Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1397)
Noista kommenteista saa hyvän käsityksen siitä, että perjeenäiti on joustamaton p*ska, ja päivähoitaja on orja jolle ei tarvi antaa siimaa senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen työvuoro voisi olla 9.15-17.15.
Kun lapsi haetaan viime minuutilla 17.00,ehtii hoitaja laittaa pytingin säppiim,ilman että menee ylitöiksi.Näin helppoa!
Mutta kun ei tunnu olevan. 🤣
Oikeastihan nykyään revitään jokainen penni säästöä, mitä irti saadaan, ja budjetoinnista vastaavat esimiehet varmasti hykertelevät innoissaan, kun päiväkodin työntekijät manipuloivat lasten haun sovittua aikaisemmaksi, sen sijaan, että vaatisivat itselleen järkeviä työaikoja suhteessa palvelulupauksiin.
Ei tuo edes ole säästöä vaan lähinnä sen ylemmän virkamiehen jääräpäisyyttä että laitetaan hoitsu tekemään sitten ilmaistyötä jos ei saa paikkaa suljettua just täsmälleen sulkemisaikaan. Luultavasti siellä on taas joku "näin tää on meillä aina tehty" tyyppi päättämässä.
Jep. Reilummat työajat olisi hyvä valttikortti saada lisää työntekijöitä, monissa paikoissa kun on vajausta.
Paremmat työolot, niin johan alkaa työntekijöitä tulemaan! Väitän että tulisi virkamiehillekin etua jo siinä, ettei aikaa tarvitsisi käyttää uusien työntekijöiden metsästykseen.
Entä antaako sosiaali- ja terveystoimi rahaa palkkoihin kun kunnan talous on jo valmiiksi kuralla. Vai voisko palvelun vaatijat itse maksaa hiukan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen työvuoro voisi olla 9.15-17.15.
Kun lapsi haetaan viime minuutilla 17.00,ehtii hoitaja laittaa pytingin säppiim,ilman että menee ylitöiksi.Näin helppoa!
Mutta kun ei tunnu olevan. 🤣
Oikeastihan nykyään revitään jokainen penni säästöä, mitä irti saadaan, ja budjetoinnista vastaavat esimiehet varmasti hykertelevät innoissaan, kun päiväkodin työntekijät manipuloivat lasten haun sovittua aikaisemmaksi, sen sijaan, että vaatisivat itselleen järkeviä työaikoja suhteessa palvelulupauksiin.
Ei tuo edes ole säästöä vaan lähinnä sen ylemmän virkamiehen jääräpäisyyttä että laitetaan hoitsu tekemään sitten ilmaistyötä jos ei saa paikkaa suljettua just täsmälleen sulkemisaikaan. Luultavasti siellä on taas joku "näin tää on meillä aina tehty" tyyppi päättämässä.
Jep. Reilummat työajat olisi hyvä valttikortti saada lisää työntekijöitä, monissa paikoissa kun on vajausta.
Paremmat työolot, niin johan alkaa työntekijöitä tulemaan! Väitän että tulisi virkamiehillekin etua jo siinä, ettei aikaa tarvitsisi käyttää uusien työntekijöiden metsästykseen.
Entä antaako sosiaali- ja terveystoimi rahaa palkkoihin kun kunnan talous on jo valmiiksi kuralla. Vai voisko palvelun vaatijat itse maksaa hiukan enemmän?
Subjektiivista päivähoito-oikeutta käytetään surutta väärin omien tarkoitusperien ajamiseen palvelun käyttäjien taholta. Koko subjektiivisuus pitäisi purkaa joltain 80-luvun jäänteenä. Tullessaan sille oli tilausta, nyt harkinnanvara voisi mennä kunnan kantokyvyn mukaan.
Myöhästelijoille 50euron lisämaksu/päivä. Kummasti alkaisu haut onnistumaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Siis onko työpaikan normaalikäytäntö, jos sen ovet sulkeutuu asiakkailta klo 17, ja sitä ennen asiakkaat häädetään ulos? Jossain se häätö alkaa puolituntia ennen, esim ravintolan keittiö menee kiinni 16:30, eli sisään pääset mutta ruokaa et saa. Työpaikka alkaa riittävän ajoissa valmistautumaan ovien sulkemiseen, jotta tuöntekijät pääsee työajan täyttyessä kotiin. Työpaikat toimivat yleensä omista itsekkäistä syistä työpaikan, ei asiakkaiden, saati yksilön ehdoilla. Mikä ihme tuossa on niin vaikea tajuta?
Juuri näin. Asiakkaat sovittaa menonsa ja tulonsa palvelun ehdoilla, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Nillittäjäthän voivat kokeilla perustaa vaikka oma yksityinen päiväkoti. Mutta työehdot ja lait koskee niidenkin työntekijöitä. Ei ne siellä hyvää hyvyyttään hyöri.
Vaan kun palvelu on olemassa sitä varten että se on olemassa kun asiakkaat sitä tarvitsee, eikä pelkästään virkamiehen huviksi ja tarpeiden mukaan kuten asenne näyttää olevan siellä hoitsupuolella. Eli jos laitetaan lapsi päiväkotiin joka on auki 17 asti ja mietitään että tuohon just kerkiän töistä niin ei sitten voida vaatia että eiku tuutkin joka päivä 16.40 koska tädit haluaa aiemmin kotiinsa tai jotain. En ymmärrä miksi hoitajien on niin vaikea ymmärtää tätä, kun homma ei ole olemassa hoitajien työllistämiseksi vaan siksi että kansa sitä tarvitsee.
Onko sulla luetunymmärtämisessä jotain vikaa? Väännetäänkö sinulle yleensäkin kaikki asiat rautalangasta? Missä luki ettå tätien pitäisi päästä aiemmin kotiin kuin klo 17?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Siis onko työpaikan normaalikäytäntö, jos sen ovet sulkeutuu asiakkailta klo 17, ja sitä ennen asiakkaat häädetään ulos? Jossain se häätö alkaa puolituntia ennen, esim ravintolan keittiö menee kiinni 16:30, eli sisään pääset mutta ruokaa et saa. Työpaikka alkaa riittävän ajoissa valmistautumaan ovien sulkemiseen, jotta tuöntekijät pääsee työajan täyttyessä kotiin. Työpaikat toimivat yleensä omista itsekkäistä syistä työpaikan, ei asiakkaiden, saati yksilön ehdoilla. Mikä ihme tuossa on niin vaikea tajuta?
Wtf 😳
Alkaa selvitä miksi palvelualat on aika pitkälti muualta tulijoiden valtaamat suomessa kun suomalaisten asenne on tuo että asiakkaat on olemassa firmaa varten eikä päinvastoin :D
Miten tämä liittyy aiheeseen mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Jo yli 1200 viestin verran vinkumista muutaman itsekkään ja joustamattoman minäminäminä vanhemman takia. Mahtavat kotona ja työpaikalla olla hermoja kaikkien hermoja repiviä riivinrautoja.
Voin sanoa, että mulle ei makseta LÄHESKÄÄN tarpeeksi työstäni. Lapset on ihan jees, mutta osa vanhemmista..huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset huomaavat, että piha alkaa tyhjentyä, niin alkaa kysely, milloin mua haetaan, miksi mä oon aina viimeinen?
Ei tosiaankin suurin osa lapsista on haettu reilusti etuajassa.
Ei = eli
Eli ei ole haettu etuajassa, vaan pystytty tekemään niin että toinen vanhemmista tuo ja toinen hakee. Eli liukuva työaika, niin saadaan lapselle lyhyempi hoitoaika. Niin me teemme.
Tottakai teette, kun teillä on sellainen mahdollisuus. Kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Yksivuotias 10 t päiväkodissa - voi lapsi parkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Olet se sama mamma, joka eri ketjuissa säälittelee muiden lapsia, 'sydän särkyy', 'raukkaparat'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf 😳
Alkaa selvitä miksi palvelualat on aika pitkälti muualta tulijoiden valtaamat suomessa kun suomalaisten asenne on tuo että asiakkaat on olemassa firmaa varten eikä päinvastoin :D
Miten tämä liittyy aiheeseen mitenkään?
Jos luet ketjussa olevaa lastenhoitajien asennetta siihen että kansalainen haluaisi itse päättää onko töissä koko päivän vai lähteekö aiemmin koska hoitsu haluaa päästä aiemmin töistä niin asenne on aika selvä. Toki sinullakin on sama asenne kun et voi edes kuvitella tilannetta että sinun pitäisi olla koko työpäiväsi töissä vain siksi ettei lasten vanhemmat kerkiä hakemaan lastaan hoidosta ennen kuin vasta paikan sulkeutuessa. Vanhemmillahan ei teidän mielestänne ole oikeutta päättää vaan te päätätte ja muut sitten vaan sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Asiakkaat sovittaa menonsa ja tulonsa palvelun ehdoilla, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Nillittäjäthän voivat kokeilla perustaa vaikka oma yksityinen päiväkoti. Mutta työehdot ja lait koskee niidenkin työntekijöitä. Ei ne siellä hyvää hyvyyttään hyöri.
Vaan kun palvelu on olemassa sitä varten että se on olemassa kun asiakkaat sitä tarvitsee, eikä pelkästään virkamiehen huviksi ja tarpeiden mukaan kuten asenne näyttää olevan siellä hoitsupuolella. Eli jos laitetaan lapsi päiväkotiin joka on auki 17 asti ja mietitään että tuohon just kerkiän töistä niin ei sitten voida vaatia että eiku tuutkin joka päivä 16.40 koska tädit haluaa aiemmin kotiinsa tai jotain. En ymmärrä miksi hoitajien on niin vaikea ymmärtää tätä, kun homma ei ole olemassa hoitajien työllistämiseksi vaan siksi että kansa sitä tarvitsee.
Onko sulla luetunymmärtämisessä jotain vikaa? Väännetäänkö sinulle yleensäkin kaikki asiat rautalangasta? Missä luki ettå tätien pitäisi päästä aiemmin kotiin kuin klo 17?
Lue vaikka edes eka kommentti niin pysyt kärryillä ketjun aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet se sama mamma, joka eri ketjuissa säälittelee muiden lapsia, 'sydän särkyy', 'raukkaparat'
Minä olen tähän ketjuun kommentoinu tuota ihan samaa asiaa (en siis ole tuo jolle nyt vastasit), että on meitä ihan useampia jotka tietää, että lapselle ei ole hyväksi olla hoidossa 10t/päivä.
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tähän ketjuun kommentoinu tuota ihan samaa asiaa (en siis ole tuo jolle nyt vastasit), että on meitä ihan useampia jotka tietää, että lapselle ei ole hyväksi olla hoidossa 10t/päivä.
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.
Mitä se surkuttelu auttaa? Saat pönkitettyä omaa ylemmyydentuntoasi ja toivot näille äideille huonoa omaatuntoa asiasta, joille eivät mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.Mitä se surkuttelu auttaa? Saat pönkitettyä omaa ylemmyydentuntoasi ja toivot näille äideille huonoa omaatuntoa asiasta, joille eivät mitään voi.
Auttaa nostamaan tietoisuutta asiasta, että jos joku vaikka pystyykin esim. ennakkoon jo tekemään asialle jotakin, hän tietää niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.Mitä se surkuttelu auttaa? Saat pönkitettyä omaa ylemmyydentuntoasi ja toivot näille äideille huonoa omaatuntoa asiasta, joille eivät mitään voi.
Ei voi ei,mutta on ihan totta,että aivan liian pitkä ja raskas päivä pienelle!Sääliksi käy lasta.
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ole. Ja säälittävää se on, että vasta yksivuotias joutuu olemaan päiväkodissa, siis mun mielestä ylipäänsä ja 10 t/pvä on vielä kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ole. Ja säälittävää se on, että vasta yksivuotias joutuu olemaan päiväkodissa, siis mun mielestä ylipäänsä ja 10 t/pvä on vielä kauheampaa.
Joo ihan sairasta, sehän on vasta vauva joka ei edes osaa puhua kunnolla. No, seuraukset tullaan näkemään vuosien päästä. Jos se 1v on pakko viedä päiväkotiin, tulisi päivät olla max 6 tuntia ja kolme kertaa viikossa, ei sen enempää.
Se yksi isähän joitakin kuukausia sitten ihan Hesarissa selitti, että käy aina työpäivän jälkeen punttiksella tai lenkillä ja hakee lapsen klo 16.45 ennen sulkemisaikaa koska 'tarvitsee omaa aikaa ollakseen hyvä isä'
Saivartelua.