Teinipojan ylipaino, pitäisikö puuttua?
Kyse 18-vuotiaasta teinipojastani, joka ollut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan hoikka/laiha. Pituutta n. 175cm ja painoi vielä 16-vuotiaana n. 65 kg. Reilun kahden vuoden aikana kuitenkin lihonut huimasti.
Olen kesän aikana herännyt siihen kuinka pulskaksi kasvanut. Aiemmin hoikalle nuorelle on tullut pyöreä ja pehmeä maha, jenkkakahvat ja kaksoisleuka. Painaa nykyään lähes 90 kg ja tuskin paljoakaan tuosta on lihasta.
Silti teini itse ei tunnu pitävän painonnousua mitenkään ongelmana. Herkkuja ja paistopistevälipaloja menee edelleen jatkuvasti eikä niiden vähentämiseen tunnu olevan mitään halua. Liikuntaakin tulee todella vähän nykyään.
En ole halunnut mainita asiasta hänelle itselle aikaisemmin. Olen ajatellut, että kyllä varmasti itsekin tajuaa tehdä asialle jotain, enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms. Kuitenkin mikään ei näytä muuttuvan, enkä haluaisi, että teini herää asiaan vasta kun ongelma on vielä suurempi.
Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö teinille todeta, että painoa alkaa olemaan jo vähän liikaa. Kaikki kokemukset ja vinkit otetaan mielellään vastaan.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
18 vuotias ei ole teini vaan täysi-ikäinen
Teinejä ovat kaikki 13-19 vuotiaat
Tuo oli erittäin tärkeä tuo lause "enkä halua olla edistämässä mitään kehonkuvaongelmia yms."
Se pitäisi jokaisen kommentoijan lukea huolella. Pysähtyä pohtimaan sitä vähän syvemmin.
Voisiko sieltä tulla oivallus, miksi tuo asia liittyy keskeisesti tähän aiheeseen?
Muuttuisivatko vastausten tulokulmat aiheeseen?
Ottaisin asian puheeksi siten, että sanoisin "aattelin ryhtyä terveellisemmille elämäntavoille: ruokavalioon lisää kasviksia/hedelmiä ja mätöt pois ja 3-4 krt viikossa liikuntaa, kävely ja pyöräily. Että mitäs jos ryhdyttäs tähän yhdessä?"
Samanlainen aloitus teinitytöstä poistuu muutamassa minuutissa.
Sanoisin suoraan asiasta. Tuollaista painonnousua ei muutamalla kävelylenkillä lopeteta
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen aloitus teinitytöstä poistuu muutamassa minuutissa.
Miksi näin?
Lisää herkkuja yms muuta vain, älä missään nimessä puutu anna lihota muodottomaksi massaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin suoraan asiasta. Tuollaista painonnousua ei muutamalla kävelylenkillä lopeteta
Oletko tietämätön vai haluatko aiheuttaa itsetunnon ja kehonkuvan ongelmia herkässä iässä olevalle, kasvavalle nuorelle?
Onkohan terveydenhoitaja jo maininnut teinille asiasta? Ainakin ennenaikaan olisi, toki nykyään asia on voinut muuttua, kun ollaan kaikesta niin varovaisia
Vierailija kirjoitti:
Tännehän on tullutkin jonkin verran kommentteja, vastauksia muutamaan:
Teini menossa nyt abivuodelle eli ei vielä korkeakouluun tai armeijaan. Niiden varaan en siis voi ihan heti laskea.
Yliopisto kuitenkin tavoitteena ja sinne varmasti pääseekin, ollut aina hyvä koulussa. En ole huomannut, että olisi masentunut. Kavereita on oikein hyvin ja vaikuttaa yleisesti tyytyväiseltä.
Kotiruokamme on mielestäni ihan suhteellisen terveellistä (eikä esim nuorempi lapsemme ole ylipainoinen), ongelma nimenomaan kaikessa muussa mitä teini käy itse omilla rahoillaan kaupasta ostamassa. Liikkumiseen (ml. kuntosali) olen koittanut lempeästi kannustaa, ei ole kuitenkaan kiinnostanut enkä ole silloin väittänyt vastaan.
- ap
Minkälaisissa kaveriporukoissa hän oikein pyörii? Asutteko jollain pikkupaikkakunnalla, jossa nuorten ainoa tekeminen on ABC:lla notkumista? Sellaisessa on aika vaikeaa motivoitua liikkumaan, kun kukaan muukaan ei liiku. Kaveripiirillä on valtava vaikutus. Omien lasten luokilla ei ole yhtään ylipainoista nuorta, koska lähes kaikki harrstavat enemmän tai vähemmän tavoitteellista liikuntaa. Uskon, että lapsistani laiskin aloitti liikuntaharrastuksen lähinnä sosiaalisesta paineesta, ettei jäisi ulkopuoliseksi. Näin Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietämätön vai haluatko aiheuttaa itsetunnon ja kehonkuvan ongelmia herkässä iässä olevalle, kasvavalle nuorelle?
Kyllä kai 18-vuotias jo kestää sen faktan kuulemisen, että on pulskistunut sairasta vauhtia? Valhe tai ylidramatiointi tuo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori on jo tuossa iässä vakavassa lihoamisen riskissä, ja sä mietit jotain tällaista? Eiköhän itsetunto ja itseluottamus ole jo valmiiksi heikkoa, kun on päästänyt itsensä tuollaiseen kuntoon. Asioista on sanottava napakasti eikä lässyttämällä.
Muista olla kannustava äläkä painosta. Kulje hänen perässään röhkien. Kyllä hän ennemmin tai myöhemmin ymmärtää vihjeen ja tekee asialle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sitten puuttuisit asiaan vai antaisitko jatkaa lihomista? ap:n kuvailun perusteella selvää, ettei teini itse näytä olevan tekemässä asialle mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai 18-vuotias jo kestää sen faktan kuulemisen, että on pulskistunut sairasta vauhtia? Valhe tai ylidramatiointi tuo ei ole.
Miksi vaihdat aihetta? Aiheena oli asiaton kommentointi.
Hassua miten jotkut luulevat että toiset ihmiset eivät itse hahmottaisi kehoaan. Kai he sitten itse ovat sellaisia että voivat laihtua tai lihoa kymmeniä kiloja huomaamatta asiaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori pilaa terveytensä, mutta asiasta pitäisi hyssytellä, ettei kukaan pahoita mieltänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdat aihetta? Aiheena oli asiaton kommentointi.
Hassua miten jotkut luulevat että toiset ihmiset eivät itse hahmottaisi kehoaan. Kai he sitten itse ovat sellaisia että voivat laihtua tai lihoa kymmeniä kiloja huomaamatta asiaa lainkaan.
AP totesi aloituksessa, ettei painonnousu ole vaikuttanut nuoren syömisiin tai liikkumiseen
18 vuotias ei ole teini vaan täysi-ikäinen