Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee kyläilevän lapsiperheen kanssa

Vierailija
16.08.2026 |

Meillä kävi eilen kylässä lapsiperhe, lapset alle kouluikäisiä, mutta ei mitään taaperoita enää. Juu, ollaan sukua, niin on pakko joskus olla tekemisissä. Olemme karsineet näkemiset minimiin (nähdään kerran vuodessa, vuorovuosin kummankin kodissa), mutta silti rassaa. Meillä on kaveripiirissä monia asiallisesti käyttäytyviä lapsiperheitä, mutta tämän perheen kanssa on ihan erilaista.

Lapset ovat nirsoja, tämän tiedän jo valmiiksi. Nuorempi lapsenikaan ei syö kaikkea, mutta ei kävisi mielessäkään napista kyläpaikassa tarjottavista tai vaatia jotain lapselle sopivaa (vaan lapsi sitten söisi vaikka leipää kyläpaikassa ja huolehtisin itse ruokailut muuten). Olin etukäteen sanonut, että meillä on tarjolla nakkikeittoa, leipää ja jälkiruokakahvit. Etukäteen tuli jo viesti, että toinen lapsista ei syö nakkikeittoa ollenkaan ja toinen ehkä maistaa. Kysyin, mikä ruoka sitten maistuisi, niin vastaukseksi annettiin merkin x valmisruoka. Ostin sitä sitten lapsille, kun en viitsinyt katsella kiukuttelua ruokapöydässä. Jälkiruoka-aikaan tarjolla oli kahvia, mehua ja jäätelöä. Äiti valitteli, kun lapsensa eivät pidä jäätelöstä, vaan ainoastaan Muumi-keksit maistuvat. Olisitte sitten ottaneet niitä keksejä mukaan, ettekä valittaisi jäätelöstä. Ja onpa joskus aiemmin sattunut niinkin, että kun sovittiin kyläilystä ja kerroin, että meillä on lämmin ruoka heidän saapuessaan, niin olivat käyneet syömässä matkalla ja valittelivat, että nyt ei jaksa syödä mitään.

Tämä lapsiperhe tulee kylään oma aikataulunsa mukaan. Eivät saa sovittua tarkkaa kellonaikaa etukäteen, kun haluavat tulla kylään lapsen päiväunien mukaan. Lähtevät siis matkaan nuoremman nukahdettua päiväunille (ajomatkaa sen verran, että lapsi nukkuu unet autossa). Kiva siinä sitten arvailla ja odottaa, että missä välissä klo 12-15 välillä tulevat kylään. Ihan unohtavat, että meillä olisi muutakin elämää ja ei kiinnosta rytmittää omaa päivää toisen lapsen päiväunien mukaan. Samaten äiti valittaa, kun lapsemme ovat hänen mielestään liian vilkkailta. Omat lapsensa ovat todella hiljaisia, hitaasti lämpeneviä ja leikkivät lähinnä jotain rauhallista/piirtävät. Meillä ei satu olemaan samanlaiset lapset ja tämäkin on ongelma.

Jos ei oltaisi sukua, niin en olisi missään tekemisissä tällaisen perheen kanssa.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni on paljon muitakin nirsohkoja lapsia kuin omani. Meidän politiikka on, että kyläilystä sovittaessa kysytään, mikä kylään tulevalle lapselle/lapsille maistuisi. Ja jokainen vastaa jotakin sellaisia perusruokia (lihapullat, kalapuikot, nakkikeitto, pizza, riisipuuro tms), jotka omalle lapselle sopivat, joita saa helposti kaupasta. Hyvin on toiminut, kun kukaan ei vaadi tiettyä merkkiä tai mitään gourmetia.

Vierailija
2/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole heidän pakko syödä

Vierailija
4/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa ovea.

Vierailija
5/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä vieraat harvoin osaavat edes käyttäytyä vaan kysellään kaikkea tahditonta kuten vaikka "Miksei teillä ole isää?"

Vierailija
6/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma muksuni olisi hyvin valikoiva ruoan suhteen, niin sanoisin asiasta etukäteen. "Kiitos kyläilykutsusta, tullaan mielellään. Meidän Pertti-Matildalle maistuu ruoka huonosti, joten sopiiko jos otetaan omat lihapullat ja keksit hänelle mukaan?" Tuskinpa tuosta kukaan pahastuisi. Osa saattaisi jopa kysyä, että voidaanko hankkia sopivat lihapullat ja keksit valmiiksi teitä varten.

Vierailija
7/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiko teillä johtaa? Nirsous ei auta häntä aikuiselämässä: hänen ihmissuhteistaan tulee yhtä vaikeita kuin hän tekee teidän ihmissuhteistanne nyt.

Kuria.

Vierailija
8/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pitkä kyläily (+pitkähköt matkat), niin kyllä silloin on tapana syödä. Harva lapsi on esim. 6 tuntia syömättä, jos matkat vievät suuntaansa 1,5 tuntia ja kylässä ollaan 3 tuntia.

Vierailija
9/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa sovitte että ei ole kyläilyä, muuallakin voi nähdä, käytte vaikka ravintoloissa syömässä, niin jokainen saa mitä haluaa ja ei tarvitse omaa kotia antaa vieraiden sotkea. 

Vierailija
10/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää sympatiaa esim. uniongelmista kärsivän vauvan vanhemmille, jotka sopivat kyläilyt päiväunien/lapsen rytmin mukaan. Mutta sitten kun on kyse jo isommista lapsista, niin en ymmärrä tätä joustamattomuutta. Omaankin tuttavaperheeseen kuuluu näitä "meillä on aina päiväunet klo 12-13 ja välipala syödään sen jälkeen, ei voida joustaa aikataulustamme" -tapauksia. Pahimmat eivät jousta kyläillessä lainkaan esim. ruoka-aikojen kanssa. Meillä ei mennä reissussa rikki siitä, vaikka syötäisiin eri aikaan kuin yleensä syödään.

Omakohtainen kokemus. Lapsiperhe oli kutsuttu kylään. Kerrottu etukäteen, että tarjolla on suolaista ja makeaa kahvin kanssa. Tulivat kylään klo 14. Valittelivat, miten olivat syöneet lounasta matkalla, joten ei ole nälkä, eivätkä syöneet. Pari tuntia myöhemmin lähtiessään kyselivät, mihin voisivat meiltä lähdettyään mennä päivälliselle. Oli loukkaavaa.

Vierailija
11/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pitkä kyläily (+pitkähköt matkat), niin kyllä silloin on tapana syödä. Harva lapsi on esim. 6 tuntia syömättä, jos matkat vievät suuntaansa 1,5 tuntia ja kylässä ollaan 3 tuntia.

Ne lapset voi itse ruokkia ennen kyläilyä, käykää vaikka abc. llä matkalla, siel on sapuskaa ja leikkipaikka lapsille, niin ehtii aikuisetkin syödä. 

Vierailija
12/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista tulee nirsoja aikuisia. Minulla on riesana nirsot aikuisvieraat, joille ei käy mikään. 

Vierailija
13/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.

Vierailija
14/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilykulttuuri on perseestä.

Vierailija
15/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomioin mielelläni meille tulevat vieraat. Aina kysyn, mikä lapsille maistuu ja onko jollakulla allergioita, erityisruokavaliota yms. Mutta siitä en pidä, jos aletaan luettelemaan, että pitää olla merkin x tuotteita. Ja inhottavinta on se, jos olen varannut jotain lapsille sopivaa, olen kertonut tästä etukäteen ja silti ei syödä ko. ruokaa kyläpaikassa.

Vierailija
16/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma muksuni olisi hyvin valikoiva ruoan suhteen, niin sanoisin asiasta etukäteen. "Kiitos kyläilykutsusta, tullaan mielellään. Meidän Pertti-Matildalle maistuu ruoka huonosti, joten sopiiko jos otetaan omat lihapullat ja keksit hänelle mukaan?" Tuskinpa tuosta kukaan pahastuisi. Osa saattaisi jopa kysyä, että voidaanko hankkia sopivat lihapullat ja keksit valmiiksi teitä varten.

Mulla on nirso lapsi. Ihan suoraan olen tämän sanonut ja todennut, että ei tarvitse varata hänelle mitään tiettyä, vaan otetaan omat eväät mukaan. Hyvin on sopinut. Ja osassa kyläpaikoista on kysytty, että mikä ruoka lapselle maistuu, niin sitä laitetaan. On ollut kiva, kun on ollut lapselle sopivaa perusruokaa tai on ymmärretty, jos lapsi on syönyt keitosta vain perunat.

Vierailija
17/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiko teillä johtaa? Nirsous ei auta häntä aikuiselämässä: hänen ihmissuhteistaan tulee yhtä vaikeita kuin hän tekee teidän ihmissuhteistanne nyt.

Kuria.

Miksi sulle on niin tärkeää eträ lapsi syö just sun mielen mukaan? Näissä asioissa pitää käyttää sitä maalaisjärkeä ja miettiä että onko tärkeämpää että mä saan tahtoni läpi vai se ertä lapsi syö. Ihan naurettavaa syöttää jotakin mitä lapi ei syl ja aina saada vääntö aikaiseksi. Oli syy lapsella mikä vain, enpä ole tavannut kerään, joka teini-iässä tai aikuisena olisi edelleen ollut nirso. 

Vierailija
18/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei vierailla muiden lapsiperheiden tai sukulaisten luona lainkaan, koska yleensä homma on juuri tuollaista kuin kerroit. Vastahakoinen kutsuja valittaa, kun mikään ei ole kuten hän haluaa. Me nähdään muita lapsiperheitä puistossa tai sisäleikkipaikoilla, vauvatreffeillä jne. eikä sillä ole väliä, syökö joku nakkikeittoa vai ei. Tapaaminen kestää joskus vartin, joskus kaksi tuntia ja kaikilla on kivaa, kukaan ei selitä, että sun lapsi nukkuu väärään aikaan.

Kun on pitkät välimatkat esim. sukulaisten kanssa, niin ne leikkipuistotreffit eivät ole vaihtoehto. Enkä itse rehellisesti sanottuna ajaisi esim. Espoosta Tampereelle sen takia, että tapaisin jonkun kaverin/sukulaisen muksun leikkipuistossa, ja lähdettäisiin sitten takaisin kotiin. Itse joutuisi maksamaan bensat, ruokailut yms plus käyttämään paljon aikaa pienen vierailun takia.

Vierailija
19/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porttikielto.

Vierailija
20/73 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porttikielto.

Ennemminkin ihmettelen miten kukaan haluaa heillä edes käydä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän