Miten joillekin riittää huomattavasti nuoremman kumppanin "henkinen taso"?
En nyt tässä puhu sukupuolista, kun isojen ikäerojen parisuhteita on moneen suuntaan. Sen tajuan, että osalla viehättää huomattavasti nuoremmassa kumppanissa kaunis kroppa. Onhan usein nuoren ihmisen keho erilainen kuin keski-ikään ehtineellä. Mutta tätä asiaa minun on ollut vaikea ymmärtää. Miten joillekin riittää se "henkinen taso", joka vaikka 20 v nuoremmalla kumppanilla on? Näin nelikymppisenä itse ajattelen, että moni paljon nuorempi ihminen voi olla vaikka mukava, hauska jne, mutta ei henkisesti ollenkaan samalla tasolla. Parikymppisellä ei ole sellaista elämän kypsyyttä/kokemusta, mikä vaikka nelikymppisellä on (eikä mielestäni tarvitsekaan olla, vaan parikymppisen pitäisi saada rauhassa olla ikäisensä ja kypsyä ajan kanssa). Toinen tuntuu auttamatta liian nuorelta. Itse ainakin suhtaudun kuin vanhempi/kummi parikymppiseen ihmiseen, enkä osaisi ajatellakaan tuon ikäistä kumppanina.
Ei ole sitäkään yhteistä, että toisen kanssa olisi kasvettu samaan aikaan, oltu vaikka teinejä vuosituhannen taitteessa tai kumpikin tietäisi, millaista on elää kolmekymppisenä 2010-luvun Suomessa. Onhan se elämä ja maailma nyt vain ollut ihan erilaista, jos nuoruutensa on kokenut 90-luvulla, nollarilla tai nyt 2020-luvulla. Itselleni luontevaa on, kun kumppanin kanssa olemme samaa ikäluokkaa. Ymmärrämme maailmaa, jossa toinen on elänyt ja olemme itse kokeneet nuo ajat. Viittaukset populaarikulttuuriin ovat toiselle tuttuja, kun hän on elänyt nuo ajat. Ja itselleni suurin syy siinä, miksi en voisi ajatellakaan paljon nuorempaa kumppania. Henkinen kypsyys, älykkyys ja akateeminen tiedonjano vetoavat itseeni. Nämä asiat kypsyvät ajan kanssa, eikä niitä voi olla aivan nuorella ihmisellä.
Auttakaa ymmärtämään, miten joillekin riittää paljon nuoremman kumppanin "henkinen taso"? Eivätkö todella kaipaa syvällisyyttä, iän tuomaa kokemusta ja samaa kokemusmaailmaa ikäisensä kanssa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kun mietin parikymmentä vuotta nuorempaa miestä, niin aika epätodennäköistä se parisuhde olisi. Sehän tuntuisi että voisi olla hänen äiti?
Tunnen sellaisia 50-60v miehiä joiden kanssa voisin seurustella. Oman isäni kanssa en, koska ei ole kypsynyt riittävästi. Ihminen on sielunsa, ei ruumiinsa.
Kuvittelet vain ap olevasi fiksumpi kuin todellisuudessa oletkaan.
Minulle sopii ihan hyvin, että nainen on minua henkisesti epäkypsempi tai tyhmempi tai vastaavaa, koska olen älykkäänä ihmisenä muutenkin tottunut siihen, että valtaenemmistö ihmisistä on ikää katsomatta tuollaisia. Kunhan nainen on mukava, kaunis ja nuori eikä sentään ihan umpityhmä. Toki suosin näitä ominaisuuksia PLUS älykkyyttä ja henkistä kypsyyttä, jos mahdollista, jotta voimme keskustella asiasta kuin asiasta ja yhteiselo olisi muutenkin todennäköisesti jouhevampaa. Mutta ottaisin mieluummin hieman bimbon mutta mukavan kauniin nuoren naisen kuin superkypsän ja älykkään keski-ikäisen naisen, jos pitäisi valita.
Onneksi todellisuudessa moni nuorikin nainen on tarpeeksi kypsä makuuni, joten sopiva välimuotokin löytyy. Best of both worlds. Joka tapauksessa oma sisäinen maailmani on tarpeeksi kiinnostava, etten tarvitse jotain viisasta gurua kumppanikseni jotenkin täydentämään minua.
Suurin osa pystyy jakamaan henkiset arvot ja ystävyyden eri ikäisten kanssa, iästä riippumatta. Jopa lapset ja murrosikäiset ovat jo niin henkisesti kypsiä.ja kehittyneitä ja heillä ystäviä eri ikäluokasta, joka ei tuota mitään ongelmia, ei ystävyyssuhteissa, ei koulussa tai työssä.
Aloitus kertoo pikemminkin ap. rajoitteista ja ennakkoluuloista.
