Millaisia asioita paheksut 'salaa' lasten kasvattamisessa?
Kommentit (385)
Liikaa viihdykettä lapsille, mun mielestä voisi opettaa että ei aina ole kivaa ja välillä pitäisi sietää tylsiä hetkiäkin, leikkikööt vaikka ulkona ja käpylehmillä, liikaa puhelimella/tietokoneella oleilua, kirja käteen olisi varmasti välillä hyvä vaihtoehto.
Tukkapölly pitäisi olla sallittua sillä isäkin opetti minua ja siskoani käyttäytymään.
Vanhemmat ovat liikaa kavereita, pitäisi olla se vanhemnan auktoriteetti ja kunnioitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne vanhemmat arvioi parhaiten missä se lapsen paikka on. Arviointiin voi liittyä sellaistakin joka ei ole sinun asiasi.
Tai kenen edun priorisoi, oman vai lapsen
Jos vanhempi ei priorisoi omaa jaksamistaan, niin lapsikin alkaa siitä kärsiä.
Entä jos lapsi kärsii päiväkodissa olemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne vanhemmat arvioi parhaiten missä se lapsen paikka on. Arviointiin voi liittyä sellaistakin joka ei ole sinun asiasi.
Suurin osa lapsista pärjää ihan hyvin. Todella noloa kritisoida väsynyttä vanhempaa siitä, että lapsi on hoidossa. Se päiväkoti voi monelle olla arjen ainoa turvaverkko. T. Vaka-ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tabletin / puhelimen antaminen lapselle viihdykkeeksi
Saman aikaisesti ihmiset arvostelevat puheliasta lasta, jolle ei anneta viihdykettä, kun aikuiset keskustelevat. Lapsen pitäisi osata istua hiljaa rattaissa kun äippä touhuaa.
Eli pelolla kasvattaminen hiljaiseksi ja näkymättömäksi.
Maailma ei ole tosiaankaan mustavalkoinen.
Toisaalta paheksutaan kurittomia lapsia mutta toisaalta taas ollaan sitä mieltä, että kurissa pidetyt lapset ovat alistettuja ja pahoinpideltyjä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten annetaan juosta vapaana esimerkiksi ravintoloissa, junissa ja kauppakeskuksissa. Vaihtoehtoisesti lapsi makaa ravintolan tai liiketilan lattialla. Vanhemmat eivät puutu edellämainittuihin millään tavalla. Sitten kun lapsi saa kuuman keiton päällensä tai joku asruu hänen päälleen vahingossa tämä on tietenkin sen aikuisen vika joka ei katso eteensä.
Mitä vanhempien sitten konkreettisesti pitäisi tehdä? Jos vanhempana estät lasta liikkumasta niin lapsi huutaa korviahuumaavasti ja sinua pidetään julmana kasvattajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten annetaan juosta vapaana esimerkiksi ravintoloissa, junissa ja kauppakeskuksissa. Vaihtoehtoisesti lapsi makaa ravintolan tai liiketilan lattialla. Vanhemmat eivät puutu edellämainittuihin millään tavalla. Sitten kun lapsi saa kuuman keiton päällensä tai joku asruu hänen päälleen vahingossa tämä on tietenkin sen aikuisen vika joka ei katso eteensä.
Mitä vanhempien sitten konkreettisesti pitäisi tehdä? Jos vanhempana estät lasta liikkumasta niin lapsi huutaa korviahuumaavasti ja sinua pidetään julmana kasvattajana.
Pitäisi estää juoksemista jos se on vaarallista ja kestää huuto ja paheksunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet että lapselle käy jos hän on kotona eikä kukaan jaksa hänestä huolehtia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Elämä on jatkuvaa tasapainottelua, mitä lauhkean temperamentin lasten vanhemmat tai lapsettomat eivät aina ymmärrä. On tilanteita, joissa joudut miettimään, salliako lapselle vähän vapaampi käytös vai ottaako vastaan se lapsen äänekäs kilari, jolloin saat tuomitsevia katseita ja paheksuntaa vielä enemmän. Muutenkin ikävää, kun etenkin äidit ovat jatkuvan paheksunnan kohteena. Joskus kun hoidan puistossa juoksevia asioita kännykällä lasten leikkiessä, joudun miettimään, että tässä sitä taas leimaudutaan "kännykkä-äidiksi".
Mulle on se ja sama mitä ulkopuolisen mielestä minun pitäisi lapseni kanssa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on näkyvästi v*mmainen ja paheksun kaikkia vanhempia jotka antavat lastensa haukkua muita.
Paheksun myös näitä simppeleitä mammeleita, jotka tupisevat muille rattaiden käytöstä ja itse ajavat lapsensa autolla joka paikkaan. Tuupa päiväksi mun kenkiin, et paheksu enää...
Juuri niin.
Autolla ajelevat ihmiset eivät ymmärrä rattaiden ihanuutta. Niihin saa myös tavaraa. Kävelepä itse vilkkaan 3-vuotiaan kanssa pari kilsaa johonkin kauppaan ja painavan kassin ja sen saman lapsen kanssa takaisin. Ja katso kellosta, kuinka paljon aikaa säästät, jos napero on rattaissa versus kun harpot itse reitin reippaasti. Ja kuinka paljon säästät hermoja.
Kai minulla olisi sama syy tuomita vanhemmat, jotka kuljettelevat lastaan autolla?
Sinne kauppaan voi mennä myös polkupyörällä. Tavarat voivat olla kassin sijasta repussa. Voi käyttää valjaita tai hihnaa joka estää lasta lähtemästä omille teilleen.
