Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmatilanne. Leikkaus-saattaja-kotihoito? Mitä teen?

Vierailija
02.10.2022 |

Nivustyräleikkaukseen joudun. En pelkää leikkausta. Ihanaa päästä tuosta vaivasta eroon.

Ongelma on siinä, että leikkausosastolta tuli ohjeet, miten toimia. Leikkauksen jälkeen vaativat, että pitää olla saattaja ja ensimmäinen yö on vietettävä aikuisen ihmisen valvonnassa.

Minulla ei ole yhtään ystävää, joten en voi pyytää ketään yöksi. Saattajan saatan ehkä saada, jos pyydän työkaveria/esimiestä kuljettamaan minut kotiin sairaalasta (3km). Mutta yöksi en kyllä saa ketään.

Vanhemmat löytyy, mutta heillä on tapana ylireagoida kaikkeen ja en haluaisi puhua heille mitään asiasta, koska rupeavat vöyhöttämään asiasta. Kyseessä ei ole kuitenkaan iso juttu. Koen sen vaan niin raskaana sen ylireagoinnin.

Leikkausosasto ei tarjoa minulle vaihtoehtona yöpaikkaa sairaalassa.

Olen miettinyt myös sellaista vaihtoehtoa, että valehtelen, että minulla on tulossa yöksi joku katsomaan. Mutta saavatko nuo tietää jotenkin sen. Siis soittavatko illalla miten menee tai vaativat yövalvojan puhelinnumeroa tms.

Miten toimisin. Ehdotuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä joutuu ottamaan joskus riskin.

Vierailija
2/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään soittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo on mahdollista, että sairaala vaatii saattajaa, kun kaikilla ei ole ketään.

Eiks heidän sitten täydy pitää yön yli. Vaadi.

Vierailija
4/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, eivät ne soita vaan luottavat sanaasi, vaikka valehtelisit. Itse olin yksityissairaalassa leikkauksessa ja siellä sanoivat, että sen verran vahtivat, että eivät päästä yksin taksilla pois vaan katsovat, että joku hakija tai saattaja on.

Vierailija
5/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene sinne vanhemmille. Tai kerro että ketään ei ole. Saatat saada jäädä yöksi tarkkailuun jos paikkoja on. Ja aina pääsee sairaalasta omalla vastuulla kotiin vaikka mikä tilanne olisi. Ketään siellä ei pakoteta olemaan paitsi psykiatrisia potilaita.

Vierailija
6/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tuollaisessa tilanteessa saattajana, olin taksissa mukana kotimatkan. Ja henkilö jäi yksin kotiin, vaikka ei olisi saanut. Mutta en minäkään voinut sinne jäädä.

Vierailija
7/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tossa voi tapahtua muka? Eikö riitä, että on puhelimessa akku täynnä? Soittaa sitten yöllä hätänumeroon, jos jotain tapahtuu. Ja mitä muka tapahtuisi

Vierailija
8/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen työkaverin saattajaksi ja sanot sairaalassa, että on yöseuraa tulossa. Se on siinä. 

Vierailija
9/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se ole ongelma, saavatko tietää, että valvojaa ei ole, vaan se, että sinulla ei ole apua, jos yöllä tulee hätä esim. paha verenvuoto. Yksi tuttava kuoli kotiinsa gynekologisen leikkauksen jälkeen, kun lähti yksin kotiin vastoin suosituksia.

Vierailija
10/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se ole ongelma, saavatko tietää, että valvojaa ei ole, vaan se, että sinulla ei ole apua, jos yöllä tulee hätä esim. paha verenvuoto. Yksi tuttava kuoli kotiinsa gynekologisen leikkauksen jälkeen, kun lähti yksin kotiin vastoin suosituksia.

Tämäkin riippuu leikkauksesta. Vatsan alueen leikkauksen tai isomman gynekologisen leikkauksen jälkeen ei kannata olla yksin. Mutta vaikkapa polven tähystyksen tai ranneleikkauksen jälkeen se on lähinnä hankalaa se yksinolo, vessan ja ruoan kanssa saattaa tarvita apua.

Vierailija
11/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kestämään ne vöyhöttäjät. Voit tarvita heitä vielä monta viikkoa, kun et varmaankaan saa kanniskella esim. kauppakasseja. Suosittelen oleen varovainen leikkauksen jälkeen pidemmän aikaa.

Vierailija
12/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tämä on nyt sitä, kun ei ole yhtään ystävää, joka auttaisi kun apua tarvitsee. Mutta eihän kaikilla ole ystäviä. Toisilla on satojen ihmisten kaveripiirit ja verkostot ja jotkut vaan jää yksin. Onhan sinulla vanhemmat kuitenkin. 

Vierailija
13/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla piti olla polvileikkauksen jälkeen saattaja, mutta edes perheenjäsenet eivät viitsineet tulla hakemaan. Sanoin hoitajalle, että saattaja odottaa tuolla ulkopuolella eikä kukaan todennut onko mulla saattajaa vai ei. Samoin kymmeniä vuosia myöhemmin tyräleikkauksen jälkeen kukaan valvonut onko saattajaa. No silloin oli, mies odotti auton kanssa sairaalan oven edessä.

Vierailija
14/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tämä on nyt sitä, kun ei ole yhtään ystävää, joka auttaisi kun apua tarvitsee. Mutta eihän kaikilla ole ystäviä. Toisilla on satojen ihmisten kaveripiirit ja verkostot ja jotkut vaan jää yksin. Onhan sinulla vanhemmat kuitenkin. 

On kotisairaanhoitopalveluja joista saa apuja maksamalla. 

Vierailija
15/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sanot vanhemmillesi että haluaisit heidät luoksesi mutta lähtö tulee jos turhaan hössöttävät. Erikoista muutenkin ettei vanhempiaan voi muka rajata.

Vierailija
16/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattajaksi kelpaa taksinkuljettaja. Kukaan ei tule vahtimaan, että et ole yksin. Jos oikeasti pelottaa, varaa yöpaikka potilashotellissa. Ei sielläkään tule kukaan sinun viereesi vahtimaan, mutta apu on lähellä jos sitä tarvitset.

Gynekologiseen verenvuotoon ei olisi ollut mitään apua jostakin seuralaisesta vaan  olisi pitänyt soittaa apua. Ehkä siihen oli joku syy, että potilas itse ei voinut sitä tehdä.  Olisi ollut kamalaa sekin, jos  seurahenkilö nukkunut kaikessa rauhassa ja huomannut vasta aamulla potilaan kuolleen. 

Vierailija
17/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sanot vanhemmillesi että haluaisit heidät luoksesi mutta lähtö tulee jos turhaan hössöttävät. Erikoista muutenkin ettei vanhempiaan voi muka rajata.

Mun äiti suuttuu, jos yritän rajata häntä. Lähti kerran remontin keskelle asumaan, kun suuttui siitä, etten pitänyt aamulla seuraa, kun valmistauduin lähtemään töihin.

Vierailija
18/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava homma. Pitivät yhden yön sairaalassa, kun ei ollut saattajaa. Tämä oli aivan vakio käytäntö.

Vierailija
19/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiakin on monenlaisia. Mulla ainakin todella vaikea äiti. Siis jopa harvinaisen vaikea ihminen. Ei usko ja kuuntele, vaikka iskee nyrkkiä pöytään. 

Vierailija
20/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vastaava homma. Pitivät yhden yön sairaalassa, kun ei ollut saattajaa. Tämä oli aivan vakio käytäntö.

Ja paljonkohan tämä sitten maksaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä