Sähköautoilu on pelkkää viherpesua ja statuspeliä
Oikeasti sähköauton hankinnassa ei ole kyse ympäristöstä, vaan pelkästä statuksesta, kiihtyvyydellä elvistelystä ja muiden yläpuolelle asettumisesta. Akkuteknologian ympäristöhaitat ja lapsityövoima unohdetaan heti, kun pääsee itse ilmaiseksi kauppakeskuksen latauspaikalle (jotka nekin on tietysti varattu niille kaikkein kalleimmille autoille).
Ja entä se todellisuus? Talvella toimintasäde puolittuu, matkanteko on pelkkää laturilta laturille stressaamista ja range-ahdistusta, ja auto pitää ladata hitaasti kuin vanha kännykkä samalla kun kahvikuppi maksaa huoltoasemalla maltaita. Polttomoottorilla ajaa viidessä minuutissa tankkaamalla Lappiin ilman yhtäkään Excel-taulukon täyttämistä.
Miksi sähköauton omistajien on niin vaikea myöntää, että ostitte auton vain naapurille kerskailemista ja veronkiertoa varten, ette luonnon takia?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kyllä tasan näistä syistä ostin käytetyn 16 tuhatta maksavan sähköpeugeotin. Statuksen vuoksi ja elvistelläkseni. Nyt kaikki tietävät, että rahaa on!
Peugeotin tapauksessa sitä rahaa pitää sitten ollakin, oli voimanlähde mikä tahansa. Korjaamolaskut ja sijaisautot kun maksaa maltaita.
12 vuotta ollut pökötti, kilometrejä liki 300 k, vieläpä tällä pahamaineisella egoboostimoottorilla.... ei ole kertaakaan ollut sijaisautoa käytössä ja korjaamollakaan ei kovin montaa kertaa tänä aikana ole ollut huoltoja lukuunottamatta.
Bensa-autojen valmistus on lopetettu.
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla joku hikinen Micra, kun Lappiin meno edellyttää tankkausta? Mun autolla ajaa kyllä täydellä tankilla Hangosta Nuorgamiin. Parasta on kuitenkin kun saa kusta pidättää koko matkan. Aah.
Tekeekö gutaa kun kusi alkaa nousta päähän jossain Jyväskylän kohdalla? Oulussa jo melko euforiset fiilikset?
Vierailija kirjoitti:
Igor!
Teppo!
KYLLÄ MAAILMA PELASTUU.
https://www.is.fi/autot/art-2000012217778.html
Halpaa on jä kestää vaan 3-6 vuotta ja paaliin.
Ihanan vihreetä!
Vierailija kirjoitti:
Auts sain sähköiskun autostani, kärähti akku joka maksoi kolkytdonaa, kyllä harmittaa.
Poltit Teppo jointin loppuun asti ja sormesi kärähtivät. Pöllyissäsi kuvittelit sitä sähköiskuksi.
400-800V sähköiskusta et kirjoittelisi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset voi varmaan kompensoida lukuisia ulkomaanmatkojaan hankk7malla sähöauton. Sillä on hienoa ajaa lentokentälle.
Miksi kukaan hyvätuloinenkaan ajaisi autolla lentokentälle? Voiko typerämpää olla?
On se aika mukava istua myöhäisen lennon jälkeen omab auton rattiinnsen sijaan että värjöttelisi taksijonossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välitä hankkia autoa jota jo 10 vuotiaana jo pidetään romutusikäisenä jo pelkästään teknisesti jälkeen jääneenä.
Suomeksi ET välitä hankkia AUTOA...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Uudellamaalla. Mä olen tähän ikään mennessä käynyt Lapissa kaksi kertaa, lapsena vanhempieni kanssa ja aikuisena toisen kerran, lentokoneella. Siinä mielessä mulle ei ole mikään ongelma nuo sähköauton lataustauot.
Olen ajanut Lappiakin pidemmälle, enkä ymmärrä tätä itkua lataustauoista. Vaikka olisi ydinpolttoaineella käyvä moottori autossa, pidän lyhyen tauon 300-400 km välein. Auto on latautunut täyteen nopeammin kuin kuski on valmis jatkamaan matkaa.
en minäkään ymmärrä. Avoin viikko sitten Helsingistä Lappiin.... sähköautolla.. ja pysähdyksiä tuli ENEMMÄN kuin latauksia, ihan jo vessataukojen takia. Latausten puolesta olisi mennyt 1 pysähdyksellä mutta pysähdyttiin 3 kertaa kumpaankin suuntaan ja 2 kerralla niistä ladattiin samalla kun taukoa pidettiin.
Sähköautoilua takana 4 vuotta, eikä paluuta pottomoottoreihin enää ole. Pihassa 2 sähkäriä. Ei ole mietitty statusta eikä viherpesua, vaan autoilun kustannuksia, mukavuutta ja käytännön suorituskykyä. Hienoja laitteita!
Jos sähkö-autot on "ympäristöteko", niin missä viipyy sähkölaivat ja lentokoneet🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos sähkö-autot on "ympäristöteko", niin missä viipyy sähkölaivat ja lentokoneet🤔
Miten niin viipyy? Onhan niitäkin jo.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilua takana 4 vuotta, eikä paluuta pottomoottoreihin enää ole. Pihassa 2 sähkäriä. Ei ole mietitty statusta eikä viherpesua, vaan autoilun kustannuksia, mukavuutta ja käytännön suorituskykyä. Hienoja laitteita!
Ole uskossasi vahva 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi sähköautoa. Ekologisuus ja lapsityövoima ei kiinnosta pätkääkään, se, että säästän vuodessa yli 8000€, kiinnostaa.
Oikeastiko jää muka yli 8000€/ vuosi käteen enemmän kun otat huomioon autoveron, vakuutusmaksun ja autosi huoltotyöt? paljonko ajat per vuosi?
Minulla ainakin helposti. Vanhan dieselin huolta joka 15 000 kilometri, sähköauton huolto kerran 2 vuodessa.
Sen minkä säästän dieselissä kattaa kokonaan upouuden premium sähkiksen luotonmaksun ja jää rahaa muihininkin kuluihin. Vakuutus on ihan linjassa saman hintaisen ja kokoisen polttiksen kanssa ja autoveroakin menee vähemmän kuin dieselistä meni. kilometrejä tulee 80 000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Uusi sähköauto on jo valmitusvaiheessa saastuttanut enemmän kuin polttomoottoriauto tulee saastuttamaan koko elinkaarensa aikana.
puhdasta paskaa
Viihdyttävää tämä köyhien bensalenkkarien ulina. Varmaan ovat jotain r-yssiä joita pelottaa ettei r-yssän öljylle ole enää mitään tarvetta :D Eikä sille r-yssät kuulkaa enää olekaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpäs onkin.
🤣Hyvinhän sekin meni😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka sähkölaiva PITÄISI tulla 2030.
Käyköhän kuin sähkölentokoneelle🤣
Ihme 💩💩 tämäkin Ap:n ns keskustelu missä sähköautot on statuspeliä?
Itse Asun keski-euroopassa ja suurin osa liikenteen autoista on näitä ns statuspelejä? Firmojen pakettiautotkin on sähköllä
Onko diesel vehje parempi ?
Itse onneksi Asun keskustassa ja liikun fillarilla on statuspeliä koko rahalla 😅😂🤣
About 3000-4500€ jää enemmän kouraan per auto. Hänellä on 2 autoa, eli puoliso ajanee kanssa sähköllä joten tuo 8000€/v kuulostaa ihan uskottavalta.