Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pitkässä tekstissä oli se ratkaisu ongelmaan: Jos tiedät että tulet toisinaan myöhästymään lapsen hakemisesta (jos siis haet normaalisti aina tasan 17) niin asia tulee ilmaista päiväkodin johtajalle, että töistä ei voi lähtä ajoissa, kuljet joukkoliikenteellä jolla yleensä nippanappa ehdit tasan 17 paikalle. Myöhästyminen joskus on satavarmaa. Että tiedoksi, jos pitää järjestellä jotakin sitä varten.
Taas kerran näemmä on luotu palvelu jonka tehtävä olisi auttaa kansalaista silloin kun kansalainen sitä apua tarvitsee esim. työaikojensa vuoksi, mutta virkamies kääntää tuon niinpäin että virkamies päättää koska palvelua saa, ja yhtäkkiä kansalaisen pitää jotenkin kummasti joustaa joka suuntaan kun virkamies ei halua joustaa siitä mitä saa päähänsä tehdä.
Joo ja muistathan, että päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat eivät ole niitä virkamiehiä? Heitä kuullaan vielä vähemmän kuin vanhempia. Joten ethän pliis kosta vihaasi virkamiesten päätöksistä niihin duunareihin siellä?
Mistä sä tämän vihan keksit? Jos ihmettelee pyyntöä tulla klo 16.40, niin onko se vihaa hoitajia tai virkamiehiä kohtaan?
Asiat asioina.
Ihmettelysi kertoo vain omasta joustamattomuudestasi. Maailma ei pyöri oman napasi ympärillä. Mitä pikemmin, sen hyväksyt, on itsesikin helpompi elää ja olla. Ja etenkin muiden!
Ei, itse nimen omaan olen joustava ja teen töitä tarvittaessa yliajallakin. Enkä kuvittele maailman pyörivän ympärilläni, ilkeämielinen luulo.
Pikemminkin sinun viestistäsi kuvastuu vihaisuus, ei saa enää ihmetelläkään vaan se on joustamatonta :( Pöyriminen olisi eri asia, siitä ei nyt ollut kysymys.
Lapsensa aina ajoissa hakenut.
Olet omasta mielestäsi joustava, ja joustat. Ja koska se sopii sinulle, oletat vielä, että muutkin tekee niin?? Todella joustavasti kyllä ainakin osaat uhriutua.
:( Sen verran ikävästi syyllistät että lopetan omalta osaltani tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pitkässä tekstissä oli se ratkaisu ongelmaan: Jos tiedät että tulet toisinaan myöhästymään lapsen hakemisesta (jos siis haet normaalisti aina tasan 17) niin asia tulee ilmaista päiväkodin johtajalle, että töistä ei voi lähtä ajoissa, kuljet joukkoliikenteellä jolla yleensä nippanappa ehdit tasan 17 paikalle. Myöhästyminen joskus on satavarmaa. Että tiedoksi, jos pitää järjestellä jotakin sitä varten.
Taas kerran näemmä on luotu palvelu jonka tehtävä olisi auttaa kansalaista silloin kun kansalainen sitä apua tarvitsee esim. työaikojensa vuoksi, mutta virkamies kääntää tuon niinpäin että virkamies päättää koska palvelua saa, ja yhtäkkiä kansalaisen pitää jotenkin kummasti joustaa joka suuntaan kun virkamies ei halua joustaa siitä mitä saa päähänsä tehdä.
Joo ja muistathan, että päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat eivät ole niitä virkamiehiä? Heitä kuullaan vielä vähemmän kuin vanhempia. Joten ethän pliis kosta vihaasi virkamiesten päätöksistä niihin duunareihin siellä?
Mistä sä tämän vihan keksit? Jos ihmettelee pyyntöä tulla klo 16.40, niin onko se vihaa hoitajia tai virkamiehiä kohtaan?
Asiat asioina.
Ehkä tavassasi ilmaista mielipiteesi jää liikaa tulkinnanvaraa?
Ja syy on lukijan, ei sinun?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vähän kuin Tampereen Oluthuone. Auki muka iltakymmeneen (lukee ovessa), mutta juoma pitää olla juotuna 21.50. Tarjoilija vie lasin joka tapauksessa tuolloin pois, oli se tyhjä tai täynnä. Televisio sammutetaan klo 21.52 vaikka olisi MM-kisojen loppuottelu menossa. Ulkona baaristas pitää olla viittä vaille tai tulee turpaan.
Tää on kyllä hauskin kommentti tässä ketjussa. Siis jos se baari on täynnä umpikännissä olevia asiakkaita, niin PAKKOHAN sitä hommaa on alkaa ohjaamaan niin että porukkaa alkaa jo siirtyä poispäin. Päissään olevat ihmiset ei välttämättä tajua mistään mitään, heistä puolituntia voi tuntua viideltä minuutilta ja just ku on minuuttia vaille kymmenen astumassa ovesta ulos tuleekin mieleen että "ainiin pitää vielä pissata" jne.
Että joo. Oiva vertaus päiväkotiin meininkiin joskin sellaisella kamalalla twistillä, että vastassa on vielä päihtyneitä ihmisiä ja jos ne on vielä urheilufaneja ja matsi kesken, niin apua xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei, jos penskat on poissa jo 16.40, niin siinä jää 20min joka päivä omaa aikaa.
Kyllä siellä riittää tekemistä vielä lasten jälkeenkin ja itsekin ois kiva päästä ajoissa lähtee,kun päivä päättyy.
Eikö enää toimita niin, kuin silloin, kun omat lapset oli päiväkodissa. Koska päiväunien ja välipalan jälkeen lähdettiin ulos, niin kaikki järjestelyt tehtiin sillä välin, kun lapset nukkuivat. Kaikki työntekijät eivät edes menneet yhtä aikaa ulos, vaan joku jäi viimeiseksi tuomaan reput ja sulkemaan paikat, kun sisälle ei enää menty.
Tehdään, mutta on pari asiaa jotka jää silti monesti siihen kun viimeinen lapsi on haettu:
1. Ovien lukossaolemisen tarkistus.
2. Puhelimet pitää viedä tiettyyn paikkaan talossa, ja riippuu talosta että kuinka kaukana se paikka pihasta on.
3. Valoja pitää sammutella jonkin verran.
Eli työntekijä ei ihan pääse lähtemään sillä sekunnilla, kun sen viimeisen lapsen vanhemman nenä pilkistää portin raosta.
Ap. Synnynnäinen Drama Queen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole käynyt mielessä, että "toivotaan" on eri asia kuin "pakko". Toive tarkoittaa sitä, että JOS MAHDOLLISTA voisi hakea lapsen 16.40, jotta kaikki mammat eivät olisi tasan klo 17 ruuhkauttamassa tilannetta. Jos ei ole mahdollista, sitten tulee klo 17. Ei ole vaikea asia.
Ja tähän kulminoituu tämä koko ketjun täysin turha jankkaaminen.
"Yhyy multa kysyttiin että voisinko hakea lapseni jo 16.40, ihan kamalaa, ku en voi hakea ku vasta 17".
Niin? Sitten sanot, että et voi hakea, kuin vasta 17 ja jatkat elämääsi niinkuin tähänkin asti.
On kyllä ihmeen herkkähipiäistä porukkaa nämä vanhemmat, että pelkästä kysymisestäkin tehdään hirveä numeroa. Itsehhän eivät koskaan kysele päiväkodilta vastaavasti joustoja, onko sekin yhtä törkeää vaatimista heidän mielestään?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu myös näin lapsettoman näkökulmasta. Olen itsekin julkisella sektorilla töissä ja työ sisältää myös asiakaspalvelua eri vuoroissa. Meillä tehdään niin, että iltavuoro päättyy samaan aikaan kuin työpaikkani suljetaan, mutta jos asiakkaan asia on vielä kesken, niin se hoidetaan loppuun. Työajassa on tätä varten liukumaa puoli tuntia. Näin paljon kuluu aniharvoin, mutta säännöllisesti voi mennä muutama minuutti joko asiakkaan kanssa tai loppuhommissa muuten, kuten valoja sammutellessa ja ovia sulkiessa.
Toisaalta meilläkin on asiakkaita, jotka tulevat viisi minuuttia ennen sulkemista hoitamaan asiaa, jossa menee vähintään puoli tuntia. Usein he ovat samoja asiakkaita kerta toisensa jälkeen. Heille kyllä ystävällisesti kerrotaan, että vähän aikaisemmin olisi hyvä tulla. Olen töissä paikassa, joka on auki aamusta iltaan ja myös viikonloppuisin. Mutta tuleehan välillä yllättäviä tilanteita, niitä kyllä ymmärretään.
Ei minusta työssä, johon liittyy paljon ihmiskontakteja, voi ihan kaikkea kellottaa minuutilleen. On todella kurja kuulla, jos ja kun vakassa näin on. Ja vanhempien syyllistämistä en ymmärrä.
Mutta hei, ei missään mainita onko sen päuväkodintädin työajassa liukumaa, saati tekeekö hän yliajan hyvää hyvyyttään talkoilla - pahimmillaan joka päivä. Viestiketjun nillittäjät ovat lienee niitä omissakin töissään talkoita tekeviä, ja sillä oikeutuksella vaativat sitä muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mikä tässä hiertää. Siis en tiedä miksi joku toivoo että täsmälleen 20min aikaisemmin haetaan. Mutta tämä vääntö, että vanhemmat sanoo että "tasan 17 on ok hakea" ja työntekijöistä osa taas ei pidä siitä.
Kysymykseni kuuluu seuraavasti: Menettekö te töihin sillä tavalla että olette siellä tasan niin että työt alkaa? Ja jos vaihdatte työvaatteita ennen töiden alkua niin kysymykseni kuuluu: Menettekö töihin tasan silleen, että just ja just ehditte vaihtaa työvaatteet ennenkuin työt alkaa?
Olen itse todella viimetingan ihminen, mutta jopa minä pyrin olemaan työpaikalla 5-10 minuuttia ennen töiden alkua (meillä ei tarvitse vaihtaa työvaatteita). Voisi olla järkevämpi olla jopa vähän aiemmin.
Ja tämä johtuu siitä, että jos oikeasti tähtäisin esim. tasan 8.00 töihin, niin siinä on ihan VALTAVA riski myöhästyä, jos liikenteessä tapahtuu yhtään mitää epätavallista. Jopa tällä 5-10 minuutin etukäteiskaavalla tulee sillointällöin tilanteita että olen muutaman kerran myöhässä.
Ei se tarvitse kuin sen, että onkin joku traktori tai skootteri edessä pitkän matkaa eikä ohitse pääse ja tällöin ei voikkaan kulkea täyttä vauhtia. Tai tuleekin joku epätavallinen "punainen aalto" liikennevaloihin, vaikka normaalisti on se toinen aalto. Tai menee vaikka hälytysajoneuvoja, jotka ruuhkautta liikennettä sen verran että se minun matkani kestääkin vähintään sen 2 minuuttia pidempään.
Että jos vanhempi on aina tasan 17 lasta hakemasas ja se ei johdu siitä, että hän viivyttelee päiväkodin parkkipaikalla kelloa katsoen ja lähtee autostaan pihaa kohti esim. 16.59 että voi hakea lapsen tasan 17, niin tuossa on ihan älyttömän iso riski, että myöhästyy ja mahdollisesti useinkin.
Kyllä ainakin meillä töissä jokaikinen työntekijä saapu paikalle HIEMAN ennen työajan alkua, ellei ole sattunut juuri se tilanne, että on tullut se viivytys matkalla. Ja olisi kyllä todella stressaavaa työkavereille/työnantajalle jos joku jatkuvasti tulisi tasan niin, että ehtii juuri ja juuri leimata itsensä sisään minuutilleen kun työt alkaa.Ei se vanhempi ole myöhästynyt, jos on lapsen luona klo 17. Ja tuskinpa kukaan tarkoituksella tähtää siihen tasan 17. Monesta työstä vaan ei pysty lähtemään yhtään aiemmin. Kukaan täällä ei ole väittänyt, että olisi ok hakea 17 jälkeen.
Meinaat siis, että ne tarhantädit oottaa jo takkipäällä valmiina lähtöön kun haet kullannuppusi tasan klo 17?
Kannattaa kokeilla perhepäivähoitoa, jos se hoitsu ei kotonaan ole niin minuutinpäälle tarkka omasta vapaa-ajastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mikä tässä hiertää. Siis en tiedä miksi joku toivoo että täsmälleen 20min aikaisemmin haetaan. Mutta tämä vääntö, että vanhemmat sanoo että "tasan 17 on ok hakea" ja työntekijöistä osa taas ei pidä siitä.
Kysymykseni kuuluu seuraavasti: Menettekö te töihin sillä tavalla että olette siellä tasan niin että työt alkaa? Ja jos vaihdatte työvaatteita ennen töiden alkua niin kysymykseni kuuluu: Menettekö töihin tasan silleen, että just ja just ehditte vaihtaa työvaatteet ennenkuin työt alkaa?
Olen itse todella viimetingan ihminen, mutta jopa minä pyrin olemaan työpaikalla 5-10 minuuttia ennen töiden alkua (meillä ei tarvitse vaihtaa työvaatteita). Voisi olla järkevämpi olla jopa vähän aiemmin.
Ja tämä johtuu siitä, että jos oikeasti tähtäisin esim. tasan 8.00 töihin, niin siinä on ihan VALTAVA riski myöhästyä, jos liikenteessä tapahtuu yhtään mitää epätavallista. Jopa tällä 5-10 minuutin etukäteiskaavalla tulee sillointällöin tilanteita että olen muutaman kerran myöhässä.
Ei se tarvitse kuin sen, että onkin joku traktori tai skootteri edessä pitkän matkaa eikä ohitse pääse ja tällöin ei voikkaan kulkea täyttä vauhtia. Tai tuleekin joku epätavallinen "punainen aalto" liikennevaloihin, vaikka normaalisti on se toinen aalto. Tai menee vaikka hälytysajoneuvoja, jotka ruuhkautta liikennettä sen verran että se minun matkani kestääkin vähintään sen 2 minuuttia pidempään.
Että jos vanhempi on aina tasan 17 lasta hakemasas ja se ei johdu siitä, että hän viivyttelee päiväkodin parkkipaikalla kelloa katsoen ja lähtee autostaan pihaa kohti esim. 16.59 että voi hakea lapsen tasan 17, niin tuossa on ihan älyttömän iso riski, että myöhästyy ja mahdollisesti useinkin.
Kyllä ainakin meillä töissä jokaikinen työntekijä saapu paikalle HIEMAN ennen työajan alkua, ellei ole sattunut juuri se tilanne, että on tullut se viivytys matkalla. Ja olisi kyllä todella stressaavaa työkavereille/työnantajalle jos joku jatkuvasti tulisi tasan niin, että ehtii juuri ja juuri leimata itsensä sisään minuutilleen kun työt alkaa.Ei se vanhempi ole myöhästynyt, jos on lapsen luona klo 17. Ja tuskinpa kukaan tarkoituksella tähtää siihen tasan 17. Monesta työstä vaan ei pysty lähtemään yhtään aiemmin. Kukaan täällä ei ole väittänyt, että olisi ok hakea 17 jälkeen.
Meinaat siis, että ne tarhantädit oottaa jo takkipäällä valmiina lähtöön kun haet kullannuppusi tasan klo 17?
Eikö työvaatteet vaihdeta normaalisti työajan jälkeen?
Kuinkahan nämä kitisijät ehtivät edes omalle työpaikalleen aamuisin ajoissa, jos elämänhallinta on noin hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työvaatteet vaihdeta normaalisti työajan jälkeen?
Varmaankin joo. Eli 17:01 ovi sulkeutuu. Kupeittesi hedelmän on siis parempi olla silloin klo 17 jo pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostuisi siihen, että työvuoron loppuaikaan ei voi luottaa. Jos kysytään ylitöihin tai vaihtamaan vuoroa niin ei ole ongelma vaihtaa, jos se itselleni sopii, mutta työnantajan pitää ymmärtää myös se, ettei aina sovi. Jos viimeinen hoidettava on haettava klo 17, voi työvuorot suunnitteleva ihminen laittaa viimeisen hoitajan työvuoron päättymään esimerkiksi klo 17.15. Jos jossain vaiheessa päivää ei ole henkilökuntaa tarpeeksi, kun osa tulee aiemmin kuin aukaisuaika ja osan pitää olla vähän sulkemisajan yli, pitää työnantajan palkata lisää henkilökuntaa. Kaikki nämä ovat työnantajan ongelmia, eivät vanhempien tai pk:n hoitohenkilökunnan, jos ei ole työvuorosuunnitteluvastuuta, eivätkä varsinkaan lapsien. Heijastuu heti nimittäin lapsiin, jos vanhempien ja hoitajien välillä syntyy kitkaa. Onneksi silloin 1970-luvun lopussa ja 2000-luvun ensimmäisen 15 vuoden aikana, kun itse on ollut päiväkotien kanssa tekemisissä, homma toimi todella hyvin.
Koko ketjun järkevin viesti. Se vaan, että rahan takia näin ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Talvella pitää muistaa pentu jätetään pakkaseen ulos, kun päiväkoti menee kiinni. Se on vanhempien vastuulla ettei jäädy sinne kuoliaaksi.
Ei, vaan se on päiväkodilta heitteillejättö. Sille on rikosnimikekin.
Kyllä päiväkodin pitää odottaa kunnes minä pääsen töistä hakemaan lapseni. Ketään ei kiinnosta milloin pitäisi päästä, vaan tärkein on se milloin minä tulen.
Jos päivä päättyy klo 17:00 niin sitä ennen on paljon hommaa ennen kuin pääsee lähtemään... eli tuo 20 min tuossa on esimerkiksi ovien ikkunoiden sulkemiseen ja tarkistamiseen yms yms.... Ja heillekään tuskin maksetaan klo 17 jälkeen palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun mun kullannuppuni olivat hoidossa, niin hoitaja puki takin ylleen jo klo 14.30. ja sitten kaikki lapset olivat ulkona päiväkodin sulkemiseen saakka. Hoitaja lähti portista yhtä matkaa viimeisen kanssa. Joskus paukkupakkasella otettiin lapset eteiseen ja luettiin heille kirjoja niin että haalareita ei riisuttu kokonaan.
-eri.
Mikäänhän ei pakota hakemaan sitä lasta ennenkuin klo 17. Mutta siinä pitää sitten muistaa ettei riitä että olet klo 17 tulossa portista sisään vaan silloin pitää olla jo menossa portilla kotiinpäin.
Meillä on monelle jouduttu sanomaan asiasta kun ollaan klo 17 vasta portilla ja siitä mennään sisälle hakemaan kamoja ja jäädään jaarittelemaan kuulumisia kun se henkilökunnan päivä päättyy vasta sitten kun ovet on lukittu ja kaikki pois tiloista.
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei pakota hakemaan sitä lasta ennenkuin klo 17. Mutta siinä pitää sitten muistaa ettei riitä että olet klo 17 tulossa portista sisään vaan silloin pitää olla jo menossa portilla kotiinpäin.
Meillä on monelle jouduttu sanomaan asiasta kun ollaan klo 17 vasta portilla ja siitä mennään sisälle hakemaan kamoja ja jäädään jaarittelemaan kuulumisia kun se henkilökunnan päivä päättyy vasta sitten kun ovet on lukittu ja kaikki pois tiloista.
Tässä järkevä kommentti. Koko tätä ketjua on leimannut erittäin vahva minä minä minä - ajattelu. Jankataan vain, että minulla on oikeus, mutta unohdetaan samalla miettiä, että mihin sillä toisella on velvollisuus. Totta kai voitte mennä hakemaan lapsenne klo 16:55 päiväkodista, joka sulkeutuu klo 17:00, kunhan tosiaan olette ulkona ovesta tai porteista silloin klo 17:00. Voitte toki mennä vielä klo 16:58, jos sitten vain nopeasti kaappaatte lapsenne mukaan, ettekä tosiaan jää kuulumisia kyselemään.
Mutta ei se ainakaan isommissa kaupungeissa ole vain joko vuorohoito tai klo 17 sulkeutuva päiväkoti! Täällä Pirkanmaan pääkaupungissa ainakin on sekä päiväkoteja, jotka toimivat kello 7-17 että päiväkoteja, jotka toimivat 6-18, ilman mitään vuorohoitopaikan hakemisia.
Ehkä jossain pikkukaupungeissa on vähemmän valinnanvaraa, mutta luulisi, että siellä sitten valittaisiin päiväkodille automaattisesti nuo laajemmat aukioloajat...