Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinipojan ylipaino, pitäisikö puuttua?

Vierailija
16.08.2026 |

Kyse 18-vuotiaasta teinipojastani, joka ollut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan hoikka/laiha. Pituutta n. 175cm ja painoi vielä 16-vuotiaana n. 65 kg. Reilun kahden vuoden aikana kuitenkin lihonut huimasti. 

Olen kesän aikana herännyt siihen kuinka pulskaksi kasvanut. Aiemmin hoikalle nuorelle on tullut pyöreä ja pehmeä maha, jenkkakahvat ja kaksoisleuka. Painaa nykyään lähes 90 kg ja tuskin paljoakaan tuosta on lihasta.

Silti teini itse ei tunnu pitävän painonnousua mitenkään ongelmana. Herkkuja ja paistopistevälipaloja menee edelleen jatkuvasti eikä niiden vähentämiseen tunnu olevan mitään halua. Liikuntaakin tulee todella vähän nykyään. 

En ole halunnut mainita asiasta hänelle itselle aikaisemmin. Olen ajatellut, että kyllä varmasti itsekin tajuaa tehdä asialle jotain, enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms. Kuitenkin mikään ei näytä muuttuvan, enkä haluaisi, että teini herää asiaan vasta kun ongelma on vielä suurempi. 

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö teinille todeta, että painoa alkaa olemaan jo vähän liikaa. Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta teinillesi tarkoituksella liian pienet farkut ja sano, että enpä tajunnutkaan, että olet kasvanut. Oppiipahan

Vierailija
142/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö pullamössö energiajuoman lipittäjän nousta tietokoneen äärestä. Taitaa pullukka olla hätää kärsimässä armeejassa , muustakin kuin tietokoneesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie teini puntarille ja käske selittämään, miten kaikki tuo massa tullut. 

Vierailija
144/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö pullamössö energiajuoman lipittäjän nousta tietokoneen äärestä. Taitaa pullukka olla hätää kärsimässä armeejassa , muustakin kuin tietokoneesta

Tätä menoa taitaa olla kohta liian lihava armeijaan….

Vierailija
145/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 18-vuotiaan kuuluisi olla valmis puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Sanot suoraan tai sitten riskeeraat, ettei muutosta tosiaan tapahdu

Vierailija
146/195 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 18-vuotiaan kuuluisi olla valmis puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Sanot suoraan tai sitten riskeeraat, ettei muutosta tosiaan tapahdu

Onko ok, jos teinippika neuvoo äitiä suoraan vaikka vaihdevuosiasioissa?

Vierailija
147/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias kyllä lainkin mukaan päättää itse omasta kehostaan.

Vierailija
148/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta teinillesi tarkoituksella liian pienet farkut ja sano, että enpä tajunnutkaan, että olet kasvanut. Oppiipahan

Älä ehkä tee näin, mutta ehkä ensi kerralla, kun teinillä jäänyt vaatteet liian pieneksi, älä enää anna rahaa uusien ostamiseen. Jos lihonut liian isoksi, voi hyvin itse maksaakin. Alkaa ehkä noteeraamaan asiaa enemmän

Vierailija
149/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laihtuminen tapahtuisi painosta huomauttelemalla ja lihavuutta paheksumalla, ei meillä länsimaisissa yhteiskunnissa olisi minkäänlaista ylipaino-ongelmaa.

Päinvastoin, olisimme kaikki erittäin hoikkia.

Aasiassa ihmiset ovat hoikka, koska lihavuus ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä ja asia sanotaan päin naamaa häpeilemättä. Joten kyllä, sosiaalinen paine todellakin toimii. 

Intiassa liha uus on ollut nopeassa kasvussa. Jännä maa. On todella köyhiä, joilla ei rahaa ruokaan. Sitten hyväosaiset lihovat.

Aasialaisilla on oma BMI, on tainnut olla jo parikymmentä vuotta, koska heidän kehonsa koostumus on erilainen. Rasvaa kerääntyy helpommin, lihasta taas ei, kun paino nousee. Heillä vatsaonteloon ympärille kertyvä rasva altistaa nopeammin sydän- ja verisuonisairauksille ja diabetekselle painon noustessa. Syy liittyy jotenkin geeneihin, mutta en ole seurannut, onko se jo ratkaistu, mitkä geenitekijät sen aiheuttaa.

Vierailija
150/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se asian huomaa itsekin. Moni rupee kuntoilemaan vasta yliopistossa eikä opiskelijana ole herkkuihin kauheasti rahaa.

yliopistossa sitä painoa vasta kertyykin

Vierailija
151/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista mainita, että tytöt/naiset ei viehäty ylipainoisista miehistä. 

Kumppanin saamisen vaikeutuminen on se suurin motivaatio.

Eli 70% suomalaisista miehistä ei ole viehättäviä naisten mielestä?

No vähintään

Miksi noin paljon yläpeukkuja? Tuohan piti olla incelien ulinaa 😅

Vierailija
152/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet pojat lihovat, kun kasvu loppuu ja samalla energiankulutus vähenee, eli ei enää ihan itsestään pysy hoikkana, vaan pitäisi jonkun verran tehdä korjauksia ruokamääriin.

Näinhän se oli omankin pojan kanssa. Pojat taitavalt lähtökohtaisesti ottaa myös huomatukset asiasta paremmin vastaan

Vierailija
153/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää väkisin työntää tuota treeniä ja fitnessiä niin läskit suuttuu ja siihen syntyy vastareaktio. Asettuvat puolustuskannalle ja sitten ainakin kieltäytyvät kuntoilun aloittamisesta. Se kierre on kuin mielisairaus, alkavat vain syömään enemmän rasvaa ja suklaata. Hokien samalla että saa olla mitä on. Ylipaino on ylivaltaa, jne.

Kannattaa varovasti tuoda se treeni ja kuntoilu, youtubessa on hyvän näköisiä fitness neitoja jos niitä katsoo niin voi viehättyä aiheeseen itsekkin. Läskit on kyllä kuvottavia, siitä en ole erimieltä.

Vierailija
154/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna pojan olla ylipainoinen jos hän itse tahtoo

Vierailija
155/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ylipainoinen teini ja olisin arvostanut suuresti, jos asiaan olisi puututtu tiukemmin. Ei tuon ikäinen osaa vielä ajatella pitkällä tähtäimellä päätöstensä vaikutuksia.

Vierailija
156/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei enää tuosta kasvaisi, olisi sopivan kokoinen. pieni ylipaino ei ole erityisen vakavaa. ja nuoren kuuluukin kasvaa (vaikkei ihan näin nopeasti aina) 

Vierailija
157/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias kyllä lainkin mukaan päättää itse omasta kehostaan.

ei vanhempien vastuu lopu lapsen 18v syntympäivään. hyvä vaan, että AP välittää ja pohtii

Vierailija
158/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan itse AP laskea minkä kokoiseksi lapsesi kasvaa pelkästään vuodessa, jos jatkaa samaa tahtia (+10 kiloa vuodessa) ja sitten miettiä uudestaan, pitäisikö sanoa

Vierailija
159/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean rumasti puhutaan tässä ketjussa

Vierailija
160/195 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala kutsumaan äidin pullukaksi. Ehkä tekee itse johtopäätökset.   Oikeasti nuoren lihavuus on asia, johon vanhempien on syytä puuttua.