Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän se omien lasten kanssa olo on, pitää saada heti nutkkumaan, kun kotiin mennään, etteivät häiritse vanhempien mammapalstalilua.
Sitten teinlapsen vanhempina ihmetellään, että ketähän nuo on, jotka ovat sipsipussin kanssa pelaamassa teidän lastenhuoneessa.
Ne, jotka tulevat hakemaan lastaan muutama minuuttia vaille viisi, ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin nekin, jotka ovat pistämässä päiväkotia kiinni. Heillä todennäköisesti on ollut jokin oma työasia, joka venyy yliajalle heistä itsestään riippumatta, ja tietenkin se harmittaa heitä.
On älytöntä olkiukkoilua väittää, että joku tulee viime minuutilla hakemaan lastaan siksi ettei halua olla tämän seurassa.
Miksi lapsi on päiväkodissa, joka menee kiinni klo 17 ellei vanhempi pysty häntä hakemaan klo 17 mennessä? Miksi luulet, että hoitajat ovat vastuussa sinun ylimenevästä työajastasi? Normaaliälyinen osaa huomoida tuollaisen ja vie lapsen päiväkotiin, josta varmuudella pystyy hänet hakemaan ennen sulkemisaikaa. Tai jos ei itse pysty, sopii vaikka mummon tai kummin kanssa hakemisesta. Ei se päiväkoti mikään yksityinen holhouskeskus ole, joka on auki vain sinun tarpeitasi varten.
On tosi ikävää jos lasta ei säännönmukaisesti haeta ajoissa, mutta kaikenlaista sattuu ja joskus voi kelle tahansa käydä niin.
Nyt ei puhuttu mistään kerron kolmessa vuodessa myöhästyn tilanteista, vaan näistä, joilla työt venyy säännöllisesti yliajalle ja sitten oletetaan, että päikyntäti kiltisti odottaa ilmaiseksi että koskahan se vertti-juulian mami malttaa tulla mussukkansa hakemaan.
Oikeastaan ei edes puhuttu myöhästyvistä vanhemmista vaan niistä, jotka hakee lapsen ihan päiväkodin aukioloaikana, mutta hoitaja olisi jo halunnut lähteä kotiin ja siksi kiukuttelee, kun ei voikaan lähteä jo 15 min ennen työajan päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa pitäisi olla automaattinen lasupäivystys, joka hakee lapset tasan sillä kellonlyömällä, kun päiväkoti sulkeutuu. Alkaisi myöhästelijätkin oppia tulemaan ajoissa paikalle, kun muutaman kerran hakisi lasta sossun tiloista päiväkodin sijaan.
Jos hakee lapsen klo 16.52, niin onko myöhässä? Päiväkodin työntekijän mielestä on, päivhoidosta laskuttavan mielestä ei ole.
Ei ole myöhässä, mutta on MYÖHÄÄN, eli ripeästi kotiin vaan niin kaikki on hyvin. Ja ÄLÄ MYÖHÄSTY.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän se omien lasten kanssa olo on, pitää saada heti nutkkumaan, kun kotiin mennään, etteivät häiritse vanhempien mammapalstalilua.
Sitten teinlapsen vanhempina ihmetellään, että ketähän nuo on, jotka ovat sipsipussin kanssa pelaamassa teidän lastenhuoneessa.
Ne, jotka tulevat hakemaan lastaan muutama minuuttia vaille viisi, ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin nekin, jotka ovat pistämässä päiväkotia kiinni. Heillä todennäköisesti on ollut jokin oma työasia, joka venyy yliajalle heistä itsestään riippumatta, ja tietenkin se harmittaa heitä.
On älytöntä olkiukkoilua väittää, että joku tulee viime minuutilla hakemaan lastaan siksi ettei halua olla tämän seurassa.
Miksi lapsi on päiväkodissa, joka menee kiinni klo 17 ellei vanhempi pysty häntä hakemaan klo 17 mennessä? Miksi luulet, että hoitajat ovat vastuussa sinun ylimenevästä työajastasi? Normaaliälyinen osaa huomoida tuollaisen ja vie lapsen päiväkotiin, josta varmuudella pystyy hänet hakemaan ennen sulkemisaikaa. Tai jos ei itse pysty, sopii vaikka mummon tai kummin kanssa hakemisesta. Ei se päiväkoti mikään yksityinen holhouskeskus ole, joka on auki vain sinun tarpeitasi varten.
Jäkäti jäkäti. Ei ole lasta päiväkodissa minulla. Mutta niin se vain menee, että jokaisen on tehtävä työnsä ja välillä sattuu yllätyksiä. Ne vanhemmat ovat ihan samanlaisia pienipalkkaisia työntekijöitä, joista puristetaan kaikki irti, kuin päiväkodinkin ihmiset. Ja jos vaikka bussi menee rikki, on aivan samantekevää, onko kyydissä istujan äly normaali vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa pitäisi olla automaattinen lasupäivystys, joka hakee lapset tasan sillä kellonlyömällä, kun päiväkoti sulkeutuu. Alkaisi myöhästelijätkin oppia tulemaan ajoissa paikalle, kun muutaman kerran hakisi lasta sossun tiloista päiväkodin sijaan.
Jos hakee lapsen klo 16.52, niin onko myöhässä? Päiväkodin työntekijän mielestä on, päivhoidosta laskuttavan mielestä ei ole.
Riippuu siitä, moneltako päiväkoti menee kiinni. Jos sulkemisaika on 16.30, olet auttamatta myöhässä klo 16.52.
Ihmettelen aina, että monesti tämä on naisten ongelma. Missä ne lasten isät?
Tyypillinen julkisen alan työpaikka, kolmen jälkeen iltapäivällä aletaan pakkailemaan kotiinlähtöä.
Minulta, yksinhuoltajalta myös usein kysyttiin välipäivinä ja esim. pääsiäisviikolla, että kai pidän lapset kotona samantien koko viikon kuten monet muutkin (2 vanhemman perheet). Kun kerroin ettei minulla ole vapaata vaan ne ovat työpäiviä, ilmeiltiin. Samoin paheksuttiin etten hae vappuaattona, aatonaattona jne jo kahdelta lapsia. Ne ei siis ole millään lailla lyhyempiä päiviä monissa työpaikoissa, vaikka osassa on. Silloin ei myöskään saa lähteä etuajassa vaikka kuinka haluaisi.
Joskus tuntui ettei päiväkodin työntekijät tiedä mitään työelämän realiteeteista.
Teette niin kuin teille sopii. Toive ei ole määräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä käytäntö. Kun lapset haetaan ajoissa, ei tarvitse hoitajien ylitöinä tehdä sulkemishommia, joita ei voi aloittaa ennen kuin lapset on haettu.
Ei ole hyvä käytäntö. Jos hoitoaika on klo 17 asti, silloin saa hakea silloin. Henkilökunnan työaikaa pitää säätää siten, että työaika on pidempi kuin lasten päiväkodissa oloaika. Ottakaa yhteys liittoon, jos ei muuten järjesty.
On hyvä käytäntö, koska vanhemmissa on saatanan paljon vammaisia, jotka tulevat joka helvetin kerta myöhässä hakemaan. Kun laitetaan 20min pelivara, yleensä ne myöhästelijätkin ehtivät enne sulkemisaikaa paikalle. Vie lapsesi toiseen päiväkotiin jos 16.40 hakuaika ei onnistu.
Meillä kunta tarjosi lähipäiväkotia, joka on avoinna klo 17 asti ja meille se sopi. Sitten päiväkoti ilmoitti, että vaikka hoitosopimus on klo 17 asti, lapsi pitää hakea klo 16.40. No yhteys kuntaan, että ei onnistu, ei päästä hakemaan lasta noin aikaisin, vaikka ohjasitte tähän päiväkotiin. Siellä päivähoitojohtaja ihmetteli, että ei heillä ollut tuollaista tietoa aikaisesta sulkemisesta, se on päiväkodissa tehty oma päätös, jolla ei ole ylläpitäjän suostumusta. Saatiin kuitenkin lapselle hoitopaikka työpaikkani vierestä ja siellä ollaan vähän hämmästyneitä, kun haen lapsen jo klo 16.00, vaikka päiväkoti on auki klo 18.15 asti. Että miksi lapsi ei ole kodin vieressä hoidossa, kun sielläkin on päiväkoti ja isä pääsisi noutamaan. No kun ei pääse klo 16.40 mennessä!
Täh? Et pääse klo 16.40 mennessä, mutta haetkin lapsen klo 16? xD
No on helppo hakea lapsi naapuritalosta samantien, kun työt päättyvät ja sitten mennä bussilla kotiin ja ajaa klo 16.45 kodin vieressä olevan päiväkodin ohi. Huomaathan, kaikki eivät asu työpaikallaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäkäti jäkäti. Ei ole lasta päiväkodissa minulla. Mutta niin se vain menee, että jokaisen on tehtävä työnsä ja välillä sattuu yllätyksiä. Ne vanhemmat ovat ihan samanlaisia pienipalkkaisia työntekijöitä, joista puristetaan kaikki irti, kuin päiväkodinkin ihmiset. Ja jos vaikka bussi menee rikki, on aivan samantekevää, onko kyydissä istujan äly normaali vai ei.
Mitä raivoat? Lapsilla on nimettynä varahakijat juuri siksi, että he voivat hakea, jos vanhemmalle tulee jotain yllättävää. Ei ole päiväkodintätien vastuulla, jos sinun työsi venyy. Ymmärrätkö, että heilläkin voi olla lapset, jotka pitäisi hakea hoidosta ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
1-vuotiaan paikka ei ole päiväkoti, eikä varsinkaan 10 tuntia.
- lastenhoitaja
miksi päiväkotiaiheista tulee aina tällaisia raivoketjuja ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, moneltako päiväkoti menee kiinni. Jos sulkemisaika on 16.30, olet auttamatta myöhässä klo 16.52.
Päiväkoti suljetaan klo 17, hoitosopimuksen mukaan hoitoaika päättyy klo 17 ja hoitajien mielestä on myöhässä, jos hakee lapsen klo 16.40.
jos joku paikka suljetaan klo 17,niin se merkitsee sitä, että asiakas on ulkona klo 17:00. Koska kyseessä päiväkoti ja palautetta tulee usein, niin hakijan on se otettava huomioon tai sitten sopiva päiväkodin kanssa, että antavat palautteet kerran viikossa, jolloin tulette kuulemaan ne aikaisemmin (tuo nyt vaan esimerkki, sovella omaan tapaukseen)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen isä pääsee töistä klo 18, joten hänei luonnollisestikaan ehdi klo 17 hakemaan lasta. Hän hoitaa aamulla viemisen, koska menee töihin vasta klo 10. Minä menen jo klo 7.30.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu me muodossa, joten heti siinä on jo molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
- lastenhoitaja
Päiväkodeissa ei ole enää lastenhoitajia, siellä on varhaiskasvattajia ja heidän mukaansa (esim. SDP ja Kokoomus) pienen lapsen paikka on päiväkodissa, jotta vanhemmat voivat olla töissä. Työmatkoineen päivällä on usein mittaa 10 tuntia. Varhaiskasvattajien tehtävänä on noudattaa lakia ja tehdä hoitopäivästä hyvä ja turvallinen, heille maksetaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti suljetaan klo 17, hoitosopimuksen mukaan hoitoaika päättyy klo 17 ja hoitajien mielestä on myöhässä, jos hakee lapsen klo 16.40.
Älä jauha paskaa. Et ole kenenkään mielestä myöhässä, jos tulet klo 16.40 JA olet ulkona päiväkodin alueelta klo 17 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- lastenhoitaja
Mä komppaan tätä. 1-vuotias tarvitsee enemmän hyviä ja rauhallisia kotioloja kuin hirveetä härdelliä ja odottamista vuoroansa päiväkodissa.
Kyllä minä kävelytin käytännössä koko kevään eskarilaisen kurahousuissa ruokakaupan kautta kotiin, enkä ymmärrä, mikä ongelma siinä on.
Helpompi kotona suihkutella ja kuivatella, kuin jossain pihalla ährätä kurahousuja muovipussiin.