Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki

Vierailija
28.08.2026 |

Ilmasto ei tue vegaanisuutta, joten vegaanin täytyy olla kytkeytynyt globaaleihin toimintaverkkoihin ja lisäksi erittäin hyvin tietoinen kehonsa toiminnasta, jotta saa tarvittavat ravinteet kasvisruokavaliosta. Lisäksi hänen täytyy olla varakas, sillä esimerkiksi raakaleivoksiin kuluu paljon sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole halvimmasta päästä, kuten esimerkiksi pähkinöitä

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen. 

Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen. 

Mistä tulee B12-vitamiini? Entäpä D-vitamiini? Siis jos on vegaani.

Kaikki tarvitsevat d-vitamminia pohjoisessa, koska iho muodostaa sitä auringonvalosta.

Vegaani ottaa b12-vitamiinin purkista. Tuotantoeläinten ruokaan lisätään b12-vitamiinia, siksi sitä on lihassa. Maa on siis köyhtynyt b12-vitamiinista, joten sitä ei siirry kasveihin. 

Monilla sekasyöjillä on b12-vitamiinin puutos.

Tuotantoeläinten rehuun ei tarvitse lisätä B12-vitamiinia, sillä sitä on ihan luonnostaan kaikessa eläinperäisessä, kuten vaikkapa lihassa, kalassa, maidossa jne.

Juuri sen vuoksi vegaanien on syötävä sitä purkista, sekasyöjät saavat sen ihan luonnollisesti ravinnostaan.

Toinen epätosi lainatussa viestissä on se, että sekasyöjillä olisi monilla B12-puutos. Ei ole, koska sitä tarvitaan niin vähän, että pienikin määrä eläinperäistä ruokaa suojaa puutokselta ja se vielä varastoituu kropassa hyvin. Edes vegaaniksi ryhtyvä ei heti saisi puutosta vaan kestäisi jonkin aikaa että sekasyönnin aikana kertyneet varastot kuluvat loppuun. 

Sekasyöjä voi saada B12-puutoksen happosalpaajalääkkeistä, jotka estävät sen entsyymin erittymisen, jota tarvitaan B12-vitamiinin imeytymiseen suolistossa, tai sitten käyttämällä paljon tai pitkään ilokaasua päihteenä, se nimittäin kuluttaa äkkiä varastot pois. 

Kaksi älytöntä epätotta väitettä samassa viestissä, pistää miettimään miten se vegaanius vaikuttaakaan ihmisaivoihin, jotka on nykyiseen kokoonsa kasvatettu nimenomaan syömällä eläinproteiinia ja -rasvaa. 

Itse asiassa tuotantoeläinten rehuun lisätään nykyään suoraan B12-vitamiinia tai kobolttia, jota tarvitaan b12-vitamiinin muodostuksessa tuotantoeläinten suolistossa.

Mutta olin kenties väärässä sen suhteen, että maaperä olisi köyhtynyt b12-vitamiinista. Se saattaa olla myytti. Täytyypä tutustua tähän aiheeseen enemmän.

Maaperän b12 ei siirry kasveihin muutoin kuin jos kasveja syö sillälailla pesemättä, että niissä tulee pieniä määriä sitä maaperää mukaan - ja eläimet luonnossahan syövät juuri näin. 

Vierailija
62/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki"

Ei tule yllätyksenä että vegaanit elävät melkoisissa harhoissa oman statuksensakin suhteen.

Ei kyllä ole kasvissyöjän tekemä aloitus tuo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi. 

Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa. 

Aa, vertaat vertailukelvottomia asioita...

"Jos ei oteta huomioon laskeutumispaikkojen vähäisyyttä ja hintaa, on raketti paljon autoa näppärämpi ja nopeampi kulkuväline."

Vierailija
64/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle näkyy jostain syystä Facessa yhden vegaaniäidin tili.

Herättää kyllä ajatuksia.

Lähinnä nuo valtavat määrät lisäaineita soija- ym. tuotteissa. Kamalan pitkä imetysaika. Mikä on vaikutus hampaille.

Samoin eristäminen, lapsi ei mene päiväkotiin, joten ei käytännössä näe, miten muut lapset elävät ja syövät. Siksi ei varmaan menekään. Miten jatkossa kaverisynttärit, kyläilyt kavereiden luona, leirit, luokkaretket jne.

Vankka jänkkääminen siitä, että lapsi ei muuta tarvitse. Terveeseen vanhemmuuteen kuulu aika oman toiminnan reflektoiminen. 

Voisiko ajatella, että lapsen ruokavalioon otettaisiin kalaa, luomumaitoa ja luomumunia? 

Soija allergisoi myös vahvasti. Mikähän neuvoksi, jos lapsessa puhkeaisi soija-allergia?

Vierailija
65/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.

Musta kahvi ja dominokeksit kalliimpia kuin mikä?

Vierailija
66/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.

Kekseissäkin voi olla ei-vegaanisia ainesosia. Edes viini ei muuten yleensä ole vegaanista.

Vierailija
67/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi. 

Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa. 

Aa, vertaat vertailukelvottomia asioita...

"Jos ei oteta huomioon laskeutumispaikkojen vähäisyyttä ja hintaa, on raketti paljon autoa näppärämpi ja nopeampi kulkuväline."

Häh? Miten niin vertailukelvottomia? Miksi pitäisi vertailla juuri jotain kalliita vege-eineksiä ja valmistuotteita sisältävän ruokavalion kustannuksia sekaruokavalion kustannuksiin? Harva niin elää, eiköhän ruoka enimmäkseen valmisteta itse raaka-aineista. 

Kai mä itse tiedän, ettei vegaanius ole kallista, kun olen elänyt vegaanina todella pitkiä aikoja. 

Vierailija
68/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjiä pierettää enemmän kuin meitä muita :D

Hiilarit fermentoituvat suolistossa, parempi se kuin että liha ja maito mätänee siellä.

Vierailija
69/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekseissäkin voi olla ei-vegaanisia ainesosia. Edes viini ei muuten yleensä ole vegaanista.

Vegaanisissa kekseissä ei tietenkään ole epävegaanisia ainesosia. Monet ihan tavalliset, edulliset keksit on vegaanisia. 

Viinit tosiaan voi olla eläinperäisellä liivatteella tms. kirkastettuja. Se vaihtelee, miten vegaanit noihin suhtautuu, mutta nykyään on jokatapauksessa paljon vegaanisia viinejä jotka on Alkossa selkeästi merkattu vegaanisiksi. 

Vierailija
70/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä nuo valtavat määrät lisäaineita soija- ym. tuotteissa. Kamalan pitkä imetysaika. Mikä on vaikutus hampaille.

Samoin eristäminen, lapsi ei mene päiväkotiin, joten ei käytännössä näe, miten muut lapset elävät ja syövät. Siksi ei varmaan menekään. Miten jatkossa kaverisynttärit, kyläilyt kavereiden luona, leirit, luokkaretket jne.

Vankka jänkkääminen siitä, että lapsi ei muuta tarvitse. Terveeseen vanhemmuuteen kuulu aika oman toiminnan reflektoiminen. 

Voisiko ajatella, että lapsen ruokavalioon otettaisiin kalaa, luomumaitoa ja luomumunia? 

Soija allergisoi myös vahvasti. Mikähän neuvoksi, jos lapsessa puhkeaisi soija-allergia?

Tosiasiassa kaverisynttärit ja lasten laumauttaminen vieraiden lasten kanssa on se luonnoton juttu, ei se että lapsi kasvaa normaalisti vanhempiensa kanssa näiden tapoihin ja kulttuuriin. Päiväkoti, koulu ja järjettömän kokoiset lapsilaumat ovat laitoselämää. Perheen kanssa kasvaminen ja oleminen luonnollista.

Vierailija
71/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit juovat vegaanisia viinejä tai eivät mitään viiniä.

Monet halvimmasta kekseistä ovat vegaanisia, kuten K Menu- ja Xtra-sarjojen suklaacookiet.

Marianne-karkit ovat hyvä vegaaninen vaihtoehto herkuksi vieraille.

Vierailija
72/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomueläin on vain yhden asteen parempi kuin teollisuuseläin, siinä missä kasvisruokavalio 10 astetta parempi. Ihmisen ruuansulatuselimistö ei ole luomuudesta huolimatta jalostunut käsittelemään eläinperäisiä tuotteita. Varsinkin maitotuotteet ovat täysin luonnotonta ravintoa ja tuhoavat koko kehon.

Nykymuotoinen soijapapu on tosiaan jalostettu pilalle, vähän niinkuin muutkin teollisuusraaka-aineet. Aika moni kasvissyöjä perustaa ruokavalionsa muihin asioihin, kuin soijaan. 

Ihmislapsi vieroittuu rinnasta luonnostaan n. 2-5v iässä. Käytännössä kaikki tätä ennen äidistä vieroitetut ovat psykologisesti traumatisoituja ja heidän kehityksensä on häiritty pilalle. Lapsi ei muodosta tervettä psyykettä jos tämä vieroitetaan ennenaikaisesti. Eläintaloudessa tuttu ilmiö, ihmistaloudessa hyssytelty.

Vierailija
73/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen. 

Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen. 

Kaikki tarvitsevat d-vitamminia pohjoisessa, koska iho muodostaa sitä auringonvalosta.

Vegaani ottaa b12-vitamiinin purkista. Tuotantoeläinten ruokaan lisätään b12-vitamiinia, siksi sitä on lihassa. Maa on siis köyhtynyt b12-vitamiinista, joten sitä ei siirry kasveihin. 

Monilla sekasyöjillä on b12-vitamiinin puutos.

Tuotantoeläinten rehuun ei tarvitse lisätä B12-vitamiinia, sillä sitä on ihan luonnostaan kaikessa eläinperäisessä, kuten vaikkapa lihassa, kalassa, maidossa jne.

Juuri sen vuoksi vegaanien on syötävä sitä purkista, sekasyöjät saavat sen ihan luonnollisesti ravinnostaan.

Toinen epätosi lainatussa viestissä on se, että sekasyöjillä olisi monilla B12-puutos. Ei ole, koska sitä tarvitaan niin vähän, että pienikin määrä eläinperäistä ruokaa suojaa puutokselta ja se vielä varastoituu kropassa hyvin. Edes vegaaniksi ryhtyvä ei heti saisi puutosta vaan kestäisi jonkin aikaa että sekasyönnin aikana kertyneet varastot kuluvat loppuun. 

Sekasyöjä voi saada B12-puutoksen happosalpaajalääkkeistä, jotka estävät sen entsyymin erittymisen, jota tarvitaan B12-vitamiinin imeytymiseen suolistossa, tai sitten käyttämällä paljon tai pitkään ilokaasua päihteenä, se nimittäin kuluttaa äkkiä varastot pois. 

Kaksi älytöntä epätotta väitettä samassa viestissä, pistää miettimään miten se vegaanius vaikuttaakaan ihmisaivoihin, jotka on nykyiseen kokoonsa kasvatettu nimenomaan syömällä eläinproteiinia ja -rasvaa. 

Itse asiassa tuotantoeläinten rehuun lisätään nykyään suoraan B12-vitamiinia tai kobolttia, jota tarvitaan b12-vitamiinin muodostuksessa tuotantoeläinten suolistossa.

Mutta olin kenties väärässä sen suhteen, että maaperä olisi köyhtynyt b12-vitamiinista. Se saattaa olla myytti. Täytyypä tutustua tähän aiheeseen enemmän.

Maaperän b12 ei siirry kasveihin muutoin kuin jos kasveja syö sillälailla pesemättä, että niissä tulee pieniä määriä sitä maaperää mukaan - ja eläimet luonnossahan syövät juuri näin. 

Perunat voi laittaa kattilaan sinne päin kuorittuna, ei tarvitse olla neuroottinen.

Vierailija
74/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäravinteina ja vitaminoituina tuotteina. D-vitamiiniahan tulee kaikkien Suomessa ottaa lisäravinteena, ruokavaliosta riippumatta, eli vegaani ei tässä eroa muista. 

Miksi syöt ravintolisiä purkista, jos kerran vegaanidieetti on niin terveellinen? D-vitamiinia saa auringosta ja rasvaisesta kalasta.

Suomessa suuren osan vuotta D-vitamiinia EI SAA auringosta, joten sitä täytyy täällä ottaa lisäravinteena. 

Rasvaisesta kalasta ja kananmunista saa D-vitamiinia. Ihan tiedoksi vaan.

Kolesteroli syntetisoituu kehossa auringonvalossa d-vitamiiniksi. Sitä ei tarvitse syödä eläimestä.

Vierailija
75/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinihan on suositeltu lisänä myöskin sekasyöjälle suurimman osan vuotta. Sen "luonnollisin" lähdehän on aurinko, mutta kun sitä on meidän leveysasteillamme niin vähän suuren osan vuotta, niin parempi ottaa purkista. B12 toki pitää ottaa vegaanina lisänä. Mutta mikä ihmeen ongelma se nyt muka on? 

Ihmisiä on ollut pohjoisella pallonpuoliskolla jo kauan ennen d-vitamiinisuosituksia. Samoin ennen rautalisiä. Tieteen määrittelemät raja-arvot ovat pääosin puppua.

Vierailija
76/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skill issue. Mä syön useimpina päivinä kasvisruokaa enkä ikinä syö mitään raakaleivoksia.

"Kytkeytymistä globaaleihin toimintaverkkoihin" tarvitaan vähemmän kuin lihansyönnissä (syön esim. ruotsalaisia papuja ja itävaltalaista soijaa, siinä missä lihansyöjät syövät eteläamerikkalaisella soijalla kasvatettua broileria).

Vierailija
77/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.

Miksi mä tarvitsisin mitään vuustoa tai vegaanileikkeitä? Jos haluaa, niin sitä vegejuustoa (vuusto on kammottava sana, enkä suostu käyttämään sitä) voi valmistaa itse kaurakermasta, agar-agarista ja mausteista. Ravintohiivahiutaleista saa juustomaista makua ruokiin. Leikkeleitä voi valmistaa seitanista. Samoin sitä "paahtopaistia" voi valmistaa itse seitanista. Vegaanista "silliä" eo taideta edes myydä valmiina, vaan halukkaat tekee sitä itse munakoisosta 

En kyllä tajua tätä, miksi pitää valmistaa kasveista eläimenkaltaisia. Esimerkiksi tuo agar agar, menisitkö syömään punaista levää merestä? Älä laita suuhusi mitään sellaista, mitä et raaka-aineena tai omassa keittiössäsi tekemällä prosessoinnilla laittaisi. 

Pavut voi syödä papuina ja siemenet siemeninä. Edes kauramaitoja tai öljyjä ei ole syytä käyttää, kun voi syödä niitä siemeniä ja oliiveja. Vettäkin saa hanasta ja kauraa hiutaleina.

Vierailija
78/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skill issue. Mä syön useimpina päivinä kasvisruokaa enkä ikinä syö mitään raakaleivoksia.

"Kytkeytymistä globaaleihin toimintaverkkoihin" tarvitaan vähemmän kuin lihansyönnissä (syön esim. ruotsalaisia papuja ja itävaltalaista soijaa, siinä missä lihansyöjät syövät eteläamerikkalaisella soijalla kasvatettua broileria).

Niin voihan sitä olla vegaani periaatteessa pelkällä perunallakin. Mutta aika moni vegaani nauttii esimerkiksi eksoottisista pähkinöistä.

Vierailija
79/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinihan on suositeltu lisänä myöskin sekasyöjälle suurimman osan vuotta. Sen "luonnollisin" lähdehän on aurinko, mutta kun sitä on meidän leveysasteillamme niin vähän suuren osan vuotta, niin parempi ottaa purkista. B12 toki pitää ottaa vegaanina lisänä. Mutta mikä ihmeen ongelma se nyt muka on? 

Ihmisiä on ollut pohjoisella pallonpuoliskolla jo kauan ennen d-vitamiinisuosituksia. Samoin ennen rautalisiä. Tieteen määrittelemät raja-arvot ovat pääosin puppua.

Ja d-vitamiinin puutos on ollut ihan yleistä. 

Ilmeisesti metsästäjä-keräilijät saivat vielä ravinnosta enemmän d-vitamiinia, niin että pärjäsivät pohjoisemmassakin tummaihoisina, mutta maanviljelykseen siirtymisen jälkeen eivät, vaan alkoivat kehittyä vaaleaihoisiksi, koska niin pystyi saamaan enemmän d-vitamiinia auringonvalosta. 

Vierailija
80/90 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi syödä raakaleivoksia? Ja kuinka paljo ap sitä munkkia vetää, jos sillä on oleellinen merkitys ruuan hinnalle. 

Koska elämä on nauttimista varten? Leivokset ovat herkullisia ja jos niistä poistaa kananmunan, voin ja maitotuotteet, makua jäävät tuomaan lähinnä pähkinät, öljyt ja sokeri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi