Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillekin riittää huomattavasti nuoremman kumppanin "henkinen taso"?

Vierailija
21.08.2026 |

En nyt tässä puhu sukupuolista, kun isojen ikäerojen parisuhteita on moneen suuntaan. Sen tajuan, että osalla viehättää huomattavasti nuoremmassa kumppanissa kaunis kroppa. Onhan usein nuoren ihmisen keho erilainen kuin keski-ikään ehtineellä. Mutta tätä asiaa minun on ollut vaikea ymmärtää. Miten joillekin riittää se "henkinen taso", joka vaikka 20 v nuoremmalla kumppanilla on? Näin nelikymppisenä itse ajattelen, että moni paljon nuorempi ihminen voi olla vaikka mukava, hauska jne, mutta ei henkisesti ollenkaan samalla tasolla. Parikymppisellä ei ole sellaista elämän kypsyyttä/kokemusta, mikä vaikka nelikymppisellä on (eikä mielestäni tarvitsekaan olla, vaan parikymppisen pitäisi saada rauhassa olla ikäisensä ja kypsyä ajan kanssa). Toinen tuntuu auttamatta liian nuorelta. Itse ainakin suhtaudun kuin vanhempi/kummi parikymppiseen ihmiseen, enkä osaisi ajatellakaan tuon ikäistä kumppanina. 

Ei ole sitäkään yhteistä, että toisen kanssa olisi kasvettu samaan aikaan, oltu vaikka teinejä vuosituhannen taitteessa tai kumpikin tietäisi, millaista on elää kolmekymppisenä 2010-luvun Suomessa. Onhan se elämä ja maailma nyt vain ollut ihan erilaista, jos nuoruutensa on kokenut 90-luvulla, nollarilla tai nyt 2020-luvulla. Itselleni luontevaa on, kun kumppanin kanssa olemme samaa ikäluokkaa. Ymmärrämme maailmaa, jossa toinen on elänyt ja olemme itse kokeneet nuo ajat. Viittaukset populaarikulttuuriin ovat toiselle tuttuja, kun hän on elänyt nuo ajat. Ja itselleni suurin syy siinä, miksi en voisi ajatellakaan paljon nuorempaa kumppania. Henkinen kypsyys, älykkyys ja akateeminen tiedonjano vetoavat itseeni. Nämä asiat kypsyvät ajan kanssa, eikä niitä voi olla aivan nuorella ihmisellä.

Auttakaa ymmärtämään, miten joillekin riittää paljon nuoremman kumppanin "henkinen taso"? Eivätkö todella kaipaa syvällisyyttä, iän tuomaa kokemusta ja samaa kokemusmaailmaa ikäisensä kanssa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kuunnella setämiehiä enkä katkeria mammoja. Nuoremmat miehet tarjoavat toisinaan virkistävän tuulahduksen ja uudenlaisia keskusteluja. Parisuhdetta ei heidän kanssa tarvitse tavoitella. Ymmärrän, että heillä on elämä elettävänä. 

Vierailija
42/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt ole niin yksinkertaista. Minulla on 7v vanhempi mies mutta hän on kyllä "henkiseltä tasoltaan" minua nuorempi ja pinnallisempi selvästi. Ollaan yhdessä koska rakastetaan toisiamme, syvälliset keskustelut käyn sitten ystävien kanssa. Toista ihmistä voi rakastaa niin monella eri tavalla, ei aina tarvitse olla kyse syvästä henkisestä yhteydestä tai himosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet pysyy poikamaisina ja leikkisinä koko ikänsä joten voivat hyvin olla 4kymppisenä parikymppisen naisen kanssa 👍

Vierailija
44/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Oma lapseni on mua 20v nuorempi. Mulla oli kerran 15 v vanhempi miesystävä ja se oli ihan mahdotonta kun hän oli jo ihan ukkoutunut. Aviomieheni on mua pari vuotta nuorempi eikä ukkoutumisesta tietoakaan vaikka on jo vanhempi kuin tuo miesystävä aikoinaan.

Vierailija
45/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vaimoni kanssa liki nelikymppisiä ja syntyneet samana vuonna samassa kuussa. Ikäeron ei ihan näin pieni tarvitse olla, mutta tuntuisi todella mahdottomalta ajatukselta olla jonkun selvästi itseäni nuoremman kanssa juurikin noista samoista syistä kuin mitä aloittaja luetteli. Väitteet siitä, että mies kuin mies haluaisi aina mahdollisimman nuoren kumppanin tuntuvat täysin vierailta ja välillä myös hyvin kyseenalaisilta. 

Itse arvostan kokonaisvaltaista kumppanuutta ja en usko, että sellainen olisi mahdollista huomattavasti nuoremman kumppanin kanssa. Vaikka kuinka ihminen olisi ikäisekseen kypsä, uskon että paljon kypsyydestä tulee myös ihan puhtaasti elämänkokemuksella. Kasvamalla omaksi itsekseen, mikä nuorella ihmisellä on vielä täysin kesken.

Vierailija
46/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kaunaisia kommentteja vanhoilta naisilta täällä..

Vierailija
47/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tapailla nelikymppisiä naisia, mutta he tuntuvat jotenkin uupuneilta ja ilottomilta. Jos viikonloppusuunnitelmat ovat tasoa "lepään kotona ja käyn ehkä lapsen kanssa puistossa" niin ei hemmetti sellaista jaksa. Itse ainakin haluan elää, kokea ja tuntea miten maailma on mahdollisuuksia täynnä. Parhaiten saan jaettua tämän nuorempien yliopisto-opiskelijanaisten kanssa.

Vierailija
48/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että osa opettaa nuorempaa joihinkin asioihin, mutta onko se aivopesua tai manipulointia. Jopa uskomuksiin. Ajattelu tietysti muuten hyvä. Mutta koska se nuorempi voi päättää itse mihin suuntautuu.

Vierailija
49/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet pysyy poikamaisina ja leikkisinä koko ikänsä joten voivat hyvin olla 4kymppisenä parikymppisen naisen kanssa 👍

Lippis väärinpäin ja tennarit jalkaan. Käydään 19v tyttöystävän kanssa skeittipuistossa temppuilemassa.

M39

Vierailija
50/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt tapailla nelikymppisiä naisia, mutta he tuntuvat jotenkin uupuneilta ja ilottomilta. Jos viikonloppusuunnitelmat ovat tasoa "lepään kotona ja käyn ehkä lapsen kanssa puistossa" niin ei hemmetti sellaista jaksa. Itse ainakin haluan elää, kokea ja tuntea miten maailma on mahdollisuuksia täynnä. Parhaiten saan jaettua tämän nuorempien yliopisto-opiskelijanaisten kanssa.

Olen tuollainen lepään kotona -tyyppi. En kuitenkaan ole uupunut ja iloton, vaan minä olen oppinut iän myötä löytämään rauhan ja ilon juuri tuollaisesta pienestä kotoilusta. Olen nyt paljon onnellisempi, kuin olin nuorena ja menevänä. Toki olisin väärä tyyppi kaltaisellesi ihmiselle, joka ilmeisesti vielä kaipaa kovasti asioita ulkomaailmasta.

- n 44 v

Vierailija
51/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ne nuorien perään olevat ovat samoja, joiden henkinen taso ja älykkyys eivät ole kovin korkeat ja saavat siiten nuoren kanssa kokea ihailua, joka kumpuaa siitä, että vanhus on elänyt pidempään ja elämää nähneenä vaikuttaa jopa viisaalta.

Oman ikäisten kanssa on ehkä kokenut alemmuuden tunnetta, kun oma pää ei riitä älykkääseen keskusteluun. Ja sama sek..s.uaalisuuden kannalta eli kokeneemmille vanhuksen one-trick-pony -jyystö ei riitä, kun taas nuorella on vähän kokemusta ja hyväksyy asian helpommin omaa kokemattomuuttaan.

Ai kuten Aalto ja Ylppö?

Vierailija
52/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katselen 16 vuotiaita yläaseteikäisiä tyttöjä, en enää ihmettele miksi vanhat ukot haluavat nuorta lihaa.

Henkinen yhteys :-) :-)

Ilmiannettu, onneks sun ip osoite löytyy helposti :)

Vierailija
53/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se omakin henkinen taso on samaa luokkaa? Siinäpä se.

Vierailija
54/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin parikymmentä vuotta nuorempaa miestä, niin aika epätodennäköistä se parisuhde olisi. Sehän tuntuisi että voisi olla hänen äiti?

Vierailija
55/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin parikymmentä vuotta nuorempaa miestä, niin aika epätodennäköistä se parisuhde olisi. Sehän tuntuisi että voisi olla hänen äiti?

Samanikäisen miehen kanssa tuntuisi, että voisit olla sisko? Onko se sitten parempi?

Vierailija
56/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiiriini kuuluu muutamia tällaisia isojen ikäerojen suhteita. Mies on kaikissa vanhempi osapuoli, mutta ajatukseni koskisi myös naisia, jotka seurustelisivat huomattavasti nuorempien miesten kanssa.

Pidän jokaista keski-ikäistä lapsekkaana ja pinnallisena, jos he päätyvät yhteen paljon nuoremman ihmisen kanssa. Heille riittää se nuoremman henkinen taso, kun ovat itse yhtä lapsekkaita. Ja oma kokemus on ollut, että nämä keski-ikäiset nuorten naisen kanssa seurustelijat ovat todella pinnallisia. Naisessa kaunis ja laiha ulkokuori on tärkein asia, muusta viis.

En esimerkiksi ammatillisesti ota vakavasti yhtään ihmistä, jolla on paljon nuorempi kumppani. Kertoo hänen kypsyydestään ja arvoistaan. Nuoresta aikuisesta, jolla on paljon vanhempi kumppani, ajattelen, että hän on henkisesti ongelmainen tapaus, eikä ymmärrä, että saisi ikäistäänkin seuraa.

Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta minulla oli jo parikymppisenä viisautta ja henkistä kypsyyttä sen verran, että en tehnyt näin yksioikoisia, leimaavia ja kategorisoivia päätelmiä kanssaihmisistäni. 

N58

Vierailija
57/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi narsisti on henkisesti lapsen / teinin tasolla, peter pan-"mies", joka ei ole kasvanut aikuiseksi. Hän ei tietenkään edes pysty aikuiseen ja syvälliseen parisuhteeseen. Lisäksi narsisti on pinnallinen, joten näkee ihmisistä vain ulkonäön. Lisäsksi narsistimies esineellistää naisia eli pitää omaisuutenaan, joten haluaa nuoresta naisesta näyttelyesineen, jolla yrittää todistaa omaa arvoaan muiden miedten silmissä.

Vierailija
58/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiiriini kuuluu muutamia tällaisia isojen ikäerojen suhteita. Mies on kaikissa vanhempi osapuoli, mutta ajatukseni koskisi myös naisia, jotka seurustelisivat huomattavasti nuorempien miesten kanssa.

Pidän jokaista keski-ikäistä lapsekkaana ja pinnallisena, jos he päätyvät yhteen paljon nuoremman ihmisen kanssa. Heille riittää se nuoremman henkinen taso, kun ovat itse yhtä lapsekkaita. Ja oma kokemus on ollut, että nämä keski-ikäiset nuorten naisen kanssa seurustelijat ovat todella pinnallisia. Naisessa kaunis ja laiha ulkokuori on tärkein asia, muusta viis.

En esimerkiksi ammatillisesti ota vakavasti yhtään ihmistä, jolla on paljon nuorempi kumppani. Kertoo hänen kypsyydestään ja arvoistaan. Nuoresta aikuisesta, jolla on paljon vanhempi kumppani, ajattelen, että hän on henkisesti ongelmainen tapaus, eikä ymmärrä, että saisi ikäistäänkin seuraa.

Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta minulla oli jo parikymppisenä viisautta ja henkistä kypsyyttä sen verran, että en tehnyt näin yksioikoisia, leimaavia ja kategorisoivia päätelmiä kanssaihmisistäni. 

N58

Vaikka olisi parikymppisenä jo viisas ja henkisesti kypsä parikymppinen, niin sitä ymmärtäisi, että kannattaa pysyä erossa 20 v vanhemmista miehistä, jotka haikailevat suhteeseen kanssasi. Pitäisi silloin parikymppisen tajuta miettiä, että miksi nuo miehet eivät kelpaa ikäisilleen naisille ja miksi miehelle ei kelpaa ikäisensä nainen.

Vierailija
59/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö nykyään jotain 95% suhteita pääty eroon, että suhteisiin ruvetaan sellaisella "ollaan nyt tässä vaan ja pidetään hauskaa" asenteella, joten mitään kovin vakavaa ja suurempaa henkistä yhteyttä ei edes kaivata.

Osa haluaa ajaa hienoilla autoilla, joihin ei itsellä ole varaa ja se riittää suhteeseen ja osa haluaa ajella nuorella kropalla ja hänelle riittää se.

Vierailija
60/72 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat henkisesti ihan eri tasoilla. Joku 60v saattaa olla kypsyydeltään sama mitä toinen on 10v. Kaikki riippuu olosuhteista ja kasvatuksesta. Toinen saattaa olla jo parikymppisenä erittäin vastuullinen ja kypsä. Ei voi yleistää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi