Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki
Ilmasto ei tue vegaanisuutta, joten vegaanin täytyy olla kytkeytynyt globaaleihin toimintaverkkoihin ja lisäksi erittäin hyvin tietoinen kehonsa toiminnasta, jotta saa tarvittavat ravinteet kasvisruokavaliosta. Lisäksi hänen täytyy olla varakas, sillä esimerkiksi raakaleivoksiin kuluu paljon sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole halvimmasta päästä, kuten esimerkiksi pähkinöitä
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔.
Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne.
Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.
Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi.
Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa.
Aa, vertaat vertailukelvottomia asioita...
"Jos ei oteta huomioon laskeutumispaikkojen vähäisyyttä ja hintaa, on raketti paljon autoa näppärämpi ja nopeampi kulkuväline."
Meinaatko sä, että sekasyöjät yleensä syövät pelkkiä eineksiä? Ei kyllä vastaa minun kokemustani. Eiköhän sekä kasvis- että sekaruokavaliossa normaali tapa ole ruoan valmistaminen itse raaka-aineista. Ja siinä vertailussa kasvisruoka tuppaa olemaan aika edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔.
Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne.
Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.
Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi.
Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa.
Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.
Miksi mä tarvitsisin mitään vuustoa tai vegaanileikkeitä? Jos haluaa, niin sitä vegejuustoa (vuusto on kammottava sana, enkä suostu käyttämään sitä) voi valmistaa itse kaurakermasta, agar-agarista ja mausteista. Ravintohiivahiutaleista saa juustomaista makua ruokiin. Leikkeleitä voi valmistaa seitanista. Samoin sitä "paahtopaistia" voi valmistaa itse seitanista. Vegaanista "silliä" eo taideta edes myydä valmiina, vaan halukkaat tekee sitä itse munakoisosta
En kyllä tajua tätä, miksi pitää valmistaa kasveista eläimenkaltaisia. Esimerkiksi tuo agar agar, menisitkö syömään punaista levää merestä? Älä laita suuhusi mitään sellaista, mitä et raaka-aineena tai omassa keittiössäsi tekemällä prosessoinnilla laittaisi.
Pavut voi syödä papuina ja siemenet siemeninä. Edes kauramaitoja tai öljyjä ei ole syytä käyttää, kun voi syödä niitä siemeniä ja oliiveja. Vettäkin saa hanasta ja kauraa hiutaleina.
Se on sitten sinun valintasi. Mutta ravitsemuksen kannalta sillä tuskin on merkitystä, sillä ravintoaineissa on kyse kemiasta; saatko sitä ja tätä ainetta ja saatko niitä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi syödä raakaleivoksia? Ja kuinka paljo ap sitä munkkia vetää, jos sillä on oleellinen merkitys ruuan hinnalle.
Koska elämä on nauttimista varten? Leivokset ovat herkullisia ja jos niistä poistaa kananmunan, voin ja maitotuotteet, makua jäävät tuomaan lähinnä pähkinät, öljyt ja sokeri.
Mutta miksi vegaani söis just raakaleivoksia? Eiköhän se ennemmin tee niitä normaaleita mokkapaloja, mustikkapiirakoita, omenapiirakoita, korvapuusteja, kauralastuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen.
Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen.
Mistä tulee B12-vitamiini? Entäpä D-vitamiini? Siis jos on vegaani.
D-vitamiinihan on suositeltu lisänä myöskin sekasyöjälle suurimman osan vuotta. Sen "luonnollisin" lähdehän on aurinko, mutta kun sitä on meidän leveysasteillamme niin vähän suuren osan vuotta, niin parempi ottaa purkista. B12 toki pitää ottaa vegaanina lisänä. Mutta mikä ihmeen ongelma se nyt muka on?
Ihmisiä on ollut pohjoisella pallonpuoliskolla jo kauan ennen d-vitamiinisuosituksia. Samoin ennen rautalisiä. Tieteen määrittelemät raja-arvot ovat pääosin puppua.
Ja d-vitamiinin puutos on ollut ihan yleistä.
Ilmeisesti metsästäjä-keräilijät saivat vielä ravinnosta enemmän d-vitamiinia, niin että pärjäsivät pohjoisemmassakin tummaihoisina, mutta maanviljelykseen siirtymisen jälkeen eivät, vaan alkoivat kehittyä vaaleaihoisiksi, koska niin pystyi saamaan enemmän d-vitamiinia auringonvalosta.
Pohjoiset geeniperimät ovat sopeutuneet matalampaan auringonvaloon mm. vaaleamman ihonvärin ansiosta, joka syntetisoi d-vitamiinia paljon tehokkaammin ja vähemmällä valolla, kuin tummempi. D-vitamiinin tieteelliset raja-arvot kuten höpönlöpö rauta-arvotkin ovat sen sijaan globaaleja. Ne ovat propagandaa globaalia kapitalistista kaupankäyntiä varten, eivät ihmisten optimaalista terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi syödä raakaleivoksia? Ja kuinka paljo ap sitä munkkia vetää, jos sillä on oleellinen merkitys ruuan hinnalle.
Koska elämä on nauttimista varten? Leivokset ovat herkullisia ja jos niistä poistaa kananmunan, voin ja maitotuotteet, makua jäävät tuomaan lähinnä pähkinät, öljyt ja sokeri.
Mutta miksi vegaani söis just raakaleivoksia? Eiköhän se ennemmin tee niitä normaaleita mokkapaloja, mustikkapiirakoita, omenapiirakoita, korvapuusteja, kauralastuja ym.
Koska normaaleihin tulee eläinperäisiä tuotteita? Jos poistaa eläinperäiset tuotteet, jäljelle jää jauho, sokeri ja vesi. Siitä ei kovin kummoista leivosta tule. Maku ja nautinto tulevat esimerkiksi niistä pähkinöistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.
Miksi mä tarvitsisin mitään vuustoa tai vegaanileikkeitä? Jos haluaa, niin sitä vegejuustoa (vuusto on kammottava sana, enkä suostu käyttämään sitä) voi valmistaa itse kaurakermasta, agar-agarista ja mausteista. Ravintohiivahiutaleista saa juustomaista makua ruokiin. Leikkeleitä voi valmistaa seitanista. Samoin sitä "paahtopaistia" voi valmistaa itse seitanista. Vegaanista "silliä" eo taideta edes myydä valmiina, vaan halukkaat tekee sitä itse munakoisosta
En kyllä tajua tätä, miksi pitää valmistaa kasveista eläimenkaltaisia. Esimerkiksi tuo agar agar, menisitkö syömään punaista levää merestä? Älä laita suuhusi mitään sellaista, mitä et raaka-aineena tai omassa keittiössäsi tekemällä prosessoinnilla laittaisi.
Pavut voi syödä papuina ja siemenet siemeninä. Edes kauramaitoja tai öljyjä ei ole syytä käyttää, kun voi syödä niitä siemeniä ja oliiveja. Vettäkin saa hanasta ja kauraa hiutaleina.
Se on sitten sinun valintasi. Mutta ravitsemuksen kannalta sillä tuskin on merkitystä, sillä ravintoaineissa on kyse kemiasta; saatko sitä ja tätä ainetta ja saatko niitä riittävästi.
No teknisesti ottaen keho on sopeutunut parhaiten ottamaan ravinteet luontaisessa muodossaan ja eri hivenaineet tukevat toisten imeytymistä. Tämän vuoksi esimerkiksi tiedemiesten kehittämä pöytäsuola on lähes kelvotonta ja myrkyllistä, siinä missä laadukas, mineraalipitoinen merisuola terveellistä. Muissa raaka-aineissa ollaan huomattu sama juttu, että jumalan ja luonnon tuote on optimaalinen sellaisenaan, siinä missä eroteltuna ravinteet eivät imeydy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.
Mä olen kasvissyöjä ja käytän kauramaitoa kahvissa. Se maksaa minulle yhden vuoden aikana 12 euroa enemmän, kuin lehmänmaidon käyttö maksaisi. Onko se sitten sitä rikkaana oloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skill issue. Mä syön useimpina päivinä kasvisruokaa enkä ikinä syö mitään raakaleivoksia.
"Kytkeytymistä globaaleihin toimintaverkkoihin" tarvitaan vähemmän kuin lihansyönnissä (syön esim. ruotsalaisia papuja ja itävaltalaista soijaa, siinä missä lihansyöjät syövät eteläamerikkalaisella soijalla kasvatettua broileria).
Niin voihan sitä olla vegaani periaatteessa pelkällä perunallakin. Mutta aika moni vegaani nauttii esimerkiksi eksoottisista pähkinöistä.
Aika moni ihminen ylipäätään nauttii esim. eksoottisesta kahvista ja kaakaosta, mutta se ei tarkoita, että normaalin ruoan, johon kuuluu perunan lisäksi monipuolisesti kasviksia sekä kuidun, proteiinin ja rasvan lähteitä, tarvitsisi olla jotakin kallista tai eksoottista.
Sulla tuntuu olevan ihan kummallinen käsitys siitä, mitä kasvisruokaan pistetään. Ehkä joku Kallion hifistelijävegaani syö jatkuvasti raakaleivoksia, joita tehdään kalliista pähkinöistä (en edes tiedä, miten tuommoiset tehdään), mutta se sama tyyppi söi yhtä kalliisti ja hifistelevästi jo silloin, kun se söi lihaa. Mä taas syön yhtä arkisesti riippumatta siitä, onko vuorossa liha- vai kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ja joissakin leivonnaisissa kananmuna on itse asiassa täysin turha aineosa. Mitään eroa ei huomaa, vaikka sitä ei laittaisi.
Pähkinät kuuluvat myös terveelliseen sekasyöjän ruokavalioon. Niissä on paljon hyviä pehmeitä rasvoja, proteiinia, kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teknisesti ottaen keho on sopeutunut parhaiten ottamaan ravinteet luontaisessa muodossaan ja eri hivenaineet tukevat toisten imeytymistä. Tämän vuoksi esimerkiksi tiedemiesten kehittämä pöytäsuola on lähes kelvotonta ja myrkyllistä, siinä missä laadukas, mineraalipitoinen merisuola terveellistä. Muissa raaka-aineissa ollaan huomattu sama juttu, että jumalan ja luonnon tuote on optimaalinen sellaisenaan, siinä missä eroteltuna ravinteet eivät imeydy kunnolla.
Muuten hyvä mutta pilasit tuon kommentin jumala höpinällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skill issue. Mä syön useimpina päivinä kasvisruokaa enkä ikinä syö mitään raakaleivoksia.
"Kytkeytymistä globaaleihin toimintaverkkoihin" tarvitaan vähemmän kuin lihansyönnissä (syön esim. ruotsalaisia papuja ja itävaltalaista soijaa, siinä missä lihansyöjät syövät eteläamerikkalaisella soijalla kasvatettua broileria).
Niin voihan sitä olla vegaani periaatteessa pelkällä perunallakin. Mutta aika moni vegaani nauttii esimerkiksi eksoottisista pähkinöistä.
Aika moni ihminen ylipäätään nauttii esim. eksoottisesta kahvista ja kaakaosta, mutta se ei tarkoita, että normaalin ruoan, johon kuuluu perunan lisäksi monipuolisesti kasviksia sekä kuidun, proteiinin ja rasvan lähteitä, tarvitsisi olla jotakin kallista tai eksoottista.
Sulla tuntuu olevan ihan kummallinen käsitys siitä, mitä kasvisruokaan pistetään. Ehkä joku Kallion hifistelijävegaani syö jatkuvasti raakaleivoksia, joita tehdään kalliista pähkinöistä (en edes tiedä, miten tuommoiset tehdään), mutta se sama tyyppi söi yhtä kalliisti ja hifistelevästi jo silloin, kun se söi lihaa. Mä taas syön yhtä arkisesti riippumatta siitä, onko vuorossa liha- vai kasvisruoka.
Pähkinät ja siemenet ovat nimenomaan se rasvan lähde. Jos ei syö eläinperäisiä tuotteita niin rasvoja ei tule kuin edellämainituista ja parista hassusta hedelmästä/marjasta, jotka tulevat vielä kalliimmiksi kuin ne pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on nuoren tiedostavan naisen merkki. Vegaaniruuan kuten vuuston ja väätelön kanssa yhteen sopivat palestiinahuivi ja sateenkaarilippi.
Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa.
Lidlissä pähkinät ovat edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän merilevät on tosi normaalia ihmisravintoa olleet ympäri maailmaa vaikka kuinka kauan. Että en kyllä näe agar-agaria mitenkään omituisena raaka-aineena. Mitään juustonkaltaisia en kyllä oo siitä ikinä itse tehnyt, vaan käyttänyt ainoastaan jossain hyydytettävissä kakuissa ja erilaisten syötävien "helmien" tekemiseen (balsamico pearls ym.).
Seitan on vehnän valkuaista. Eli ihan sitä omassa keittiössä prosessoitavaa. Samoin tofu, jota on valmistettu jo vuosituhansia Aasiassa.
Mä kyllä teen itse raaka-aineista ruokaa, ja käytän todella vähän mitään pitkälle prosessoituja valmistuotteita. Kauramaidosta kahvissa tosin en olis valmis luopumaan mistään hinnasta.
Anyway, siinäkään ei ole mitään pahaa, jos haluaa syödä valmiita vegeleikkeleitä, vegemakkaroita, vegejuustoja jne. Ihminen saa syödä myös niin jos haluaa, ei se muille kuulu.
Kasvisruokavalion lisäksi jumala on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät ja siemenet ovat nimenomaan se rasvan lähde. Jos ei syö eläinperäisiä tuotteita niin rasvoja ei tule kuin edellämainituista ja parista hassusta hedelmästä/marjasta, jotka tulevat vielä kalliimmiksi kuin ne pähkinät.
Anteeksi mitä? Eiköhän niitä rasvoja kuitenkin ennenkaikkea tule öljyistä. Ja toki margariinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän merilevät on tosi normaalia ihmisravintoa olleet ympäri maailmaa vaikka kuinka kauan. Että en kyllä näe agar-agaria mitenkään omituisena raaka-aineena. Mitään juustonkaltaisia en kyllä oo siitä ikinä itse tehnyt, vaan käyttänyt ainoastaan jossain hyydytettävissä kakuissa ja erilaisten syötävien "helmien" tekemiseen (balsamico pearls ym.).
Seitan on vehnän valkuaista. Eli ihan sitä omassa keittiössä prosessoitavaa. Samoin tofu, jota on valmistettu jo vuosituhansia Aasiassa.
Mä kyllä teen itse raaka-aineista ruokaa, ja käytän todella vähän mitään pitkälle prosessoituja valmistuotteita. Kauramaidosta kahvissa tosin en olis valmis luopumaan mistään hinnasta.
Anyway, siinäkään ei ole mitään pahaa, jos haluaa syödä valmiita vegeleikkeleitä, vegemakkaroita, vegejuustoja jne. Ihminen saa syödä myös niin jos haluaa, ei se muille kuulu.
Ei kyllä ole muuta kuin siellä missä on ollut äärimmäinen nälänhätä, mm. saarivaltio japani jossa 120 miljoonaa asukasta. Maaeläimet eivät kaivele merenpohjia ruuan toivossa kuin nälänhädässä. Eli on omituinen ja epähumaani raaka-aine.
Kauramaidon funktio kahvissa on lähinnä laimentaa kahvia ja lisätä siihen rasvaa, joka tasaa kofeiinipiikkiä. Se sisältää pääosin huonoa rypsiöljyä, joka ei kuulu ihmiskehoon. Kauraa saa hiutaleena ja vettä hanasta, jos haluaa kauran positiivisia terveysvaikutuksia niin kauran liottaminen ja kaurapuuro ovat hyviä vaihtoehtoja. Öljy sitten oliivina, avokadona ja mieluummin siinä alkuperäisessä muodossaan, eikä moottoriöljynä pullosta. Ihmiskeho ei ole sellaista varten.
Niin saahan sitä laittaa kehoonsa vaikka autonrenkaan kumia jos siltä tuntuu, mutta saa siitäkin puhua, että kannattaako.
Vegaanit kuitenkaan tuskin syö eksoottisia pähkinöitä yhtään sen enempää, kuin sekasyöjätkään.