Synnytyksen käynnistämisestä
Onko kellä käynnistetty? Kokemuksia? Käynnistyikö?
Minulla käynnistetään huomenna ja toivon, että tulosta tulisi.
Kommentit (39)
Ja kovin vaivainen, siksi käynnistys. Toivon vain ettei kuluisi montaa päivää, että päivässä selviäisin, niinkuin esim. 3
ap
Mulla kesti puolitoista viikkoa ennen kuin oltiin siinä vaiheessa että pääsi saliin.
aamulla laitettiin geeliä alapäähän ja siitä lähti 3 tunnin päästä supistukset käyntiin. 5 tunnin päästä geelin laitosta oli jo kunnon supistukset päällä. Synnytyksen kokonais kesto oli (siis jos lasketaan OIKEISTA säännöllisistä supistuksista) n.4 tuntia. Ihana synnytys, paljon hallitumpi ja mukavampi meiningiltään, kuin ensisynnytys. Jos joskus vielä synnytän, niin toivottavasti saan taas käynnistyksen!
että luulet että käynnistetty synnytys olisi luonnollista helpompi?!
Millä viikolla sinulla sitten yritettiin käynnistää?
ap
Kertoisitteko myös vastauksissanne millä viikoilla teillä on käynnistetty. Kiitos :)
ap
Ei ne kauaa sulle mitään tabletteja ja geeliä laittele jos ei kunnolla käynnisty. Kalvot varmaan puhkasee jos oot sopivasti auki.
Kyllä sulla ap varmasti lähtee aika nopeasti. En vastatessani tiennyt mitkä sun viikot on. Joku vastaava mamma kuin sinä (ei tosin ensisynnyttäjä) oli mun kanssa samassa huoneessa. Sillä aamulla aloitettiin ja puolilta öin oli nyytti sylissä :)
39+2 ja 37+3. molemmat kalvojen puhkaisulla, tosin hepatoosiraskaudet usein helppoja saada alulle.
Ja ei ole merkitystä alkamistavalla helppouteen.
Mikähän siinä on kun ei lähtenyt! Aloitettiin 38+1 aamulla ja 39+3 syntyi iltapäivällä! Tosin olin viikonlopun kotona, mutta silti! Melkoinen savotta. Ja leikkaussalin kautta lopulta! Ei mikään kovin kiva tapa synnyttää.
Eka käynnistettiin tableteilla jotka laitettiin kohdunsuulle. Synnytys käynnistyi toisena käynnistyspäivänä. Meni noin kolme tuntia ensimmäisistä supistuksista niin lapsi oli ulkona. Syntyi rv 38+6. Toisella kerralla puhkaistiin kalvot klo 12 supistuksia odoteltiin n.3tuntia. Ei kuulunut joten laitettiin tippa. Kolme tuntia ja lapsi oli syntynyt rv 39+0. Tsemppiä sulle!!
ja on ollut helpoin ja nopein synnytykseni.
Näistä ei voi oikein mitään yleispätevää täällä mennä sanomaan...
Ja käynnistystapa vaihtelee eri tilanteissa ja riippuen sairaalasta! (Esim. Cytoteciä voi saada suun kautta tai kohdunsuulle.)
Mulla meni raskaus yli lähes kaksi viikkoa mutta siltikin käynnistys ei tuottanut mitään tulosta :( Reilu kaksi päivää rääkättiin ties millä tavoilla mutta paikat aukesivat vain 5 sentiin. En ikinä unohda sitä kivun määrää mitä jouduin kokemaan.... Synnytys oli niin raskas että ajattelin henkeni lähtevän kovien " keinotekoisten" supistelujen vuoksi. Ei annettu taukoja ja sitä jatkui tunteja. No, lopulta oli pakko leikata kun aloin menettää tajuntaani ja mitään etenemistä ei ollut tapahtunut useaan tuntiin. Tämä kaikki tapahtui Tampereella. Valituksenkin tein tapahtuneista mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut...
Pidä Ap huolta siitä, että sinua ei rääkätä useita päivä ja tunteja!!! Itse en enää pystynyt kontroloimaan koko tilannetta millään tavalla. Hyvä jos tajusin että missä enää olen :( Synnytykseni aikana vaihtui 3 kätilöä vuoroissaan....
Mutta sama mieli jäi omasta synnytyksestäni, että mitä järkeä. Vaikea sanoa, missä vaiheessa sen stopin sitten olisi pitänyt laittaa hommalle. Mutta kyllä mulla tuo puolentoista viikon savotta jätti jäljet, henkisesti. Toista ei meille mm. tule. Ennen sektiopäätöstä olin jo omissa maailmoissani, pidin silmät visusti kiinni ja olin vaan. Kysyivät multa, että tiedätkö mitä tapahtuu. Tiesin, mutta en kauheasti välittänyt.
Vierailija:
Pidä Ap huolta siitä, että sinua ei rääkätä useita päivä ja tunteja!!! Itse en enää pystynyt kontroloimaan koko tilannetta millään tavalla. Hyvä jos tajusin että missä enää olen :( Synnytykseni aikana vaihtui 3 kätilöä vuoroissaan....
...ja Tays paikkana...
Ongelmitta eivät ole menneet edellisetkään :(
Tiedän puljun tavat... ja olen pahaluonteinen ;) eli eiköhän puolustautuminen onnistu. Mulla on myös sanavalmis ja tiukka puolustaja mukana, jos itellä voimat hiipuu :) Mutta juuri paikan epäasiallisten hoitotapojen vuoksi olen jo etukäteen varuillani.
Sovittuna on, että suun kautta lääkkeillä tehdään.
Lisääkin kokemuksia mielelläni lukisin :)
ap
Myös minulla kolmas synnytys, joka käynnistettiin, oli helpompi kuin kaksi edellistä. Ei kipua ollut vähempää tms. mutta tilanne oli kokoajan jonkun hallinnassa. Olen synyttänyt kaikki kolme nopeasti (eka 2h, toka 3h ja kolmas 2h) ja suorastaan räjähdän auki. Supistuksissa ei ole välejä ja kipu on ollut tolkuton. Nyt kun kolmas käynnistettiin tipalla, sai supistuksiin säädettyä välin. Kätilö laittoi tipan hitaammalle ja minusta oli niin paljon helpompaa, kun supistuksissa oli väli. Sain hengiteltyä ilokaasua ja tiesin, että kohta se supistus taas hyökkää. Aiemmissa synnytyksissä en ole saanut mitään kivunlievitystä ja supparit on olleet yksi parin tunnin supistus.
Minulla siis tavallaan käynnistys oli myös kivunlievitystä! :)
viikoilla 42+1 ja tulosta ei tosiaan syntynyt, muuta kuin että kaikki alkoi mennä pieleen ja neljän päivän päästä sain lapsen hätäsektiolla
Joten toivon tälläkin kertaa pääseväni kohtuuajassa urakan loppuun. Mutta sittenhän sen näen...
ap
siitä meni n tunti niin supisteli jo kunnolla ja lapsi syntyi vielä samana päivänä (meni siis kuitenkin jotain 12 tuntia)