Sähköautoilu on pelkkää viherpesua ja statuspeliä
Oikeasti sähköauton hankinnassa ei ole kyse ympäristöstä, vaan pelkästä statuksesta, kiihtyvyydellä elvistelystä ja muiden yläpuolelle asettumisesta. Akkuteknologian ympäristöhaitat ja lapsityövoima unohdetaan heti, kun pääsee itse ilmaiseksi kauppakeskuksen latauspaikalle (jotka nekin on tietysti varattu niille kaikkein kalleimmille autoille).
Ja entä se todellisuus? Talvella toimintasäde puolittuu, matkanteko on pelkkää laturilta laturille stressaamista ja range-ahdistusta, ja auto pitää ladata hitaasti kuin vanha kännykkä samalla kun kahvikuppi maksaa huoltoasemalla maltaita. Polttomoottorilla ajaa viidessä minuutissa tankkaamalla Lappiin ilman yhtäkään Excel-taulukon täyttämistä.
Miksi sähköauton omistajien on niin vaikea myöntää, että ostitte auton vain naapurille kerskailemista ja veronkiertoa varten, ette luonnon takia?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Asun Uudellamaalla. Mä olen tähän ikään mennessä käynyt Lapissa kaksi kertaa, lapsena vanhempieni kanssa ja aikuisena toisen kerran, lentokoneella. Siinä mielessä mulle ei ole mikään ongelma nuo sähköauton lataustauot.
Olen ajanut Lappiakin pidemmälle, enkä ymmärrä tätä itkua lataustauoista. Vaikka olisi ydinpolttoaineella käyvä moottori autossa, pidän lyhyen tauon 300-400 km välein. Auto on latautunut täyteen nopeammin kuin kuski on valmis jatkamaan matkaa.
Kukaan joka pitää itseään autoihmisenä ei fanita sähköautoja, varmasti ihan hyviä ihmisen kuljettimia mutta siinä se.
Repikää tuosta patteriauton omistajat..Henkilöautolla ajettu virallinen ennätys yhdellä tankkauksella on 2 831 kilometriä (1 759 mailia). Ennätyksen teki maaliskuussa 2025 puolalainen rallikuski Miko Marczyk, joka ajoi vakiomallisella neljännen sukupolven dieselkäyttöisellä Škoda Superb TDI -autolla Puolasta Saksaan, Ranskaan, Alankomaihin ja Belgiaan ennen paluutaan Puolaan.
Vierailija kirjoitti:
Repikää tuosta patteriauton omistajat..Henkilöautolla ajettu virallinen ennätys yhdellä tankkauksella on 2 831 kilometriä (1 759 mailia). Ennätyksen teki maaliskuussa 2025 puolalainen rallikuski Miko Marczyk, joka ajoi vakiomallisella neljännen sukupolven dieselkäyttöisellä Škoda Superb TDI -autolla Puolasta Saksaan, Ranskaan, Alankomaihin ja Belgiaan ennen paluutaan Puolaan.
Mitä revittävää tossa on? Vaipoissako hän tämän matkan taittoi ilman taukoja, vai mikä tässä oli pointti?
Tekoäly sanoo, että itse teen kaikista ympäristöystävällisimmän teon, kun töihin kuljen polkupyörällä työviikot. Mökillä käyn viikonloppuna vanhalla polttiksella.
Eli sähköautoon vaihtaminen toisi enemmän päästöjä, kuin nykyinen tapa.
Ihmiset usein ajattelee asioita liian mustavalkoisesti. Paras ei välttämättä ole se sähköauto. Vaan sähköpotkulauta ja vanha polttis pidemmille reissuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä revittävää tossa on? Vaipoissako hän tämän matkan taittoi ilman taukoja, vai mikä tässä oli pointti?
Pointti on patteriautot häviää pelin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi sähköautoa. Ekologisuus ja lapsityövoima ei kiinnosta pätkääkään, se, että säästän vuodessa yli 8000€, kiinnostaa.
Oikeastiko jää muka yli 8000€/ vuosi käteen enemmän kun otat huomioon autoveron, vakuutusmaksun ja autosi huoltotyöt? paljonko ajat per vuosi?
Kaveri halusi käydä testaamassa tehokasta sähköautoaan radalla, autosta hävisi jarrut vajaassa kierroksessa ylikuumenemisen takia, joten ainakaan vakio jarruilla on ihan turha mennä yli 1000hp Teslalla radalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on patteriautot häviää pelin.
Siis minkä ihmeen pelin? Jos polttisten paremmuutta täytyy kaivella noin epäoleellisten asioiden kautta, niin eikö se vain korosta sitä miten hataralla pohjalla argumentit polttisten puolesta ovat?
Just oli uutinen, sähköautojen kolarikorjaukset 40% kalliimpaa kuin oikeiden, eli pm-autojen. Se akku, se maksaa, pieni kolhukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi sähköautoa. Ekologisuus ja lapsityövoima ei kiinnosta pätkääkään, se, että säästän vuodessa yli 8000€, kiinnostaa.
Oikeastiko jää muka yli 8000€/ vuosi käteen enemmän kun otat huomioon autoveron, vakuutusmaksun ja autosi huoltotyöt? paljonko ajat per vuosi?
Olen eri, mutta omassa sähkärissä on 7 vuoden ja 150 000 km takuu, eikä mitään tarvetta huolloille ole edes tullut pl. takiuhuoltoon liittyvä tarkastus. Itse suosin sähköä sen takia, että sitä on kriisitilanteessa paljon varmemmin saatavissa kuin polttoainetta. Sähkö on toki myös halpaa, ja on ollut pitkään. Talvella oli puolen vuorokauden sähkökatkos koko huushollissa, mutta eipä tuo haitannut kun saatiin välttämättömyydet pyörimään V2L-systeemin kautta suoraan autotallissa olevasta isosta ”akkupankista”.
Auts sain sähköiskun autostani, kärähti akku joka maksoi kolkytdonaa, kyllä harmittaa.
Hyvätuloiset voi varmaan kompensoida lukuisia ulkomaanmatkojaan hankk7malla sähöauton. Sillä on hienoa ajaa lentokentälle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset voi varmaan kompensoida lukuisia ulkomaanmatkojaan hankk7malla sähöauton. Sillä on hienoa ajaa lentokentälle.
Miksi kukaan hyvätuloinenkaan ajaisi autolla lentokentälle? Voiko typerämpää olla?
Täytyy myös pitää mielessä, että ihmisillä on erilaisia toiveita auton suhteen.
Kuka tahansa joka haluaa autoltaan sporttisuutta, ei halua sähköautoa.
Kuka lähtee sähköautollaan ajamaan ihan huvin vuoksi mutkapätkää tai radalle?
Sähköautot on vaan A:sta B:hen kulkuvälineitä ilman tunnetta.