Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä tämä ketju sen perheen äidille.

Ps. Sukulaisten, etenkin sinun kaltaisten, kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

Säätyy sun vitunnakkikeittosi ja saatananjäätelös.

Oletko sinä tällainen vieras, joka sanelee isäntäväelle, että mitä syötte ja ette syö? Muistatte sanoa tarjottavista, että x ei tykkää siitä ja tästä? Hienoa esimerkkiä myös lapsille :)

Vierailija
62/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.

Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.

Juuri siksi leikkipuistotreffit on parhaita: sinne ei tule ne sukulaiset, jotka ajattelevat ensisijaisesti itseään ja bensoja ja ruokailuja! Juuri tuollaisia sukulaisia ei ole mitään halua tavata!

Et halua tavata köyhiä tuttuja? Kaikilla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa.

En halua tavata tuttuja, jotka kutsuvat luokseen ja pitävät sitten vieraita taakkana, jonkinlaisena pakollisena kutsuttavana, joiden vuoksi on uhrattava oma elämä kolmen tunnin ajaksi. En halua tavata tuttuja, joille tärkeämpää on päästä tarjoamaan jotain itselle mieluisaa sen sijaan, että pyrkisi tekemään vierailusta kaikille kivan.

Miksi et tee vierailusta kivaa emännälle olemalla vähän vähemmän vaativa ja hankala? Itse käyn kaupassa ja vien kassillisen ruokaa mukanani kyläpaikkaan. Voihan sitä olla huomioonottava molemmin puolin.

Isäntäperhe on laittanut lihapullia ja perunamuusia ja leiponut pullaa niin sinä tuot tarvikkeet nakkikeittoon ja kääretorttuun? Miten se on huomaavaista? Eri asia, jos asiasta on sovittu etukäteen ja ruoka tehdään yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Annan hyvän neuvon: et ota enää heitä vastaan. Näin minäkin olen toiminut. Viimeinen niitti oli, etteivät tulleet häihin kun oli juhlat väärään kellonaikaan. Erkki-Pirkko ei saanut päättää vieraista ja juhlien sisällöstä, siksi kai ylisuojeltiin ja jäätiin pois. Kertoo perheestä kaiken! Katkaisin välit, ei ole ollut ikävä. 

Vierailija
64/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset nirsot, kasvattamattomat pennut ovat niin rasittavia, että heitä ei meille kylään tule.

Kasvattamattomilta eivät kuulosta. Apn lapsethan tossa ovat vilkkaita ja levottomia, ei nuo lapset. 

Tarkoittaako vilkas samaa kuin kasvattamaton? Ei todellakaan aina.

Usein tarkoittaa, ruokarajoitukset ei koskaan. 

No, ei kyllä. Ruokarajoituksetkaan ei tarkoita kasvattamattomuutta. Ongelmahan tuossa taitaa olla huonokäytöksiset vanhemmat.

No kyllä vain tarkoittaa. Yleensä nimenomaan valitetaan siitä että lapset ovat ylivilkkaita, nyt sitten onkin eri ääni kellossa kun ap tarjoaa nakkikeittoa. Kuka tarjoaa vierailleen nakkikeittoa? 🤮

Vierailija
65/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä tämä ketju sen perheen äidille.

Ps. Sukulaisten, etenkin sinun kaltaisten, kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

Säätyy sun vitunnakkikeittosi ja saatananjäätelös.

Oletko sinä tällainen vieras, joka sanelee isäntäväelle, että mitä syötte ja ette syö? Muistatte sanoa tarjottavista, että x ei tykkää siitä ja tästä? Hienoa esimerkkiä myös lapsille :)

Ehkä kertoo ettei isäntäväki ihmettele miksi ruoka ei maistu.

Vierailija
66/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te, joilla on nirsot lapset, niin oletteko itse olleet nirsoja tai oletteko edelleen? Kuulostaa oudolle, että mistä näitä nykyään riittää. Omassa lapsuudessa 70-80 -luvulla ei todellakaan perheiden ruokailua tehty kenenkään vierailevan lapsen mukaan. 

Vierailija
67/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te, joilla on nirsot lapset, niin oletteko itse olleet nirsoja tai oletteko edelleen? Kuulostaa oudolle, että mistä näitä nykyään riittää. Omassa lapsuudessa 70-80 -luvulla ei todellakaan perheiden ruokailua tehty kenenkään vierailevan lapsen mukaan. 

No kylläpä tehtiin. Se on vieraiden kunnioittamista. Eikä se ole nirsoilua, jos ei kaikkea syö. 

Vierailija
68/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.

Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.

Juuri siksi leikkipuistotreffit on parhaita: sinne ei tule ne sukulaiset, jotka ajattelevat ensisijaisesti itseään ja bensoja ja ruokailuja! Juuri tuollaisia sukulaisia ei ole mitään halua tavata!

Et halua tavata köyhiä tuttuja? Kaikilla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa.

Mistä sinä tiedät vaikka aloittaja olisi köyhä. Mut eihän itsekäs ihminen ikinä toista ajattele. Meidän perhe menee kylään tarjottavien kanssa. Ei ole tullut sulle mieleen toimia näin? Itse olen opiskeluaikana mennyt kauppaan ja ostanut viimeisillä tilillä olevilla rahoilla marisevalle sukulaiselle tarjottavia. Että ne tarjottavat voi tuoda myös itse mukanaan, jos kylään änkee.

No kun teurasjätesoppa on tarjottavana niin kyllä on aika köyhää.

Vierailija
69/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emä tottunut saamaan kaiken mitä haluaa. Lapset hankkinut väkisin tyhmällä miehellä, joka ei tajua käyttää ehkäisyä.

Sitten ihmetellään miksi tyhmillä geeneillä tulee tyhmiä lapsia.

Vierailija
70/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ap'llä ongelma. Kerran vuodessa ja näin iso juttu.

Ap.lla on vaikeaa. Kaikki ei elä niinkuin hän käskee.

Vierailija
71/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos vieraalle ei kelpaa se mitä kylässä on tarjolla, voi olla sitten ottamatta. Syön sitä mitä voi tarjolla olevasta syödä. Ihan väärä oppi lapselle, että pelkän nirsoilun takia hypitään heidän pillin mukaan. 

Vierailija
72/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.

Vierailija
73/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä vierailta mitä syövät mielellään. Sitten teet sitä. Ja jos ei kelpaa niin olkoon kelpaamatta. Ei sinun tarvitse välittää siitä. Minä haluan aina tarjota vieraille sellaista mikä heitä miellyttää. On itselläkin kiva olo. Joskun on joukossa joku lapsi joka ei halua syödä mitään muuta kuin leipää. Sitten hän syö leipää Minulla on esim. yksi veljenpoika, joka syö kotona monipuolisesti mutta kylässä ja muualla syödessä ei halua syödä oikein mitään. Jännittää jollain lailla kun ympärillä tapahtuu paljon.

Vierailija
74/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lapsiperheelle aina spagettia ja bolognesia. Kastike saa muhia liedellä pari tuntia, joten ei haittaa vaikka tulo viivästyy. Jos ei maistu, niin sitten keksitään jotain muuta. Kerran vuodessa jaksaa joustaa kyllä.

Minusta on vanhemmalta huonoa käytöstä vaatia jotain tiettyä ruokaa tai nirsoilla ruokapöydässä, kun tulee kylään. Ja todellakin huonosta käytöksestä saa avautua keskustelupalstalla. Järkkyä, että joku pitää tuollaista normaalina tai millään tavalla hyväksyttävänä kyläkäyttäytymisenä. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. 

Vierailija
75/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on ap'n heikot hermot.

Vierailija
76/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lapsiperheelle aina spagettia ja bolognesia. Kastike saa muhia liedellä pari tuntia, joten ei haittaa vaikka tulo viivästyy. Jos ei maistu, niin sitten keksitään jotain muuta. Kerran vuodessa jaksaa joustaa kyllä.

Minusta on vanhemmalta huonoa käytöstä vaatia jotain tiettyä ruokaa tai nirsoilla ruokapöydässä, kun tulee kylään. Ja todellakin huonosta käytöksestä saa avautua keskustelupalstalla. Järkkyä, että joku pitää tuollaista normaalina tai millään tavalla hyväksyttävänä kyläkäyttäytymisenä. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. 

Ihan mielellään kokkaan vieraiden toiveiden mukaan. Ystävä ei voi sietää kalaa, joten eipä tule mieleenkään laittaa silloin kalaruokaa.

Vierailija
77/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on annettu, mik’ on tarjottu! Jos ei kelpaa, niin omat eväät. Ja samoin on aikataulujen suhteen, vieraat tulee silloin kun isäntäväelle sopii, eikö toisinpäin.

Vierailija
78/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja sopeutumattomuus elämän pieniin juttuihin.

Vierailija
79/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noita kyläilyjä on vaan kerran vuodessa niin purisin hammasta, lusisin ne läpi ja ajattelisin että p*ska reissu mutta tulipa sekin nyt tehtyä ja nyt ei tarvii taas vuoteen kärsiä niistä. 

Toinen vaihtoehto on ettette varaa niille ruokaa ollenkaan vaan nirsoiluperhe saa tuoda omat sapuskat tai voltata ne.

Vierailija
80/103 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Ap oli nimenomaan ostanut lapsille jotain kaupan valmisruokaa, kun nakkikeitto ei ollut kelvannut. Ja sitten jäätelöstäkin oli vielä kehdattu valittaa. Vieraat tuovat erikoisruokansa itse, tai pysyvät kotonaan. Itse sanoisin varmaan äidille, että en halua nyt nähdä teitä. Jospa ymmärtäisi pysyä kotonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan