta 90-luvulla, niin kollegoille oli tärkeintä pitää liiton neuvottelemat tauot. Niitä taukoja ei voinut pitää työmaalla, vaan niitä varten ajettiin takaisin konttorille, ja tauon jälkeen taas hetkeksi työmaalle. Suurin osa työpäivästä meni ees-taas ajellessa.
Mullakin yhdessä työpaikassa lähellä eläkeikää oleva mummo horisi jostain 10 min. tauosta joka tunti, kun ollaan pakkotahtisessa työssä. Oli näitä varmaan jollain vuosikymmenellä ollut, mutta ei tuollaista ollut mitään mahdollisuutta pitää nykypäivän tuottavuusvaatimuksilla ja siitäkin oli vain luovuttu ajan saatossa. Mummo lähti 63-vuotiaana eläkkeelle, montakohan tuntia saan itse painaa enemmän töitä elämäni aikana, kun tuollaisia 10 min. huileja ei joka tunti ole?
Nuoret ei lue TESsiä. Meillä 6 tuntia tekevät kävi lounaalla ja suuttui, kun pomo muistutti, että 6 tunnin työpäivään ei kuulu palkallista tai palkatonta lounastaukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan mekin tehdään eläkkeellä. Ja seuraavat. Ja seuraavat.
No ainakin joudumme olemaan 10 vuotta pitempään työelämässä kuin he. Olen syntynyt 70-luvulla ja tavoite-eläkeikäni on 69 vuotta. Nousupaineita on 70:n ikävuoden toiselle puolelle.
69 vuotta on kuusi vuotta enemmän kuin 63. Ei kymmentä vuotta.
Mulla oli eläkeikä 63 v, samanikäisen tutun 64 v 3 kk. Hän oli valtion hommissa. En tiedä miksi niin. Olemme nyt 81.
Ja työkyvyttömyyseläkettä ei ole poistettu. Nytkin on nuoria eläkeläisiä. Varhaisdementiat yleistyvät, työikäisiä jää siksi eläkkeelle.
Miten uskoisitte pärjäävänne työelämässä nykypäivänä, kun sähköpostiin kirjautuminenkin on ylivoimaisen vaikeaa? MIelestäni olisi reilua viettää niitä eläkevuosia ihan rauhassa puuttumatta yhteiskunnan asioihin ja antaa tilaa nuoremmille. Ehkä äänioikeus voitaisiin poistaa kun ihminen eläköityy, nykymalli on täysin kestämätön ja tietty sukupolvi haluaa ylläpitää sitä ja jättää laskun lapsenlapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
He tajuavat olevansa ylimääräinen, suuri kuluerä. Eläkettä ei alunperin tarkoitettu sitä varten, että ihminen elää se varassa 40 vuotta, 60-100v.
Miettikää, miten kalliiksi tuo tulee paitsi eläkkeen maksajille, myös terveydenhuollolle!
Mahtavaa,kaikki eläkeläiset elää 100-vuotiaaks!Miten vuosia koulun penkkiä kuluttava nuoriso?Valitaan ala joka ei tule koskaan työllistämään ja sitten makoillaan Kelan elättämänä.Miettikää,miten kalliiksi se tulee.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskoisitte pärjäävänne työelämässä nykypäivänä, kun sähköpostiin kirjautuminenkin on ylivoimaisen vaikeaa? MIelestäni olisi reilua viettää niitä eläkevuosia ihan rauhassa puuttumatta yhteiskunnan asioihin ja antaa tilaa nuoremmille. Ehkä äänioikeus voitaisiin poistaa kun ihminen eläköityy, nykymalli on täysin kestämätön ja tietty sukupolvi haluaa ylläpitää sitä ja jättää laskun lapsenlapsilleen.
Miksi 89-vuotiaan äitini pitäisi pärjätä työelämässä nykypäivänä, vaikka hän osaakin kirjautua säköpostiin?
Omat vanhemmat tekivät pitkän työuran vai voiko puhua urasta, kun tekee kolmivuorotyötä, toinen kaivoksen rikastamolla ikävuodet 20- 64 eli 44 vuotta, toinen sairaalassa 45 vuotta pl kaksi vuotta kotona lapsia hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin työelämän ns. alimmalta portaalta 90-luvulla, niin kollegoille oli tärkeintä pitää liiton neuvottelemat tauot. Niitä taukoja ei voinut pitää työmaalla, vaan niitä varten ajettiin takaisin konttorille, ja tauon jälkeen taas hetkeksi työmaalle. Suurin osa työpäivästä meni ees-taas ajellessa.
Mullakin yhdessä työpaikassa lähellä eläkeikää oleva mummo horisi jostain 10 min. tauosta joka tunti, kun ollaan pakkotahtisessa työssä. Oli näitä varmaan jollain vuosikymmenellä ollut, mutta ei tuollaista ollut mitään mahdollisuutta pitää nykypäivän tuottavuusvaatimuksilla ja siitäkin oli vain luovuttu ajan saatossa. Mummo lähti 63-vuotiaana eläkkeelle, montakohan tuntia saan itse painaa enemmän töitä elämäni aikana, kun tuollaisia 10 min. huileja ei joka tunti ole?
Nuoret ei lue TESsiä. Meillä 6 tuntia tekevät kävi lounaalla ja suuttui, kun pomo muistutti, että 6 tunnin työpäivään ei kuulu palkallista tai palkatonta lounastaukoa.
Pomon tehtävä on kertoa nuorille työpaikan taukokäytännöt riittävän selkeästi, ei työntekijän kuulu itse lukea koko tessiä läpi. Kun tämä kerrotaan heti ensimmäisenä työpäivänä niin väärinkäsityksiä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko te nyt eläkkeellä olevat maksoitte eläkemaksuja prosentuaalisesti palkastanne?
8,65 prosenttia viimeisinä vuosina.Eikä valitettu korkeista eläkemaksuista.
Mistä lähtien on eläkkeellä oleville kertynyt eläkettä ? vuodesta 2017 alkaen sitä kertyy 17 ikävuodesta alkaen. 2005 alkaen 18 vuotiaasta alkaen. Eli nuoremmille sukupolville näin. Ennen 2005 eläke alkoi kertymään vasta 23 ikävuodesta alkaen. Työeläkelaki astui voimaan 1962. Tästä voimme päätellä, että ns suurilla ikäluokilla eläkkeet ovat jääneet melko pieniksi. Ja nuoremmat sukupolvet kerryttävät 5-6 vuotta eläkettä enemmän,
Vierailija kirjoitti:
Paljonko te nyt eläkkeellä olevat maksoitte eläkemaksuja prosentuaalisesti palkastanne?
Mun YEL-maksuni oli yli 20 % työtuloista. Enkä ollut edes yrittäjä vaan vapaa taiteilija. Revi siitä saatana. Joka vtun työskentelyapurahastakin pidätettiin yli 20 % MYEL-eläkevakuutusmaksua. Työeläkkeeni ennakonpidätys on 25 % ja ansiotulojen sekä tekijänoikeuskorvausten ennakonpidätys 35 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarilla oli ennen omakotitalo, mökki, vene ja muut mukavuudet. Eläkkeellä pääsi 60 vuotiaana. Miten nykypäivänä kun ei edes riitä vuokraan ja töitä tehdään kuolemaan asti.
Minun duunarilapsilla on ok-talot,useampi auto ja muut mukavuudet.Kaikki nuoret eivät ole saamattomia.
Pohdin samaa. Tuntemillani kolmekymppisillä sähköasentajilla, putkimiehillä, varastotyöntekijöillä jne. on omakotitalo, autoja, mökki jne. eli elämä mallillaan. Ei kaikilla nuorilla elämä ole sitä, että miettii, mitä nyhtäisi yhteiskunnalta.
Meille on kymmeniä vuosia tolkutettu ja korostettu, että KORKEAKOULUTUS JA YLIOPISTOKOULUTUS ovat suurinpiirtein se ainoa oikea asia. Mitenkään muuten ei voi "kunnon" ammattia hankkia kuin menemällä yliopistoon. Toinen ääripää on sitten sen ihailu, että ns. uudet ammatit, kuten sosiaalisen median vaikuttaja, ovat mahdollisia ihan kaikille ilman mitään koulutusta ja niistä saa vieläpä hurjat tulot hyvin vähällä koulutusvaivalla. Ei tarvitse ihmetellä miksi noihin perinteisiin duunariammatteihin, joita tekoäly ei tule korvaamaan, on vaikea saada nuoria innostumaan.....
Oli tämä nähtävissä jo aiemminkin. Itse valmistuin kandiksi (vanha tutkinto) 1992, just laman alla, opinnot olin aloittanut 1987. Muistan kun kävin kotikaupungissani vanhempieni luona ja tapasin entisiä luokkakavereita niin amikseen menneet oli järjestään valmistuneet jo vuosia ennen mua ja kaikilla omat talot tai vähintään asunnot, raksapuolen hemmot oli rakentanu taloja muillekin. Moni ihmetteli miten voin heidän ikäisenään vielä opiskella ja miten tulen toimeen jos en saa palkkaa. Se olikin hyvä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tässä vielä AI:tä kehitetään, miten se sinulta sujuu !?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi huutoa tullut esimieheltä jos kone olisi laitettu seis 10 minuutiksi per tunti. Yleensä työskentelemässä 2-3 henkilöä niin kyllä se tuottavuus olisi kärsinyt heti jos siitä yksikin alkaa taukoilemaan joka tunti, saati 20-30 min. puoliteholla. Näin se tuottavuus vain revitään nuorempien sukupolvien selkänahasta. Kyllä tuo jossain muinaisessa tessissä on saattanut olla, kuten on ollut esim. pekkasiakin, jotka on muuten nekin poistettu hyvin monella alalla!
Vierailija kirjoitti:
Jaa, muista en tiedä, mutta itse painoin omassa yrityksessä 12-18 tuntisia päiviä 7 päivää viikossa, tämä oli normaalityöaika. Kiireaikaan tein 18-24 tuntisia päiviä. Työ oli fyysistä työtä. Kuka nykysukupolvesta haluaa kokeilla ja kuinka monta päivää menee ennenkun kuuluu että ei jaksa?
En kokeilis päivääkään, koska en ole idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi huutoa tullut esimieheltä jos kone olisi laitettu seis 10 minuutiksi per tunti. Yleensä työskentelemässä 2-3 henkilöä niin kyllä se tuottavuus olisi kärsinyt heti jos siitä yksikin alkaa taukoilemaan joka tunti, saati 20-30 min. puoliteholla. Näin se tuottavuus vain revitään nuorempien sukupolvien selkänahasta. Kyllä tuo jossain muinaisessa tessissä on saattanut olla, kuten on ollut esim. pekkasiakin, jotka on muuten nekin poistettu hyvin monella alalla!
Olin töissä koneella. Tuuraaja kiersi tauottamassa, koneelta ei saanut lähteä vaikjei tuuraajaa olisi tullut.
Tuo 10 minuutin tauko tunnissa oli kuumissa tms olosuhteissa työskentelevillä. Ei edes samassa tehtaassa kaikilla. Sen verran luulisi nykyaikanakin ihmisten työsopimuksia tuntevan vaikka ay-liike onkin kuollutm
Vierailija kirjoitti:
Moni työ oli ennen paljon leppoisampaa. Lapsena - 80 - luvulla, kun käytiin tutussa kaupassa tai pankissa niin vanhemmat jäi aina sinne juttelemaan työntekijöille. Kun olin ala-asteella niin koululla oli kolme siivoojaa. Ei taida nykyisin olla kouluilla omia siivoojia, vaan siivousfirmat hoitaa kiireellä. Samoin poliiseilla, vartijoilla, lääkäreillä, hoitajilla ym oli enemmän aikaa tehdä työtä. Resursseja siis oli. Nykyään kaikki on supistettu ja sopeutettu. Työ tehdään kiireellä, työn jälki on huonoa, ihmiset ovat uupuneita. Meillä Suomessa on työttömiä. Heille olisi paljon töitä, mutta kukaan ei halua maksaa palkkaa.
Naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarilla oli ennen omakotitalo, mökki, vene ja muut mukavuudet. Eläkkeellä pääsi 60 vuotiaana. Miten nykypäivänä kun ei edes riitä vuokraan ja töitä tehdään kuolemaan asti.
Minun duunarilapsilla on ok-talot,useampi auto ja muut mukavuudet.Kaikki nuoret eivät ole saamattomia.
Pohdin samaa. Tuntemillani kolmekymppisillä sähköasentajilla, putkimiehillä, varastotyöntekijöillä jne. on omakotitalo, autoja, mökki jne. eli elämä mallillaan. Ei kaikilla nuorilla elämä ole sitä, että miettii, mitä nyhtäisi yhteiskunnalta.
Työskentelen itse varastossa ja ei kyllä todellakaan kolmekymppisillä ole mitään omia omakotitaloja. Tuntipalkka kaupan tes n. 13 e/h, määräaikainen sopimus parin kk päähän. Ei noilla lähtökohdilla mitään taloja ostella ikinä.
Eihän se suoraan verrannollista ole työtunteihin/työpäiviin, kun se työelämä on ollut ihan erilaista.
Ennen työtunnit oli pitkiä: NIinkuin ne nykyäänkin vielä on joissakin maissa. MUTTA työtahti samalla hitaampaa, eli työnteko ei ainakaan joka työpaikassa ollut sellasta että painat 12 tuntia ilman taukoja täyttä häkää. Vaan pidettiin taukoja, tupakoitiin juotiin jopa akoholiakin töissä, pidettiin pitkiä ruokataukoja ja yleensäkkin työn lomassa otettiin vähän iisimmin.^
Itse olen töissä päiväkodissa ja tuosta ylläolevasta näkyy vieläkin jälkiä meidän varastossa: On ollu taikaa tehdä kädentöitä, ommella roolivaatteita, puutöitä on tehty.
Ja olen myös kuunnellut 15 vuotta sitten kun eläkkeelle jääneet työntekijät kävivät vierailemassa: Kertoivat miten työn lomassa saatettiin vaikkapa saunoa lasten kanssa tai ilman, soitettiin pianoa ja laulettiin, pidettiin pitkä kaavan kahvitteluja. Ellettiin ikäänkuin kodinomaista elämää, lasten ollessa osa sitä.
Nykytyö on muuttunut suorittamiseksi monestakin eri syystä ja monella eri alalla.
Joten, kyllä ymmärrän jos näyttää siltä, että ennen tehtiin töitä enemmän. Itse taase en lähtis tuollaiseen väittelyyn ollenkaan vaan toteaisin vain että: Ennen tehtiin töitä eri tavalla kuin nykyään.
Se on ainakin varma, että ennen työstä sai parempaa palkkaa. Pappani oli sihteeri ja mummoni terveydenhoitaja: Heillä oli eläkkeelle jäädessään pois maksettu 5h + keittiö asunto, oma mökki, omaa metsää JA vielä erikseen toinenkin mökki siirtolapuutarhassa. Ja rahasta ei silti ollut puutetta: Eläkkeelläkin vielä pystyi ostamaan uutta autoa ja telkkaria ilman mitään ongelmaa.
Ja tuo siitä huolimatta että heillä useita lapsia ja välillä oli kotiin palkattu kodinhoitaja hoitamassa niitä lapsia kun vanhemmat olivat töissä niitä pitkiä työvuorojaan. Sama kodinhoitaja myös siivosi samalla kun katsoi lasten perään (huom: Katsoi lasten perään, se oli aikaa, kun lapset osasi ihan itsekseenkin leikkiä ja kuria sai pitää).
Aloitin oman (koulutustani vastaavan) työn 15 vuotta sitten. Silloin lähellä eläkeikää olevat, eli alle 60-vuotiaat henkilöt huokailivat työn määrää ja vaatimuksia. Kaipasivat kovasti 80-luvun työelämää ja jopa 90-lukua, mikä yllätti lamavuosiin liityvien mielikuvien vuoksi. Kaikki olivat sitä mieltä, että yhtään enempää ei jaksaisi ja eläkkeelle heti, kun pääsee.
Kaikkihan me tiedämme, että työelämä nyt on todella raakaa ja vaativaa verrattuna 15 vuoden takaiseen todellisuuteen.
Onko sitten eläkeläiset eläneet tyäuransa aikana hyvin erilaisia todellisuuksia riippuen koulutustasosta. Minusta tuntui, että nuo koulutetut olivat eläneet hyvin lempeää työelämää läpi uransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuoret eivät synny platinalusikka suussa
Jep, jokainen yrittäjä tekee 25-tuntisia päiviä 8 päivänä viikossa.