Lääkäri ei auta, mitä tehdä? OSA 2
Hei, olen ap joka kirjoitti puolisoni oletettavista sappirakkokivuista. Ketjussa oli hyvä keskustelu, pidin tilannetta ajantasalla mutta ketju poistui jostain syystä.
Homma lyhyesti: puolisoni hakeutui viikonloppuna päivystykseen kovan kivun takia. Käännytettiin buranan ja panacodin kanssa kotiin, ei ultrattu eikä tutkittu. Kivut jatkuneet, virtsa muuttunut jääteen väriseksi ja uloste harmaaksi. Tänään ollut päivystyksessä monta tuntia tappelemassa hoidosta, tällä hetkellä Hämeenlinnassa.
Tein ketjun vertaistuen vuoksi ja herätelläkseni keskustelua siitä miten vaikeaa on saada julkiselta apua vaivoihin.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vaikuttaa olevan tosi vaikea saada julkisella puolella apua vaivoihin. Omaiseni kuoli kun ambulanssi ei ottanut häntä kyytiin vaikka oli vakavasti sairas ja verenmyrkytys ja eteisvärinä sydämesssä, ei päässyt edes kävelemään. Itse en luota enää siihen että julkiselta puolelta saan mitään apua vaikka olen ikäni veroja maksanut.
Miksei hän mennyt taksilla?
Sattuipa valitettavasti hyvälle tutulle niin että hätäkeskuksen lähettämä lanssi tuli paikalle, tutki ja mittaili ja katsoi ettei tilanne ole niin vakava/kiireellinen että vaatisi heiltä kuljetuksen joten tilasivat Kela-taksin. Potilas saatiin taksiin ja kun se pääsi perille päivystykseen, olikin potilas kuollut taksissa matkan aikana niin ettei kuljettaja ollut huomannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vaikuttaa olevan tosi vaikea saada julkisella puolella apua vaivoihin. Omaiseni kuoli kun ambulanssi ei ottanut häntä kyytiin vaikka oli vakavasti sairas ja verenmyrkytys ja eteisvärinä sydämesssä, ei päässyt edes kävelemään. Itse en luota enää siihen että julkiselta puolelta saan mitään apua vaikka olen ikäni veroja maksanut.
Oikea kysymys on ettei miksei verovaroin maksetusta julkisesta terveydenhuollosta saa apua kun tarvitsee?
Koska ei päässyt edes kävelemään. Miksi henkilö ei saanut apua verovaroin kustannetusta terveydenhuollosta?
Itse ainakin olisin vaikka ryöminyt sinne taksiin mieluummin kuin jäänyt kotiin olemaan oikeassa ja kuolemaan. Mutta ihmiset on näköjään erilaisia.
Miten monta ryömijää päivässä soittaa sinne ensiapuun ettei ole resursseja kuljettaa anpulanssilla? =D
Apua ei saa oikeistohallituksen takia. Spd lupasi enemmän rahaa hyvinvointialueille. Sairaalat ei pysty ehdi hoitamaan. Pidän oikeistolaisia hyvin tyhminä ihmisinä. Kaivavat kuoppaa myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Apua ei saa oikeistohallituksen takia. Spd lupasi enemmän rahaa hyvinvointialueille. Sairaalat ei pysty ehdi hoitamaan. Pidän oikeistolaisia hyvin tyhminä ihmisinä. Kaivavat kuoppaa myös itselleen.
Itse tulen äänestämään inhimillisen politiikan puolesta. Verovaroilla pitää saada hyvinvointia muuallakin kuin puheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto on tarkoitettu tuottaville kansalaisille, ei pummeille joista ei ole mitään hyötyä.
Vaikka asia ei sinulle kuulu, puolisoni on töissä, maksanut veronsa ynnä muuta. Tarvitsee nyt vain päivystysapua vaivaansa.
Päivitys: pääsi Hämeenlinnassa tarkkailuun! Ala-arvoisen hankala ja hidas systeemi mutta taistelu tuottaa tulosta.
-apTörkeää, että ottivat vain tarkkailuun ja monen tunnin odottelun jälkeen.
Labrakokeiden vastauksia mahdollisesti odotellaan. Itsellä oli yksi suuren oliivin kokoinen kivi, ruokavaliolla odotin leikkauspäivää. Sappikivet voivat olla myös ns soraa. Haimatulehduksen riski otettava huomioon. Munuaiskivet myös mahdollisesti syynä koviin kipuihin. Toivottavasti ap:n puolison tapaus ratkeaa tällä reissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto on tarkoitettu tuottaville kansalaisille, ei pummeille joista ei ole mitään hyötyä.
Joku voisi viedä sut navetan taakse. Olet todella ilkeä. Sua pitäisi v.. n….
Katsoppa mitä itse kirjoittelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa valitettavasti hyvälle tutulle niin että hätäkeskuksen lähettämä lanssi tuli paikalle, tutki ja mittaili ja katsoi ettei tilanne ole niin vakava/kiireellinen että vaatisi heiltä kuljetuksen joten tilasivat Kela-taksin. Potilas saatiin taksiin ja kun se pääsi perille päivystykseen, olikin potilas kuollut taksissa matkan aikana niin ettei kuljettaja ollut huomannut mitään.
Mutta heeeei, miksi ei mennyt taksilla?
Vakavasti: rahaa ja ihmishenkiä menee hukkaan hirveästi kun ei hoideta kerralla kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Päivitys: ULTRATAAN VIHDOIN! Lääkäri myös sanoi että kyllä, sappi aristaa ja verikokeissa bilirubiini koholla.
-ap
Täytyy luultavasti leikata sappirakko. Ne kivut on kyllä karmeita. Voimia ja hienoa että jaksoitte taistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea kysymys on ettei miksei verovaroin maksetusta julkisesta terveydenhuollosta saa apua kun tarvitsee?
Sitä kannattaa pohtia ja vängätä siinä vaiheessa, kun on kuolemaisillaan?
Lääkäri arvioi potilaan tilanteen. Ei potilaan kuulu googlailla mitään omia arvioita
Kun lääkäri ei tutki! Siitähän ap juuri puhuu! Edellisessä ketjussa selitti pidemmin mutta ei suostuttu tekemään testejä vaikka kivuissaan ja oireet viittaa sappivaivaan!
Se on itse aiheutettu vaiva vähän kuten ajaisi itsensä päältä traktorilla ja jalka menisi poikki
Sappikivitauti on osittain perinnöllinen tauti. Ei auta hyvät kolesteroliarvot kun kohdalle osuu.
Vierailija kirjoitti:
Päivitys: ULTRATAAN VIHDOIN! Lääkäri myös sanoi että kyllä, sappi aristaa ja verikokeissa bilirubiini koholla.
-ap
Miksi tuota ultraamista pantataan viimeiseen asti? Onko se jotain niin ylimaallisen kallista, että eieiei, ei missään nimessä, ellei ole ihan viimeinen hätä kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Itse olen ollut työterveyden piirissä ja saanut hyvää hoitoa, sen mitä nyt olen tarvinnut. Nyt ollaan eläkkeellä ja ainut järkevä mahdollisuus on tämä valinnanvapauskokeilu, kolmasti vuodessa puolella hinnalla jos ei ole kovin vakavasta jutusta kyse. Yhden olen käyttänyt, toivottavasti ei tule vakavampaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apTäytyy luultavasti leikata sappirakko. Ne kivut on kyllä karmeita. Voimia ja hienoa että jaksoitte taistella.
Kiitos paljon 💜 Pääasia että tutkitaan ja saadaan oikea hoito. Puolisoa leikkaus jännittää jo etukäteen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei päässyt edes kävelemään. Miksi henkilö ei saanut apua verovaroin kustannetusta terveydenhuollosta?
Itse ainakin olisin vaikka ryöminyt sinne taksiin mieluummin kuin jäänyt kotiin olemaan oikeassa ja kuolemaan. Mutta ihmiset on näköjään erilaisia.
Niin. Tuossa aiemmin kirjoitinkin että tuttavani valitettavasti kuoli taksiin matkalla päivystykseen, kun lanssi ei ottanut häntä kyytiin.
Puolisolla oli pari vuotta sitten valtavat kivut. Epäiltiin aorttajuttua. Ei ollut, pii paa autolla keskussairaalaan ja vahva lääkitys päällä. Ei ollut sappikiviä( on leikattu 20v sitten) , ei munuaiskiviä ei mitään löytyny. Kivut lakkas n 4-7 h kuluttua ,en tiedä. Mitään ei löytynyt . Ei ole ollut mitään vaivoja sen jälkeen . Urheileva reipas yli kasikymppinen on. Itse epäilin virtsakiviä vaikkei niitä näkynyt kun tutkittiin ultralla , mir jne kaikki huolella.
Valtämme oksalaattipitoisia ruokia ja juomme vettä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apTäytyy luultavasti leikata sappirakko. Ne kivut on kyllä karmeita. Voimia ja hienoa että jaksoitte taistella.
Kiitos paljon 💜 Pääasia että tutkitaan ja saadaan oikea hoito. Puolisoa leikkaus jännittää jo etukäteen.
-ap
Nyt en ihan ymmärrä. Teit aloituksen siitä, ettei millään saa hoitoa ja hetken kuluttua saadaankin jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNyt en ihan ymmärrä. Teit aloituksen siitä, ettei millään saa hoitoa ja hetken kuluttua saadaankin jo?
Tämä oli tällainen vauva.fi sairaus. Toinen tiedotti palstalle non stop kun toinen ravasi poleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNyt en ihan ymmärrä. Teit aloituksen siitä, ettei millään saa hoitoa ja hetken kuluttua saadaankin jo?
Niin. Ei saanut hoitoa kun samoista oireista kävi hoidossa jo sunnuntaina. Käännytettiin kotiin särkylääkkeiden kanssa, ilman tutkimista. Oireena valtavat kivut jotka ei lääkkeillä taittuneet.
Kävi tiistaina uudelleen päivystyksessä, sai vahvempia särkylääkkeitä ja jotain mahalääkettä. Ei auttanut.
Virtsa muuttui eilen ruskeaksi. Joi vettä paljon koko päivän sulkeakseen nestehukan pois, ruskea. virtsan ja harmaaksi tulleen ulosteen väri ei muuttunut. Soitettiin eilen illalla päivystykseen, ei vastattu.
Tänään on ollut kolmas uusintakierros. Nyt on ollut päivystyksessä 6 tuntia yhteensä ja viimeinkin tutkitaan ja otetaan kokeita.
Jos olisi hoidettu heti, tätä veivaamista ei olisi ollut.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuossa aiemmin kirjoitinkin että tuttavani valitettavasti kuoli taksiin matkalla päivystykseen, kun lanssi ei ottanut häntä kyytiin.
Olisiko hän säilynyt hengissä, jos olisi mennyt ambulanssilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei saanut hoitoa kun samoista oireista kävi hoidossa jo sunnuntaina. Käännytettiin kotiin särkylääkkeiden kanssa, ilman tutkimista. Oireena valtavat kivut jotka ei lääkkeillä taittuneet.
Kävi tiistaina uudelleen päivystyksessä, sai vahvempia särkylääkkeitä ja jotain mahalääkettä. Ei auttanut.
Virtsa muuttui eilen ruskeaksi. Joi vettä paljon koko päivän sulkeakseen nestehukan pois, ruskea. virtsan ja harmaaksi tulleen ulosteen väri ei muuttunut. Soitettiin eilen illalla päivystykseen, ei vastattu.
Tänään on ollut kolmas uusintakierros. Nyt on ollut päivystyksessä 6 tuntia yhteensä ja viimeinkin tutkitaan ja otetaan kokeita.
Jos olisi hoidettu heti, tätä veivaamista ei olisi ollut.
- ap
Mietipä minkälainen odotusaika ja ruuhkat olisivat, jos jokainen kipupotilas tutkittaisiin, ultrattaisiin ja kuvattaisiin heti perusteellisesti.
Joku voisi viedä sut navetan taakse. Olet todella ilkeä. Sua pitäisi v.. n….