Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (483)

Vierailija
461/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin aikanaan lapset aina lähellä klo 17. Aina oli se olo, että ei saisi hakea niin myöhään. Onneksi ei tarvitse enää kun ovat melkein kaikki aikuisia.

Vierailija
462/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei siis kiinnosta kuunnella kulumiset tai rauhassa antaa lapsen pukea/tehdä lähtöä päiväkodista?

Ketä täyspäistä kiinnostaa jonkun helvetin päiväkodin kuulumiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan luovuttanut tämän alan kanssa. Tämäkin ketju on jotenkin niin surullista luettavaa. Vaaditaan ihan älyttömästi työntekijöiltä, eikä edes riitä se että on työtehtäviä hoitamassa minuutilleen niinkuin on työaikoihin suunniteltu: Pitäiskin tulla aikaisemmin ja kestää olla myöhempään ja kaikki tietenkin iloisesti hymyillen.

Ei saa tehdä sitä ja pitää tehdä tuota, mutta ei kuitenkaan niin vaan näin.

No sinusta ei ole mihinkään töihin. Jos työaika alkaa klo 6:30 silloin ollaan töissä ei matkalla sinne. Jos työaika päättyy klo 17 töissä ollaan klo 17 asti eikä lähdetä 16:40 kotiin. Niin se kuule aikuisten maailma toimii. Toki sinunlaisia näkee paljon työ alkaa klo 8 jolloin lähdetään kotoa ja työ päättyy klo 16 mutta töistä lähdetäänkin jo 15:30. 

Vierailija
464/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan luovuttanut tämän alan kanssa. Tämäkin ketju on jotenkin niin surullista luettavaa. Vaaditaan ihan älyttömästi työntekijöiltä, eikä edes riitä se että on työtehtäviä hoitamassa minuutilleen niinkuin on työaikoihin suunniteltu: Pitäiskin tulla aikaisemmin ja kestää olla myöhempään ja kaikki tietenkin iloisesti hymyillen.

No sinusta ei ole mihinkään töihin. Jos työaika alkaa klo 6:30 silloin ollaan töissä ei matkalla sinne. Jos työaika päättyy klo 17 töissä ollaan klo 17 asti eikä lähdetä 16:40 kotiin. Niin se kuule aikuisten maailma toimii. Toki sinunlaisia näkee paljon työ alkaa klo 8 jolloin lähdetään kotoa ja työ päättyy klo 16 mutta töistä lähdetäänkin jo 15:30. 

Yleensä pitää olla työvaatteet päällä ja työnteossa, kun työaika alkaa. Sama toiseen suuntaan. 

Vierailija
465/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä nyt puhutaan jo ihan eri asiasta ku mistä oli kyse xD Trololololo.

Vierailija
466/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa etten kiireisen työpäivän jälkeen jaksaisi kuunnella niitä päiväkodin terveisiä... Lapsi pärjää oikein hyvin päiväkodissa, ja vähän väkisin joutuvat aina pitkittämään kuulumisen kertomista vaikka mitään erityistä sanottavaa ei ole. Tilanne on monesti vähän kiusallinen.

Vierailija
467/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni harmittaa etten kiireisen työpäivän jälkeen jaksaisi kuunnella niitä päiväkodin terveisiä... Lapsi pärjää oikein hyvin päiväkodissa, ja vähän väkisin joutuvat aina pitkittämään kuulumisen kertomista vaikka mitään erityistä sanottavaa ei ole. Tilanne on monesti vähän kiusallinen.

Sanot ystävällisesti ettet halua terveisiä, ellei jotain ikävää ole sattunut mistä pitäis tietää. Helpotus työntekijöillekkin, jos ei tarvi joka lapsesta kertoa ja stressata jos ei ole mitään ylhäällä.

