Miksi nyt eläkkeellä olevat kuvittelevat tehneensä kovemmin töitä kuin nykysukupolvet?
Kommentit (738)
Muusta en tiedä, mutta omat vanhempani (syntyneet 40-luvulla) ovat tehneet kyllä aina enemmän kaikkea kuin itse teen (syntynyt 80-luvulla) ja omat lapseni tekevät vähemmän kuin itse teen (syntyneet 2000-luvulla). Kaikki olemme kuitenkin olleet ehkä keskimääräistä työteliäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarilla oli ennen omakotitalo, mökki, vene ja muut mukavuudet. Eläkkeellä pääsi 60 vuotiaana. Miten nykypäivänä kun ei edes riitä vuokraan ja töitä tehdään kuolemaan asti.
Siltä duunarilta puuttui kaksi autoa, perheen viisi puhelinta, kaksi parin viikon vuotuista ulkomaanmatkaa, suoratoistopalvelut ja perheen sunnuntailounaat fine dining -paikassa. Ja puuttui parketti, astianpesukonekin todennäköisesti, pyykkikin kuivattiin narulla ja ilmanvaihto toimi avaamalla ikkuna.
Niin siis verrattuna bussilla kulkevaan työmieheen joka asuu vuokralla ja maksaa palkastaan boomeiden eläkkeet ja kaupan päälle kuuntelee vielä vittuilua heiltä.
No sinun köyhyys on kyllä sinun oma vika.Tunnen monia duunareita enkä tiedä ketään joka asuisi vuokralla ja joutuisi kulkemaan bussilla.Jopa 18-vuotiailla on autot.
Nämä ikänsä kirkonkylissä asuvat kuvittelevat kaikilla olleen omakotitalon. Niissähän ei vieläkään edes ole kerrostaloja. Ja vuokralla asuvat lähteneet töiden viereen isommille paikkakunnille.
Jos vaikka sukulaismieheltä, 93 v, ei kenelläkään ole kuin omakotitalo asuntona. 70-luvulla rakensi appensa kanssa 80 neliöisen talonsa. Molemmat lapset rakensi samaan kirkonkylään talot ja heidän lapsensa myös. Naiset kaupoiisa ja päiväkodeissa töissä, miehet jollain pajoilla.
Niin varmaan mekin tehdään eläkkeellä. Ja seuraavat. Ja seuraavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarilla oli ennen omakotitalo, mökki, vene ja muut mukavuudet. Eläkkeellä pääsi 60 vuotiaana. Miten nykypäivänä kun ei edes riitä vuokraan ja töitä tehdään kuolemaan asti.
Siltä duunarilta puuttui kaksi autoa, perheen viisi puhelinta, kaksi parin viikon vuotuista ulkomaanmatkaa, suoratoistopalvelut ja perheen sunnuntailounaat fine dining -paikassa. Ja puuttui parketti, astianpesukonekin todennäköisesti, pyykkikin kuivattiin narulla ja ilmanvaihto toimi avaamalla ikkuna.
Niin siis verrattuna bussilla kulkevaan työmieheen joka asuu vuokralla ja maksaa palkastaan boomeiden eläkkeet ja kaupan päälle kuuntelee vielä vittuilua heiltä.
No sinun köyhyys on kyllä sinun oma vika.Tunnen monia duunareita enkä tiedä ketään joka asuisi vuokralla ja joutuisi kulkemaan bussilla.Jopa 18-vuotiailla on autot.
En puhu itsestäni, varmaan boomerille vieras konsepti. Minä-minä
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuden höperöyttä. Miten noilla edes nykytyöelämästä on mitään käsitystä, eihän he siellä ole työskennelleet?
Näen työssäni vanhempien ja nuorempien työntekijöiden eron. Ainakin vanhemmat tekee enemmän työtunteja. Nuoremmat pidempiä ja useampia taukoja. Sitä en osaa sanoa kuka on tehokkain. Tämä on selkeä fakta meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun duunarilapsilla on ok-talot,useampi auto ja muut mukavuudet.Kaikki nuoret eivät ole saamattomia.
Kaikki nuoret eivät myöskään ole maalaisia.
Täällä maalla maksaa autot saman verran kuin kaupungissa.Talot ovat yli 200 tuhannen,ei tämä mikään perähikiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhin lapsi valmistui 19-vuotiaana sähköasentajaksi ja on siitä lähtien ollut työelämässä intin jälkeen. Nyt on 29 v ja ollut kahdessa vakituisessa työpaikassa. Asuu keskisuuressa kaupungissa länsirannikolla. Ensimmäinen oma asunto 22-vuotiaana ja palkkataso silloin joku 55000 € vuodessa. Nyt palkka noussut jo 70000 euroon mikä on enemmän kuin itse saan vuosipalkkaa tai tulen koskaan saamaankaan. Se toki ihan oma vika, mutta kunhan vertasin.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan mekin tehdään eläkkeellä. Ja seuraavat. Ja seuraavat.
No ainakin joudumme olemaan 10 vuotta pitempään työelämässä kuin he. Olen syntynyt 70-luvulla ja tavoite-eläkeikäni on 69 vuotta. Nousupaineita on 70:n ikävuoden toiselle puolelle.
Enpä tiedä kun en tiedä mitä nykytahti on. Työtehtävistä riippuen voi olla letkeää tai kiireistä.
Ainakin ennen oli paljon enemmön sellaisia työtehtäviä, mitä ei nykyään ole. Palveluja on karsittu eli ei välttämättä tarkoita sitä, että työt on kasaantuneet muille.
Heh esim. . pankkikonttorin ja pankkivirkailijoiden määrä jodkus 80- 90-luvulla oli melkoinen, jopa pienissä kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu itsestäni, varmaan boomerille vieras konsepti. Minä-minä
Sanoo minä-minä joka yleistää kaikki nuoret köyhiksi ja saamattomiksi j a jolle boomerit veetuille.Vaikka itse on se pahin veetuilija.
Olihan se työnteko ennen hyvin erilaista, kun koneet ja laitteet puuttuivat. Mun isoisä oli metsuri, teki savottatöitä pelkän moottorisahan avulla. Sai tärinätaudin ja selkä meni niin, että liikkui kumarassa jo 60v.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ikänsä kirkonkylissä asuvat kuvittelevat kaikilla olleen omakotitalon. Niissähän ei vieläkään edes ole kerrostaloja. Ja vuokralla asuvat lähteneet töiden viereen isommille paikkakunnille.
Jos vaikka sukulaismieheltä, 93 v, ei kenelläkään ole kuin omakotitalo asuntona. 70-luvulla rakensi appensa kanssa 80 neliöisen talonsa. Molemmat lapset rakensi samaan kirkonkylään talot ja heidän lapsensa myös. Naiset kaupoiisa ja päiväkodeissa töissä, miehet jollain pajoilla.
Olen pienenä ollut rakentamassa meidän taloa. Se oli rankkaa aikaa. Vaikka olin ala-asteella, niin aina jotain naulojen poistamista tai kantamista tai lapioimista löytyi. Tai koneen pyörittämistä tms. Ne talot tehtiin työn ohessa hartiapankilla. Ihmettelen miten ihmiset osasi.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se työnteko ennen hyvin erilaista, kun koneet ja laitteet puuttuivat. Mun isoisä oli metsuri, teki savottatöitä pelkän moottorisahan avulla. Sai tärinätaudin ja selkä meni niin, että liikkui kumarassa jo 60v.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se työ ole pysynyt samanlaisena kuin ennenkin. Tekniikka ehkä helpottanut tai vaikeuttanut joitakin ammatteja.
Näkisin, että jos olit siivooja 50 vuotta sitten, niin eiköhän samalla tavalla saa nykyäänkin siivooja raataa pienellä palkalla.
Paitsi että nykyään pitää hoitaa samassa ajassa huomattavasti suurempi alue. 1980-luvulla maksettiin palkka (naapurin rouvalle) 4 tunnin päivittäisestä rappusiivouksesta, johon kului aikaa tunti.
Vierailija kirjoitti:
Aina on yrittäjiä, jotka ovat mielestään tehneet töitä 24/7.
Kun aloitin työelämän ns. alimmalta portaalta 90-luvulla, niin kollegoille oli tärkeintä pitää liiton neuvottelemat tauot. Niitä taukoja ei voinut pitää työmaalla, vaan niitä varten ajettiin takaisin konttorille, ja tauon jälkeen taas hetkeksi työmaalle. Suurin osa työpäivästä meni ees-taas ajellessa.
Mullakin yhdessä työpaikassa lähellä eläkeikää oleva mummo horisi jostain 10 min. tauosta joka tunti, kun ollaan pakkotahtisessa työssä. Oli näitä varmaan jollain vuosikymmenellä ollut, mutta ei tuollaista ollut mitään mahdollisuutta pitää nykypäivän tuottavuusvaatimuksilla ja siitäkin oli vain luovuttu ajan saatossa. Mummo lähti 63-vuotiaana eläkkeelle, montakohan tuntia saan itse painaa enemmän töitä elämäni aikana, kun tuollaisia 10 min. huileja ei joka tunti ole?
Hyvä esimerkki kun työn mitä tämäkin teki ennen oli kolme ihmistä nyt piti yksin tehdä.Sama muissakin mis olin,kiire oli tullut työpaikoille kun väkeä vähän..Nyt riitti! Tehköön työt kuka ne kaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun duunarilapsilla on ok-talot,useampi auto ja muut mukavuudet.Kaikki nuoret eivät ole saamattomia.
Pohdin samaa. Tuntemillani kolmekymppisillä sähköasentajilla, putkimiehillä, varastotyöntekijöillä jne. on omakotitalo, autoja, mökki jne. eli elämä mallillaan. Ei kaikilla nuorilla elämä ole sitä, että miettii, mitä nyhtäisi yhteiskunnalta.
Ennen taisi monet hommat olla vaarallisempia ja raskaita. Mutta palvelu ammateissa oli enemmän työntekijöitä. Mutta elinolot olivat paljon niukemmat kuin nykyään. Puhelimia tai televisioita ei ollut kaikissa taloissa. Useimmilla oli yksi /huusholli. Nyt ne on jokaisella perheen jäsenellä. Vaateita ei saanut kuin kevätjuhlaan. Vain pari kaveria luokalta oli käynyt lomamatkalla. Espanjassa tms. Elinympäristö oli se, mihin pääsi kävellen tai pyörällä. Ei olisi koskaan tullut mieleen kysyä kyytiä vanhemmilta.
Kaikki nuoret eivät myöskään ole maalaisia.