Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (338)

Vierailija
321/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan jättää kestitseminen niille, jotka osaa sen tehdä. Kuulostaa siltä, että vieraanne käyvät velvollisuudentunnosta teillä ja kokevat että heidän täytyy selitellä syömisiään kun emäntä on kuin pirttihirmu. 

Kannattaa mennä tilausravintolaan syömään.

AP valitsee kuitenkin vääränlaisen ravintolan, joten märinästä ei tule loppua sittenkään.

Vierailija
322/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen karistanut tuon "pyhä lähisukulainen" ajattelutavan itsestäni jo yli 15 vuotta sitten. Ei tule epätoivottuja vieraita.

Minäkin olen antanut porttikiellon parille sukulaiselle. Ala-arvoisia sivistymättömiä moukkia, jotka vääntyy kutsumatta ja olettavat voivansa yöpyä omalla ilmoituksellaan. Ihan nou nou nou. Niillä on se hemmetinmoinen suuruusharha itsestään. Luulevat olevansa haluttua seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syömiset sovitaan yhdessä eikä päällepäsmäröidä ja sitten valiteta, jos ei maistu. Kuulostaa kyllä siltä ettei aplla edes käy kukaan kylässä. 

Ei me kyllä kysellä kyläilijöiltä kuin tarjoilijat, että mitä haluatte syödä. Meillä minä teen sitä ruokaa, jota löytyy kaapeista. Tämä ei ole tilausravintola.

Kuuluu kyllä ihan perus käytöstapoihin keskustella siitä mitä syödään tai syödäänkö ylipäätään. Jos siihen ei kykene. Miksi ihmeessä kutsuu vieraita? Mulle tulisi mieleenkään että kutsuisin jonkun kylään ja sitten väsäisin ruokaa vain oman pääni mukaan. 

Sepä se just onkin kun minä en kutsu mutta meille tuuppaa sukulaisia kuin hollitupaan. En minä ole ruokaravintolan pitäjä. Tänne maalle (ruokakauppaan 50 km yhteen suuntaan) kun ängetään tyhjin käsin niin sitten saa kelvata se, mitä meillä on kaapeissa ja mitä tarjoan.

Kiitos ajatustesi jakamisesta, mutta ei nyt liittynyt aloitukseen mitenkään. 

Liittyy tähän kommenttien lainaamisketjuun. Vastasin sille, joka lainasi kommenttiani ke ha ri

Se että sinä aloitat ihan typerän sivujuonteen ja sitten vastailet siihen, ei tee kommenteistasi sen järkevämpiä. 

Vierailija
324/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syömiset sovitaan yhdessä eikä päällepäsmäröidä ja sitten valiteta, jos ei maistu. Kuulostaa kyllä siltä ettei aplla edes käy kukaan kylässä. 

Kysyn kyllä aina onko jotain mitä vieraat eivät syö (ja noudatan sitä, meillä saa ruokaa myös vegaani keliaakikko) mutta en ota vastaan mitään erityisiä ruokatilauksia. 

Vierailija
325/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin:  Hermo menee kyräilevän lapsiperheen kanssa.

Vierailija
326/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kieltämään heitä sitten tulemasta kokonaan. Ei sukulaisten kanssa tarvitse olla missään tekemisissä ! Mul on 7 serkkua, joista useampi on naimisissa ja lapsiakin on. Olen ollut VAIN yksissä serkun häissä ! Mitään en tiennyt esim nuorimman serkun vaimosta, saati nyt jo yli vuoden ikäisestä pojasta ! Vaikka äiti on sen serkun kummitäti. Näin sitä vaan YKSI ihminen jätetään pois kokonaan kaikesta, ja luullaan, ettei se ole kiinnostunut mistään heihin liittyvästä. Väärin ! Eivät ole vaivautuneet kysymään MUN mielipidettä asiasta. Eivät yksikään serkuista muistaneet edes mun 50-v synttäreitäni tammikuun keskivaiheilla tänä vuonna. Hyvä, kun edes joulukortin lähettävät. Kyllä tuo tuntui kamalalta ! 

Vierailija
327/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ymmärtää, miksi ap tekee tästä väen väkisin ongelman. En olisi kysynyt mitään minkä merkkistä ruokaa veeti tai liina halua syödä. Olisin tarjonnut nakkikeittoa vähän (en tykkää että ruokaa menee hukkaan), jos maistuu, niin sitten hieman lisää. Jos ei maistu, niin eipähän mene pljoa hukkaan. Leipää olisin tarjonnut myös pienen annoksen periaatteella.

Ja jos herkku x ei olisi kelvannut, vaan olisi haluttu herkkua y, niin en olisi pahoittanut mieltäni tästä.

Että onpahan taas ihmisillä keksimällä keksittyjä ongelmia. Mutta vaikuttaa siltä, ettei tämä ole valituksen aihe ole todellinen ongelma, vaan ehkä syy löytyy jostain muualta, mikä kaihertaa ap:n ja sukulaisperheen vanhempien välillä.

Vierailija
328/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutukaa nyt hyvät ihmiset! 

Vierailija
329/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn kyllä aina onko jotain mitä vieraat eivät syö (ja noudatan sitä, meillä saa ruokaa myös vegaani keliaakikko) mutta en ota vastaan mitään erityisiä ruokatilauksia. 

Ei tietenkään eikä kukaan mitään tilauksia teekään. 

Vierailija
330/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ymmärtää, miksi ap tekee tästä väen väkisin ongelman. En olisi kysynyt mitään minkä merkkistä ruokaa veeti tai liina halua syödä. Olisin tarjonnut nakkikeittoa vähän (en tykkää että ruokaa menee hukkaan), jos maistuu, niin sitten hieman lisää. Jos ei maistu, niin eipähän mene pljoa hukkaan. Leipää olisin tarjonnut myös pienen annoksen periaatteella.

Ja jos herkku x ei olisi kelvannut, vaan olisi haluttu herkkua y, niin en olisi pahoittanut mieltäni tästä.

Että onpahan taas ihmisillä keksimällä keksittyjä ongelmia. Mutta vaikuttaa siltä, ettei tämä ole valituksen aihe ole todellinen ongelma, vaan ehkä syy löytyy jostain muualta, mikä kaihertaa ap:n ja sukulaisperheen vanhempien välillä.

Ap on kateellinen tuolle perheelle. 

Vierailija
331/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on kateellinen tuolle perheelle. 

Minulla on kokemusta tällaisesta tyypistä. Hyvä ystäväni, mutta jatkuvasti oli nillittämässä miten hänen on vaikeaa meillä omia lapsia mitää nuhteessa kun meillä ei eletty minuuttiaikataululla vaan esim. leivottiin tai askarteltiin loppuun ja vasta sitten ulkoiltiin tai mentiin päiväunille jne. Kyse oli puolesta tunnista max. Sama valitus jos joku päivä lapsi ei syönyt esim. kukkakaaliaan ja vaihdettiin se vaikkapa leipäpalaan. 

Vasta kun hän väsyi kokonaan ja joutui psyk. hoitoon, hän tajusi, että hän oli itse se syy miksi kaikki oli niin vaikeaa ja lapset levottomia ja miehensä vihainen. Silti ei osannut päästää irti sairaasta kontrollintarpeestaan eikä koskaan sanottanut olleensa kateellinen meille. Katkeroituminenhan siitä seurasi. En toki ystävyyttä katkaissut ja nyt kun lapset on jo isompia, he sanovat jo äidilleen vastaan ja välimme ovat normalisoitumassa kun ei voi enää syyttää meitä ongelmistaan. 

Vierailija
332/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me kyllä kysellä kyläilijöiltä kuin tarjoilijat, että mitä haluatte syödä. Meillä minä teen sitä ruokaa, jota löytyy kaapeista. Tämä ei ole tilausravintola.

Kuuluu kyllä ihan perus käytöstapoihin keskustella siitä mitä syödään tai syödäänkö ylipäätään. Jos siihen ei kykene. Miksi ihmeessä kutsuu vieraita? Mulle tulisi mieleenkään että kutsuisin jonkun kylään ja sitten väsäisin ruokaa vain oman pääni mukaan. 

Sepä se just onkin kun minä en kutsu mutta meille tuuppaa sukulaisia kuin hollitupaan. En minä ole ruokaravintolan pitäjä. Tänne maalle (ruokakauppaan 50 km yhteen suuntaan) kun ängetään tyhjin käsin niin sitten saa kelvata se, mitä meillä on kaapeissa ja mitä tarjoan.

Liittyy tähän kommenttien lainaamisketjuun. Vastasin sille, joka lainasi kommenttiani ke ha ri

Se että sinä aloitat ihan typerän sivujuonteen ja sitten vastailet siihen, ei tee kommenteistasi sen järkevämpiä. 

Mikäs p@viaani se siellä äkisee kuin teinikapinallinen. Eikö sua kutsuta koskaan kylään? 😂😂😂😂

Vierailija
333/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs p@viaani se siellä äkisee kuin teinikapinallinen. Eikö sua kutsuta koskaan kylään? 😂😂😂😂

Taitaa olla siellä päässä ongelma nyt. 

Vierailija
334/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla siellä päässä ongelma nyt. 

Kyllä sun päässä on paha ongelma.

Vierailija
335/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaankaan kestäisi aloittajan ylivilkkaita lapsia ja pitäisin siksi tapaamiset ihan minimissä.

Jos jonkun lapset ovat nirsoja ja tarjottavat eivät kelpaisi, sille paskat nakkasin. Kyllä nälkä saa kelpaamaan, mutta en minä mitään nakkisoppaa kehtaisi vieraille tarjota. Kovin on köyhää.

Vierailija
336/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että oi, tykkään kovasti nakkisopasta, mutta voi olla ettei nirsolle mukulalleni välttämättä maistu. Ja jos sopii, niin voinko keittää hänelle vähän makaroonia ruoaksi ja että otetaan myös vähän hänelle omaa evästä mukaan. 

Mä luulen ap, että sulla taitaa muutenkin olla jotain antipatioita tämän perheen jotakin jäsentä kohtaa. Ja sitten nämä lapset, jotka eivät ole ihan sun pirran mukaan, niin harmittaa sua lisää.

Alle kouluikäiseltä vielä voi ymmärtää nirsoilun ruoan suhteen, mutta kun mennään kouluun pitää pystyä syömään kaikenlaista tavallista ruokaa. Muuten homma menee liian vaikeaksi.

Oma lapseni on ollut alhaisen painon ja nirsoilun vuoksi erikoissairaanhoidossa. En ole häntä saanut kertaakaan maistamaan esim. jauhelihakastiketta, kanakastiketta, pihviä, leipää, lihapullia tai nakkeja, vaikka hän on jo eskarissa. Hän ei niitä ja monia muitakaan yleisiä ruokia/ruoka-aineita syö vaikka olen tehnyt kaikkeni. Se, jos mennään kylään ei tilannetta muuta. On parempi tästä isäntäperhettä infota kuin antaa heidän kuvitella, että lapseni on törkeä ihminen tai me vanhemmat kasvatuskyvyttömiä. Kolme muuta vanhempaa lastani ovat syöneet normaalia kotiruokaa melko hyvin aina.

Saako se lapsi jotain ravintoliuosta suoraan suoneen?  

Tuo ei ole normaalia tietenkään, vaan lapsella on joku henkinen vamma joka estää syömisen.  

Yhdellä ystävälläni oli koira, joka ei syönyt mitään. Ystäväni ruokki sitä haarukka paloilla maanittelemalla ja lähes väkisin työnteli edes jotain sen suuhun.  Rasittavaa sekin.

Vierailija
337/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on nirso ja jos on pakko syödä ruokaa, joka ei sovi, niin hän oksentaa. Olen sanonut, että oksentaminen on OK, tuleepa paha ruoka pois, mutta ei sukulaistädit voi ymmärtää, että jonkun lapsen oksennusrefleksi todella laukeaa läskinpalasta tai limaisesta kaalista. Niinpä meillä on koettu monta hauskaa hetkeä, kun lapsi on aikansa työnnellyt ruokaa pitkin lautasta, syönyt siitä perunat ja sitten täti tai setä on sanonut, että nyt kyllä syöt muutakin, ainakin kurkkusalaattia. Ja kas, lapsi maistaa ja oksentaa samantien koko vatsan sisällön viereensä lattialle. 

Kai siivositte itse?

Vierailija
338/338 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vuoden kuluttua seuraavalla tapaamisellanne kukaan lapsista ei enää nuku päikkyjä, ylivilkkaat lapset ovat rauhoittuneet. Hitaasti lämpiävät lapset saavat edelleen olla hitaasti lämpiäviä ja ujojakin ja nirsot ovat oppineet syömään uusia ruokia, kunhan ruoka on hyvää.