Täällä on hyvin paheksuttu lasten liiallista ruutuaikaa. Yhdyn kyllä niihin kommentteihin, mutta en kyllä ymmärrä sitä toistakaan ääripäätä että lapsen ei anneta katsoa mitään esim. Tvstä. Ystäväni lapsi oli ihan ihmeissään kun sai meillä katsoa yhden jakson Ryhmä Hauta, sanoi vielä että kun kotona kysyy voiko katsoa Tvtä niin vastaus on joka kerta ei käy, lähdetään ennemmin ulos. Toki ulkoilu on suotavaa, mutta ei se lapsi rikki mene jos nyt kerran viikonlopussa saa katsoa yhden ohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on näkyvästi v*mmainen ja paheksun kaikkia vanhempia jotka antavat lastensa haukkua muita.
Paheksun myös näitä simppeleitä mammeleita, jotka tupisevat muille rattaiden käytöstä ja itse ajavat lapsensa autolla joka paikkaan. Tuupa päiväksi mun kenkiin, et paheksu enää...
Juuri niin.
Autolla ajelevat ihmiset eivät ymmärrä rattaiden ihanuutta. Niihin saa myös tavaraa. Kävelepä itse vilkkaan 3-vuotiaan kanssa pari kilsaa johonkin kauppaan ja painavan kassin ja sen saman lapsen kanssa takaisin. Ja katso kellosta, kuinka paljon aikaa säästät, jos napero on rattaissa versus kun harpot itse reitin reippaasti. Ja kuinka paljon säästät hermoja.
Kai minulla olisi sama syy tuomita vanhemmat, jotka kuljettelevat lastaan autolla?
Sinne kauppaan voi mennä myös polkupyörällä. Tavarat voivat olla kassin sijasta repussa. Voi käyttää valjaita tai hihnaa joka estää lasta lähtemästä omille teilleen.
Mutta miksi juuri ne rattaat on huono juttu, jos polkupyörässä ja autossa istuminen on ok? Ja jos lapsi muuten saa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyvin paheksuttu lasten liiallista ruutuaikaa. Yhdyn kyllä niihin kommentteihin, mutta en kyllä ymmärrä sitä toistakaan ääripäätä että lapsen ei anneta katsoa mitään esim. Tvstä. Ystäväni lapsi oli ihan ihmeissään kun sai meillä katsoa yhden jakson Ryhmä Hauta, sanoi vielä että kun kotona kysyy voiko katsoa Tvtä niin vastaus on joka kerta ei käy, lähdetään ennemmin ulos. Toki ulkoilu on suotavaa, mutta ei se lapsi rikki mene jos nyt kerran viikonlopussa saa katsoa yhden ohjelman.
Miksi et ymmärrä sitä ettei lapsi katso TV:tä? Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole.
Meillä ei edes ole telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin.
Mutta miksi juuri ne rattaat on huono juttu, jos polkupyörässä ja autossa istuminen on ok? Ja jos lapsi muuten saa liikuntaa.
Koska aivan liian käteväähän se on, rattaiden kyydissä kaupan sisälläkin kaikki menee nopeasti. Vanhemmuuden kuuluu Suomessa olla aina jotenkin vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin.
Saako lapsi liikuntaa jos kävelymatkoilla hän on rattaissa?
Ei kauppamatkojen pointti ole lapsen liikunta vaan nopea arjen sujuvuus. Ei tarvi yrittää montaa kärpästä yhdellä iskulla ystävä hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ymmärrä sitä ettei lapsi katso TV:tä? Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole.
Meillä ei edes ole telkkaria.
Miksi lapsen ei anneta katsoa Tvtä jos hän haluaa (ei toki rajattomasti)? Asia on toki ihan eri jos lasta ei Tv kiinnosta. Tässä tapauksessa lapsi halusi katsoa, mutta vanhemmat eivät antaneet syystä X.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin.
Saako lapsi liikuntaa jos kävelymatkoilla hän on rattaissa?
Autottomana käytän hanakasti rattaita tai pyörää. Muuten viihdymme paljon puistoissa ja luonnossa. Menen ennemmin lasten kanssa metsään kävelemään kuin vilkkaan kaupungin kaduille, jos pitäisi olla simät 360 astetta valmiudessa non stop, ettei joku aja skuutilla päin. Vieläköhän löytyy kasvatuspuutteita tämän asian tiimoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tabletin / puhelimen antaminen lapselle viihdykkeeksi
Saman aikaisesti ihmiset arvostelevat puheliasta lasta, jolle ei anneta viihdykettä, kun aikuiset keskustelevat. Lapsen pitäisi osata istua hiljaa rattaissa kun äippä touhuaa.
Eli pelolla kasvattaminen hiljaiseksi ja näkymättömäksi.
Maailma ei ole tosiaankaan mustavalkoinen.
Lapseni on vilkas ja tarkkaavaisuudessa vähän sanomista, silti on oppinut antamaan aikuisille keskustelutilan ilman laitteita tai muita "palkintoja". Hän joko osallistuu keskusteluun vuorollaan tai menee omiin leikkeihinsä. Aikuisia ei keskeytetä, tätä hinkattiin useampi vuosi kunnes meni kaaliin. Lapsi ei ole vielä edes kouluikäinen.
En tuomitse muita tapoja toimia, mutta vaihtoehto ei ole pelkästään keskeyttämisien sietäminen tai ruutu. Se on sitä kasvatusta, vttumaista ja raskasta mutta hedelmiäkin saa ajoittain poimia.