Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinipojan ylipaino, pitäisikö puuttua?

Vierailija
16.08.2026 |

Kyse 18-vuotiaasta teinipojastani, joka ollut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan hoikka/laiha. Pituutta n. 175cm ja painoi vielä 16-vuotiaana n. 65 kg. Reilun kahden vuoden aikana kuitenkin lihonut huimasti. 

Olen kesän aikana herännyt siihen kuinka pulskaksi kasvanut. Aiemmin hoikalle nuorelle on tullut pyöreä ja pehmeä maha, jenkkakahvat ja kaksoisleuka. Painaa nykyään lähes 90 kg ja tuskin paljoakaan tuosta on lihasta.

Silti teini itse ei tunnu pitävän painonnousua mitenkään ongelmana. Herkkuja ja paistopistevälipaloja menee edelleen jatkuvasti eikä niiden vähentämiseen tunnu olevan mitään halua. Liikuntaakin tulee todella vähän nykyään. 

En ole halunnut mainita asiasta hänelle itselle aikaisemmin. Olen ajatellut, että kyllä varmasti itsekin tajuaa tehdä asialle jotain, enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms. Kuitenkin mikään ei näytä muuttuvan, enkä haluaisi, että teini herää asiaan vasta kun ongelma on vielä suurempi. 

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö teinille todeta, että painoa alkaa olemaan jo vähän liikaa. Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Ap!

Minun pojalle kävi juuri noin. 

Hän lopetti joukkueharrastuksensa ja kun kaksi hänen veljeään jatkoivat omia liikuntaharrastuksiaan, niin meillä oli tarjolla aina tosi paljon ruokaa.

En tajua, miten olin niin sokea hänen lihomiseensa.

Kerran kun mietittiin hänen tulevia vaatehankintojaan (lukion 2.vuosi) , huomautin, että painoa on tullut näköjään aika paljon. Ostetaanko isompia vaatteita vai tehdäänkö jotain asialle.

Hän sanoi heti, että tehdään. Luulen, että häntäkin oli harmittanut tilanne.

Ruokasuunnitelma tehtiin seuraavana päivänä ja hän pudotti jo 2kk 19kg.

Tuon ikäinen voi tarvita vähän tönäisyä oikeaan suuntaan

Vierailija
42/44 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko miten? Uni on aivan keskeisessä osassa painonhallinnassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sulle täysi-ikäisen ihmisen syömiset ja läskit kuuluu. Jos kerran haluaa olla läski niin siihen hänelle lie oikeus. Eiköhän tuo itsekkin tiedä että on levinnut kuin pullataikina. Jos asia ei häntä häiritse niin eipä pitäisi häiritä muitakaan. Itseppä pallero lyllerönsä kantaa. 

Vierailija
44/44 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sulle täysi-ikäisen ihmisen syömiset ja läskit kuuluu. Jos kerran haluaa olla läski niin siihen hänelle lie oikeus. Eiköhän tuo itsekkin tiedä että on levinnut kuin pullataikina. Jos asia ei häntä häiritse niin eipä pitäisi häiritä muitakaan. Itseppä pallero lyllerönsä kantaa. 

Mutta jos se häiritseekin häntä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi