"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?
Eli jos käy niin että sisar julistaa olevansa raskaana, ja kertoo, että sinusta tulee täti. Ja tädillä on tietty ääneen sanomaton tai sanottu rooli että pitää ostaa synttäri- ja nimpparilahjat, muistaa soitella, lähetellä kuvia, olla maksuttomana lapsenvahtina, joustaa omasta ajasta, käydä kylässä, osoittaa kiinnostusta jne jne... 😬 mutta entä jos asuu ihan eri puolella Suomea ja oikeasti ei edes kiinnostaisi olla toisen lapsenvahti/sijaishuoltaja. Introverttinä sitä tykkää olla lähinnä omissa oloissaan, ja melu/riitely/itku/sotku aiheuttaa ajatuksenakin jo pahoinvointia....🙄 miten sen voisi ilmaista, että "sori ei kiinnosta täteily, mutta kiva kun kysyit"?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Samalta tuntuu miehestä, jolle ilmoitetaan "sinusta tulee isä"
Pikkuisen eri asia.
Sisarukseni on vela, kuten minäkin, joten minusta ei tule tätiä! :)
Eihän siskosi välttämättä edes ilmoita sitä, jos kerran ette ole läheisiä.
Et tietenkään osaa kuvitella sellaista kauhuskenaariota että SINÄ saisit lapsia.
Mä ilmoitin mun siskolle etten tule hoitamaan hänen lastaan/lapsiaan heti kun hän alkoi vauvakuumeilemaan. Joo ehkä vähän tylyä, mutta mun mielestä parempi olla sitten vaikka raadollisen rehellinen kuin johdattaa toista harhaan. Meillä ei ole muuta perhettä siskoni kanssa kuin me kaksi.
Siskoni lapsi on nyt neljä, olen nähnyt hänet muutamia kertoja. Lapsen synnyttyä tehtiin kristillinen tasajako kesän mökkiviikonlopuista, ennen lasta vietettiin siellä paljon aikaa yhdessä.
Jaa. Olen hoitanut siskon lasta ehkä kolme kertaa. Samoin hän minun. Emme kyläile usein. Olemme toistemme lasten kummeja, mutta ei se paljon vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ilmoitin mun siskolle etten tule hoitamaan hänen lastaan/lapsiaan heti kun hän alkoi vauvakuumeilemaan. Joo ehkä vähän tylyä, mutta mun mielestä parempi olla sitten vaikka raadollisen rehellinen kuin johdattaa toista harhaan. Meillä ei ole muuta perhettä siskoni kanssa kuin me kaksi.
Siskoni lapsi on nyt neljä, olen nähnyt hänet muutamia kertoja. Lapsen synnyttyä tehtiin kristillinen tasajako kesän mökkiviikonlopuista, ennen lasta vietettiin siellä paljon aikaa yhdessä.
Ei siskosikaan välitä sinusta. Win-win.
Jos sä asut eri puolella Suomea niin tuskin sun ovikelloa ovat alvariinsa rimputtamassa. Täti sä olet tietenkin, halusit tai et.
Ei kai tädillä mitään tiettyä roolia ole. Sinä olet sellainen täti kuin olet. Itse ainakin tykkään olla sisarusten lasten kanssa läheisissä väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Sisarukseni on vela, kuten minäkin, joten minusta ei tule tätiä! :)
Velasiskot? wow 🤩
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka harrastaa suojaamatonta seksiä, ymmärtää varmasti mahdollisuuden isyyteen. Ihan omaa ajattelemattomuutta.
Ei ole pakko. Veljeni on eno muttei ole nähnyt lapsia kuin muutaman kerran. Ei edes asu kauhean kaukana ja ajaa tästä ohi useamman kerran kuukaudessa mutta ei nähdä. Lasten synttäreille tai nimiäisiinkään ei ole osallistunut kuin pari kertaa. Ei soittele tai lähettele kuvia. Ihan turha stressata asiasta.
Mun mielestä on ihanaa olla täti vaikka oon vela. Saan siskon lapsista tarvittavan annoksen lapsia :)
On rohtoja, jotka aiheuttavat keskenmenon. Tutustu perinnelääketieteeseen ja järjestö illanistujaiset joihin leivot jotain kivaa.
Ei ole pakko, minä olen täti. Ja veljeni mukula 7v ei ole koskaan minua edes tavannut, eikä tapaa.
Olen maailman huonoin täti ollut, joten ihan hyvin sitä roolia pystyy karttamaan. En ole ikinä ostanut lahjaakaan. Välimatkaa on, olemme ihan erilaisia ja elämme ihan erilaisia elämiä.
Tädin roolissa voi olla ongelmia lähinnä niillä, jotka ovat kiinteästi tekemisissä sukunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu.
Jos siskosi saa lapsen, sinulle ilmoitetaan: "Sinusta tulee eno."
Jos veljesi saa lapsen, sinulle ilmoitetaan: "Sinusta tulee setä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka harrastaa suojaamatonta seksiä, ymmärtää varmasti mahdollisuuden isyyteen. Ihan omaa ajattelemattomuutta.
Jep. Lääke (vasektomia) auttaa vain otettuna.
Sanot että jaa ja sitten olet olematta tekemisissä. Tuskin yllättää sisartasi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen maailman huonoin täti ollut, joten ihan hyvin sitä roolia pystyy karttamaan. En ole ikinä ostanut lahjaakaan. Välimatkaa on, olemme ihan erilaisia ja elämme ihan erilaisia elämiä.
Tädin roolissa voi olla ongelmia lähinnä niillä, jotka ovat kiinteästi tekemisissä sukunsa kanssa.
Miten muka huonoin? Millä mittarilla? Roolit on keinotekoisia ja keksittyjä. Turha potea huonoa omaatuntoa, että valitset oman hyvinvoinnin ja oman onnellisuuden. Jos joku hankkii lapsen, se on hänen taakka, ei sinun. Jokainen valitsee miten elää elämänsä.
Päinvastoin: paras täti on sellainen joka näyttää sukulaislapsille, miten nainen voi olla itsenäinen, vapaa, eikä naisella pidä olla mitään hössöttäjäroolia, joulukorttien lähettelyä, krääsän ostamista yms hömppää.
Mistä tämä tädin rooli tulee? Ei meidän täti ollut lapsenvahtina eikä ostanut lahoja. Jos sisarus olettaa, että tätinä sinun tulisi olla osana lapsen elämää niin se on hänen ongelma. Täti sinusta tulee, mutta ei se tarkoita että olisit pakotettu olemaan varaäiti sille lapselle.