Vierailija kirjoitti:
Se kannattaa ymmärtää nykyajan yhteiskunnasta ja parisuhteista että ihmiset ei ole parisuhteissa aitojen tunteiden takia edes, vaan suurimman osan ihmisistä suhteet on oikeasti vaan järjestelyjä kun ei osata olla yksin. Se on se selitys. Siinä voi sivuuttaa aika monenkin häiritsevän asian siinä toisessa jos vaa on sillä asenteella että näyttäydytään sen kanssa vaan aina jossain ja vähä harrastellaa seksiä ja katotaa pari leffaa yhessä, mut se jää sit siihen kokonaan, eli se on sitä kulissin ylläpitoa, niitähän ne monen suhteet on suoraan sanottuna. Mä tunnen ihmisen kuka ei ole harrastanut vuoteen edes seksiä kumppaninsa kanssa eikä niillä mene mikään yks yhteen, silti ne asuu saman katon alla järjestely kysymyksistä.
Nykyään nimenomaan osataan olla yksin, eikä ulkopuolisetkaan ihmettele, jos olet nelikymppisenä sinkku ja lapseton.
Monelle miehelle riittää illuusio nuoruudesta ja siitä, että on vielä kova kundi kun onnistui nappaamaan nuoren naisen. Tätä hän saattaa mielellään esitellä somessa.
Ei kaikkia kiinnosta mikään henkinen taso, varsinkaan jos ei itse ole kovin kummoinen tasoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on ihmetyttänyt se, miten monelle miehelle ei ole tippaakaan ongelma olla nuoremman naisen kanssa, joka on melko lähellä omien lasten ikää. Tällaiseksi ikäeroksi lasken sen, että mies on 45 v, nainen alle 30 v ja miehellä aiemmasta liitosta teini-ikäiset lapset, joiden äiti tuo alle kolmekymppinen nainen ei edes voisi ikänsä puolesta olla. Eikö miestä yhtään ällötä se, että nainen on itse ollut lapsi/varhaisteini siinä vaiheessa, kun mies on saanut aiemman liiton lapset? Mies voisi ikänsä puolesta olla naisen isä.
Juuri tällaisesta ei moni mies välitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miestäni 9v vanhempi. Ei se enää missään näy tai kuulu, mutta tavatessamme elämäntilanteet erosivat rankasti. Mies oli 21v opiskelija, minä 30v kahden lapsen yh.
Seksistähän suhde alkoi, puolivahingossa kävi ilmi että olemme toistemme ihmiset.
Jaamme samat arvot, toivomme elämältä samoja asioita, nauramme samoille asioille.
Olen onnellinen voidessani sanoa miehen olevan paras ystäväni, ja suhteemme on tasapainoisempi, rakastavampi ja stabiilimpi kuin aiemmat suhteeni.
Totta kai suhde on lähtokohtaisesti tasapainoisempi ja stabiilimpi, kun olit vasta 21, kun se alkoi. Mutta ei yhdeksän vuoden ikäero ole kovin paljoa, kun päästään kolmekymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katselen 16 vuotiaita yläaseteikäisiä tyttöjä, en enää ihmettele miksi vanhat ukot haluavat nuorta lihaa.
Henkinen yhteys :-) :-)
Ilmiannettu, onneks sun ip osoite löytyy helposti :)
16-vuotias saa painaa laillisesti vaikka 90-vuotiasta vaaria ja toisin päin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painovoimaa uhmaavat kivitissit kyllä korvaavat älyn.🥰
Tämä, samoin tiukka alakerta!
Mitä eroa on piparilla ja tortulla?
- 20 vuotta...
Olen 34v mies ja naisystäväni on lukiossa. Hän on yllättävän kypsä ikäisekseen enkä ymmärrä miksi meidän parisuhde kuuluisi millään tapaa muille ihmisille.
M34
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on ihmetyttänyt se, miten monelle miehelle ei ole tippaakaan ongelma olla nuoremman naisen kanssa, joka on melko lähellä omien lasten ikää. Tällaiseksi ikäeroksi lasken sen, että mies on 45 v, nainen alle 30 v ja miehellä aiemmasta liitosta teini-ikäiset lapset, joiden äiti tuo alle kolmekymppinen nainen ei edes voisi ikänsä puolesta olla. Eikö miestä yhtään ällötä se, että nainen on itse ollut lapsi/varhaisteini siinä vaiheessa, kun mies on saanut aiemman liiton lapset? Mies voisi ikänsä puolesta olla naisen isä.
Kaikki eivät katso maailmaa sinun tavallasi insestisten linssien läpi. Terve ihminen ei katso täysin vierasta ihmistä, joka ei ole tälle sukua, kuin että tämä voisi olla oma läheinen perheenjäsen. Tiedoksi vain. Mies vain näkee nuoren hedelmällisen naisen, josta on kiinnostunut, eikä todellakaan yhdistä tätä mitenkään omaan lapseensa. Jotain on vialla, jos niin tekisi. Mutta ilmeisesti mielestäsi on nimenomaan "outoa", ETTÄ ei yhdistä vierasta ihmistä omaan lapseen? Suosittelen perusteellista terapiaa epäterveeseen ajatteluusi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tapailin tässä äskettäin 17-vuotiasta tyttöä. Olin tätä tuplasti vanhempi 35-vuotiaana miehenä. Arvaa kahdesti "häiritsikö" minua, että tämä syntyi samana vuonna, kun minä olin 17-vuotias itse? Ei tietenkään. En minä vauvaa tapaillut, vaan murrosiän läpikäynyttä nuorta naista.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin naisena.
Naiset kaipaavat usein miehen kanssa henkistä yhteyttä, syvällisiä keskusteluja ja yhteisiä mielenkiinnonkohteita.
Miehistä isolle osalle on oikeastaan turn off, jos nainen kaipaa jotain syvällistä yhteyttä ja keskustelua. Monen miehen ideaali on, että nainen on hoikka, kaunis, tykkää seksistä ja viettää mielellään aikaa itsenäisesti niin, että mies saa rauhassa touhuta harrastustensa parissa ilman, että nainen keskeyttää.
Kyllä, eli että nainen on se palveluntarjoaja.
Naisen ulkonäkö on miehille se tärkein asia naisessa. Muulla ei ole niin väliä. Mahdollisimman nuori ja kaunis.
Parikymppisenä seurustelin nelikymppisen miehen kanssa. Olen jälkeenpäin ihmetellyt miten hän jaksoi kuunnella juttujani mm kaverini kissan asioista.
Nyt nelikymppisenä tykkään omanikäisistä tai pari vuotta nuoremmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katselen 16 vuotiaita yläaseteikäisiä tyttöjä, en enää ihmettele miksi vanhat ukot haluavat nuorta lihaa.
Henkinen yhteys :-) :-)
Ilmiannettu, onneks sun ip osoite löytyy helposti :)
Mainittiin ymmärrystä olevan miehille joilla on kiinnostuksen kohteena 16v+ ikäiset nuoret naiset. En tiedä miksi joku olisi kiinnostunut kommentoijan ip-osoitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin naisena.
Naiset kaipaavat usein miehen kanssa henkistä yhteyttä, syvällisiä keskusteluja ja yhteisiä mielenkiinnonkohteita.
Miehistä isolle osalle on oikeastaan turn off, jos nainen kaipaa jotain syvällistä yhteyttä ja keskustelua. Monen miehen ideaali on, että nainen on hoikka, kaunis, tykkää seksistä ja viettää mielellään aikaa itsenäisesti niin, että mies saa rauhassa touhuta harrastustensa parissa ilman, että nainen keskeyttää.
Kyllä, eli että nainen on se palveluntarjoaja.
Naisen ulkonäkö on miehille se tärkein asia naisessa. Muulla ei ole niin väliä. Mahdollisimman nuori ja kaunis.
Kyllä antavuus on myös tärkeä seikka. Ulkonäöllä ei paljoa tee ilman sitä. Rintavuus, persevyys ja antavuus - siinä tärkeimmät kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä seurustelin nelikymppisen miehen kanssa. Olen jälkeenpäin ihmetellyt miten hän jaksoi kuunnella juttujani mm kaverini kissan asioista.
Nyt nelikymppisenä tykkään omanikäisistä tai pari vuotta nuoremmista.
Kyllä sitä tuoreen pimpan toivossa jaksaa kuunnella vaikka kissajuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miestäni 9v vanhempi. Ei se enää missään näy tai kuulu, mutta tavatessamme elämäntilanteet erosivat rankasti. Mies oli 21v opiskelija, minä 30v kahden lapsen yh.
Seksistähän suhde alkoi, puolivahingossa kävi ilmi että olemme toistemme ihmiset.
Jaamme samat arvot, toivomme elämältä samoja asioita, nauramme samoille asioille.
Olen onnellinen voidessani sanoa miehen olevan paras ystäväni, ja suhteemme on tasapainoisempi, rakastavampi ja stabiilimpi kuin aiemmat suhteeni.
Totta kai suhde on lähtokohtaisesti tasapainoisempi ja stabiilimpi, kun olit vasta 21, kun se alkoi. Mutta ei yhdeksän vuoden ikäero ole kovin paljoa, kun päästään kolmekymppiseksi.
Lukutaito, lukutaito... suhteen mies oli 21v seurustelun alkaessa, nainen 30v perheellinen. Kirjoittaa itsekin että ikäeroa oleellisempi ero oli elämäntilanteilla, ja nykyinen suhde tämän nuoren miehen kanssa on tasapainoisempi kuin aiemmat suhteet.