Teinipojan ylipaino, pitäisikö puuttua?
Kyse 18-vuotiaasta teinipojastani, joka ollut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan hoikka/laiha. Pituutta n. 175cm ja painoi vielä 16-vuotiaana n. 65 kg. Reilun kahden vuoden aikana kuitenkin lihonut huimasti.
Olen kesän aikana herännyt siihen kuinka pulskaksi kasvanut. Aiemmin hoikalle nuorelle on tullut pyöreä ja pehmeä maha, jenkkakahvat ja kaksoisleuka. Painaa nykyään lähes 90 kg ja tuskin paljoakaan tuosta on lihasta.
Silti teini itse ei tunnu pitävän painonnousua mitenkään ongelmana. Herkkuja ja paistopistevälipaloja menee edelleen jatkuvasti eikä niiden vähentämiseen tunnu olevan mitään halua. Liikuntaakin tulee todella vähän nykyään.
En ole halunnut mainita asiasta hänelle itselle aikaisemmin. Olen ajatellut, että kyllä varmasti itsekin tajuaa tehdä asialle jotain, enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms. Kuitenkin mikään ei näytä muuttuvan, enkä haluaisi, että teini herää asiaan vasta kun ongelma on vielä suurempi.
Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö teinille todeta, että painoa alkaa olemaan jo vähän liikaa. Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia pojalla on? Onko masentuntunt, onko kavereita? Varmaan on lukiossa tai amiksessa? Minne aikoo sen jälkeen? Armeija yleensä auttaa laihtumaan.
No ei auta. Oma poikkis lihosi 10 kiloa vähintään armeijassa iltapizzoilla ja sotkun mässyillä.
Ylipainoinen sohvaperuna hoikistuu armeijassa, urheilullinen terveellisesti elävä alkaa helposti lihoa p-kauden jälkeen.
puuttua olisi pitänyt jo aikoja sitten, 25 kg on järkyttävä määrä lisäpainoa
Vierailija kirjoitti:
Moi Ap!
Minun pojalle kävi juuri noin.
Hän lopetti joukkueharrastuksensa ja kun kaksi hänen veljeään jatkoivat omia liikuntaharrastuksiaan, niin meillä oli tarjolla aina tosi paljon ruokaa.
En tajua, miten olin niin sokea hänen lihomiseensa.
Kerran kun mietittiin hänen tulevia vaatehankintojaan (lukion 2.vuosi) , huomautin, että painoa on tullut näköjään aika paljon. Ostetaanko isompia vaatteita vai tehdäänkö jotain asialle.
Hän sanoi heti, että tehdään. Luulen, että häntäkin oli harmittanut tilanne.
Ruokasuunnitelma tehtiin seuraavana päivänä ja hän pudotti jo 2kk 19kg.
Tuon ikäinen voi tarvita vähän tönäisyä oikeaan suuntaan
Kiitos kokemuksestasi! Kiinnostaisi kuulla, että miten suoraan asiasta huomautit ja otitko jotain erityistä ”kulmaa” asian esiin nostamiseen? Ja tuo 19kg laihtuminen 2kk:ssa kuulostaa aika hurjalta (tai oikeastaan mahdottomalta), tarkoititko siis 12kk?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Näin av-mammana ky mielessä kysäistä, että mites ap:n oma painoindeksi, syömiset ja urheilullisuus?
BMI n. 21.5, syön mielestäni perusterveellisesti ja urheilen 2 kertaa viikossa. Miten tämä liittyy asiaan?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Muista mainita, että tytöt/naiset ei viehäty ylipainoisista miehistä.
Kumppanin saamisen vaikeutuminen on se suurin motivaatio.
Sama pätee nuoriin naisiin, jos haluavat kelvollisen miehen löytää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset ne vasta pulskia ovatkin….
Vierailija kirjoitti:
Ai, että APnko tulisi nuorelle mennä sanomaan, että laiduta läski tai jäät yksin? :D
Älä nyt herranen aika ainakaan anna lapsesi vielä lihota tuosta enempää. Kuvailemallasi tahdilla teinisi on abivuoden jälkeen yli satakiloinen laardikasa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset ne vasta pulskia ovatkin….
Tilastollisesti taitaa ylipaino olla selkeästi kuitenkin yleisempää nuorten miesten keskuudessa
Vierailija kirjoitti:
puuttua olisi pitänyt jo aikoja sitten, 25 kg on järkyttävä määrä lisäpainoa
Samaa mieltä. Vaikka AP varmasti tarkoittanutkin hyvää on tuo lihominen rajua. Ei ole normaalia tai tervettä, että laihasta nuoresta kasvaa 2vuodessa lihava
Katso nyt ettei se jää sinne kammioonsa sipsipussin, jynkyn ja oikean kätensä kanssa, vaan harrastaa jotain liikuntaa ja ei syö mitä vaan lystää.
Lapsi tulee vielä katkeroitumaan vanhempana, jos et puutu asiaan
Mikset reagoinut jo vuosi sitten? Terve nuori ei lähtökohtaisesti liho yli viittä kiloa vuodessa, jollei tule pituutta tai erityisesti urheile
Oma poika lihoi armeijassa aivan tolkuttomasti, n. 30kg 9kk palveluksen aikana. Pohdin pitkään miten puuttua asiaan, lopulta päädyin aika suoraan kysymään miltä oma terveys tuntuu tällä hetkellä ja onko tyytyväinen siihen. Sitä kautta käytiin hyvää keskustelua ja poika hoikistuikin vuodessa 20kg. Tuo kymppi jäi, mutta ei ole enää ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Oma poika lihoi armeijassa aivan tolkuttomasti, n. 30kg 9kk palveluksen aikana. Pohdin pitkään miten puuttua asiaan, lopulta päädyin aika suoraan kysymään miltä oma terveys tuntuu tällä hetkellä ja onko tyytyväinen siihen. Sitä kautta käytiin hyvää keskustelua ja poika hoikistuikin vuodessa 20kg. Tuo kymppi jäi, mutta ei ole enää ylipainoinen.
Miten ihmeessä joku lihoo 30kg 9kk aikana????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa älä muuta. Poika itse kertoi että lomilla saattoi mennä helposti päivässä pussillinen karkkia, pussillinen sipsiä, olutta, illasta pizzat kavereiden kanssa.. Tuleehan siitä. Lisäksi herkkuostokset inttiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa älä muuta. Poika itse kertoi että lomilla saattoi mennä helposti päivässä pussillinen karkkia, pussillinen sipsiä, olutta, illasta pizzat kavereiden kanssa.. Tuleehan siitä. Lisäksi herkkuostokset inttiin mukaan.
Silti kuulostaa melkoselta, no mutta hyvä, että sai laihdutettua. Menikö paljonkin lihavuuden puolelle? Sanoitko suoraan lapselle, että nyt oot aika tuhdissa kunnossa?
Keskustelu on ilmoitettu asiattomaksi.
Lihavahan tuo jo taitaa olla. Kyllä vanhemman siitä pitää sanoa, jos ei lapsi itse tajua.