Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"

Vierailija
21.08.2026 |

Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"

https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…

"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.

Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.

Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.

Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."

Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi

https://yle.fi/a/74-20242120

"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.

Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.

Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.

– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.

Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."

Kommentit (393)

Vierailija
301/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta herkkis äiti.

Ei se että äiti on, mutta että kasvattaa lapsensakin vauvasta asti siihen, että aina pitää kaikissa epämieluisissa tilanteissa saada välitön helpotus ja mielihyvä.

Vierailija
302/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei ole pakko ottaa kauppaan mukaan. 

MITEN käyt kaupassa, JOS et ota lapsia mukaan? Olen käynyt aina kaupassa lasten kanssa. Puoliso on töissä ja perheellämme ei ole minkäänlaista apua mihinkään asiaan. Saamme sukulaisilta apua nolla (0) tuntia vuodessa. Hoidamme itse lapsemme ja teemme itse kaikki kotityömme. Ja molempien sukulaiset asuvat toisessa maakunnassa - ja tosin nämä sukulaiset eivät auttaisi muutenkaan. Suku on monelle pahin!

Kempeleen Prismassa on ollut uutisten mukaan "vanhempi naismyyjä". Valitettavasti ikävimmät kommentit lapsentahtiseen imetykseen tulevat yleensä vanhoilta naisilta ja vanhoilta miehiltä.

Ahaa, incel ja vanhat naiset? 

Nuoret naiset, mistähän johtuu ettei ole sukua eikä edes ystäviä? Eikö jokaisessa kylässä ole äideille ja vanhuksille kaikenlaisia verovaroin ylläpidetyttyjä kerhoja?

Kaupat avoinna  24/7 nykyään, kyllä siinä ehtii vuorotella kaupassa käynnin ja nykyään on vallan helppo tilata kaikki kotiin. Pakastin on hyvä olemassa, vanhoilla naisilla ei ollut aina pakastinta johon säilöä murkinaa ja miehen metsästyksiltä tuomaa lihaa. 

Prisma tuo vellitarpeet ja vaipat ym  jopa tunnissa. Minua ei muuten koskaan neuvolassa opastettu, että pitää sitten vauvan kanssa ostareilla pyöriskellä. Koin toki itse tarpeellisena lähteä lintujen laulua kuuntelemaan ja vauvakin nautti aina ulkona olosta, oravia oksilla katsellen. 

Meinaatko että se ”verovaroin ylläpidetty kerho” huoltaa kotiin ruuat ja hoitaa tarvittaessa vauvankin sillä aikaa kun äidit käy kaupassa.

Ei mahda mitään -te ette vaan ymmärrä että maailma on muuttunut, ja meillä äideillä on tämän verran enemmän tilaa nykyään. Meidän ei tarvi mennä komeroon tai vessaan tai pysyä kotona. Me imetetään nykyään lapsentahtisesti, vaikka se teitä aikuisia ihmisiä kuinka harmittaisi. 
Sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hävytöntä käytöstä MUIJALTA !!!!! Sen tekeminen julkisesti on hävettävää. Pitää mennä muualle, antaa lapselle tuttipullon, kun ovat julkisissa paikoissa !!!!! Typeräkin sen tietää. Oikea saasta koko vi**n muija !!!!!!!! Myyjä teki ihan oikein. Ei se ole ollenkaan luonnollinen asia, että imettää kaikkien nähden. Eikä se auta mitään, että yrittää peitellä sitä jotenkin. Imetys vain omassa kotonaan, ei muualla !!!!!!!!! Ei edes ravintolassa. Se vie muilta tasan ruokahalut. Ajatelkaaaaaaa vi**u ihmiset !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Lääkkeet? 

Voit ottaa ne välittömästi jos on jäänyt ottamatta.

Vierailija
304/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjä olisi voinut hoitaa tilanteen vaikka näin, sopivan matkan päästä kohteliaasti tervehtien: Moi, haluaisitteko jonkun rauhallisemman paikan? Tuossa olisi noita sovituskoppeja vapaana, mä tässä hyllytän ja voin katsoa ettei kukaan tule häiritsemään. Mutta saatte toki olla siinäkin.

Me emme tiedä mitä myyjä tarkalleen sanoi, emnekä sitä mitä äiti vastasi. Oma veikkaukseni on  että myyjä kohteliaasti neuvoi ja äiti haistatti vi**t ja kutsi huo**si. 

Jälkikäteen vielä oli vihainen kun "HÄNTÄ" neuvottiin ja kirjoitti some päivityksen asiasta. 

Tunnen tapauksen ja uhriutuu kaikesta maan ja taivaan välissä. Kommunikointi on V:tä ja H:ta ja sitten tekoäly korjaa kirjallisen tekstin, muttei tietenkään suullista viestintää. 

Vierailija
305/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että äiti on, mutta että kasvattaa lapsensakin vauvasta asti siihen, että aina pitää kaikissa epämieluisissa tilanteissa saada välitön helpotus ja mielihyvä.

Joko sulla ei ole ollut vauvaa, tai sitten sulla on trauma siitä ettet aikoinaan pystynyt hoitamaan vauvaa siten kuin olisit luonnostaan halunnut, jos olet sitä sukupolvea. Totta kai vanhempi haluaa helpottaa pienen lapsen oloa mahdollisimman pian.

Vierailija
306/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä ei edes ole toista vanhempaa. Omien lasten isä otti ja kuoli kun odotin nuorempaa. Vauva syntyi lokakuussa, vähän pakko oli käydä siellä prismassakin toisinaan, tai kauppakeskuksissa.

No shit serlok?

Ruuan ja tarvikkeet voi siitä huolimatta tilata noutolokerikkoon tai kotiin.

Ihmisvilinään ei ole pakko viedä pientä vauvaa kaupan myymälän puolelle.

Kaikkia tarvikkeita ei saa tilattua kotiinkuljetuksella, tai ei kannata tilata. Esimerkiksi tietyt vaatteet pitää sovittaa ja itse ainakin haluan nähdä jotkut tuotteet ennen kuin ostan ne. Samalla sitten käy sen saman Prisman ruokaosastollakin.

Ihmisvilinästä ei oikein voinut puhua, aamun tai aamupäivän rauhallisia tunteja loka-marraskuussa. Vauva muutenkin oli koko ajan vaunuissa tai omassa kaukalossaan.

Vierailija
307/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojot myyjälle! Eihän tuon äidin käytös ollut asiallista kun hän olisi voinut mennä heti sinne autoonsa kun huomasi vauvan tarttevan tissiä. Ei tulisi pieneen mieleenkään alkaa kaivaa tissiä esiin kaupan käytävällä!

Vierailija
308/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITEN käyt kaupassa, JOS et ota lapsia mukaan? Olen käynyt aina kaupassa lasten kanssa. Puoliso on töissä ja perheellämme ei ole minkäänlaista apua mihinkään asiaan. Saamme sukulaisilta apua nolla (0) tuntia vuodessa. Hoidamme itse lapsemme ja teemme itse kaikki kotityömme. Ja molempien sukulaiset asuvat toisessa maakunnassa - ja tosin nämä sukulaiset eivät auttaisi muutenkaan. Suku on monelle pahin!

Kempeleen Prismassa on ollut uutisten mukaan "vanhempi naismyyjä". Valitettavasti ikävimmät kommentit lapsentahtiseen imetykseen tulevat yleensä vanhoilta naisilta ja vanhoilta miehiltä.

Nuoret naiset, mistähän johtuu ettei ole sukua eikä edes ystäviä? Eikö jokaisessa kylässä ole äideille ja vanhuksille kaikenlaisia verovaroin ylläpidetyttyjä kerhoja?

Kaupat avoinna  24/7 nykyään, kyllä siinä ehtii vuorotella kaupassa käynnin ja nykyään on vallan helppo tilata kaikki kotiin. Pakastin on hyvä olemassa, vanhoilla naisilla ei ollut aina pakastinta johon säilöä murkinaa ja miehen metsästyksiltä tuomaa lihaa. 

Prisma tuo vellitarpeet ja vaipat ym  jopa tunnissa. Minua ei muuten koskaan neuvolassa opastettu, että pitää sitten vauvan kanssa ostareilla pyöriskellä. Koin toki itse tarpeellisena lähteä lintujen laulua kuuntelemaan ja vauvakin nautti aina ulkona olosta, oravia oksilla katsellen. 

Meinaatko että se ”verovaroin ylläpidetty kerho” huoltaa kotiin ruuat ja hoitaa tarvittaessa vauvankin sillä aikaa kun äidit käy kaupassa.

Ei mahda mitään -te ette vaan ymmärrä että maailma on muuttunut, ja meillä äideillä on tämän verran enemmän tilaa nykyään. Meidän ei tarvi mennä komeroon tai vessaan tai pysyä kotona. Me imetetään nykyään lapsentahtisesti, vaikka se teitä aikuisia ihmisiä kuinka harmittaisi. 
Sori siitä.

Tilannetajua joko on tai ei ole...

Vierailija
309/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä olisi voinut hoitaa tilanteen vaikka näin, sopivan matkan päästä kohteliaasti tervehtien: Moi, haluaisitteko jonkun rauhallisemman paikan? Tuossa olisi noita sovituskoppeja vapaana, mä tässä hyllytän ja voin katsoa ettei kukaan tule häiritsemään. Mutta saatte toki olla siinäkin.

Myyjien uusi status on siis olla palvelija imettäville äideille. Sen hyllytyksen lisäksi tietenkin.

Ystävälliset sanat eivät paljoa maksa. Sanan "status" sijaan tarkoitit ehkä sanaa "titteli"? Tyhmän ihmisen harjoittamassa viisastelussa on se huono puoli, että se vain korostaa tyhmän ihmisen tyhmyyttä.

Sinäkö et vaikuta yhtään tyhmältä? 

Vierailija
310/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä.

Aikuinenhan sinäkin olet, vaikka se kuinka sinua harmittaisi. Ja ihan samassa kastissa niiden kanssa, joita mollaat.

Vierailija
311/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä ei edes ole toista vanhempaa. Omien lasten isä otti ja kuoli kun odotin nuorempaa. Vauva syntyi lokakuussa, vähän pakko oli käydä siellä prismassakin toisinaan, tai kauppakeskuksissa.

No shit serlok?

Kaikkia tarvikkeita ei saa tilattua kotiinkuljetuksella, tai ei kannata tilata. Esimerkiksi tietyt vaatteet pitää sovittaa ja itse ainakin haluan nähdä jotkut tuotteet ennen kuin ostan ne. Samalla sitten käy sen saman Prisman ruokaosastollakin.

Ihmisvilinästä ei oikein voinut puhua, aamun tai aamupäivän rauhallisia tunteja loka-marraskuussa. Vauva muutenkin oli koko ajan vaunuissa tai omassa kaukalossaan.

Seli seli. Kyl niitä vaatteita on parempi sovitella ilman vastasyntynyttä. Ei kai sun tarvi lapsivuodeaikana ostella uusia vaatteita?

Ruokaa voi tilata valmiiksi kerättynä.

Vierailija
312/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä.

Koskaan ei ole ollut niin helppoa ruokaostosten teko kuin nyt. Kävelen noutolokerikkotilaan vauva vaunussaan. Nostan valmiiksi kerätyt tuotteet alakoriin tai auton kyytiin. Askeltakaan ei tarvi ottaa myymälän puolella.

Tai tilaan kotiinkuljetuksen.

Ostosten valitseminen tapahtuu kotona, samoin maksaminen.

Vierailija
313/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pikku äitykkä oli liikkeellä autolla, jutussa sanotaan, että meni lopulta autoon imettämään. Miksei mennyt heti? Miksei hällä ollut maitopulloa tai vesipulloa  mukana, jotta olisi saanut vauvan rauhoittumaan siksi hetkeksi, kun on kaupassa. 

Itse olen jo isoäiti, ja tykkään lapsista, mutta en silti halua nähdä julkista imettämistä. Koska muitakin keinoja on. 

Vierailija
314/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä.

Tilannetajua joko on tai ei ole...

Sen huomaa kyllä hybin tässä keskustelussa.

Aikuiset ihmiset öyhöttävät siitä että pienen pieni ihminen ravitaan. Itsellä ainakin herää ensimmäisenä empatia, äiti tekee varmasti parhaansa.

Kävin muuten ystävän luona ja heillä oli koiranpentuja. Ihan törkeästi se emo meni imettämään heti kun pennut heräsivät. Ei yhtään peitellyt itseään! Ei odotellut sopivampaa hetkeä tai antanut pentujen poppia että heti ei voi saada kaikkea haluamaansa! Pahoitin kyllä niin mieleni, oli niin epäsopivaa että emo sillä tavalla esitteli minulle itseään. Kokonainen rivi pulleita nisiä lävähti eteeni, en ikinä saa pyyhittyä sitä rivoa näkyä nyt pois mielestäni!

:D

Vierailija
315/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No shit serlok?

Seli seli. Kyl niitä vaatteita on parempi sovitella ilman vastasyntynyttä. Ei kai sun tarvi lapsivuodeaikana ostella uusia vaatteita?

Mikä sinua noin harmittaa? Vanhempi lapsi oli se joka tarvitsi niitä uusia vaatteita, ja vauva lastenhoitotarvikkeita. Ja millä ihmeen logiikalla äidin ei tarvitsisi ostaa uusia vaatteita?

Verkkokaupassa ei aina ole saatavilla kaikkea mitä tarvitsee, eikä verkkokaupan tilausta tai kotiinkuljetusta ole aina mahdollista saada heti vaan voi mennä seuraavaan arkipäivään. Siksi voi olla nopeampaa hakea itse ihan sieltä myymälästä. Vaikka olisikin, iik, vauva mukana.

Vierailija
316/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?

Samaa ihmettelen. Tissi tempaistaan vaatteista ulos vaikka keskellä kauppaa, yhtään välittämättä muista ihmisistä. En minä halua nähdä toisten paljaita ruumiinosia enkä nähdä heidän intiimejä toimituksiaan. Ällöttää jo nenäänsä julkisella paikalla kaivava, eritteitään nisästään levittelevä vielä enemmän. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että toisetkin pitäisi ottaa huomioon, vaikka sillä pienellä nälkä olisikin?

Vauvan imettäminen ei ole sen kummallisempi asia kuin tuttipullosta syöttäminen. Tai välipalapatukan antaminen isommalle lapselle. 

Ei siinä tarvitse toisia mitenkään erityisesti ottaa huomioon, kun kyse ei ole mistään häiritsevästä toiminnasta.

Oliko tissi näkyvissä, kun syötit lasta tuttipullosta? Ei?

Pusersitko sinä ahteristasi sen välipalapatukan? Et?

Etkö oikeasti erota käsitteitä "ihmisen ruumiineritteet" ja "ruoka"?

Pitäisikö sun mennä takaisin peruskoulun biologian tunneille? Me ollaan nisäkkäitä, nisäkkäät elävät alkuvaiheensa syömällä maitoa. 

Joo, ja ihmiset hengittää happea. Ihmiset myös virtsaa ja ulostaa. Miten tämä liittyy käytöstapoihin? Ne erottaa meidät apinoista?

Vai onko äidit jääneet sinne nisäkkäiden tasolle älyllisessä kehityksessään, haluaisin uskoa, että eivät, vaan myös ylempiä aivotoimintoja löytyy.

Sä olet aika huono provoilija, tiedätkö? Sun argumenteissa ei ole mitään sisältöä. On nimenomaan muiden huomioimista imettää se vauva, jolloin se hiljenee eikä enää huuda niin että kauppa raikuu. Vauvan itku on tutkitusti yksi kaikkein stressaavimmista äänistä. 

Miksi ihmeessä vauvaa tuodaan kauppoihin. Eikö oikeasti vauvan olisi parempi olla kotona. Tai tutti suuhun. Tai jos alkaa huuto, niin lähdetään kotiin. Mietipä minkälainen karsea huutava itkupitkuraivaritaapero tuostakin tulee. Varmaan äitinsä ollut samanlainen pienestä pitäen ja on edelleen.

No sitten huudetaan kun vauva jätetty yksin kotiin, koska äiti kaupassa. Miksi itse käyt kaupassa?

Jos äiti valitsee olla käyttämättä kotiinkuljetusta eikä halua toimia kaupassa kuten ohjeistetaan niin itse on valintansa tehnyt.

Vierailija
317/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei esittele ruumiintoimintojaan julkisesti. 

Vierailija
318/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

RS-virus (Respiratory Syncytial Virus, RSV) on yleisin alle 2-vuotiaiden lasten vakavan hengitystieinfektion aiheuttaja Suomessa.

Vierailija
319/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No shit serlok?

Mihin se vastasyntynyt olisi laitettu siksi aikaa kun lähdetään hakemaan isoveljelle uusia kenkiä? Tai äidille uusia paitoja? 

Vierailija
320/393 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin kuukauden ikäistä hoidetaan. Hyvin teki tuo äiti. Kaappiin ei tarvitse mennä piiloon, tietysti halutessaan saa mennä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän