Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyönti ja vegaanisuus ovat pohjoismaissa luksuksen merkki

Vierailija
28.08.2026 |

Ilmasto ei tue vegaanisuutta, joten vegaanin täytyy olla kytkeytynyt globaaleihin toimintaverkkoihin ja lisäksi erittäin hyvin tietoinen kehonsa toiminnasta, jotta saa tarvittavat ravinteet kasvisruokavaliosta. Lisäksi hänen täytyy olla varakas, sillä esimerkiksi raakaleivoksiin kuluu paljon sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole halvimmasta päästä, kuten esimerkiksi pähkinöitä

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius on nuoren tiedostavan naisen merkki. Vegaaniruuan kuten vuuston ja väätelön kanssa yhteen sopivat palestiinahuivi ja sateenkaarilippi.

Ei monet meistä edes syö mitään tuollaisia vuustoja ja vegaanijäätelöitä. Itse syön lähinnä yksinkertaista perusruokaa: vihanneksia, hedelmiä, monenlaisia palkokasveja, täysjyväviljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä. Ainoat "valmisteet" joita käytän on että kasvis"maitoa" ostan toisinaan kaupasta, vaikka usein teen manteli- tai kaurajuomani kyllä kotona itsekin. Enkä ole edes nuori, tai vihervasemmistolainen, vaan viisikymppinen kokoomusta yleensä äänestävä nainen. Jopa Riikka Purra on kasvissyöjä, joten ei se nyt aina noin mene, että ruokavaliosta voi päätellä ajatusmaailmaa noin.

Vierailija
22/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.

Suurin osa mun tuntemista sekasyöjistä käyttää nykyään kauramaitoa kahvissa, eli samanhintaista on kaikkien kahvittelu. Toki lehmänmaito on halvempaa, mutta en nyt näe, että sillä hintaerolla olisi valtavaa vaikutusta kahvimaitokäytössä. 

Korkea glygeeminen indeksi vs. mantelimaito tai soija, meillä ostetaan näitä välillä, laktoosittoman kevytmaidon tai laktoosittoman luomumaidon rinnalle (luomussa vain huonoa se et D vitamiini puuttuu)

Kaikki tietämäni käyttävät kauramaitoa ihan vaan maun takia. Soijamaito ei ainakaan mun mielestä ole yhtään hyvää kahvissa, eikä lehmänmaito. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kun hävyttömyyden ja narsismin merkki !!!!!!!!!!!! Sairauden merkki. Kyllä niitä saa todella hävetä !!!!!!!!!

Vierailija
24/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun hävyttömyyden ja narsismin merkki !!!!!!!!!!!! Sairauden merkki. Kyllä niitä saa todella hävetä !!!!!!!!!

On kyllä hävytöntä narsismia välittää muista kuin itsestään, ja haluta olla tappamatta muita. 

Vierailija
25/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on vihervassareille sama kuin mitä halalruoka on heidän kavereilleen muzlimeille.

Vierailija
26/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoka on vihervassareille sama kuin mitä halalruoka on heidän kavereilleen muzlimeille.

Ei kyllä ole, koska valtaosa "vihervassareista" ei ole vegaaneja. Vegaaneja on Suomessa ehkä 1 - 2 % väestöstä. 

Vierailija
27/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen. 

Vierailija
28/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjänä ajatellut samaa, että luksusta siinä mielessä, että voi jättää aiheuttamatta kärsimystä eläimille, eikä tarvitse maksaa sitä omalla elinvoimalla tai terveydellä. Miettikää, miten olisi käynyt kivikaudella, jos ohittaisi talvella hirvipaistin sanomalla, että sori, olen kasvissyöjä.

Mitä tulee näihin "vegejuusto on hirveän kallista, samoin vegaaniset pihvit" niin niinhän ne on, mutta harva kasvissyöjä niitä ainakaan jatkuvasti syö. Kasvissyönti ei ole sitä, että koitetaan korvata kaikki ruoka yksi yhteen vegeversioilla, vaan esimerkiksi itse laitan leivän päälle hummusta, maapähkinävoita, itsetehtyä valkosipuliöljyä ja sellaista, ja ruokaa laitan usein linsseistä, pavuista ja tofusta.

Vierailija
29/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi. 

Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa. 

Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.

Noita on itse asiassa aika helppo valmistaa kotona. Jos nyt sellaisista tykkää. Itse en juurikaan harrasta, muuta kuin että yleensä on purkissa itsetehtyä vege"parmesania" jota voi ripotella ruokiin, se on sekoitettu mantelijauhosta, ravintohiivajauheesta, sipulijauheesta ja suolasta. Mutta siis voi tehdä noita leikkeleitä yms. myös. Tässä leikkelemäisen makkaran ohje esimerkiksi https://kokaru.fi/resepti/kasvismakkara-vege-leikkele/

Vierailija
30/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanidieetti on hengenvaarallinen. Neuroottiset ihmiset ovat niin hulluja, että kuvittelevat, että kaiken eläinperäisen voi jättää pois tämän vaikuttamatta terveyteen. 

Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen. 

Vierailija
31/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän olen onnistunut olemaan viitisenkymmentä vuotta kasvissyöjä, tajuamatta koskaan olevani varakas 🤔. 

Mitä minä olen kaupassa katsellut, niin liha näyttäis olevan paljon kalliimpaa kuin pavit, linssit, soijarouhe jne. 

Vegaanius taitaa olla sitä kallista. Kauramaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito ja seitanpihvi on kalliimpaa kuin tavallinen pihvi.

Olen ollut kasvissyöjä yli 30 vuotta joista vegaanina lähes 15 vuotta. Kerran olen maistanut kauramaitoa ja seitanpihviä ja se riitti molempia, eivät ole minun tuotteitani. Vegaanina oleminen ei ole kallista kun osaa tehdä oikeista raaka-aineista hyvää ruokaa. Perheemme ruokalaskut ovat todella maltillisia, toki omavaraisuutta löytyy sekä intoa esim marjastaa ja sienestää sekä villiyrtit parhautta ilmaista ruokaa! Toki joskus voi herkutella jollain kalliimmilla herkuilla ihan kuten sekasyöjäkin. Erikoistuotteet voivat olla ostohinnaltaan kalliita, mutta ovat todella riittoisia joten käyttöhinta on alhainen. 

Vierailija
32/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä kun vegaani tulee kahville, että kahvittelun hinta on paljon korkeampi. Olen opiskelija, joten sillä on väliäkin.

Suurin osa mun tuntemista sekasyöjistä käyttää nykyään kauramaitoa kahvissa, eli samanhintaista on kaikkien kahvittelu. Toki lehmänmaito on halvempaa, mutta en nyt näe, että sillä hintaerolla olisi valtavaa vaikutusta kahvimaitokäytössä. 

Korkea glygeeminen indeksi vs. mantelimaito tai soija, meillä ostetaan näitä välillä, laktoosittoman kevytmaidon tai laktoosittoman luomumaidon rinnalle (luomussa vain huonoa se et D vitamiini puuttuu)

Kaikki tietämäni käyttävät kauramaitoa ihan vaan maun takia. Soijamaito ei ainakaan mun mielestä ole yhtään hyvää kahvissa, eikä lehmänmaito. 

Itse taas tykkään soijamaidosta, mutta ei semmoista vaniljanmakuista perus Alproa vaan Barista-versiota jonka maku on neutraali. Tuo on ainoa kasvimaito, joka minusta sopii myös teehen. Kauramaito on kahvissa ok, koska kahvipavun ja kauran aromit jotenkin toimii yhteen. Mutta teehen jos laitat kauramaitoa, niin se maistuu laimealta kaurapuurolta. Tämä sen sijaan toimii teessäkin erinomaisesti https://www.alpro.com/fi/tuotteemme/juomat/barista-soijajuoma

Vierailija
33/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja näitä vuustoja/leikkeleitä syön lähinnä hotellin aamiaisella missä on muutenkin kaikkea överiä tarjolla sekasyöjillekin. Ikinä en osta kotiin, ovat mielestäni täysin turhia. 

Vierailija
34/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä selvästi ole näin, koska kasvissyöjiä ja vegaaneja on kaikissa tuloluokissa, eikä suinkaan ainoastaan varakkaissa. 

Ja kaikissa ikäluokissa, sukupuolissa, yhteiskuntaluokissa, uskonnoissa ja poliittisissa kannoissa. 

Vierailija
35/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitteesi on hölynpölyä. Oikein koostettu vegaaniruokavalio on ei ole millään tavoin hengenvaarallinen. 

Mistä tulee B12-vitamiini? Entäpä D-vitamiini? Siis jos on vegaani.

Vierailija
36/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, vegaaniksi aloin nelikymppisenä, nyt ikää 52. Terveydentilani on oikein hyvä. En edes sairastele flunssia, paino on normaali, ei mitään vaivoja, energisyys ei ole muuttunut miksikään siitä kuin olin nuori. Vaihdevuodetkin meni luomuna varsin helposti läpi. Toki otan suositellun B12-lisän ja talvella D:tä. Mutta ei kyllä tunnu hengenvaaralliselta ollenkaan, eikä ravitsemustiedekään pidä vegaanidieettiä vaarallisena tai edes haitallisena.

Vierailija
37/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ne on vihreän ideologisen politiikan ja mielenterveys ongelmien merkki

Vierailija
38/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäravinteina ja vitaminoituina tuotteina. D-vitamiiniahan tulee kaikkien Suomessa ottaa lisäravinteena, ruokavaliosta riippumatta, eli vegaani ei tässä eroa muista. 

Vierailija
39/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinihan on suositeltu lisänä myöskin sekasyöjälle suurimman osan vuotta. Sen "luonnollisin" lähdehän on aurinko, mutta kun sitä on meidän leveysasteillamme niin vähän suuren osan vuotta, niin parempi ottaa purkista. B12 toki pitää ottaa vegaanina lisänä. Mutta mikä ihmeen ongelma se nyt muka on? 

Vierailija
40/64 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen ollut tuosta pari vuosikymmentä vegaani. Toki kasvimaidot on lehmänmaitoa kalliimpia. Seitan taas on paljon, paljon halvempaa kuin pihvi. 

Jos ostaa paljon valmiita vegetuotteita, niin ne on hintavampia kuin sekasyöjien vastaavat, mutta jos tekee enimmäkseen itse raaka-, aineista ruokansa, niin vegaaniruoka on sekaruokaa halvempaa. 

Miten valmistat itse vaikkapa vuuston tai vegaanileikkeleen? Myös esimerkiksi vegaaninen paahtopaisti voi olla aika hankala, kuten myös vegaaninen silli.

Olen vegaani ja eri ihminen. En käytä vegaanista paahtopaistia tai silliä, enkä syö vuustoa tai vegaanileikettä. Olen ollut eri tavalla kasvissyöjä 60 vuotta ja kun aloitin ei edes ollut mitään vuustoja tai vegaanituotteita. Kaikki tehtiin itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan