Miten joillekin riittää huomattavasti nuoremman kumppanin "henkinen taso"?
En nyt tässä puhu sukupuolista, kun isojen ikäerojen parisuhteita on moneen suuntaan. Sen tajuan, että osalla viehättää huomattavasti nuoremmassa kumppanissa kaunis kroppa. Onhan usein nuoren ihmisen keho erilainen kuin keski-ikään ehtineellä. Mutta tätä asiaa minun on ollut vaikea ymmärtää. Miten joillekin riittää se "henkinen taso", joka vaikka 20 v nuoremmalla kumppanilla on? Näin nelikymppisenä itse ajattelen, että moni paljon nuorempi ihminen voi olla vaikka mukava, hauska jne, mutta ei henkisesti ollenkaan samalla tasolla. Parikymppisellä ei ole sellaista elämän kypsyyttä/kokemusta, mikä vaikka nelikymppisellä on (eikä mielestäni tarvitsekaan olla, vaan parikymppisen pitäisi saada rauhassa olla ikäisensä ja kypsyä ajan kanssa). Toinen tuntuu auttamatta liian nuorelta. Itse ainakin suhtaudun kuin vanhempi/kummi parikymppiseen ihmiseen, enkä osaisi ajatellakaan tuon ikäistä kumppanina.
Ei ole sitäkään yhteistä, että toisen kanssa olisi kasvettu samaan aikaan, oltu vaikka teinejä vuosituhannen taitteessa tai kumpikin tietäisi, millaista on elää kolmekymppisenä 2010-luvun Suomessa. Onhan se elämä ja maailma nyt vain ollut ihan erilaista, jos nuoruutensa on kokenut 90-luvulla, nollarilla tai nyt 2020-luvulla. Itselleni luontevaa on, kun kumppanin kanssa olemme samaa ikäluokkaa. Ymmärrämme maailmaa, jossa toinen on elänyt ja olemme itse kokeneet nuo ajat. Viittaukset populaarikulttuuriin ovat toiselle tuttuja, kun hän on elänyt nuo ajat. Ja itselleni suurin syy siinä, miksi en voisi ajatellakaan paljon nuorempaa kumppania. Henkinen kypsyys, älykkyys ja akateeminen tiedonjano vetoavat itseeni. Nämä asiat kypsyvät ajan kanssa, eikä niitä voi olla aivan nuorella ihmisellä.
Auttakaa ymmärtämään, miten joillekin riittää paljon nuoremman kumppanin "henkinen taso"? Eivätkö todella kaipaa syvällisyyttä, iän tuomaa kokemusta ja samaa kokemusmaailmaa ikäisensä kanssa.
Kommentit (131)
Akateemista tiedonjanoa voi olla minkä ikäisellä vaan.
Eikä henkinen kypsyyskään ole kiinni iästä.
Itse aloin seurustelemaan 37-vuotiaana 26-vuotiaan naisen kanssa ja en nyt sanoisi, että kauheasti eroa 35-vuotiaisiin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 34v mies ja naisystäväni on lukiossa. Hän on yllättävän kypsä ikäisekseen enkä ymmärrä miksi meidän parisuhde kuuluisi millään tapaa muille ihmisille.
M34
Tåmä iljettävä touhu.loppuu nyt. Välittömästi. Laitat yhteystiedot tänne ja menemme tytön vanhempien puheilla. Sitten kaakki talutetaan ja kenkästään pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 34v mies ja naisystäväni on lukiossa. Hän on yllättävän kypsä ikäisekseen enkä ymmärrä miksi meidän parisuhde kuuluisi millään tapaa muille ihmisille.
M34
Tåmä iljettävä touhu.loppuu nyt. Välittömästi. Laitat yhteystiedot tänne ja menemme tytön vanhempien puheilla. Sitten kaakki talutetaan ja kenkästään pihalle.
Ilmeisesti noin paljon harmitti, kun kukaan ei tarttunut tuohon trollausviestiisi ja piti yönyli odottaa, että pääsee tekemään ragebait-yrityksen omaan viestiinsä :D
Kyllä isoillakin ikäeroilla voi pariskunnilla olla samoja mielenkiinnon kohteita ja he voivat harrastaa samoja asioita. Monet tapaavatkin työelämässä tai harrastuksissa. Omasta tuttavapiiristä tiedän useamman tapauksen, jossa nainen on noin viisikymppisenä ottanut eron noin seitsenkymppisestä miehestä. Miehelle tämä on todella kova paikka. Vanhuuden turvaksi mietitty omaisuus jakoon, muutto pieneen asuntoon. Opeteltava kodinhoito ja ruuanlaitto yms. Stressistä isoja terveysongelmia. Lapset usein vielä opiskelijoita. Toivoisin, että miehet varautuisivat tähän, eikä naisia sovi syyttää. He ovat kovilla työelämässä ja pelko omaishoitajuudesta painaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ole niin yksinkertaista. Minulla on 7v vanhempi mies mutta hän on kyllä "henkiseltä tasoltaan" minua nuorempi ja pinnallisempi selvästi. Ollaan yhdessä koska rakastetaan toisiamme, syvälliset keskustelut käyn sitten ystävien kanssa. Toista ihmistä voi rakastaa niin monella eri tavalla, ei aina tarvitse olla kyse syvästä henkisestä yhteydestä tai himosta.
Seitsemän vuotta nyt ei ole mikään iso ikäero, jos puhutaan ihan aikuisista ihmisistä. Se taas kuinka henkisesti epäkypsää kumppania jaksaa katsella on suhteessa omaan henkiseen kypsyyteen (tai oikeammin sen puutteeseen), kuin niinkään ikään.
Luulin etten voi kiinnostua kovinkaan montaa vuotta nuoremmasta. Kuinkas kävikään. Luulin kyllä alkuun häntä paljon vanhemmaksi. Yhäkin minun on vaikea käsittää ettei ole edes kolmeakymmentä. Jos näitä huuhaa-termejä käyttää, hän on vanha sielu.
Kerrassaan upea mies jonka fyysinen ikä on saanut minut, keski-ikäisen naisen aivot solmuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoillakin ikäeroilla voi pariskunnilla olla samoja mielenkiinnon kohteita ja he voivat harrastaa samoja asioita. Monet tapaavatkin työelämässä tai harrastuksissa. Omasta tuttavapiiristä tiedän useamman tapauksen, jossa nainen on noin viisikymppisenä ottanut eron noin seitsenkymppisestä miehestä. Miehelle tämä on todella kova paikka. Vanhuuden turvaksi mietitty omaisuus jakoon, muutto pieneen asuntoon. Opeteltava kodinhoito ja ruuanlaitto yms. Stressistä isoja terveysongelmia. Lapset usein vielä opiskelijoita. Toivoisin, että miehet varautuisivat tähän, eikä naisia sovi syyttää. He ovat kovilla työelämässä ja pelko omaishoitajuudesta painaa päälle.
Samat mielenkiinnonkohteet ja harrastukset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin henkinen yhteys. Sen takia varmaan tässäkin esimerkissäsi kerrot useista eroon päättyineistä isojen ikäerojen suhteista.
Vierailija kirjoitti:
Luulin etten voi kiinnostua kovinkaan montaa vuotta nuoremmasta. Kuinkas kävikään. Luulin kyllä alkuun häntä paljon vanhemmaksi. Yhäkin minun on vaikea käsittää ettei ole edes kolmeakymmentä. Jos näitä huuhaa-termejä käyttää, hän on vanha sielu.
Kerrassaan upea mies jonka fyysinen ikä on saanut minut, keski-ikäisen naisen aivot solmuun.
Tätähän ei saisi sanoa ääneen, mutta miesten maailma tuntuu tulevan todella varhaisessa vaiheessa ns. valmiiksi. On vaikea löytää sellaista miestä, jolla säilyy läpi vuosien maailmaan sellainen intellektuelli uteliaisuus. Halu ymmärtää lisää, kyseenailaistaa asioita ja esittää itselleen jatkokysymyksiä Enkä tässä nyt tarkoita todellakaan sitä, että ollaan "valaistuttu" ja ilmennetään sitä toistelemalla jossain mammapalstalla papukaijana jotain isompien poikien podcast-jorinaa, vaan aitoa kiinnostusta ja kykyä viedä ajatusketjuja aina hieman pidemmälle ja myös haastaa omia ajatuksiaan.
Tästä syystä miespuolinen nuorempi kumppani sopii monelle naiselle myös henkisesti. Heillä on vielä uteliaisuutta, eikä heidän maailmansa ole tullut vielä valmiiksi ja toisaalta taas heille on itsestään selvyyksiä monet sellaiset asiat joiden kohdalla vanhemmat miehet ovat lopettaneet jo uuden omaksumisen.
34v itseäni nuoremman naisystäväni henkinen taso on mulle kyllä ihan riittävä.
M59
Vierailija kirjoitti:
Kumma, miten miehille passaa se parikymppinen nainen ja sanotaan, että ikä ei ole este. Miksi ei sitten oteta kuusikymppistä naisystävää, jos ikä ei kerta ole ongelma?
Koska tärkeintä suhteessa on hyvä seksi. Vanha postmenopausaalinen nainen ei ole visuaalisesti eikä fyysisesti yhtä kiihottava kuin nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Havaintojeni mukaan useimmat keski-ikäisetkään naiset eivät ole henkisesti kovin tasokkaita. Henkinen tasokkuus on harvinaista iästä riippumatta. m49
Näkeehän sen tällä palstallakin kuinka tyhmiä ja kaikin puolin huonoja vanhennat naiset on.
Oman ikäiset naiset ovat tylsiä "mummoja" joten pakko seurustella puolta nuorempien kanssa että on edes vähän samalla aaltopituudella.
No mä en koe olevani nii vanha ku oon 😅
t. ikuinen teini
Vierailija kirjoitti:
Joo tätä minäkin olen miettinyt. Olen keski-ikäinen nainen, enkä kyllä voisi ajatella merkittävästi nuorempaa miestä parisuhteeseen juuri tuosta syystä. Minä kun kaipaan parisuhteelta juuri ensisijaisesti, jopa seksiä enemmän, sitä henkistä yhteyttä.
Btw, äänestäisitkö Antin seuraavaksi pääministeriksi jos kuuluisit samaan vaalipiiriin?
Antti Lindtman oli 23-vuotias ja Stormbom 42-vuotias vuonna 2005, jolloin he tapasivat ja rakastuivat.
Vierailija kirjoitti:
34v itseäni nuoremman naisystäväni henkinen taso on mulle kyllä ihan riittävä.
M59
Vilpittömät onnittelut teille 👍 Arvaan että hän on thaikku, osuiko oikeaan?
"Ei ole sitäkään yhteistä, että toisen kanssa olisi kasvettu samaan aikaan, oltu vaikka teinejä vuosituhannen taitteessa tai kumpikin tietäisi, millaista on elää kolmekymppisenä 2010-luvun Suomessa."
Tätä mä en ihan ymmärrä. Miksi pitäisi olla? Oletko niitä ihmisiä, jotka elävät lähinnä vanhoja muistellen? Tällä logiikalla et voi myöskään ystävystyä kenenkään "väärän" ikäisen kanssa.
Töissä kuulee riittävästi parikymmentä vuotta nuorempien juttuja. Ei niitä vapaalla, saati parisuhteessa, jaksaisi kuunnella. Sen verran älytöntä on. Se lapsellinen mahtailu ja kaikkitietävyys saa korvat vuotamaan verta.
Kumma, miten miehille passaa se parikymppinen nainen ja sanotaan, että ikä ei ole este. Miksi ei sitten oteta kuusikymppistä naisystävää, jos ikä ei kerta ole ongelma?