Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin keski-ikäisestä tuli liian vanha elämään?

Vierailija
26.08.2026 |

Muutamasta muusta tämän palstan ketjusta olen jäänyt miettimään, miksi niin moni keski-ikäinen tuntuu jotenkin henkisesti kuolevan keski-iän koittaessa. Mikään ei tunnu enää kiinnostavan, ja ajatellaan, ettei tuon ikäisen kuuluisi enää käydä konserteissa tai festareilla, mennä baareihin, matkustella tai harrastaa mitään uutta. Ei saisi enää opiskella uutta ammattia, välittää ulkonäöstään, pukeutua kivasti tai muutenkaan innostua elämästä.

Ja ehkä surullisinta on se, ettei muidenkaan samanikäisten pitäisi heidän mielestään tehdä näitä asioita. Aktiivisesti elämäänsä elävä keski-ikäinen leimataan helposti lapselliseksi tai ikäkriisissä olevaksi.

Miksi ihmeessä? Keski-ikä ei ole mikään elämän loppumetreille siirtymisen merkki. Saa edelleen innostua, oppia uutta, juhlia, matkustella, rakastaa musiikkia, pitää itsestään huolta ja kokeilla aivan kaikkea sellaista, mikä kiinnostaa. Minusta on oikeastaan paljon surullisempaa se, jos ihminen luopuu elämästä vain siksi, että joku muu on päättänyt, miltä tietyn ikäisen pitäisi näyttää ja miten hänen pitäisi käyttäytyä.

Kommentit (256)

Vierailija
181/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viisikymppinen ei ole mikään teini enää. Se ärsyttää eniten että ollaan olevinaan niin nuorekkaita kun se fakta on että ovat viisikymppisiä. Se ei tarkoita elämän lopettamista tai elämistä kuin vanhus, mutta jotakin iän mukanaan tuomaa kypsyyttä olettaisi löytyvän. 

Sitä on vaikea selittää. Kun ei se viisikymppinen nuoreksi muutu vaikka mitä tekisi ja miksi pitäisikään muuttua?

Miten se ilmenee, jos ”ollaan olevinaan niin nuorekkaita” ? Anna esimerkkejä, kun on niin outo kommentti.

No sanotaan näin että 20 vuotta sitten festareilla saattoi nähdä 10 viisikymppistä ja nyt niillä parveilee näitä viisikymppisiä. Tämä on faktaa. Ei mun äitini fanittanut Iron Maidenia viisikymppisenä eikä ollut koskaan siitä kuulutkaan. He kävivät lavatansseissa tai tanssiravintoloissa jne. Eli joku tarve ihmisillä on olla niin kovin nuorekkaita, miksi tätä tarvetta ei ollut ennen näillä samanikäisillä?

Höpöhöpö. Jos on nuorena tykännyt vaikka Iron Maidenista, niin miksi viisikymppisenä vaihtaisi lavatansseihin?

Harva viisikymppinen tykkäsi teininä Iron Maidenistä ja tämä on faktaa. Mutta joo siis ihmetyttää että joku vaikka vetää joku viisikymppinen vetää jonkun bläkkis-paidan päälle ja on niin olevinaan. Harmainta hajua ei ole koko genrestä mutta kunhan saa elää nuoruutta uudelleen. Onhan se vähän säälittävää.

Ai jaa. Mä olen 80-luvun nuori ja nyt 59-vuotias. Tiedän useitakin ikäisiäni, jotka tykkäävät Iron Maidenista. Itse en ole mikään hc-fani, mutta on heillä hyviä biisejä. Voisin hyvinkin mennä heidän konserttiin.

Itsekin tykkäsin Iron Maidenista mutta vähän salaa, kun sitä pidettiin junttipoikien musiikkina. Nykyisin olen niin vanha, ettei tarvitse mahtua mihinkään lokeroihin, ja kuuntelen kaikessa rauhassa death metal -örinää. N58

Kasvoitko koskaan aikuiseksi`?

Vierailija
182/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viisikymppinen ei ole mikään teini enää. Se ärsyttää eniten että ollaan olevinaan niin nuorekkaita kun se fakta on että ovat viisikymppisiä. Se ei tarkoita elämän lopettamista tai elämistä kuin vanhus, mutta jotakin iän mukanaan tuomaa kypsyyttä olettaisi löytyvän. 

Sitä on vaikea selittää. Kun ei se viisikymppinen nuoreksi muutu vaikka mitä tekisi ja miksi pitäisikään muuttua?

Miten se ilmenee, jos ”ollaan olevinaan niin nuorekkaita” ? Anna esimerkkejä, kun on niin outo kommentti.

No sanotaan näin että 20 vuotta sitten festareilla saattoi nähdä 10 viisikymppistä ja nyt niillä parveilee näitä viisikymppisiä. Tämä on faktaa. Ei mun äitini fanittanut Iron Maidenia viisikymppisenä eikä ollut koskaan siitä kuulutkaan. He kävivät lavatansseissa tai tanssiravintoloissa jne. Eli joku tarve ihmisillä on olla niin kovin nuorekkaita, miksi tätä tarvetta ei ollut ennen näillä samanikäisillä?

Höpöhöpö. Jos on nuorena tykännyt vaikka Iron Maidenista, niin miksi viisikymppisenä vaihtaisi lavatansseihin?

Harva viisikymppinen tykkäsi teininä Iron Maidenistä ja tämä on faktaa. Mutta joo siis ihmetyttää että joku vaikka vetää joku viisikymppinen vetää jonkun bläkkis-paidan päälle ja on niin olevinaan. Harmainta hajua ei ole koko genrestä mutta kunhan saa elää nuoruutta uudelleen. Onhan se vähän säälittävää.

Ai jaa. Mä olen 80-luvun nuori ja nyt 59-vuotias. Tiedän useitakin ikäisiäni, jotka tykkäävät Iron Maidenista. Itse en ole mikään hc-fani, mutta on heillä hyviä biisejä. Voisin hyvinkin mennä heidän konserttiin.

Itsekin tykkäsin Iron Maidenista mutta vähän salaa, kun sitä pidettiin junttipoikien musiikkina. Nykyisin olen niin vanha, ettei tarvitse mahtua mihinkään lokeroihin, ja kuuntelen kaikessa rauhassa death metal -örinää. N58

Kasvoitko koskaan aikuiseksi`?

En voi väittää, etten olisi kasvanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Itse olen 3-kymppinen ja vähentänyt täällä käyntiä, koska kuten kuvailit tämä on yli 4- ja 5-kymppisten masentava valitusfoorumi. 😅 Näkisipä enemmän ketjuja uteliaiden ja elinvoimaisten keski-ikäisten elämästä.

Vierailija
184/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just tämä. Joku viisikymppinen --> alkaa kuunnella alkaa kuunnella jotakin death metallia? Miksi? Ja sitten hän on niin nuorekas ja yrittää olla genressä mukana. Eikä tiedä hölkkäsen pöläystä koko musiikista tai ideasta tms. Ja tämä ihmetyttää että jotkut vanhat naiset alkaa fanittaa jotakin nuorempia muusikoita ja jotenkin elää sellaista ihme rinnakkaismaailmaa? Että mikä siinä on niinkuin ideana? Mitä sillä haetaan? Näitä tulee koko ajan vastaan.

Vierailija
185/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eh...

Ihmiset harrastavat sellaisia asioita vanhempana, mitä he tottuivat harrastamaan nuorina.

Keski-ikäiset kasvoivat popin parissa ja tykkäävät siitä yhä. Pandoran keikalla yleisö oli viisikymppistä, kun se oli pinnalla heidän nuoruudessaan. Minäkin olin siellä.

Kuusikymppiset ovat 80-luvun rock-sukupolvea, silloin oli muotia jevi ja raskasmetalli ja suuret stadionkeikat. Sen ikäiset käyvät katsomassa Stadionilla rock-konsertteja, ei niissä näy nuoria.

Meidän keski-ikäisten vanhemmat eli suuret ikäluokat ovat varhaista rock-sukupolvea, Elvis, Beatles etc ja se sukupolvi käytti alkoholia nuorena paljon ja kännää yhä eläkkeelläkin, monilla on alkoholiongelma.

Heidän vanhemansa, n 30-luvulla syntyneet, taas kuuntelivat nuorina iskelmiä ja kävivät lavatansseissa, siksi he harrastivat niitä vanhoinakin.

Joka vuosikymmenellä on ollut alagenrensä, ja niitäkin kuunnellaan yhä. Mutta eivät kaikki juutu oman nuoruutensa musiikkityyleihin vaan kuuntelevat myös uutta, ja se vasta ihmisiä hämmentääkin.

Minua oikeastaan hämmentää se, että miksi moni juuttuu soittamaan niitä vanhoja biisejä uudestaan ja uudestaan etenkin nyt digitaalisen musiikin aikaan kun on aivan äärettömän helppo löytää uutta musiikkia vaikka miten kummallisesta alagenreistä. Kyllä itsekin nostalgian nälässä tulee joskus kuunneltua nuoruuden suosikkeja, mutta aivan koko ajan tulee uutta musiikkia tilalle. 

Vierailija
186/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuunaan päivänä olisi voinut kuvitella omaa äitiäni pyörimässä humalassa jossakin festareilla viisikuusikymppisenä. Oi aikoja, oi tapoja..

Aijaa. Minun äitini, 1940-luvulla syntynyt, osti itselleen 50-vuotislahjaksi jopa kasvojenkohotuksen. Oli hyvin kiinnostunut nuorekkaasta ulkonästä, kävi rapukekkereillä yms.

Vierailija
187/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voi olla joku ihan tavallinen suomalainen kunnollinen mies. Hyvä ammatti ja ihan ok näköinen, mutta ei kun pitää viisikymppisen naisen juosta jonkun nuoremman rokkarin perässä jossakin ja fanittaa sitä; siis häh?! Onko se mielestänne kypsää aikuisen ihmisen elämää?

Vierailija
188/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just tämä. Joku viisikymppinen --> alkaa kuunnella alkaa kuunnella jotakin death metallia? Miksi? Ja sitten hän on niin nuorekas ja yrittää olla genressä mukana. Eikä tiedä hölkkäsen pöläystä koko musiikista tai ideasta tms. Ja tämä ihmetyttää että jotkut vanhat naiset alkaa fanittaa jotakin nuorempia muusikoita ja jotenkin elää sellaista ihme rinnakkaismaailmaa? Että mikä siinä on niinkuin ideana? Mitä sillä haetaan? Näitä tulee koko ajan vastaan.

Eihän mikään metalli nuorekasta ole, omalla kohdalla kyse on oman musiikillisen maailman laajentamisesta. Kuuntelen musiikkia yli kaikkien genrerajojen ja olen utelias.

Vierailija
189/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisiko ihan vain olla syynä se, että ihminen tykkää siitä, miltä musiikki kuulostaa, sen sijaan että hän yrittäisi epätoivoisesti etsiä jotain kadonnutta nuoruuttaan? Ja jos kuuntelee paljon kyseistä musiikkia ja lukee aiheesta, niin nimenomaan sitä kautta oppii genrestä ja sen taustoista lisää. Ei kukaan synny tietyn musiikkigenren asiantuntijaksi.

Aika ylimielistä on ajatella, että jokin genre olisi jonkin tietyn ikäryhmän yksityisomaisuutta ja että väärän ikäinen ihminen ei voisi aidosti ymmärtää tai arvostaa sitä. Yhtä lailla nuori voi kuunnella Beatlesia tai Michael Jacksonia ilman, että hänen täytyy selitellä, miksi hän yrittää elää jossain menneessä rinnakkaismaailmassa.

Pikemminkin kuka tahansa musiikin tosissaan ottava muusikko arvostaa sitä, että musiikki löytää kuulijoita kaikenikäisistä ihmisistä. 

Vierailija
190/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että voi olla joku ihan tavallinen suomalainen kunnollinen mies. Hyvä ammatti ja ihan ok näköinen, mutta ei kun pitää viisikymppisen naisen juosta jonkun nuoremman rokkarin perässä jossakin ja fanittaa sitä; siis häh?! Onko se mielestänne kypsää aikuisen ihmisen elämää?

Käyhän miehetkin keikoilla, miksei naiset?

Vierailija
191/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet niin nuori, ettet tiedä sen metallimusiikin olleen pinnalla silloin, kun nykyiset 50 - 60 -vuotiaat olivat teinejä.

Eivät nykynuoret (omat teinini, hänen kaverinsa ja sukulaisteinit) juurikaan metallia kuuntele paitsi ehkä joku jossain Pihtiputaan Essolla, minne kaikki trendit tulevat vuosikymmeniä myöhässä. 

Vierailija
192/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi ettei 20 vuotta sitten festareilla näkynyt viisikymppisiä ja oli kyllä ihan oikeassa. Ei näkynyt. Ikähaitari oli 18-30 vuotiaat.

Vierailija
193/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan ole juossut nuoremman rokkarin perässä vaan ikäiseni rokkarin perässä 😂. Olikin muuten ihana mies, kuusikymppinen rokkaritähti. Sellainen on niin tottunut flirttailemaan, että niin ammattimaista iskemistä en ole koko elämäni aikana kokenut ja olin sentään ollut 20 vuotta bilettävä sinkku täysiköisestä lähtien.. Harmi ettemme enää tapaa työn kautta. Ikääntynyt vanha rocktähti ei ole mikään kokematon eilisen teeren poika, sen voin kertoa, ihana mies...

Vierailija
194/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tavallinen, suomalainen, kunnollinen mies kuuntelee J. Karjalaista niin tarkoittaako se sitten, että kyseinen mies haaveilee suhteesta J. Karjalaisen kanssa?

Vierailija
195/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan ole juossut nuoremman rokkarin perässä vaan ikäiseni rokkarin perässä 😂. Olikin muuten ihana mies, kuusikymppinen rokkaritähti. Sellainen on niin tottunut flirttailemaan, että niin ammattimaista iskemistä en ole koko elämäni aikana kokenut ja olin sentään ollut 20 vuotta bilettävä sinkku täysiköisestä lähtien.. Harmi ettemme enää tapaa työn kautta. Ikääntynyt vanha rocktähti ei ole mikään kokematon eilisen teeren poika, sen voin kertoa, ihana mies...

Niin sellaisesta kannattaa unelmoida jolle olet vain yksi tuhansien joukossa. :D 

Vierailija
196/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei 20 vuotta sitten festareilla näkynyt viisikymppisiä ja oli kyllä ihan oikeassa. Ei näkynyt. Ikähaitari oli 18-30 vuotiaat.

Niin... Do The Math.

30-vuotias, joka kävi keikoilla 20 vuotta sitten, on nyt... tadaa... 50-vuotias. Se sama henkilö kävi keikoilla silloin ja käy edelleen.

Vierailija
197/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta miksi 20 vuotta sitten ei näkynyt festareilla viisikymppisiä? Että ne olivat niinkuin nuorempien ihmisten juttuja.

Vierailija
198/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sellaisesta kannattaa unelmoida jolle olet vain yksi tuhansien joukossa. :D 

Arvaa miten kokenut naistenmies on kyseessä, kun on kohdannut tuhansia naisia. Priima luokkaa! Jokaisen naisen pitäisi saada kokea sellainen edes kerran.

Vierailija
199/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, saa kyllä innostua, mutta jos ei kiinnosta. Monella alkaa tuossa iässä olemaan vaivaa jos toistakin, ja ne kenellä on töitä niin työtahti senkun kiristyy ja siellä revitään viimeisetkin mehut irti. Työpäivään jälkeen ei jaksa tehdä yhtään mitään. Estrogeenin tuotanto kropassa hiipuu, ja maailma näyttää muutenkin sumuiselta. Haluaisi vaan olla rauhassa ilman ketään muita.

Totta tuossakin, mutta kuntokin on sellainen johon voi vaikuttaa paljon itse. Ja se hyvä kunto auttaa myös jaksamaan siellä töissä paremmin.

Minulla alkoi elämä uudestaan kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitä ennen en jaksanut tehdä muuta kuin käydä töissä ja nukkua.

Eläke pelasti elämäni. Nyt jaksan taas käydä konserteissa ja harrastuksista ja välillä tavata ihmisiä.

Vierailija
200/256 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Death metal syntyi 1980-luvun alussa, erityisesti Yhdysvalloissa, ja kehittyi thrash metalin sekä muiden raskaiden metallityylien pohjalta. Eli ne viisikymppiset saattavat tietää death metalista enemmän kuin sinä, koska nykyisen death metalin juuret ovat juuri heidän nuoruudessaan. Sama pätee hip hopiin: se syntyi jo 1970-luvulla, ja monet sen varhaiset artistit ja tekijät loivat pohjaa sille musiikille, jota kuunnellaan nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme