Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköautoilu on pelkkää viherpesua ja statuspeliä

Vierailija
23.08.2026 |

Oikeasti sähköauton hankinnassa ei ole kyse ympäristöstä, vaan pelkästä statuksesta, kiihtyvyydellä elvistelystä ja muiden yläpuolelle asettumisesta. Akkuteknologian ympäristöhaitat ja lapsityövoima unohdetaan heti, kun pääsee itse ilmaiseksi kauppakeskuksen latauspaikalle (jotka nekin on tietysti varattu niille kaikkein kalleimmille autoille).

Ja entä se todellisuus? Talvella toimintasäde puolittuu, matkanteko on pelkkää laturilta laturille stressaamista ja range-ahdistusta, ja auto pitää ladata hitaasti kuin vanha kännykkä samalla kun kahvikuppi maksaa huoltoasemalla maltaita. Polttomoottorilla ajaa viidessä minuutissa tankkaamalla Lappiin ilman yhtäkään Excel-taulukon täyttämistä.

Miksi sähköauton omistajien on niin vaikea myöntää, että ostitte auton vain naapurille kerskailemista ja veronkiertoa varten, ette luonnon takia? 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi autohuolloissa on sähköautoille huomattavasti korkeampi tuntihinta työlle?

Vierailija
62/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin juuri polttiksen sähköautoon siitä syystä, että minulla ei ole varaa sen tason bensikseen, mitä ominaisuuksia autolta halusin. Eli halusin kaikki nykyaikiäiset turvavehkeet. Ajaa itse tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi sähköautoa. Ekologisuus ja lapsityövoima ei kiinnosta pätkääkään, se, että säästän vuodessa yli 8000€, kiinnostaa.

Oikeastiko jää muka yli 8000€/ vuosi käteen enemmän kun otat huomioon autoveron, vakuutusmaksun ja autosi huoltotyöt? paljonko ajat per vuosi?

Todellisista kuluista on turha kysellä netin ja lehtien kommenttipalstoilla? Jätetään jotain kertomatta.

Vierailija
64/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi autohuolloissa on sähköautoille huomattavasti korkeampi tuntihinta työlle?

Onko? Jos on, niin täytyyhän heidänkin tienata. Sähköautot ovat pajalla niin harvoin ja niin vähän aikaa. 

Vierailija
65/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ajelenkin sähköautoilla, ymmärrän hyvin miksi lentokoneet polttavat kerosiinia. Uskoisin, että menee vielä parikymmentä vuotta ennen kuin saamme riittävän energiatiheitä akkuja lentokoneisiin. Ja ennnen kuin sellaiset akut ovat riittävän turvallisia matkustajakoneisiin, menee vielä pidempään.

Sähköinen vesiliikenne onnistuu kyllä ihan hyvin lyhyillä etäisyyksillä. Valtameriä ylitetään varmaan vielä pitkään dieselkoneilla. Toki aurinkopaneeleiden avulla voidaan ajaa sähkömoottoreita jo nyt, mutta dieselgeneraattori tarvittaneen varavoimanlähteeksi vielä kauan.

Vierailija
66/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme 💩💩 tämäkin Ap:n ns keskustelu missä sähköautot on statuspeliä? 

Itse Asun keski-euroopassa ja suurin osa liikenteen autoista on näitä ns statuspelejä? Firmojen pakettiautotkin on sähköllä 

Onko diesel vehje parempi ? 

Itse onneksi Asun keskustassa ja  liikun fillarilla on statuspeliä koko rahalla 😅😂🤣

Ns keskustelusta päätellen joku voisi luulla että Suomi on aikamoinen takapajula…aina vaan 🙈

Vierailija
67/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme 💩💩 tämäkin Ap:n ns keskustelu missä sähköautot on statuspeliä? 

Itse Asun keski-euroopassa ja suurin osa liikenteen autoista on näitä ns statuspelejä? Firmojen pakettiautotkin on sähköllä 

Onko diesel vehje parempi ? 

Itse onneksi Asun keskustassa ja  liikun fillarilla on statuspeliä koko rahalla 😅😂🤣

Ns keskustelusta päätellen joku voisi luulla että Suomi on aikamoinen takapajula…aina vaan 🙈

Sitä välillä uskoo, että Suomi on kuronut umpeen kehityseroa muihin Pohjoismaihin nähden, mutta sitten Esson baarin miehet avaavat suunsa ja vetävät takaisin maan pinnalle. 

Vierailija
68/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sähköautoilu vaan on niin paljon mukavampaa. Siinä on fiilistä!

Vierailija
69/69 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri ekan täyssähkärin. Kadehtikaa tojotistipellet tuulipuvuissanne kun meikä ajaa äänettömästi ohi...ja 400hv alla.