Vierailija
468/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille valitettiin eniten tuontiajoista. Mies pystyi tuomaan lapsen pääasiassa klo 10 mutta joinakin aamuina klo 9. Ei käynyt. Piti ehtiä aamupiiriin, joka alkoi klo 8.40. Jos tulee myöhemmin, niin sitten lapsi jää kuulemma ulkopuoliseksi ja on niin hankalaa. No, joustavasti päätimme, että lapsi tulee sitten klo klo 8.15 aamupalalle, niin ei myöhästy aamupiiristä. Voi, kun sen lapsen ei ole tarvetta olla aamupalalla päiväkodissa, joten ei saa tuoda aamupalalle vaan vasta klo 8.40.  Joustettiin sitten, mutta useimpina aamuina olivat sen aamupiirinsä jo pitäneet klo 8.40 mennessä. Olisi kai pitänyt telepaattisesti tietää, milloin aloittavat aamupiirinsä minäkin aamuna. 

Minä sitten hain lapsen ja sain kuulla nämä valitukset aamuajoista, kun eivät lapsen isälle uskaltaneet koskaan mitään sanoa. Olivat kuulemma jopa todenneet, että tottakai aamupalalle saa tuoda, mutta minulle sitten saarnattiin, että kun ei ole tarvetta tuoda, niin ei tuoda. Ei ollut tarvetta tuoda aamupiiriinkään, mutta niin vain pakotettiin. En tajua tätä logiikkaa. 

Vierailija
469/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN lapset laitetaan, jos ei lastenhuoneeseen?

No ne voi olla ihan siinä SAMASSA huoneessa kuin sinäkin. Mä ymmärrän jo ettei mene sun kaaliin, toivottavasti et lisäänny ja laita eteenpäin sun geenejä.

Eihän tuo onnistu kuin ehkä vuoden. Esimerkiksi 50-luvun alussa rakennetuissa taloissa on todella pienet huoneet. Pinnasänky mahtuu parisängyn lisäksi. Sitten ei ole lattiapinta-alaa enää.

Kyllä onnistuu. Pieni lastensänky ei juuri vie enempää tilaa kuin pinnasänky. Ja 50-luvun taloissa oli aina enemmän tilaa kuin yksi makuuhuone, yleensä yläkerta oli jaettu 2-3 pieneen huoneeseen.

Mitä sä sekoilet. Moni asuu ehkä 50-luvun kerrostalossa. Mulla on ollut kaksikin rintamamiestaloa, joista selvästi puhut, ja niitä on erikokoisia

.toisessa mun taloista ei ollut yläkertaa edes rakennettu lämpimäksi, alhaalla oli tupa ja kaksi kamaria. Toisessa taas ylhäällä oli kaksi makkaria, mutta alhaalla oli olohuone, keittiö ja kylppäri joka oli jälkeenpäin tehty. 

Eli ei sitä tilaa silti ylenmäärin ole monessakaan talossa.

Ihan naurettavaa vänkäämistä sulta muutenkin, kyllä kai jokainen oman tilanteensa tietää sinua paremmin 

Vierailija
470/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

No ei ainakaan lapsen takia. Lisätilaa ei tarvitse eli vuokra sama kuin kaksistaan ollessa, pienet lapset ei syö juuri mitään eli ruokakustannukset lähes samat kuin ennen. Ainoa lisäkustannus on vaatteet/päikkymaksu, joka sekin on minimaalinen.

Täh? Millä logiikalla lapsi ei tee lisäkustannuksia? Lastenhuoneen neliöt maksaa maltaita pk-seudulla, pienillä jo vaipat maksaa 100e/kk, siitä eteenpäin harrastukset. Aina tietysti ruuat ja vaatteet jne. Esim. lasten kengät maksaa ihan yhtä paljon kuin aikuisten, mutta kengän koko kasvaa koko ajan ja aina uudelle kaudelle (4x vuodessa) pitää ostaa uudet. Sama kalliiden kausivaatteiden kanssa. Aikuinen vetää samalla takilla monta vuotta, mutta lapsilla ne aina on jäänyt pieneksi ja joka vuosi uudet. Lapsi maksaa enemmän kuin aikuinen. 

Lapset ei tarvitse lastenhuonetta, ihan sulle tiedoksi. Mutta sä haluat olla toki rauhassa ettei se lapsi vaan sotke sun yöunia. Mitä harrastuksia alle kouluikäinen tarvitsee ? Ei mitään. Se tarvitsee oman vanhemman läsnäoloa. Vaatteet ja kengät ei oikeasti niin paljon maksa ellei tarvi aina olla jotain kallista high end merkkiä.

Niin siis mihin ne lapset (monikossa) sitten laitetaan jos ei lastenhuoneeseen???

Mihin ne lapset laitetaan? Puhut ihan kuin ne olisi jotain esineitä,  jotka heitetään johonkin koppiin. No ne voi ihan olla vaikka siinä sun lähellä vai kuulostaako ihan kauhealta..

Tää on nyt joku sekopää, joka ei ymmärrä, että lapset tarvii huoneen, sängyt jne. Kyllä ne neliöt ja huonekalut maksaa. Lapsen kustannukset vanhemmilleen on sadoissa tuhansissa. 

Sä olet se sekopää tässä. Lapset voi nukkua samassa huoneessa kuin sinäkin, ihan sängyssä kuten sinäkin. Alle kouluikäinen ei mitään erillistä pöytää tarvitse. Ei ole tullut sulle varmaan mieleen, mutta esim keittiön tai olohuoneen pöytää voi myös käyttää esim piirtämiseen.

Haha, joo. Se sun eskarilainen varmasti arvostaa, ettei ole omaa huonetta ja nukkuu sun sängyssä. Ei ole yhtään noloa, jos kaveri tulee kylään. 
Eskarilaisetkin on päiväkodissa. 

Ymmärrän,  että sun lapsi saattaa sua hävetä. Jostain syystä mun lapset ei häpeä mua eikä sitä että nukkuvat samassa huoneessa kuin minä. Onpa joskus kavereilta tullut kommenttia ettei nekään haluaisi nukkua yksin. 

Sulla ei selvästi miestä eikä seksielämää ole, ihan ymmärrettävästi syystä

Vierailija
471/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille valitettiin eniten tuontiajoista. Mies pystyi tuomaan lapsen pääasiassa klo 10 mutta joinakin aamuina klo 9. Ei käynyt. Piti ehtiä aamupiiriin, joka alkoi klo 8.40. Jos tulee myöhemmin, niin sitten lapsi jää kuulemma ulkopuoliseksi ja on niin hankalaa. No, joustavasti päätimme, että lapsi tulee sitten klo klo 8.15 aamupalalle, niin ei myöhästy aamupiiristä. Voi, kun sen lapsen ei ole tarvetta olla aamupalalla päiväkodissa, joten ei saa tuoda aamupalalle vaan vasta klo 8.40.  Joustettiin sitten, mutta useimpina aamuina olivat sen aamupiirinsä jo pitäneet klo 8.40 mennessä. Olisi kai pitänyt telepaattisesti tietää, milloin aloittavat aamupiirinsä minäkin aamuna. 

Minä sitten hain lapsen ja sain kuulla nämä valitukset aamuajoista, kun eivät lapsen isälle uskaltaneet koskaan mitään sanoa. Olivat kuulemma jopa todenneet, että tottakai aamupalalle saa tuoda, mutta minulle sitten saarnattiin, että kun ei ole tarvetta tuoda, niin ei tuoda. Ei ollut tarvetta tuoda aamupiiriinkään, mutta niin vain pakotettiin. En tajua tätä logiikkaa. 

Kuulostaa siltä että eivät vaan tykänneet sinusta 

Vierailija
472/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee jo 16.40, silloin on mahdollista vielä jutella hoitajan kanssa päivästä, käydä päiväkodissa vessassa ja viedä/tuoda vaatteita lokeroon/lokerosta. Mutta jos hakee vasta 16.58 niin se on vain nouto sitten, mitään sisälle unohtuneita tumppuja ei ehdi enää hakemaan.

Kai sinäkin ymmärrät sitten että kun kauppa menee kiinni klo 21 et ehdi enää 20:58 juoksemaan jotain äkkiä ? 

Nimenomaan se  kauppa on vielä 2 minuuttia auki, eli sieltä tldellakin ehtii käydä ostamassa sen maitopurkin tai vaikka vaippoja. 

Vierailija
473/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelin jo parikymmentä vuotta sitten. Etenkin tuota perjantaita. Silloin ei päiväkodin puolelta sanottu mitään, mutta kun kolmen maissa perjantaisin hain lapsen, oli hän viimeisten joukossa pihalla. 

Vierailija
474/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei siis kiinnosta kuunnella kulumiset tai rauhassa antaa lapsen pukea/tehdä lähtöä päiväkodista?

Tuohon aikaan lapset on jo puettu ja pihalla valmiina lähtemään.

Vierailija
475/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluja työntekijöitä. Minusta on parasta mitä vähemmän aikaa kaikki lapset on päivästä paikalla. Joo joitakin kiinnostaa ilmeisesti oikeasti joku varhaiskasvatus mitä oikeasti nykyään ehdi edes tekemään. Mua ei kiinnosta: paras tilanne on mitä useampi tulee siinä 9.30 jälkeen kun ollaan ulkona, ja mitä useammin haetaan ennen nukkaria tai viimeistään välipalalta.

En ikikinä IKINÄ vaatis että lasten pitää olla ENEMMÄN päiväkodissa, en hitossa.

Ja tuosta että johtajat valittaa: No antaa valittaa, hyvä jos vanhemmat hakee lapsensa heti ku vaan mahdollista, ei ne johtajat niitä työaikoja oikeasti kuitenkaan mitään muuttele, kun se olis liian vaivalloista alkaa oikeasti tuijotella niitä hoitoaikoja ku tekee työvuorolistoja, tyhjää jauhavat jos muuta uhkailevat. Eli KIITOS VANHEMMAT jotka haluatte olla lastenne kanssa ja haette ne lapset ajoissa.

Ja joku hakee lasta tasan 17. Ok, hakekoon, ei tosiaan ole vanhempien ongelma jos työ suunnitellaan sellaiseksi ettei yhtään särkymävaraa ole: Jos on jatkuvaa että haetaan myöhässä, siitä tieto johtajille niin muuttavat työvuorot sen mukaiseksi. Jos haetaan tasan 17 eikä johtajien mielestä tarvi työvuoroja siksi muutta, niin ovet lukkoon, heitätte puhelimen vaikka eteiseen ja kun olette sen laukkunne valmiiksi kuitenki hakeneet, niin laukku olalle ja kotiin: Lain mukaan tässä ei tapahdu sellaista laiminyöntiä, että mitään ongelmia teille voisi siitä tulla ETENKÄÄN kun johtajat on nähny että se hotoaika on varattu klo 17 asti.

Lopettakaa se tossukkana oleminen vaka-työntekijät, ala on aivan perseestä osittain siksi että ihmiset tärisee pelosta joidenkin pikkupomojen edessä. Johtajatkin on alalla ihan ylityöllistettyjä ja eivät halua yhtäänn sen enempää lisätöitä ku alaisetkaan, ei huolta siis siitä.

Vierailija
476/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä täyspäistä kiinnostaa jonkun helvetin päiväkodin kuulumiset?

Minua ainakin kiinnostaa. Tietysti osa jutuista on "turhaa" minun kannaltani. Eli kertovat että Eevertti söi hyvin aamupalaa ja nukkui päiväunet 2 tuntia. Ulkona hän teki hiekkakakkuja ja söi hiekkaa. Pihalla ollut perhonen kiinnosti kovasti. Päiväruoka oli kalakeittoa ja se maistui ja välipalakin maistui ja vatsa on toiminut .

Totta, aina ei jaksaisi hymyillä ja koittaa olla kuunteleva. Oikeasti tieto syömistä ja nukkumista on kuitenkin tärkeää, ja tieto hiekansyönnistä ja vatsantoiminnasta ihan oleellistakin. Voisihan lapsella olla vaikka ummetusta tulossa. 

Jos ruoka tai uni ei maistu, tiedän,että lapsi on sairastumassa. 

Mukavinta on silti kuulla pienistä jutuista, mistä lapsi on nauttinut ja mitä hän on touhunnut. Mielelläni olisin itse nuokin hetket hänen kanssaan.

Vierailija
477/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelin jo parikymmentä vuotta sitten. Etenkin tuota perjantaita. Silloin ei päiväkodin puolelta sanottu mitään, mutta kun kolmen maissa perjantaisin hain lapsen, oli hän viimeisten joukossa pihalla. 

Joillekkin on ehkä sanottu,  mutta itse en ole ikinä mun 25 vuotisen uran aikana kuullut sellaista, että pyydettäis hakemaan lapsia ennen sulkemisaikaa. Työntekijöitä jos vetuttaa, mutta ala nykyään sellainen, että meitä nyt vetuttaa vähänväliä jokin asia, kun koko ajan vaaditaan asioita mihin meillä ei yksinkertaisesti aika riitä.

Tässäkin ketjussa työntekijät purkaneet tuntojaan asiattomasti, toivottavasti suurin osa ymmärtää, että porukka on TOSI väsynyttä eivätkä voi omalla naamalla töissä niitä asioita purkaa, niin ne purkautuu sitten täällä. Ei silti asiallista, mutta ihan vaan tiedoksi. Meillä on ihan hirveä kriisi ja koko ajan vaan vaatimuksia lisätään ja resursseja ei.

Mutta tuokaa ja hakekaa lapsia ihan niinkuin tykkäätte, ainakin mulle viimeinen asia mistä alan mitään sanomaan, olkoon puolituntia pitempään tai kaksi tuntia aikaisemmin, tervetuloa vaan!

Ps: Päiväkodeilla on velvollisuus olla tarvittaessa auki 6-18, hupsista kun sanoin sen ääneen, ei vaan enää kiinnosta, alkaakapa vaatimaan siitä.

Vierailija
478/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin on ehkä sanottu,  mutta itse en ole ikinä mun 25 vuotisen uran aikana kuullut sellaista, että pyydettäis hakemaan lapsia ennen sulkemisaikaa. Työntekijöitä jos vetuttaa, mutta ala nykyään sellainen, että meitä nyt vetuttaa vähänväliä jokin asia, kun koko ajan vaaditaan asioita mihin meillä ei yksinkertaisesti aika riitä.

Tässäkin ketjussa työntekijät purkaneet tuntojaan asiattomasti, toivottavasti suurin osa ymmärtää, että porukka on TOSI väsynyttä eivätkä voi omalla naamalla töissä niitä asioita purkaa, niin ne purkautuu sitten täällä. Ei silti asiallista, mutta ihan vaan tiedoksi. Meillä on ihan hirveä kriisi ja koko ajan vaan vaatimuksia lisätään ja resursseja ei.

Mutta tuokaa ja hakekaa lapsia ihan niinkuin tykkäätte, ainakin mulle viimeinen asia mistä alan mitään sanomaan, olkoon puolituntia pitempään tai kaksi tuntia aikaisemmin, tervetuloa vaan!

Ps: Päiväkodeilla on velvollisuus olla tarvittaessa auki 6-18, hupsista kun sanoin sen ääneen, ei vaan enää kiinnosta, alkaakapa vaatimaan siitä.

Olis ihana olla töissä 6-14 tai lyhennyspäivinä päästä jo 12.15 töistä. Ja jos sais joskus mennä töihin vasta klo 10 ja olla yhden lapsen kanssa viimeset 1,5h, juu käy mulle.^

Varatkaa ja sitten tehkää vielä niin, että tuottekin lapsen vasta aamupalalle. En todellakaan valita, vaan kiitän siitä!

Vierailija
479/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Voiko vaatia klo 18 asti auki pitämistä?

Vierailija
480/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin muistuttaa päiväkodin työntekijöitä, että on monia muitakin aloja, joissa työaika on merkitty päättyväksi klo x ja se ei tarkoita, että olet tuohon aikaan ovesta ulkona. Sen sijaan saat leimata itsesi pois kellonaikaan x, sen jälkeen vaihdat työvaatteet ja poistut töistä. Ja kun aamulla vuoro alkaa klo y, niin siihen aikaan olet työvaatteet päällä työpisteellä, etkä vasta pukkarissa valmistautumassa.

Tätä se on monella muullakin, mutta ei valiteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi