Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinipojan ylipaino, pitäisikö puuttua?

Vierailija
16.08.2026 |

Kyse 18-vuotiaasta teinipojastani, joka ollut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan hoikka/laiha. Pituutta n. 175cm ja painoi vielä 16-vuotiaana n. 65 kg. Reilun kahden vuoden aikana kuitenkin lihonut huimasti. 

Olen kesän aikana herännyt siihen kuinka pulskaksi kasvanut. Aiemmin hoikalle nuorelle on tullut pyöreä ja pehmeä maha, jenkkakahvat ja kaksoisleuka. Painaa nykyään lähes 90 kg ja tuskin paljoakaan tuosta on lihasta.

Silti teini itse ei tunnu pitävän painonnousua mitenkään ongelmana. Herkkuja ja paistopistevälipaloja menee edelleen jatkuvasti eikä niiden vähentämiseen tunnu olevan mitään halua. Liikuntaakin tulee todella vähän nykyään. 

En ole halunnut mainita asiasta hänelle itselle aikaisemmin. Olen ajatellut, että kyllä varmasti itsekin tajuaa tehdä asialle jotain, enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms. Kuitenkin mikään ei näytä muuttuvan, enkä haluaisi, että teini herää asiaan vasta kun ongelma on vielä suurempi. 

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö teinille todeta, että painoa alkaa olemaan jo vähän liikaa. Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala kutsumaan äidin pullukaksi. Ehkä tekee itse johtopäätökset.   Oikeasti nuoren lihavuus on asia, johon vanhempien on syytä puuttua.

vaikka teini olisikin oikeasti jo täysi-ikäinen eikä edes  lihava vaan vain vähän ylipainoinen? joku raja

Vierailija
162/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen aloitus teinitytöstä poistuu muutamassa minuutissa.

Ei varmasti poistuisi

Ei,mutta se ongelma ei tietenkään johtuis sen tytön syömisistä,vaan kaikesta muusta,ja muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on vakava.

Hänelle voi kertoa jo nyt, että hävittäjälentäjän ura on ohi. Jos hän alkaa suorittamaan niin Finnairille voi toki päästä. Mutta se vaatii ranskanleivästä ja majoneesista luopumista.

Elämä on vaikea asia. Sitten kun alat todella ymmärtää niin kuolet. Mutta todellinen elämä sitten vasta alkaakin...

Niin sinun mielestäsi haudassa mätäneminen on todellista elämää?

Vierailija
164/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen aloitus teinitytöstä poistuu muutamassa minuutissa.

Ei varmasti poistuisi

Ei,mutta se ongelma ei tietenkään johtuis sen tytön syömisistä,vaan kaikesta muusta,ja muista.

Höpöhöpö

Vierailija
165/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ala kutsumaan äidin pullukaksi. Ehkä tekee itse johtopäätökset.   Oikeasti nuoren lihavuus on asia, johon vanhempien on syytä puuttua.

vaikka teini olisikin oikeasti jo täysi-ikäinen eikä edes  lihava vaan vain vähän ylipainoinen? joku raja

175 cm ja lähes 90 kg. Hoikan naaraspuolisen palstalaisen mitat 😅

Vierailija
166/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutu nyt ap herranenaika ennen kuin lapsi on entistä lihonneempi kun selkeästi ei poika itse tajua tehdä asialle mitään

Vierailija
167/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin nyt monen neuvosta vaarin ja sanoin teinille asiasta. Kysyin, että paljonko painat ja kun teini ei tiennyt, pyysin häntä käydä mittaamassa. Vaa’alla lukema näytti 93 kiloa, joka suoraan sanoen järkytti minut. Aiempi 85 kiloa oli perustunut aikaisempaan teinin omaan keväällä antamaan arvioon (oli pitänyt kysyä ihan käytännön syistä) eli tilanne onkin vielä pahempi. No mutta kuitenkin, sanoin sitten suoraan, että tuo alkaa olemaan todella korkea luku ja kysyin, etteikö itse tajua kuinka paljon on lihonut ja ettei ole enää todellakaan normaalipainoinen, vaan selkeästi lihava.

Reaktio oli valitettavasti varsin välinpitämätön: ei pitänyt painonnousua tai painoaan pahana ja sanoi, että voi oikein hyvin eikä koe tarvetta laihduttaa. Annoin sitten asian olla ja totesin, että tärkeintä on tietenkin terveys ja se, että on hyvä olo, ei mikään muu. Kuitenkin keskustelun jälkeenkin näin teinin sipsipussi kädessään. 

En tiedä pitäisikö vielä koittaa keskustella uudelleen ja sanoa vielä suoremmin esim. nostamalla esim. esiin pieneksi jääneet vaatteet, hurjan näköinen kasvukäyräkehitys tai ihan fyysiset muutokset, kuten tuo kaksari, pyöreä ja pehmeä maha sekä jenkkakahvat. Jotenkin ajattelen, että jos ei nyt  auttanut, pitäisi kai sitten sanoa kovemmin. Otan mielelläni neuvoja vastaan.

- ap

Vierailija
168/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sanot asiasta ja seuraavaksi teini on jo sipsia mussuttamassa? Toivo on menetetty

Vierailija
169/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olet aiheuttanut pojalle sitten varmaan jonkinsortin trauman

Vierailija
170/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunut?

Tätä mietin itsekin

Vierailija
171/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi Ap!

Minun pojalle kävi juuri noin. 

Hän lopetti joukkueharrastuksensa ja kun kaksi hänen veljeään jatkoivat omia liikuntaharrastuksiaan, niin meillä oli tarjolla aina tosi paljon ruokaa.

En tajua, miten olin niin sokea hänen lihomiseensa.

Kerran kun mietittiin hänen tulevia vaatehankintojaan (lukion 2.vuosi) , huomautin, että painoa on tullut näköjään aika paljon. Ostetaanko isompia vaatteita vai tehdäänkö jotain asialle.

Hän sanoi heti, että tehdään. Luulen, että häntäkin oli harmittanut tilanne.

Ruokasuunnitelma tehtiin seuraavana päivänä ja hän pudotti jo 2kk 19kg.

Tuon ikäinen voi tarvita vähän tönäisyä oikeaan suuntaan

Kiitos kokemuksestasi! Kiinnostaisi kuulla, että miten suoraan asiasta huomautit ja otitko jotain erityistä ”kulmaa” asian esiin nostamiseen? Ja tuo 19kg laihtuminen 2kk:ssa kuulostaa aika hurjalta (tai oikeastaan mahdottomalta), tarkoititko siis 12kk?

- ap

Mä olin kyllä huomannut, että vaatteet ei oikein enää mahdu. Niinkuin kirjoitin, niin sanoin vaatehankintojen varjolla, että mitä tehdään.

Ja olet oikeassa; muistin väärin (tarkistin pojalta). Laihtuminen oli 3kk ja 16kg. Sen jälkeen laihtuminen tietysti hidastui ihan kunnolla kun poika sai lihaksia ja lähestyi omaa painoaan

Vierailija
172/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin nyt monen neuvosta vaarin ja sanoin teinille asiasta. Kysyin, että paljonko painat ja kun teini ei tiennyt, pyysin häntä käydä mittaamassa. Vaa’alla lukema näytti 93 kiloa, joka suoraan sanoen järkytti minut. Aiempi 85 kiloa oli perustunut aikaisempaan teinin omaan keväällä antamaan arvioon (oli pitänyt kysyä ihan käytännön syistä) eli tilanne onkin vielä pahempi. No mutta kuitenkin, sanoin sitten suoraan, että tuo alkaa olemaan todella korkea luku ja kysyin, etteikö itse tajua kuinka paljon on lihonut ja ettei ole enää todellakaan normaalipainoinen, vaan selkeästi lihava.

Reaktio oli valitettavasti varsin välinpitämätön: ei pitänyt painonnousua tai painoaan pahana ja sanoi, että voi oikein hyvin eikä koe tarvetta laihduttaa. Annoin sitten asian olla ja totesin, että tärkeintä on tietenkin terveys ja se, että on hyvä olo, ei mikään muu. Kuitenkin keskustelun jälkeenkin näin teinin sipsipussi kädessään. 

En tiedä pitäisikö vielä koittaa keskustella uudelleen ja sanoa vielä suoremmin esim. nostamalla esim. esiin pieneksi jääneet vaatteet, hurjan näköinen kasvukäyräkehitys tai ihan fyysiset muutokset, kuten tuo kaksari, pyöreä ja pehmeä maha sekä jenkkakahvat. Jotenkin ajattelen, että jos ei nyt  auttanut, pitäisi kai sitten sanoa kovemmin. Otan mielelläni neuvoja vastaan.

- ap

Teinisi on virallisesti lihava

Vierailija
173/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi Ap!

Minun pojalle kävi juuri noin. 

Hän lopetti joukkueharrastuksensa ja kun kaksi hänen veljeään jatkoivat omia liikuntaharrastuksiaan, niin meillä oli tarjolla aina tosi paljon ruokaa.

En tajua, miten olin niin sokea hänen lihomiseensa.

Kerran kun mietittiin hänen tulevia vaatehankintojaan (lukion 2.vuosi) , huomautin, että painoa on tullut näköjään aika paljon. Ostetaanko isompia vaatteita vai tehdäänkö jotain asialle.

Hän sanoi heti, että tehdään. Luulen, että häntäkin oli harmittanut tilanne.

Ruokasuunnitelma tehtiin seuraavana päivänä ja hän pudotti jo 2kk 19kg.

Tuon ikäinen voi tarvita vähän tönäisyä oikeaan suuntaan

Kiitos kokemuksestasi! Kiinnostaisi kuulla, että miten suoraan asiasta huomautit ja otitko jotain erityistä ”kulmaa” asian esiin nostamiseen? Ja tuo 19kg laihtuminen 2kk:ssa kuulostaa aika hurjalta (tai oikeastaan mahdottomalta), tarkoititko siis 12kk?

- ap

Mä olin kyllä huomannut, että vaatteet ei oikein enää mahdu. Niinkuin kirjoitin, niin sanoin vaatehankintojen varjolla, että mitä tehdään.

Ja olet oikeassa; muistin väärin (tarkistin pojalta). Laihtuminen oli 3kk ja 16kg. Sen jälkeen laihtuminen tietysti hidastui ihan kunnolla kun poika sai lihaksia ja lähestyi omaa painoaan

Melkoinen suunnanmuutos, hienoa hänelle! Olisipa meidänkin teini reagoinut samalla tavalla…

- ap

Vierailija
174/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iän ylipaino tuhoaa mahdollisuuden parisuhteisiin ja tyttöystäviin. Sille kannattaa tehdä nyt pian äkkiä jotain ennen kuin koko loppuelämä menee täysin pilalle. Alkaa olla viimeiset vuodet kääntää juna. Suomessa on maailman videopelaaja- ja läskifobisimmat naiset.

Vierailija
175/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinipojilla on oikeus ylipainoon jos sitä itse haluavat kuten apn poika vaikuttaa

Vierailija
176/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP, kun kuitenkin sanoit asiasta!!!

Vierailija
177/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pojan lihoa jos haluaa. Ei ole mitään haittaa jos ei ihan övereiksi mene.

Vierailija
178/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se menee armeijaan, siitä saadaan tupapillu. Pulleiden poikien kohtalo.

Vierailija
179/195 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille siitä, ei ole terveeltä kuulostava tilanne

Vierailija
180/195 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se asian huomaa itsekin. Moni rupee kuntoilemaan vasta yliopistossa eikä opiskelijana ole herkkuihin kauheasti rahaa.

eipä yliopistolaisetkaan mitään erityisen laihoja ole