Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
27.08.2026 |

Eli jos käy niin että sisar julistaa olevansa raskaana, ja kertoo, että sinusta tulee täti. Ja tädillä on tietty  ääneen sanomaton tai sanottu rooli että pitää ostaa synttäri- ja nimpparilahjat, muistaa soitella, lähetellä kuvia, olla maksuttomana lapsenvahtina, joustaa omasta ajasta, käydä kylässä, osoittaa kiinnostusta jne jne... 😬 mutta entä jos asuu ihan eri puolella Suomea ja oikeasti ei edes kiinnostaisi olla toisen lapsenvahti/sijaishuoltaja. Introverttinä sitä tykkää olla lähinnä omissa oloissaan, ja melu/riitely/itku/sotku aiheuttaa ajatuksenakin jo pahoinvointia....🙄 miten sen voisi ilmaista, että "sori ei kiinnosta täteily, mutta kiva kun kysyit"?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella tuon tilanteen, onneksi minulla ei ole ollut sisaruksia, niin en joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Minä sanoisin suoraan, että täteily ei kiinnosta, mutta että "voin muistaa lasta syntymäpäivinä". Jos välit menisivät, niin sitten menisivät.

Vierailija
2/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti susta tulee, halusit tai et. Se miten paljon olet itse tekemisissä on susta itsestäsi kiinni. Ei siitä mitään ilmoitusta tarvitse antaa. Onnittelet raskaudesta ja jatkat elämääsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin lapsen lähisukulainen, mutta sinun ei tarvitse osallistua lapsenhoitoon/ synttäreihin tai mihinkään, jos et halua. Jos lapsi on yli vauvaiän, voit lähettää hänelle kortteja, pikkulapset tykkäävät saada postia.

Vierailija
4/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tätinä ihan oikeus omaan elämääsi. Älä ota mitään paineita siitä että sun pitäis sitä tai tätä. Sun aika, sun rahat, sun mielenkiinnon kohteet. Mä olen itse maailman paskin täti ja paskin kummitätikin. En vain jaksa suorittaa tätä elämää. 

Vierailija
5/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollesi luonteesi tuskin tulee yllätyksenä. 

Vierailija
6/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina olla semmoinen erilainen, kärttyinen ja erakoitunut täti-ihminen. 

Vierailija
7/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut ennätyksellisen huono täti siskoni lapselle, koska toinen lapseni sattui syntymään kuukautta ennen kuin siskostani tuli äiti. Emme ole lahjoneet emmekä hoitaneet toistemme lapsia, paitsi yhden kerran siskoni huolehti ennen oman lapsensa syntymää esikoisestani, kun jouduin synnytyssairaalaan. 

Ei tätiys ole mikään ikävä velvollisuus.

Jos ajattelet ettet menetä mitään kun kieltäydyt tutustumasta siskosi lapseen, pidät etäisyyttä. Ei hänen lapsensakaan silloin menetä mitään.

Vierailija
8/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tädin roolia voi välttää mitenkään. Se millainen täti olet ja kuinka paljon olet mukana lapsen elämässä on sitten oma valintasi.

Vierailija
9/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ennätyksellisen huono täti siskoni lapselle, koska toinen lapseni sattui syntymään kuukautta ennen kuin siskostani tuli äiti. Emme ole lahjoneet emmekä hoitaneet toistemme lapsia, paitsi yhden kerran siskoni huolehti ennen oman lapsensa syntymää esikoisestani, kun jouduin synnytyssairaalaan. 

Ei tätiys ole mikään ikävä velvollisuus.

Jos ajattelet ettet menetä mitään kun kieltäydyt tutustumasta siskosi lapseen, pidät etäisyyttä. Ei hänen lapsensakaan silloin menetä mitään.

Kestävimmät suhteet tulee siitä, että ihmiset vapaaehtoisesti haluavat viettää aikaa toistensa seurassa. Sen sijaan pakottaminen sukulaisuuteen, DNA:han tms vedoten harvemmin toimii motivaattorina koska se perustuu luonnon säätelemään pakkoon jota ihmiset eivät itse ole valinneet.

Vierailija
10/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että en ole edes tullut ajatelleeksi, että tätiyteen liittyisi tuollaisia odotuksia. Omat sisarusten lapset ovat jo teini-ikäisiä enkä ole juuri koskaan hoitanut heitä. Emme asu ihan lähekkäin eikä tosiaan ole tullut mieleen tällainen velvollisuus eikä kukaan ole kysynyt.

Vierailija
11/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta tuntuu miehestä, jolle ilmoitetaan "sinusta tulee isä" 

Vierailija
12/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tätinä ihan oikeus omaan elämääsi. Älä ota mitään paineita siitä että sun pitäis sitä tai tätä. Sun aika, sun rahat, sun mielenkiinnon kohteet. Mä olen itse maailman paskin täti ja paskin kummitätikin. En vain jaksa suorittaa tätä elämää. 

Mikä muka tekee sinusta paskan tädin? Jos haluat elää omaa elämääsi eikä kiinnosta täteily, se on jokaisen ihmisen oikeus. Tuollainen "olen paska täti" puhe vain ylläpitää kulissia että tädeillä olisi muka jotain pakkovelvoitteita muiden lapsia kohtaan. No ei muuten ole.

Vierailija
13/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalta tuntuu miehestä, jolle ilmoitetaan "sinusta tulee isä" 

Ouch... sitten on kyllä jo liian myöhäistä vasektomialle... se pitäisi osata hankkia ajoissa....

Vierailija
14/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin lapsen lähisukulainen, mutta sinun ei tarvitse osallistua lapsenhoitoon/ synttäreihin tai mihinkään, jos et halua. Jos lapsi on yli vauvaiän, voit lähettää hänelle kortteja, pikkulapset tykkäävät saada postia.

Se pointti taisi olla tässä se että entä jos ei yksinkertaisesti kiinnosta tuollaiset.

Vierailija
15/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lyhyesti keskustella puhelimessa ja antaa toisen suuttua. Sanoa että on omat hyvät rajat mitä jaksaa tai haluaa, on oma elämä. Ei anna toisen pakottaa rooliin.

Vierailija
16/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sinun lapsesi ole. Ei tarvi välittää pskan vertaa.

Vierailija
17/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei välttämättä kiinnosta keskustella tätinsä kanssa. Olen viimeksi jutellut siskoni ja siskoni pojan kanssa noin 10 v sitten. 

Vierailija
18/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, että ne haluais että oot kummemmin tekemisissä?

Oon itse ollut veljen maksuista varmaan enemmän täpinöissään kuin he itse. Eivät ole kertaakaan luottaneet muksuja mun hoivaan (pitäskö loukkaantua?). Heillä on ollut isovanhemmat lähellä ja ovat hoitaneet päivähoitopaikat jne. En ole osallistunut edes kaikille synttäreille, saati nimipäiville eikä multa ole mitään lahjoja kinunnut.

Vanhempi on sentään 10 vuotias.

Itseasiassa oon nyt joulunakin antanut lahjat vaan vanhemmille. Ne muksut saa kyllä materiaa joista ei muista mitään ja vanhemmat siinä tekee hemmetisti töitä, että mukeloilla on hyvä ja turvallinen elämä.

Vierailija
19/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää lyhyesti keskustella puhelimessa ja antaa toisen suuttua. Sanoa että on omat hyvät rajat mitä jaksaa tai haluaa, on oma elämä. Ei anna toisen pakottaa rooliin.

"Hyvät" sana on tullut vahingossa väliin. Tekstinsyöttö.

Vierailija
20/55 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse valmistautua mihinkään rooliin. Olet oma itsesi ja se riittää. Kumma juttu, kun nykyään pitää kaivamalla kaivaa jotain eripuran aiheita, ja tässä vielä iloisesta tapahtumasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi