Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (1413)

Vierailija
961/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit tuosta aamun. Jos hoitopaikka on lähellä hakijavanhemman työpaikkaa, niin voi hyvinkin käydä niin, että se on kodista ja/tai viejävanhemman työpaikasta kaukana, joten lapsi pitää viedä sinne aiemmin, kuin jos hoitopaikka olisi kodin lähellä, joten hoitoaika pitenee sieltä, vaikka lyhenee noudosta. Ja pahimmassa tapauksessa kokonaishoitoaika pitenee, koska ensin pitää matkustaa päiväkodille ja sieltä vielä töihin, jossa pitää olla tiettyyn aikaan paikalla. Hakijavanhemman työ, kun yleensä alkaa niin aikaisin, että lasta ei hänen kannata sinne päiväkotiin viedä tai ei voi koska päiväkoti ei ole edes auki vielä silloin.

Vierailija
962/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla pitkässä tekstissä oli se ratkaisu ongelmaan: Jos tiedät että tulet toisinaan myöhästymään lapsen hakemisesta (jos siis haet normaalisti aina tasan 17) niin asia tulee ilmaista päiväkodin johtajalle, että töistä ei voi lähtä ajoissa, kuljet joukkoliikenteellä jolla yleensä nippanappa ehdit tasan 17 paikalle. Myöhästyminen joskus on satavarmaa. Että tiedoksi, jos pitää järjestellä jotakin sitä varten.

Taas kerran näemmä on luotu palvelu jonka tehtävä olisi auttaa kansalaista silloin kun kansalainen sitä apua tarvitsee esim. työaikojensa vuoksi, mutta virkamies kääntää tuon niinpäin että virkamies päättää koska palvelua saa, ja yhtäkkiä kansalaisen pitää jotenkin kummasti joustaa joka suuntaan kun virkamies ei halua joustaa siitä mitä saa päähänsä tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylyä sanoa näin, mutta jos päiväkodin työntekijän työaika loppuu klo 17 ja ylitöistä ei makseta palkkaa, ei se ole vanhemman vika, jos hoitoaikavaraus on klo 9-17 ja lapsen hakee klo 16.59. Harmittaa varmasti työntekijää, mutta tuo palkattomuus työajan päättymisen jälkeen on työnantajan linjaus eikä vanhemman tekemä päätös.

Näinpä. Samoin kaupassa joka menee kiinni tasan 22 tai 23 ainakin kassatyöntekijän palkka maksetaan vartin yli tämän ajan. Ei voi asiakkaalle sanoa että kassalla on oltava 21.50 tai 22.50 koska muuten menee ylitöiksi. Ihme touhua tämä vanhempien odotettu "hyväntekeväisyys" niin sulkemisen kuin lomaviikkojenkin osalta. 

Kuitenkin ravintolassa, joka on auki klo 23 asti, voidaan sanoa, että ei oteta enää syömään klo 22 jälkeen, ja 22.30 tulee valomerkki. Klo 23 mennessä täytyy tilan olla tyhjä asiakkaista. Jännä, ettei tästä tule kenellekään mieli valittaa, että "minulla on oikeus juoda juomaani tiskillä tasan klo 23 asti, koska näin on aukioloajassa ilmoitettu".

Ravintoloissa on tosiaan ihan vakiintunut tapa, että tiettyyn kellonaikaan uusia asiakkaita ei oteta enää sisään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö jo sisällä olevat saisi juoda ja syödä siihen asti, kun ilmoitettu aukioloaika päättyy. Päivänselvää tietenkin on, että jos tilausravintolaan tulee asiakas sisään  30 min ennen sulkemisaikaa, keittiö ei millään ehtisi ruokaa valmistaa ja asiakas syödä, ennen kuin ravintola sulkeutuu. En sitten tiedä, saavatko ravintolat paljonkin valituksia siitä, kun ovella ilmoitetaan, että nyt emme enää ota uusia asiakkaita tälle illalle.. 

Tämähän ei vertaudu päiväkodin tilanteeseen: Tässä asiakas on paikalla ja heille voi sanoa että poistukaa tasan kiinnilaittoaikaan (ja tästähän varoitellaan jo ennen kiinnilaittoa, ainakin minun nuoruudessa tuli se kuuluisa valomerkki ja useimmat ymmärsi tässä vaiheessa jo valua ulos paikalta). Päiväkodin tilanteessa vanhempi on matkalla päiväkodille tässä vaiheessa ja matkalla voi tulla helpostikkin yllättäviä viivytyksiä, jos tähdätään tasan sulkemisaikaan lasta hakemaan.

Ja ihan varmasti jos aidosti hakee tasan 17 lasta ja tosiaan ei odota siellä autossa pihan vieressä ennenkuin tulee lasta hakemaan (jolloin todennäköisyys viivytyksille alkaa jo olemaan tosi pieni), niin tulee joku kerta myöhästymään ja silloin työntekijä ei pääse kotiin ajoissa.

Faktat muuttui tässä matkalla, ap ei sanonut olevansa tasan 17 vaan 16.50-16.58. 

Ikään kuin nyt ei olisi mitään välimaastoa toivotun klo 16.40 ja 17 välissä..

Vierailija
964/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei haeta sovittuna aikana.  Sanoisin sopimuksen Irti.

Vierailija
965/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutakuin mukulat pihalle klo 17:00 kellokortti leimataan ja kotiin. Pärjäilköön keskenään kunnes vanhemmat suvaitsevat saapua hakemaan.

Juu juu, päiväkodin henkilökuntahan onkin tehdastyöläisiä ja lapset tavaroita ;)

Miksi niin kitkeränä? Onko sinulle tehty pahoja ohareita? Vanhemmat hakevat lapsensa 99,9%:sesti ajoissa, eli mikä hiertää?

Vierailija
966/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei haeta sovittuna aikana.  Sanoisin sopimuksen Irti.

Milläs logiikalla sinä muutat sovitun ajan klo 17 -> klo 16.40?  Sanoisin sopimuksen irti. Eri asia jos sanottais, että pitää hakea klo 16.55 mennessä, mutta 20min etuajassa?

Vierailija
967/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu myös näin lapsettoman näkökulmasta. Olen itsekin julkisella sektorilla töissä ja työ sisältää myös asiakaspalvelua eri vuoroissa. Meillä tehdään niin, että iltavuoro päättyy samaan aikaan kuin työpaikkani suljetaan, mutta jos asiakkaan asia on vielä kesken, niin se hoidetaan loppuun. Työajassa on tätä varten liukumaa puoli tuntia. Näin paljon kuluu aniharvoin, mutta säännöllisesti voi mennä muutama minuutti joko asiakkaan kanssa tai loppuhommissa muuten, kuten valoja sammutellessa ja ovia sulkiessa. 

Toisaalta meilläkin on asiakkaita, jotka tulevat viisi minuuttia ennen sulkemista hoitamaan asiaa, jossa menee vähintään puoli tuntia. Usein he ovat samoja asiakkaita kerta toisensa jälkeen. Heille kyllä ystävällisesti kerrotaan, että vähän aikaisemmin olisi hyvä tulla. Olen töissä paikassa, joka on auki aamusta iltaan ja myös viikonloppuisin. Mutta tuleehan välillä yllättäviä tilanteita, niitä kyllä ymmärretään. 

Ei minusta työssä, johon liittyy paljon ihmiskontakteja, voi ihan kaikkea kellottaa minuutilleen. On todella kurja kuulla, jos ja kun vakassa näin on. Ja vanhempien syyllistämistä en ymmärrä. 

Vierailija
968/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän mikä tässä hiertää. Siis en tiedä miksi joku toivoo että täsmälleen 20min aikaisemmin haetaan. Mutta tämä vääntö, että vanhemmat sanoo että "tasan 17 on ok hakea" ja työntekijöistä osa taas ei pidä siitä.

Kysymykseni kuuluu seuraavasti: Menettekö te töihin sillä tavalla että olette siellä tasan niin että työt alkaa? Ja jos vaihdatte työvaatteita ennen töiden alkua niin kysymykseni kuuluu: Menettekö töihin tasan silleen, että just ja just ehditte vaihtaa työvaatteet ennenkuin työt alkaa?

Olen itse todella viimetingan ihminen, mutta jopa minä pyrin olemaan työpaikalla 5-10 minuuttia ennen töiden alkua (meillä ei tarvitse vaihtaa työvaatteita). Voisi olla järkevämpi olla jopa vähän aiemmin.

Ja tämä johtuu siitä, että jos oikeasti tähtäisin esim. tasan 8.00 töihin, niin siinä on ihan VALTAVA riski myöhästyä, jos liikenteessä tapahtuu yhtään mitää epätavallista. Jopa tällä 5-10 minuutin etukäteiskaavalla tulee sillointällöin tilanteita että olen muutaman kerran myöhässä.

Ei se tarvitse kuin sen, että onkin joku traktori tai skootteri edessä pitkän matkaa eikä ohitse pääse ja tällöin ei voikkaan kulkea täyttä vauhtia. Tai tuleekin joku epätavallinen "punainen aalto" liikennevaloihin, vaikka normaalisti on se toinen aalto. Tai menee vaikka hälytysajoneuvoja, jotka ruuhkautta liikennettä sen verran että se minun matkani kestääkin vähintään sen 2 minuuttia pidempään.

Että jos vanhempi on aina tasan 17 lasta hakemasas ja se ei johdu siitä, että hän viivyttelee päiväkodin parkkipaikalla kelloa katsoen ja lähtee autostaan pihaa kohti esim. 16.59 että voi hakea lapsen tasan 17, niin tuossa on ihan älyttömän iso riski, että myöhästyy ja mahdollisesti useinkin.

Kyllä ainakin meillä töissä jokaikinen työntekijä saapu paikalle HIEMAN ennen työajan alkua, ellei ole sattunut juuri se tilanne, että on tullut se viivytys matkalla. Ja olisi kyllä todella stressaavaa työkavereille/työnantajalle jos joku jatkuvasti tulisi tasan niin, että ehtii juuri ja juuri leimata itsensä sisään minuutilleen kun työt alkaa.

Ei se vanhempi ole myöhästynyt, jos on lapsen luona klo 17. Ja tuskinpa kukaan tarkoituksella tähtää siihen tasan 17. Monesta työstä vaan ei pysty lähtemään yhtään aiemmin. Kukaan täällä ei ole väittänyt, että olisi ok hakea 17 jälkeen.

Jos joka kerta on lapsen luona klo 17, eikä tule 2 minuutin kävelymatkan päästä, niin ihan satavarmasti tulee myöhästymään ja tietää sen itsekkin. Siksi töihin mennessä huolehtii että on hyvissä ajoin ennen töiden alkua työpaikalla.

Mitä sä sönkötät? Vaikka mä menisin töihin tuntia aikaisemmin, mun työt loppuu silti samaan aikaan. Tätä on ilmeisesti jonkun todella vaikea ymmärtää.  

Aloituksen äiti ei pääse töistä aiemmin. Hän ei ehdi hakea lastaan kuin klo 17 tai lähellä sitä, ei 20 min aiemmin 

Vierailija
969/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei, jos penskat on poissa jo 16.40, niin siinä jää 20min joka päivä omaa aikaa.

Kyllä siellä riittää tekemistä vielä lasten jälkeenkin ja itsekin ois kiva päästä ajoissa lähtee,kun päivä päättyy.

Vierailija
970/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän mikä tässä hiertää. Siis en tiedä miksi joku toivoo että täsmälleen 20min aikaisemmin haetaan. Mutta tämä vääntö, että vanhemmat sanoo että "tasan 17 on ok hakea" ja työntekijöistä osa taas ei pidä siitä.

Kysymykseni kuuluu seuraavasti: Menettekö te töihin sillä tavalla että olette siellä tasan niin että työt alkaa? Ja jos vaihdatte työvaatteita ennen töiden alkua niin kysymykseni kuuluu: Menettekö töihin tasan silleen, että just ja just ehditte vaihtaa työvaatteet ennenkuin työt alkaa?

Olen itse todella viimetingan ihminen, mutta jopa minä pyrin olemaan työpaikalla 5-10 minuuttia ennen töiden alkua (meillä ei tarvitse vaihtaa työvaatteita). Voisi olla järkevämpi olla jopa vähän aiemmin.

Ja tämä johtuu siitä, että jos oikeasti tähtäisin esim. tasan 8.00 töihin, niin siinä on ihan VALTAVA riski myöhästyä, jos liikenteessä tapahtuu yhtään mitää epätavallista. Jopa tällä 5-10 minuutin etukäteiskaavalla tulee sillointällöin tilanteita että olen muutaman kerran myöhässä.

Ei se tarvitse kuin sen, että onkin joku traktori tai skootteri edessä pitkän matkaa eikä ohitse pääse ja tällöin ei voikkaan kulkea täyttä vauhtia. Tai tuleekin joku epätavallinen "punainen aalto" liikennevaloihin, vaikka normaalisti on se toinen aalto. Tai menee vaikka hälytysajoneuvoja, jotka ruuhkautta liikennettä sen verran että se minun matkani kestääkin vähintään sen 2 minuuttia pidempään.

Että jos vanhempi on aina tasan 17 lasta hakemasas ja se ei johdu siitä, että hän viivyttelee päiväkodin parkkipaikalla kelloa katsoen ja lähtee autostaan pihaa kohti esim. 16.59 että voi hakea lapsen tasan 17, niin tuossa on ihan älyttömän iso riski, että myöhästyy ja mahdollisesti useinkin.

Kyllä ainakin meillä töissä jokaikinen työntekijä saapu paikalle HIEMAN ennen työajan alkua, ellei ole sattunut juuri se tilanne, että on tullut se viivytys matkalla. Ja olisi kyllä todella stressaavaa työkavereille/työnantajalle jos joku jatkuvasti tulisi tasan niin, että ehtii juuri ja juuri leimata itsensä sisään minuutilleen kun työt alkaa.

Ei se vanhempi ole myöhästynyt, jos on lapsen luona klo 17. Ja tuskinpa kukaan tarkoituksella tähtää siihen tasan 17. Monesta työstä vaan ei pysty lähtemään yhtään aiemmin. Kukaan täällä ei ole väittänyt, että olisi ok hakea 17 jälkeen.

Jos joka kerta on lapsen luona klo 17, eikä tule 2 minuutin kävelymatkan päästä, niin ihan satavarmasti tulee myöhästymään ja tietää sen itsekkin. Siksi töihin mennessä huolehtii että on hyvissä ajoin ennen töiden alkua työpaikalla.

Mitä sä sönkötät? Vaikka mä menisin töihin tuntia aikaisemmin, mun työt loppuu silti samaan aikaan. Tätä on ilmeisesti jonkun todella vaikea ymmärtää.  

Aloituksen äiti ei pääse töistä aiemmin. Hän ei ehdi hakea lastaan kuin klo 17 tai lähellä sitä, ei 20 min aiemmin 

Ehkäpä joku sellainen paikka joka on myöhempään auki olisi parempi kaikkien kannalta.

Vierailija
971/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei, jos penskat on poissa jo 16.40, niin siinä jää 20min joka päivä omaa aikaa.

Kyllä siellä riittää tekemistä vielä lasten jälkeenkin ja itsekin ois kiva päästä ajoissa lähtee,kun päivä päättyy.

Olis kiva. Kiva olis myös vaikka tonni nettoon lisää.

Elämän realiteetit on mitä on, aina ei ole vain kivaa.

Vierailija
972/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä joku sellainen paikka joka on myöhempään auki olisi parempi kaikkien kannalta.

Meillä ainakin on tosi tiukat kriteerit vuorohoitoon. Joko molemmat vanhemmat vuorotöissä tai jos on yh niin hänellä vuorotyö.

Jos on kyse potentiaalisesta parin minuutin myöhästymisestä lumituiskukelillä, niin se ei vielä riitä perusteeksi, valitettavasti.

Vierailija
973/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla pitkässä tekstissä oli se ratkaisu ongelmaan: Jos tiedät että tulet toisinaan myöhästymään lapsen hakemisesta (jos siis haet normaalisti aina tasan 17) niin asia tulee ilmaista päiväkodin johtajalle, että töistä ei voi lähtä ajoissa, kuljet joukkoliikenteellä jolla yleensä nippanappa ehdit tasan 17 paikalle. Myöhästyminen joskus on satavarmaa. Että tiedoksi, jos pitää järjestellä jotakin sitä varten.

Taas kerran näemmä on luotu palvelu jonka tehtävä olisi auttaa kansalaista silloin kun kansalainen sitä apua tarvitsee esim. työaikojensa vuoksi, mutta virkamies kääntää tuon niinpäin että virkamies päättää koska palvelua saa, ja yhtäkkiä kansalaisen pitää jotenkin kummasti joustaa joka suuntaan kun virkamies ei halua joustaa siitä mitä saa päähänsä tehdä. 

Joo ja muistathan, että päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat eivät ole niitä virkamiehiä? Heitä kuullaan vielä vähemmän kuin vanhempia. Joten ethän pliis kosta vihaasi virkamiesten päätöksistä niihin duunareihin siellä?

Vierailija
974/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää puhua esimiehelle, jos et ehdi tekemään asioita työajan puitteissa. Meilläkin siirrettiin kaikki ylimääräinen tekeminen aamuun, kun niitä ei ehditty tekemään illalla työajalla. Tarvitsi vain kertoa esimiehelle.

Vierailija
975/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu myös näin lapsettoman näkökulmasta. Olen itsekin julkisella sektorilla töissä ja työ sisältää myös asiakaspalvelua eri vuoroissa. Meillä tehdään niin, että iltavuoro päättyy samaan aikaan kuin työpaikkani suljetaan, mutta jos asiakkaan asia on vielä kesken, niin se hoidetaan loppuun. Työajassa on tätä varten liukumaa puoli tuntia. Näin paljon kuluu aniharvoin, mutta säännöllisesti voi mennä muutama minuutti joko asiakkaan kanssa tai loppuhommissa muuten, kuten valoja sammutellessa ja ovia sulkiessa. 

Toisaalta meilläkin on asiakkaita, jotka tulevat viisi minuuttia ennen sulkemista hoitamaan asiaa, jossa menee vähintään puoli tuntia. Usein he ovat samoja asiakkaita kerta toisensa jälkeen. Heille kyllä ystävällisesti kerrotaan, että vähän aikaisemmin olisi hyvä tulla. Olen töissä paikassa, joka on auki aamusta iltaan ja myös viikonloppuisin. Mutta tuleehan välillä yllättäviä tilanteita, niitä kyllä ymmärretään. 

Ei minusta työssä, johon liittyy paljon ihmiskontakteja, voi ihan kaikkea kellottaa minuutilleen. On todella kurja kuulla, jos ja kun vakassa näin on. Ja vanhempien syyllistämistä en ymmärrä. 

Eli, asiakaspalvelutyössä voi aina olla heittoa puolituntia omasta ajasta? Eli jos sulla olis se lapsi, sinä varaisit sille lapselle ajan klo 17 asti, mutta kun sulla nyt olikin asiakas siellä pidempään, niin haetkin lapsen 17.30?

Ja sitten jos sillä pk:n työntekijällä on lapsi toisessa päiväkodissa, jolle on varannut hoidon loppumaan 17.30, mutta myöhästyy koska sinä myöhästyit, niin hän pääseekin oman lapsen hakemaan vasta 18.10 vaikka varasi hoidon loppumaan jo 17.30?

Ja jos senkin päiväkodin hoitajalla on oma lapsi toisessa talossa, jolle varasi hoidon loppumaan klo 18, mutta koska sun asiakas oli pidempään, sinä myöhästyit oman lapsesi hakemisesta, sinun lapsesi myöhästyi oman lapsensa hakemisesesta, niin tämä toinen hoitaja, joka varasi lapselleen hoidon loppumaan klo 18, hakeekin lasta vasta 18.40.

Jne.

Ei. Valitettavasti yhteiskunnassa ei voi alkaa joka asiakaspalvelualalla ajattelemaan että "no ei kai se nyt haittaa jos 30 minuuttia pidempään menee". Kun se homma voi kertautua TODELLA pahasti. Ja siihen tulee aina niitä lisäminuuttejakin, ei olekkaan seuraavalle vain puolentunnin myöhästyminen kun pitää laittaa taloakin kiinni joka vie esim. sen 10 minuuttia, niin se myöhästyminen on sitten mutkien kautta jollakin jo tunti.

Vierailija
976/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä yllätä yhtään että nykyajan ihmiset ei osaa pitää aikatauluista kiinni. Ja kaikenlainen joustaminen vaan mahdollistaa sen, että ihmiset oppii ettei jatkossakaan tarvi välittää mistään aikatauluista.

Vierailija
977/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvuoroihin voi laittaa liukuman kyllä, siis niin ettei se sitten ole ylityönä. Mutta päiväkoteja optimoidaan nyt niin päättäjien toimesta, ettei haluta että työntekijä on turhaan tyhjässä talossa töissä, tämä systeemi EI ole työntekijöiden vika.

Sitä optimoidaan ohjaamalla ne jotka tarvitsee hoitoa pidempään samaan päiväkotiin: Näin riittää, että yhdessä päiväkodissa on yksi työntekijä 17.30 asti sen sijaan että vaikkapa seitsämässä päiväkodiss on seitsämän työntekijää klo 17.30 asti. Näin keskittämällä voidaan myös saada tilanne tasapainoisemmaksi aamun osalta, ettei haittaa että viimeinen työntekijä tulee töihin vasta 9.30, jos lapsetkin tulee myöhemmin hoitoon.

Mutta tämä edellyttää sitä, että vanhemmat komnunikoivat todellisesta hoidontarpeestaan: Ettei vain oleteta että ne hoitajat randomisti jää hänen lapsensa kanssa jos hän todella yllättäen myöhästyy siitä viime hetken hakemisesta. Vaan hän kommunikoi sen talolla, jotta myös työntekijöiden työvuorot saadaan sellaiseksi että he voivat ennakoida omia menojaan TAI se lapsi voidaan ohjata paikkaan, missä jo valmiiksi on muitakin lapsia myöhempään.

Kyse ei siis ole mistään muusta kuin siitä, että yritetään tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa: On vaikea vastata vanhemman tarpeeseen jos hän ei sitä tarvetta kerro ääneen.

Vierailija
978/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä yllätä yhtään että nykyajan ihmiset ei osaa pitää aikatauluista kiinni. Ja kaikenlainen joustaminen vaan mahdollistaa sen, että ihmiset oppii ettei jatkossakaan tarvi välittää mistään aikatauluista.

Jos hoito on varattu klo 17 asti ja vanhempi on hakemassa tasan klo 17, aikataulusta on pidetty kiinni.

Vierailija
979/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvuoroihin voi laittaa liukuman kyllä, siis niin ettei se sitten ole ylityönä. Mutta päiväkoteja optimoidaan nyt niin päättäjien toimesta, ettei haluta että työntekijä on turhaan tyhjässä talossa töissä, tämä systeemi EI ole työntekijöiden vika.

Sitä optimoidaan ohjaamalla ne jotka tarvitsee hoitoa pidempään samaan päiväkotiin: Näin riittää, että yhdessä päiväkodissa on yksi työntekijä 17.30 asti sen sijaan että vaikkapa seitsämässä päiväkodiss on seitsämän työntekijää klo 17.30 asti. Näin keskittämällä voidaan myös saada tilanne tasapainoisemmaksi aamun osalta, ettei haittaa että viimeinen työntekijä tulee töihin vasta 9.30, jos lapsetkin tulee myöhemmin hoitoon.

Mutta tämä edellyttää sitä, että vanhemmat komnunikoivat todellisesta hoidontarpeestaan: Ettei vain oleteta että ne hoitajat randomisti jää hänen lapsensa kanssa jos hän todella yllättäen myöhästyy siitä viime hetken hakemisesta. Vaan hän kommunikoi sen talolla, jotta myös työntekijöiden työvuorot saadaan sellaiseksi että he voivat ennakoida omia menojaan TAI se lapsi voidaan ohjata paikkaan, missä jo valmiiksi on muitakin lapsia myöhempään.

Kyse ei siis ole mistään muusta kuin siitä, että yritetään tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa: On vaikea vastata vanhemman tarpeeseen jos hän ei sitä tarvetta kerro ääneen.

Kyllä ne kerrotaan. Meidän kaupungissa on hurjat säästöt menossa juurikin vakassa ja sen vuoksi lapsia sijoitetaankin päiväkoteihin, joiden aukioloajat juuri ja juuri riittävät. Eli jos työaikasi päättyy kahdenkymmenen kilometrin päässä klo 16.30, et saa lastasi päiväkotiin, joka olisi auki edes 17.15, koska tuon matkan taittaa hyvällä tuurilla puolessa tunnissa. Ei päättäjiä kiinnosta ottaa huomioon huonoa keliä, ruuhkaa, onnettomuuksia tai muita työmatkaa hidastavia tekijöitä.

Vierailija
980/1413 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöstön palkanmaksu loppuu klo 17.00. Haluatko sinä tehdä ilmaista työtä?

Tuntiopettajana teenkin ilmaista työtä, ammatinvalintakysymys.  Ei tulisi mieleenkään vaatia jokaisesta ajan ylittävästä oppilaan tai vanhemman kanssa jaetusta ylimääräisestä sanasta lisäpalkkaa. Eli haluan ja voin tehdä ilmaista työtä.

Kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, siihen kuuluu usein ajan ylittävää kuulumisten tai ajatusten vaihtoa. Ihminen on väärällä ajalla, jos kuvittelee että on oikeus alkaa töykeäksi, jos menee sekuntikin yli tunnin. Bussit itselleni katson niin, ettei minulla on hätä töistä kotiin, eli aikaa on enemmän kuin se 3min töistä bussiin. 

Aina menee yli, mutta onneksi tykkään työstäni ja "asiakkaistani" paljon.

Sinä teet omat ratkaisusi, ketään ei voi pakottaa tekemään ilmaista työtä.

Ja älä viitsi antaa varhaiskasvatukseen tuollaisia ohjeita: Muutenkin hyväksikäytetään härskisti työntekijöiden kiltteyttä.

Siksihän tämäkin keskustelu tänne on syntynyt kun työnantajat vaan olettaa että no tottakai se pienipalkkainen lastenhoitaja tekee ilmaisia minuutteja. Opettajat ei joka talossa nimittäin edes tee näitä äärivuoroja, ovat liian arvokas resurssi sellaiseen.

Ja koulun opettajilta voi olettaakin joustoja yhdessä sun toisessa kohdin, kun makaatte kesällä 2kk kotona täydellä palkalla. Päiväkodin työntekijöille sama, niin joo voisi minunkin asenne muuttua.