Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia asioita paheksut 'salaa' lasten kasvattamisessa?

Vierailija
16.08.2026 |

Nyt saa paljastaa 8)

Kommentit (385)

Vierailija
221/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään kasvatus asia vaan se että niitä lapsia on aivan pakko tehdä pienellä ikäerolla ihan vaan kun "pitää" vaikka ne omat voimavarat ei siihen riitä.

Sitten tosiaan viedään sitä vanhempaa päikkyyn että on voimia olla vauva kanssa.

Järjetöntä.

Voi tehdä myös toisin. Itse tein suuremmalla ikäerolla koska tiesin että en kykene useaan vaippaikäiseen samaan aikaan, enkä ome katunut päivääkään. Kukaan ei ole joutunut kärsimään lapsista siksi että mun ois ollu joku pakko tehdä ne liukuhihnameinigillä maailmaan. Kun ei ole.

Olin päiväkodissa joskus töissä ja eräs lapsi halusi mennä kotiin, tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa ja hänen pitää olla päiväkodissa jossa ei viihtynyt. 

Vierailija
222/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään kasvatus asia vaan se että niitä lapsia on aivan pakko tehdä pienellä ikäerolla ihan vaan kun "pitää" vaikka ne omat voimavarat ei siihen riitä.

Sitten tosiaan viedään sitä vanhempaa päikkyyn että on voimia olla vauva kanssa.

Järjetöntä.

Voi tehdä myös toisin. Itse tein suuremmalla ikäerolla koska tiesin että en kykene useaan vaippaikäiseen samaan aikaan, enkä ome katunut päivääkään. Kukaan ei ole joutunut kärsimään lapsista siksi että mun ois ollu joku pakko tehdä ne liukuhihnameinigillä maailmaan. Kun ei ole.

Tai ihan vaan yksi lapsi. On helmpompaa myös taloudellisesti tai jos jää yksin. Parisuhdekin saattaa kestää paremmin. 

Erityisesti ihmettelen, jos useampaa lasta yritetään ns. väkisin jopa hoitojen kautta. Mutta on ehkä asia jota ei tarvitse järjellä selittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään niin alhaista kuin vanhempi joka nostaa omaa vanhemmuuttaan kritisoimalla toisia vanhempia. Kun kerran kukaan ei osaa tehdä mitään oikein niin on se kumma että tässäkin maassa suurin osa ihmisistä on ihan taviksia. Tällä palstalla ne erityistapaukset toki korostuvat. 

Vierailija
224/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että muka kasvatetaan, kun on sääntöjä ja aika järjettömiä sääntöjäkin. Kuitenkaan ei vaadita lasta noudattamaan sääntöjä eikä mitään seurauksia tule. Vain jotain sättimistä. Sitten lapsen ollessa murrosikäinen niin lapsi tekee mitä lystää. Tottunut vanhemman jatkuvaan valittamiseen. 

Ja sitten ne menevät mopomiitteihin ajamaan tyttöjen päälle. Olet aivan oikeassa. 

Vierailija
225/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään niin alhaista kuin vanhempi joka nostaa omaa vanhemmuuttaan kritisoimalla toisia vanhempia. Kun kerran kukaan ei osaa tehdä mitään oikein niin on se kumma että tässäkin maassa suurin osa ihmisistä on ihan taviksia. Tällä palstalla ne erityistapaukset toki korostuvat. 

Eli sinä nostat kätesi pystyyn epäonnistuneen vanhemmuutesi merkiksi ja koet siitä nyt suurta ahdistusta. 

Vierailija
226/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä.

Olin päiväkodissa joskus töissä ja eräs lapsi halusi mennä kotiin, tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa ja hänen pitää olla päiväkodissa jossa ei viihtynyt. 

Ja sinä arvostelit.

Vierailija
227/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä.

Niin no, itsellä oli erittäin sosiaalinen ja vilkas 2,5v jonka otin pois päiväkodista kun kuopus syntyi. 

Kotona oli kivaa n.2vko, sen jälkeen kyseli päivittäin että mennäänkö päiväkotiin ja missa kaverit on. Vauvalla oli koliikki ja olin jatkuvasti väsynyt, välillä jopa nukahdin istualleen kesken leikkien. Onneksi ei sattunut mitään. Kyllä olisi ollut parempi päikyssä.

Vierailija
228/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä.

Niin no, itsellä oli erittäin sosiaalinen ja vilkas 2,5v jonka otin pois päiväkodista kun kuopus syntyi. 

Kotona oli kivaa n.2vko, sen jälkeen kyseli päivittäin että mennäänkö päiväkotiin ja missa kaverit on. Vauvalla oli koliikki ja olin jatkuvasti väsynyt, välillä jopa nukahdin istualleen kesken leikkien. Onneksi ei sattunut mitään. Kyllä olisi ollut parempi päikyssä.

No paljon on myös herkkiä ja arkoja lapsia joiden paikka olisi olla kotona kun siihen on mahdollisuus

Vierailija
229/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien ylimielistä asennetta.

Vierailija
230/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne vanhemmat arvioi parhaiten missä se lapsen paikka on. Arviointiin voi liittyä sellaistakin joka ei ole sinun asiasi.

Vierailija
231/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne vanhemmat arvioi parhaiten missä se lapsen paikka on. Arviointiin voi liittyä sellaistakin joka ei ole sinun asiasi.

Tai kenen edun priorisoi, oman vai lapsen

Vierailija
232/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkkivaatteiden ostaminen.. ihan turhaa.

Jos on varaa ostaa merkkivaatteita ja tykkää niiden näöstä enemmän kuin markettivaatteiden niin mitä pahaa tuossa on?

Vierailija
233/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kenen edun priorisoi, oman vai lapsen

Sinä ainakin priorisoit oman pätemisen tarpeesi. Vanhemman arvostelu on haitallista lapselle 

Vierailija
234/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että aikuiset normipäiset ihmiset antaa kersojensa pyörittää itseään mielinmäärin. Rajoja ei uskalleta asettaa, ettei vain tule piltille paha mieli. Voi tsiisus.

- lastenkodin ohjaaja

Tiedät itsekin, ettei pelkkä raja riitä. Hyvin monet lapset rikkovat rajojaan, eli kävelevät rajaviivasta yli miten huvittaa.

Noissa tilanteissa tarvittaisiin usein koviakin rangaistuksia, rajoitustoimenpiteitä ja ylipäätään lapsen koskemattomuuteen puuttumista. Ne taas eivät ole hyväksytty tapa kasvattaa. Joten kasvattaja on pattitilanteessa. Lapsi käyttäytyy tavalla mikä ei ole ok, mutta toisaalta asialle ei voi tehdä juuri mitään joutumatta ongelmiin.

Vierailija
235/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsiaan ja nuoriaan joka paikkaan autolla kuskaaminen/hakeminen

jos matka ei ole pitkä, voi kävellä tai mennä pyörällä, kaupungissa voi opettaa lastaan käyttämään joukkoliikennettä

Olet ilmeisesti yhden lapsen vanhempi. T. 3 alle 2-vuotiasta

On siihenkin välineet miten kolme alle 2-vuotiasta saa kuljetettua ilman autoa.

Vierailija
236/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on näkyvästi v*mmainen ja paheksun kaikkia vanhempia jotka antavat lastensa haukkua muita. 

Paheksun myös näitä simppeleitä mammeleita, jotka tupisevat muille rattaiden käytöstä ja itse ajavat lapsensa autolla joka paikkaan. Tuupa päiväksi mun kenkiin, et paheksu enää...

Juuri niin.

Autolla ajelevat ihmiset eivät ymmärrä rattaiden ihanuutta. Niihin saa myös tavaraa. Kävelepä itse vilkkaan 3-vuotiaan kanssa pari kilsaa johonkin kauppaan ja painavan kassin ja sen saman lapsen kanssa takaisin. Ja katso kellosta, kuinka paljon aikaa säästät, jos napero on rattaissa versus kun harpot itse reitin reippaasti. Ja kuinka paljon säästät hermoja.

Kai minulla olisi sama syy tuomita vanhemmat, jotka kuljettelevat lastaan autolla?

Vierailija
237/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaperon vieminen päiväkotiin ja vanhempi itse jää kotiin vauvan kanssa.

Olisi sille taaperollekin kiva olla kotona.

Olisko? Varmaan siihen on joku syy että laitetaan päikkyyn. Kyllähän se taapero ehtii olla myös kotona, asteen verran virkeämmän vanhemman kanssa.

En voi ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa. Taaperot on niin pieniä vielä. 

Huomaan kyllä että ymmärryksessä on ongelmia

Mulla on neljä lasta ja aina kun uusi perheenjäsen syntyi edellinen/edelliset jäi kotihoitoon. Pääsin paljon helpommalla. (aamuherätyksiä ja viemisiä hoitoon ei ollut)

Kukin tyylillään.

Vierailija
238/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaperon vieminen päiväkotiin ja vanhempi itse jää kotiin vauvan kanssa.

Olisi sille taaperollekin kiva olla kotona.

Olisko? Varmaan siihen on joku syy että laitetaan päikkyyn. Kyllähän se taapero ehtii olla myös kotona, asteen verran virkeämmän vanhemman kanssa.

En voi ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa. Taaperot on niin pieniä vielä. 

Huomaan kyllä että ymmärryksessä on ongelmia

Mulla on neljä lasta ja aina kun uusi perheenjäsen syntyi edellinen/edelliset jäi kotihoitoon. Pääsin paljon helpommalla. (aamuherätyksiä ja viemisiä hoitoon ei ollut)

Kukin tyylillään.

Upeaa

Vierailija
239/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kulta, äiti laittaa hatun päähän, kulta äiti antaa jäätelön, kulta tulisitko pesulle, kulta tule syömään......."

Mikä tässä sitten oli ongelma? Pitäisi puhutella vaippaikäistä Herra Esko Miettiseksi?

Lapsella on nimi. Kulta-sana menettää merkityksensä.

No ketä saa sanoa kullaksi jos ei omaa pientä lastaan :D

Tottakai saa sanoa lastaan kullaksi, mutta ei jatkuvasti. Eihän kulta-sanalla ole enää mitään merkitystä, jos lapsi kuulee sen sata kertaa päivässä. Tajuaako pieni lapsi, että se on hellittelynimi ja se kertoo, että olet äidille hyvin rakas, jos sitä käytetään nimen korvikkeena.

Ehkä vähän samanlainen tilanne kun lapsi joskus tajuaa että äidillä ja iskällä on omat nimet ja ne ei ole Äiti ja Iskä :D

Vierailija
240/385 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että jos äidin väsymyksen takia taapero on hoidossa niin taaperon isä vie hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä