Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
27.08.2026 |

Eli jos käy niin että sisar julistaa olevansa raskaana, ja kertoo, että sinusta tulee täti. Ja tädillä on tietty  ääneen sanomaton tai sanottu rooli että pitää ostaa synttäri- ja nimpparilahjat, muistaa soitella, lähetellä kuvia, olla maksuttomana lapsenvahtina, joustaa omasta ajasta, käydä kylässä, osoittaa kiinnostusta jne jne... 😬 mutta entä jos asuu ihan eri puolella Suomea ja oikeasti ei edes kiinnostaisi olla toisen lapsenvahti/sijaishuoltaja. Introverttinä sitä tykkää olla lähinnä omissa oloissaan, ja melu/riitely/itku/sotku aiheuttaa ajatuksenakin jo pahoinvointia....🙄 miten sen voisi ilmaista, että "sori ei kiinnosta täteily, mutta kiva kun kysyit"?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan sanonut veljen tytölle mitään. Hän taitaa nyt olla 7. 

Vierailija
42/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit erkaantuu luonnollisesti, jos asutte kaukana toisistanne. Vaikka siskosi haluaisi nyt pitää yllä välejä, niin kyllä hänenkin aikansa kohta kohdistuu muualle, eli vauvaan, kunhan syntyy. Saat taas olla rauhassa. Kukaan ei kohta sinua muista jos niin haluat. Älä nyt mitään lapsellista ilmoitusta ala tehdä, että et sitä tai tätä. Päiväkoti-ikäiset on niitä jotka "mä en leiki sun kanssa".

Mä en ole mikään kaikista lapsista pitävä. Omat on rakkaita, mutta ei mun mielestä joku random lapsi ole edes söpö välttämättä. Lähinnä ällöttävä. En jaksa turhaa kitinää, en lapsen kimeäå ääntä, en mitään sössötystä jos puheen kehitys on kesken, jne. En niitä ilmeitä, kun oletetaan, että kaikkien mielestä lapsi on hauska tai että pitäisi automaattisesti ottaa kontaktia ja hymyillä, koska on lapsi. Mutta kun siskoni saivat lapsia, niin jostain syystä koin paljon samaa mitä omia lapsiani kohtaan. Ehkä biologia ja alitajunta tekee sen, tai en tiedä. Minusta he ovat olleet alusta asti söpöjä, kauniita, niin rakkaita. Kuin perhettä.

Joten, ap. Ymmärrän tavallaan ajatuksesi. Mun vinkki on, että elä elämääsi ilman paineita kuten tähänkin asti, mutta ole myös avoin. Vähän samalla tavalla kuin kohtaisit kenet tahansa uuden vieraan ihmisen. Ilman ennakkoluuloja. Ne siskon lapset ei ole pelkästään lahjoja vaativia ja sinusta jotain (täti) tekeviä. Ovat uusia ihmisiä omine piirteineen ja luonteinen. Nyt on liian aikaista päättää mitä mieltä olet, kun et ole edes tavannut vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itse lapsi niin siskostasikin tulee täti.

Vierailija
44/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välit erkaantuu luonnollisesti, jos asutte kaukana toisistanne. Vaikka siskosi haluaisi nyt pitää yllä välejä, niin kyllä hänenkin aikansa kohta kohdistuu muualle, eli vauvaan, kunhan syntyy. Saat taas olla rauhassa. Kukaan ei kohta sinua muista jos niin haluat. Älä nyt mitään lapsellista ilmoitusta ala tehdä, että et sitä tai tätä. Päiväkoti-ikäiset on niitä jotka "mä en leiki sun kanssa".

Mä en ole mikään kaikista lapsista pitävä. Omat on rakkaita, mutta ei mun mielestä joku random lapsi ole edes söpö välttämättä. Lähinnä ällöttävä. En jaksa turhaa kitinää, en lapsen kimeäå ääntä, en mitään sössötystä jos puheen kehitys on kesken, jne. En niitä ilmeitä, kun oletetaan, että kaikkien mielestä lapsi on hauska tai että pitäisi automaattisesti ottaa kontaktia ja hymyillä, koska on lapsi. Mutta kun siskoni saivat lapsia, niin jostain syystä koin paljon samaa mitä omia lapsiani kohtaan. Ehkä biologia ja alitajunta tekee sen, tai en tiedä. Minusta he ovat olleet alusta asti söpöjä, kauniita, niin rakkaita. Kuin perhettä.

Joten, ap. Ymmärrän tavallaan ajatuksesi. Mun vinkki on, että elä elämääsi ilman paineita kuten tähänkin asti, mutta ole myös avoin. Vähän samalla tavalla kuin kohtaisit kenet tahansa uuden vieraan ihmisen. Ilman ennakkoluuloja. Ne siskon lapset ei ole pelkästään lahjoja vaativia ja sinusta jotain (täti) tekeviä. Ovat uusia ihmisiä omine piirteineen ja luonteinen. Nyt on liian aikaista päättää mitä mieltä olet, kun et ole edes tavannut vielä.

Miksi on muka lapsellista kertoa, missä omat rajat kulkee?

Sehän on pikemminkin kypsää käytöstä verrattuna siihen, että velloo epätietoisuudessa ja välttelee päätöksen tekemistä.

Vierailija
45/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki itse lapsi niin siskostasikin tulee täti.

Wtf 😂

Vierailija
46/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään notta tätiyteen liittyy velvollisuuksia.

Vierailija
47/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin lapsen lähisukulainen, mutta sinun ei tarvitse osallistua lapsenhoitoon/ synttäreihin tai mihinkään, jos et halua. Jos lapsi on yli vauvaiän, voit lähettää hänelle kortteja, pikkulapset tykkäävät saada postia.

Jutun juju taisi olla se että jos ei kiinnosta? Ei tässä ollut kyse siitä minkä ikäinen lapsi on tai mikä olisi helppoa tai kevyttä.

Vierailija
48/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täti, enkä ole kertaakaan nähnyt ko. lasta/nuorta, jolle olen täti. Eli ei se siis mitenkään pakollista ole se täteilykään.

Vierailija
49/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se että kertoo susta tulevan täti oo vaan ja pelkästään ilmoitus siitä että saa lapsen ja oot sille tässä suhteessa sukua? Ei sisällä mitään muita velvollisuuksia kun tietää sen olemassaolosta.

Vierailija
50/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin en ole ollut juurikaan tekemisissä, kun välimatka oli  pitkä eikä edes joka vuosi nähty. Nyt he ovat aikuisia ja ollaan enemmän yhteydessä viestitellen. Harvoin vieläkin nähdään. Aika etäinen täti olen ollut. Rahallisesti olen kyllä auttanut.

Vierailija
51/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luin että "tähti", ja mietin että mikä kuvio...

Vierailija
52/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ilmoitin mun siskolle etten tule hoitamaan hänen lastaan/lapsiaan heti kun hän alkoi vauvakuumeilemaan. Joo ehkä vähän tylyä, mutta mun mielestä parempi olla sitten vaikka raadollisen rehellinen kuin johdattaa toista harhaan. Meillä ei ole muuta perhettä siskoni kanssa kuin me kaksi. 

Siskoni lapsi on nyt neljä, olen nähnyt hänet muutamia kertoja. Lapsen synnyttyä tehtiin kristillinen tasajako kesän mökkiviikonlopuista, ennen lasta vietettiin siellä paljon aikaa yhdessä. 

Rehellistä ja johdonmukaista toimintaa. Arvostan.

Vierailija
53/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsen vanhempien vastuulla kertoa tädistä lapselle. Jos eivät näin tee, se on voi voi.

Vierailija
54/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa pisti silmään, että tädin kanssa jotenkin riideltäisiin ja möykättäisiin. Tätinä olon paras puolihan on, että sun kanssa voi pitää hauskaa ja vanhemmille kiukutella! Lapsi kun kasvaa vähän niin tädin kanssa huvipuistoihin tai yökylässä katsotaan leffaa myöhään ja syödään herkkuja (tai mitä tykkäätkin tehdä, oletettavasti siskon lapsi mielellään osallistuu sulle mielekkäisiin juttuihin).

Jos lasketaan omien ja miehen sisarusten lapset, olen täti viidelletoista. Vanhimmat jo aikuisia. En kyllä varsinaisesti hoitanut ole ketään, mutta on meillä jotkut olleet yökylässä tai yhdessä oltu reissussa tai retkellä jossain. Enkä tosiaan ole kaikkien syntymäpäiville aina päässyt.

Vierailija
55/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa pisti silmään, että tädin kanssa jotenkin riideltäisiin ja möykättäisiin. Tätinä olon paras puolihan on, että sun kanssa voi pitää hauskaa ja vanhemmille kiukutella! Lapsi kun kasvaa vähän niin tädin kanssa huvipuistoihin tai yökylässä katsotaan leffaa myöhään ja syödään herkkuja (tai mitä tykkäätkin tehdä, oletettavasti siskon lapsi mielellään osallistuu sulle mielekkäisiin juttuihin).

Jos lasketaan omien ja miehen sisarusten lapset, olen täti viidelletoista. Vanhimmat jo aikuisia. En kyllä varsinaisesti hoitanut ole ketään, mutta on meillä jotkut olleet yökylässä tai yhdessä oltu reissussa tai retkellä jossain. Enkä tosiaan ole kaikkien syntymäpäiville aina päässyt.

Lapset osaa riidellä, huutaa ja kiljua keskenäänkin. Ja sitten jos on kylässä, niin joutuu kuunnella kun lapsi ja vanhemmat riitelee/komentaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi