Voisitteko karppausta noudattavat selittää lääkärille seuraavan:
Olen yrittänyt pysytellä edes jonkinlaisella tietoisuuden asteella erilaisista dieeteistä, sillä potilaat kyselevät niistä usein vastaanotolla. Olen siis tk-lääkäri ja olen tehnyt työtäni 18 vuotta samassa paikassa.
Karppauksessa käytetään ns kovia rasvoja, eli voita, täysmaitoa jne ja väitetään sen olevan eduksi kolesteroleille. Olen miettinyt, miksi sitten tapaan viikoittain potilaisiin, joiden LDL-kolesteroli on koholla ja jotka käyttävät voita ja täysmaitoa sekä täysrasvaisia juustoja ja muita tuotteita. Saatuaan ruokavalioneuvontaa ja vaihdettuaan rasvattomampiin tai rasvattomiin tuotteisiin laskee heidän LDL-pitoisuutensa huomattavasti. Juuri tänään minullaoli 42-v naispotilas, joka oli tehnyt em ruokavaliomuutoksen ja hänen LDL-kolesterolinsa oli laskenut 4.2:sta 3.1:een.
Mietin, mihin perustuu väite, että kovat eläinrasvat olisivat terveellisiä? Transrasvoista en ala nyt puhumaan, sillä niistä ei Suomessa ole terveellistä ruokavaliota noudattavalla suurtakaan pelkoa. Kuitenkin järjestäin tutkimukset ovat osoittaneet kovien eläinrasvojen haitallisuuden.
Kommentit (23)
Ja nimenomaan selvitän asiaa itselleni mahdollisimman objektiivisesti, että osaisin selittää asian myös potilaille.
ap
Aika yleisesti on havaittu, että karppaukseen siirtyneillä LDL-kolestroli on laskenut. Mahdollisia selityksiä on useitakin:
1. Vaikka karppauksessa ei käsketäkään välttää kovia rasvoja, niin käytännössä monilla niiden syönti jää todennäköisesti aika vähäiseksi. Kun ruokavaliosta karsitaan jauhot ja sokeri, niin samalla jää syömättä aika paljon sellaista kovaa rasvaa, jota aikaisemmin syötiin niiden kanssa (esim. leivonnaisissa tai leivän päällä).
2. Tähän mennessä tutkimuksissa ei ole mitenkään selvästi osoitettu, että kovat rasvat aiheuttaisivat LDL-kolestrolin kohoamista. On kyllä todettu, että kun kovat rasvat vaihdetaan pehmeisiin (normiruokavaliota noudattavalla), niin LDL-kolestroli yleensä laskee. On kuitenkin täysin mahdollista, että tämä lasku johtuu pelkästään pehmeiden rasvojen lisäämisestä eikä kovien vähentämisestä. Eli jos henkilö söisi saman määrän kovia rasvoja kuin aikaisemmin, mutta sen lisäksi myös uuden ruokavalion mukaisen määrän pehmeitä rasvoja, hänen LDL-kolestrolinsa saattaisi laskea yhtä paljon.
3. On myös mahdollista, että kovien rasvojen (mahdollisesti) LDL-kolestrolia kohottava vaikutus perustuukin jotenkin kovien rasvojen ja hiilihydraattien yhteisvaikutukseen elimistössä. Kun hiilihydraatteja vähennetään selvästi, kovat rasvat eivät ehkä enää vaikutakaan elimistössä samalla tavalla kuin ne (mahdollisesti) vaikuttavat normiruokavaliota noudattavalla.
Asiaa ei ole vielä tarpeeksi tutkittu, joten on mahdotonta tietää, mikä näistä selitysmalleista pitää paikkansa vai onko selitys joku muu.
arvoisa tk-tohtori! Antti Heikkilän mielipiteet perustuvat todellakin hyvin moniin tutkimuksiin!!!
Myös tri Atkinsin kirjoista asia selvinnee -niissä myös lukemattomia eri tutkimuksia, joihin viitataan.
Tässä en ala kertomaan teille, mistä kolesterolin aleneminen johtuu, sillä se vaatisi tosiaan aika pitkää selostamista ja asiaan perehdyttämistä.
t. sairaanhoitaja