Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa
Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.
Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.
Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.
Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.
Kommentit (73)
Mun lapsi on nirso ja jos on pakko syödä ruokaa, joka ei sovi, niin hän oksentaa. Olen sanonut, että oksentaminen on OK, tuleepa paha ruoka pois, mutta ei sukulaistädit voi ymmärtää, että jonkun lapsen oksennusrefleksi todella laukeaa läskinpalasta tai limaisesta kaalista. Niinpä meillä on koettu monta hauskaa hetkeä, kun lapsi on aikansa työnnellyt ruokaa pitkin lautasta, syönyt siitä perunat ja sitten täti tai setä on sanonut, että nyt kyllä syöt muutakin, ainakin kurkkusalaattia. Ja kas, lapsi maistaa ja oksentaa samantien koko vatsan sisällön viereensä lattialle.
Meillä lapset nukkuvat ja elävät perheen rytmin mukaan, eikä perhe pompi lapsen tahdon mukaan.
Joskus päiväunet jäävät välistä, joskus nukutaan. Lapsi syö mitä tarjolla on. Jos ei syö, niin on syömättä. Kaikkiruokaisia lapsemme ovat ja yönsä nukkuvat hyvin.
Neuvoisin, että jatkossa et kysele, mitä teille saisi olla tai mistä lapset pitävät, vaan vieraat syövät tai ovat syömättä. Ja ilmoitat, että teidän täytyy lähteä klo 16 pois kotoa. Käyvät sitä ennen jos tahtovat.
Miksi sinun täytyy tyrkyttää heille nakkikeittoa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä vieraat harvoin osaavat edes käyttäytyä vaan kysellään kaikkea tahditonta kuten vaikka "Miksei teillä ole isää?"
Kaverin lapsi kyseli kahteenkin kertaan, miksi sun koti on niin pieni? Itse asuivat 200 neliön omakotitalossa, minä sinkkuna kerrostaloyksiössä. Sama lapsi traumatisoitui äitinsä mukaan, kun olivat kerran käyneet ostarilla, jossa istui kaupan edessä pari juoppoa. Jotka eivät siis tehneet mitään, mutta lapsi järkyttyi syvästi. Kun eihän siellä lapsiperhehelvetissä missä asuvat, mitään tuollaista ole.
Eihän hyvän tähden tarvitse edes kerran kahteen vuoteen ottaa kylään jos ei tahdo. On sukua tai ei. Tai tapaamiset voi tehdä ihan vaikka ravintolassa kerran vuoteen. Kumpikin ruokkii siellä omat lapset ja toisten lapsien käytöksestä ei tarvitse huolehtia. Tai sekään ei pakko. Itsekkin olen ihmisistä oppinut vuosien aikana kaikenlaista, niin yhden sukulaisen kohdalla tiedän jo, että milloin suurinpiirtein hän tulee yllätys käynnille ennen joulua,niin minä en sinä päivänä ole kotona. Sit tulee vaan viestiä, että kävi oven takana. Aha okei,harmi etten ollut kotona. Koska mun ei ole pakko istua kotona odotellen yllätys vieraita,joita en kotiini edes halua. Näin kun teen, niin se on vaan " sattumaa" että en ole kotona. Hah.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun täytyy tyrkyttää heille nakkikeittoa?
Jos jättäisi tarjoamatta, mikä poru siitä syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole heidän pakko syödä
joku päivä nälkä opettaa syömään mitä kiini saa
Ei niitä ole pakko kutsua käymään.
Tuollaiset nirsot, kasvattamattomat pennut ovat niin rasittavia, että heitä ei meille kylään tule.
Miten viitsit tutuista kirjoittaa näin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, jos se on kokemus heistä?
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, jos se on kokemus heistä?
Ei ap
En kehtaisi noin tunnittevasti. Ei pyydä enää kylään ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.
Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.
Juuri siksi leikkipuistotreffit on parhaita: sinne ei tule ne sukulaiset, jotka ajattelevat ensisijaisesti itseään ja bensoja ja ruokailuja! Juuri tuollaisia sukulaisia ei ole mitään halua tavata!
En kyllä tarjoaisi vieraille nakkikeittoa. Emme kyllä syö sitä itsekään.
Menee ohi aloituksen, mutta ärsyttää, kun menet kutsuttuna kyläilemaan ja vasta perillä vanhemmat toteavat lasten olevan räkätaudissa! Ja joskus tulevat räkätautisten lasten kanssa minun kotiini. Eivät voineet perua vaan tulivat ennemmin kipeinä. Useamman taudin olen näin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.
Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.
Juuri siksi leikkipuistotreffit on parhaita: sinne ei tule ne sukulaiset, jotka ajattelevat ensisijaisesti itseään ja bensoja ja ruokailuja! Juuri tuollaisia sukulaisia ei ole mitään halua tavata!
Et halua tavata köyhiä tuttuja? Kaikilla ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa.
Ylipäätään ihmettelen, miten kukaan kehtaa kylässä esittää mitään vaatimuslistaa tarjottavista. Lähtökohtahan on, että perhe huolehtii itse syömisistään ja lastensa ruokkimisesta. Ensi kerralla ilmoitat rouvalle suoraan, että käyttekö syömässä etukäteen. Sinä tarjoat kahvia. Turha totuttaa tuota sakkia siihen, että hankit kaikki, mitä keksivät pyytää.
kerran vuodessa tapaatte ja hermosi eivät kestä, ahas
Tuossa tapauksessa ehdottaisin esimerkiksi särkänniemeä kohteeksi missä vierailla ystävien tai sukulaisten kanssa.