Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi paino ei putoa? Jätin kaiken rasvan pois, paino tuntuu vaan nousevan vielä nopeampaa sen jälkeen.

Vierailija
16.08.2026 |

En käytä rasvaa missään, ei voita, ei öljyjä, ostan kaiken rasvattomana, rasvaton maitorahka , rasvaton maito, kananmunanvalkuaisia kohtuudella, leipää, puuroa paljon ja kasviksia ja hedelmiä. Miksi paino ei putoa? Tuntuu että se nousee vaan kahta kauhiammin.

Kommentit (368)

Vierailija
121/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtumisen edellytyksenä on usein toistuvat nälän tunteen maustamat jaksot, kuten työpäivät tai viikonloput tai viikot.
Muutaman kilon kevytlaihdutus onnistuu melkein huomaamatta niin että korvaa aamiaisen sekä lounaan vedellä.
Kalorit ovat energian mitta. Ihmisen ja kaikkien muidenkin eläinten biologia varastoi ylimääräisen energian läskiksi. - https://fineli.fi/fineli/fi/index

"laihdtumisen edellytyksenä on toistuvat nälän tunteet" ... Tämä on sitä hevonpaskaa, mitä aina syötetään varsinkin naisille.

EI, laihduttamiseen ei kuulu nälässä oleminen. Laihduttaessa voit syödä VALTAVIA annoksia kunhan lasket vain kalorit.

Tälläiset paasto/starving menetelmät mitä yläpuolella oleva henkilö kirjoittaa johtaa AINA jojo-dietteilyyn, mikä hankaloittaa laihdutusta vain enemmän.

Voit syödä paljon ja paljon ruokaa ja olla tuntematta lainkaan nälkää, kunhan lasket kalorit.

Monelle ylipainoiselle tekee hyvää oppia tunnistamaan oikea nälän tunne eikä syödä itseään aina täpötäydeksi ennen todellista nälkää. Pätkäpaasto on myös tutkitusti hyvä painonhallintamenetelmä.

Pätkäpaasto on tutkittu pääsäännöllisesti vain miehillä. Naisille ja naisten hormoneille se voi olla jopa haitallista.

Kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää, ei edes ylipainoisten. Siinä se ongelma onkin, että pelotellaan laihduttamisen olevan nälän tunnetta, vaikka oikeasti se ei sitä ole.

Kirjoitinko nälän näkemisestä? En. Kirjoitin nälän tunteen tunnistamisesta, eikä sitä opi tunnistamaan jos syö aina ennakoivasti ennen nälkää. Nälkää ei vaan pidä päästää liian kovaksi siten että jossain vaiheessa päivää sortuu mättämään liikaa kaikkea mahdollista.

Vierailija
122/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorin hokijoilla ei ole ymmärrystä siitä, että ravintoaineilla on merkitystä. On eri asia saada päivän kalorit sipseistä kuin saada ne monipuolista terveellisestä ravinnosta, johon kuuluu hyviä rasvoja, proteiinia, vitamiineja ja hivenaineita. 

Kyllä ihminen laihtuu niillä sipseilläkin, jos syö niitä sen verran kuin kalorivaje-laskelma antaa. MUTTA se on huomattavasti vaikeampaa ylläpitää kalorivajetta, kun syö korkeakalorisia luokia, mitä ei voi syödä paljoa.

Kalorilaskentaan yleisemmin kuuluu kyllä se, että opitaan mitä ruokia kannattaa syödä isompia määriä (vähä kaloriset korkea vitamiiniset ruuat, proteiini) ja taas mitä vähemmän.

Olin leikkauksen jälkeen 3 vuorokautta täysin syömättä. Paino ei pudonnut grammaakaan. Millä selität tämän, jos kalorivaje automaattisesti pudottaa painoa? 

Sai ravintosi nesteenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt pari vuotta niin, että syön päivän aikana banaanin ja kaksi hapankorppua. Paino ei laske, vaan nousee. 

Vierailija
124/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä hyviä rasvoja esimerkiksi oliiviöljyä. 

Vierailija
125/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen elänyt pari vuotta niin, että syön päivän aikana banaanin ja kaksi hapankorppua. Paino ei laske, vaan nousee. 

Toisin kuin ap, sinä syöt liian vähän.

Vierailija
126/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonit, stressi ja ikä vaikuttaa myös painoon. 

Vierailija
127/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorin hokijoilla ei ole ymmärrystä siitä, että ravintoaineilla on merkitystä. On eri asia saada päivän kalorit sipseistä kuin saada ne monipuolista terveellisestä ravinnosta, johon kuuluu hyviä rasvoja, proteiinia, vitamiineja ja hivenaineita. 

Kyllä ihminen laihtuu niillä sipseilläkin, jos syö niitä sen verran kuin kalorivaje-laskelma antaa. MUTTA se on huomattavasti vaikeampaa ylläpitää kalorivajetta, kun syö korkeakalorisia luokia, mitä ei voi syödä paljoa.

Kalorilaskentaan yleisemmin kuuluu kyllä se, että opitaan mitä ruokia kannattaa syödä isompia määriä (vähä kaloriset korkea vitamiiniset ruuat, proteiini) ja taas mitä vähemmän.

Olin leikkauksen jälkeen 3 vuorokautta täysin syömättä. Paino ei pudonnut grammaakaan. Millä selität tämän, jos kalorivaje automaattisesti pudottaa painoa? 

Sai ravintosi nesteenä.

Eli vesi on ravintoa? Nimittäin vesi oli ainut, mitä laitoin elimistööni tuona aikana. En ollut sairaalassa tiputuksessa. 

Vierailija
128/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta kanassa ei ole kuituja. Täysjyväleipä 100g sisältää kuitua 8-10g ja proteiinia samoin. Kana sisältää kuitua 0g, proteenia 25-30g. Täysjyväleivän kuitu pitää nälkää pois ja tasaa verensokereita. "

Jos haluat paremman kuidun lähteen niin ruisleipä tai muutkaan leivät eivät ole oikea osoite, vaan vihannekset esim parsakaali, ruusukaali, porkkana, peruna, bataatti. Tai chia ja pellavansiemenet.

Leivässä + päällisissä on valtavasti kaloreita eikä ne pidä nälkää poissa.

Aika pitusti saa kasviksiä syödä korvatakseen esim.  näkkileivän kuidut. 

2 viipaletta näkkileipää vs 150g parsaa

Vs 170g porkkana

Vs 110g ruusukaali

Vs bataatti 240g

Vs peruna 170g

perunadss on jo 2,5x enemmän energiaakin (80kcal vs 180kcal).

Tietenkin kasviksia kannattaa syödä monipuolisesti, mutta jos sillä esim näkkileivät kuidut energiapitoisuuteen ja samaan kuitupitoisuuteen vertaa, niin näkkileipä lyö ne mennen tullen. 

Vaihdoit näkkileipään kun huomasit, että ruisleipä ei vedä vertoja lainkaan :D

Ei vaan siitä jätettiin tuo näkkileipä pois. Katsopa se alkuperäinen viesti, jota osittain lainattu (boldattu):

Mutta kanassa ei ole kuituja. Täysjyväleipä 100g sisältää kuitua 8-10g ja proteiinia samoin. Kana sisältää kuitua 0g, proteenia 25-30g. Täysjyväleivän kuitu pitää nälkää pois ja tasaa verensokereita. 

Kana on kuitenkin lihasta parempi kuin punainen liha - vähärasvaista ja helposti sulavaa, runsaasti proteiinia. Mutta ei sitä leipää kannata pois jättää. 2 näkkileipää on noin 30g ja siitä saa 5g kuitua, energiaa reippaasti alle 100kcal, proteiinia noin 3g. Neljä viipaletta päivässä niin kuituja saanut jo kolmanneksen suositellusta. Proteiinia voikin lisätä aterian yhteydessä (jos ei syö lihaa, esim kanaa) raejuustolla, jälkiruokana maustamattomalla rahkalla. Marjoista, kuten mustaherukka saa myös vitamiineja (etenkin C) ja makua rahkaan. 

Proteiinia saa niin monesta ruoka-aineesta, että yhdistämällä niitä oikein, niin proteiinista ei ole pulaa, vaikka lihan määrän vähentää tai jättää pois. Esim. raejuusto ja rahka on tässä hyviä ja vähäkalorisia. 

Mielestäni näkkileipä itsessään on huono vertailukohde, koska ei kukaan syö näkkileipää ilman margariinia/oivariiniä ja juustoa/muita leikkeleitä sen päällä. Kalorit pomppaa yllättävän nopeasti ylös, kun lisää nuo kaikki siihen päälle.

Tuossa viestiketjussa muutenkin argumentointiin paljon ruisleivästä eikä näkkileivästä.

Jos et tiennyt, niin samalla tavalla saa kuituakin monesta ruoka-aineesta, mutta se kuidun määrä on olematonta. Siksi kuidun lähde parhaimmillaan on kasviksista, koska siinä tulee muutkin vitamiiniit ja mineraalit mukana. Näkkärissä ei niinkään.

Esim 200g porkkanaa on noin 82 kaloria ja siinä on yli 5g kuitua. Tuo 200g porkkanaa pitää ihan satavarmasti sua pidempään kylläisenä, kun 2 näkkileipää ilman päällisiä tai voita.

Itse laitan kevyesti sulatejuustoa näkkileivän päälle (semmonen nokare), siihen kurkkua/suolakurkkua/tomaattia viipaleina ja toinen siivu näkkileipää väliin. Ei sinne mitään rasvaa ja juustoviipaleita tarvi tunkea mielinmäärin. Sulajuuston tuoma kalorimäärä 10-15kcal - ei merkitystä kokonaisuudessaan. 

Yhtälailla voitaisiin sanoa porkkanoista tai muista kasviksista - harva syö niitäkään semmoisenaan: lisätään kermaviiliiä, paistetaan öljyssä tai muuta lisänä. Järkevämpää on siis verrata perusarvoja ja loppu tietenkin riippuu käyttäjästä, johon käyttäjä itse voi vaikuttaa. Laittaako näkkileivälle yhtä paljon juustoa kuin itse leipä ja dippaako porkkanat kermaviiliin vai miten. Aika harva syö kasviksia sellaisenaan, varsinkaan mitään 170grammaa. 

Vierailija
129/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä selittää sen?

"Olin kalorivajeella 3-vuorokautta".

Siinä se selitys on. Aika iso monillakin ihmisillä. Kuvittelet, että paino putoaa valtavasti muutamassa päivässä.
Etkä ole voinut olla 3 vuorokautta syömättä. Sulle on vaan laitettu se ruoka nestemäisenä sisään.

En kuvittele. Pyysin sinulta selitystä sille, miksi paino ei pudonnut LAINKAAN, vaikka sinä väität, että kalorivaje automaattisesti pudotta painoa. Kyllä 3 vuorokaudessa jo muutaman gramman pudotusta olisi pitänyt näkyä, jos kalorivaje aidosti laihdutta..

P.S. Ihminen pystyy olemaan viikonkin syömättä. 

Mutta sinä et ollut syömättä. Todennäköisesti luulet olleesi syömättä, mutta et oikeasti ole. Koska kuka tahansa joka on vähänkään lääketiedettä lukenut tietää, että leikkauksen jälkeen keho tarvitsee sitä ruokaa pystyäkseen parantamaan sen leikkauksen tekemän vahingon. Joten olisi mielenkiintoista kuulla mikä sairaala on kertonut sulle, että kyllä, ole syömättä 3 päivää ilman, että saat nestemäisessä muodossa ne kalorit.

3 päivää ei yhä ole tarpeeksi pitkä aika kertomaan sitä olisitko oikeasti pudottanut painoa vai et. Se keho ei polta tuolla tavalla sitä rasvaa noin pienessä ajassa VARSINKIN kun olet ollut liikkumatta ja vielä leikkauksessa.

Vierailija
130/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan täällä kerrottiin, että kalorivaje automaattisesti laihduttaa. Eikö niin olekaan? 

Vierailija
131/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai ravintosi nesteenä.

Tai sai nestettä.

Vierailija
132/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paino pudonnut 13,5 kg tänä vuonna. Vähensin kovan rasvan käyttöä ja lisäsin oliiviöljyn käyttöä, lisäsin enemmän proteiinia ruokavaliooni, aloin syödä pienempiä aterioita mutta useammin ja lisäsin arkiliikuntaa. Mitään muita "taikakeinoja" ei ole ollut. Ikinä ennen ei paino ole pudonnut yhtä tasaisesti tai painonpudotus ollut yhtä helppoa kuin se on ollut nyt. 

Nälkää en ole nähnyt enkä myöskään ole kieltänyt itseltäni herkuttelua, mutta herkuttelen nyt maltillisesti: esim. on eri asia syödä viisi karkkia kuin vetää kokonainen pussillinen. Toisaalta makeannälkä ei kyllä ole edes vaivannut minua, joten "karkkilakossa" on ollut helppo pysyä. Ruokaakaan ei tarvitse mättää lautaselle tolkuttomasti ja yksi lautasellinen riittää yleensä mainiosti. Jos haluan ottaa lisää, niin max. 1/4-lautasellinen riittää hyvin. Kohtuus kaikessa-periaate toimii minulla. Aloitin projektini tammikuussa ja tavoitteeni on pudottaa tästä vielä 10 kg, mutta mitään määräaikaa en ole asettanut sille tavoitteelle. Stressittömyys on ollut paras ja tehokkain avainsana minulle. Muistutan itseäni, että teen tätä vain ja ainoastaan itseäni ja omaa henkilökohtaista hyvinvointiani varten.

Vierailija
133/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta kanassa ei ole kuituja. Täysjyväleipä 100g sisältää kuitua 8-10g ja proteiinia samoin. Kana sisältää kuitua 0g, proteenia 25-30g. Täysjyväleivän kuitu pitää nälkää pois ja tasaa verensokereita. "

Jos haluat paremman kuidun lähteen niin ruisleipä tai muutkaan leivät eivät ole oikea osoite, vaan vihannekset esim parsakaali, ruusukaali, porkkana, peruna, bataatti. Tai chia ja pellavansiemenet.

Leivässä + päällisissä on valtavasti kaloreita eikä ne pidä nälkää poissa.

Aika pitusti saa kasviksiä syödä korvatakseen esim.  näkkileivän kuidut. 

2 viipaletta näkkileipää vs 150g parsaa

Vs 170g porkkana

Vs 110g ruusukaali

Vs bataatti 240g

Vs peruna 170g

perunadss on jo 2,5x enemmän energiaakin (80kcal vs 180kcal).

Tietenkin kasviksia kannattaa syödä monipuolisesti, mutta jos sillä esim näkkileivät kuidut energiapitoisuuteen ja samaan kuitupitoisuuteen vertaa, niin näkkileipä lyö ne mennen tullen. 

Vaihdoit näkkileipään kun huomasit, että ruisleipä ei vedä vertoja lainkaan :D

Ei vaan siitä jätettiin tuo näkkileipä pois. Katsopa se alkuperäinen viesti, jota osittain lainattu (boldattu):

Mutta kanassa ei ole kuituja. Täysjyväleipä 100g sisältää kuitua 8-10g ja proteiinia samoin. Kana sisältää kuitua 0g, proteenia 25-30g. Täysjyväleivän kuitu pitää nälkää pois ja tasaa verensokereita. 

Kana on kuitenkin lihasta parempi kuin punainen liha - vähärasvaista ja helposti sulavaa, runsaasti proteiinia. Mutta ei sitä leipää kannata pois jättää. 2 näkkileipää on noin 30g ja siitä saa 5g kuitua, energiaa reippaasti alle 100kcal, proteiinia noin 3g. Neljä viipaletta päivässä niin kuituja saanut jo kolmanneksen suositellusta. Proteiinia voikin lisätä aterian yhteydessä (jos ei syö lihaa, esim kanaa) raejuustolla, jälkiruokana maustamattomalla rahkalla. Marjoista, kuten mustaherukka saa myös vitamiineja (etenkin C) ja makua rahkaan. 

Proteiinia saa niin monesta ruoka-aineesta, että yhdistämällä niitä oikein, niin proteiinista ei ole pulaa, vaikka lihan määrän vähentää tai jättää pois. Esim. raejuusto ja rahka on tässä hyviä ja vähäkalorisia. 

Mielestäni näkkileipä itsessään on huono vertailukohde, koska ei kukaan syö näkkileipää ilman margariinia/oivariiniä ja juustoa/muita leikkeleitä sen päällä. Kalorit pomppaa yllättävän nopeasti ylös, kun lisää nuo kaikki siihen päälle.

Tuossa viestiketjussa muutenkin argumentointiin paljon ruisleivästä eikä näkkileivästä.

Jos et tiennyt, niin samalla tavalla saa kuituakin monesta ruoka-aineesta, mutta se kuidun määrä on olematonta. Siksi kuidun lähde parhaimmillaan on kasviksista, koska siinä tulee muutkin vitamiiniit ja mineraalit mukana. Näkkärissä ei niinkään.

Esim 200g porkkanaa on noin 82 kaloria ja siinä on yli 5g kuitua. Tuo 200g porkkanaa pitää ihan satavarmasti sua pidempään kylläisenä, kun 2 näkkileipää ilman päällisiä tai voita.

Itse laitan kevyesti sulatejuustoa näkkileivän päälle (semmonen nokare), siihen kurkkua/suolakurkkua/tomaattia viipaleina ja toinen siivu näkkileipää väliin. Ei sinne mitään rasvaa ja juustoviipaleita tarvi tunkea mielinmäärin. Sulajuuston tuoma kalorimäärä 10-15kcal - ei merkitystä kokonaisuudessaan. 

Yhtälailla voitaisiin sanoa porkkanoista tai muista kasviksista - harva syö niitäkään semmoisenaan: lisätään kermaviiliiä, paistetaan öljyssä tai muuta lisänä. Järkevämpää on siis verrata perusarvoja ja loppu tietenkin riippuu käyttäjästä, johon käyttäjä itse voi vaikuttaa. Laittaako näkkileivälle yhtä paljon juustoa kuin itse leipä ja dippaako porkkanat kermaviiliin vai miten. Aika harva syö kasviksia sellaisenaan, varsinkaan mitään 170grammaa. 

Kyllä mä syön porkkanoita ihan raakana tai ruuan ohella. Näkkileipää ei kukaan syö ilman päällisiä.

250g porkkanaa on sellanen pussi naposteluporkkanoita.

Vierailija
134/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä selittää sen?

Siinä se selitys on. Aika iso monillakin ihmisillä. Kuvittelet, että paino putoaa valtavasti muutamassa päivässä.
Etkä ole voinut olla 3 vuorokautta syömättä. Sulle on vaan laitettu se ruoka nestemäisenä sisään.

En kuvittele. Pyysin sinulta selitystä sille, miksi paino ei pudonnut LAINKAAN, vaikka sinä väität, että kalorivaje automaattisesti pudotta painoa. Kyllä 3 vuorokaudessa jo muutaman gramman pudotusta olisi pitänyt näkyä, jos kalorivaje aidosti laihdutta..

Mutta sinä et ollut syömättä. Todennäköisesti luulet olleesi syömättä, mutta et oikeasti ole. Koska kuka tahansa joka on vähänkään lääketiedettä lukenut tietää, että leikkauksen jälkeen keho tarvitsee sitä ruokaa pystyäkseen parantamaan sen leikkauksen tekemän vahingon. Joten olisi mielenkiintoista kuulla mikä sairaala on kertonut sulle, että kyllä, ole syömättä 3 päivää ilman, että saat nestemäisessä muodossa ne kalorit.

3 päivää ei yhä ole tarpeeksi pitkä aika kertomaan sitä olisitko oikeasti pudottanut painoa vai et. Se keho ei polta tuolla tavalla sitä rasvaa noin pienessä ajassa VARSINKIN kun olet ollut liikkumatta ja vielä leikkauksessa.

Miten niin en ollut syömättä? Meinaatko, että nielin ruokaa ilman, että tiedostin sitä itse? Katsos, kun minähän en ollut sairaalassa kuin pari tuntia. Sen jälkeen pääsin kotiin. 

Vierailija
135/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan täällä kerrottiin, että kalorivaje automaattisesti laihduttaa. Eikö niin olekaan? 

On, se on yhä niin, vaikka olisikin stressiä ja hormoneja.

Vierailija
136/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättämällä kaiken rasvan pois, saat vain enemmän ongelmia. 

Rypsiöljy/oliiviöljy: hyvät rasvat ja omega9

Kalaöljyvalmisteet: omega3 (tai kalojen syönti)

Huonot rasvay voikin jättää pois, koska rasvoja on ruoassa, mutta ovat sitä huonoa rasvaa (paitsi kala ja jotkin pähkinät). Hyviä rasvoja pitäisi saada päivittäin (esim. oliiviöljy ja omega3:sta huolehtia). Rasva-aineenvaihduta ja hormonit tarvitsevat rasvaa toimiakseen, samoin solurakenne. 

Ongelma ei ole ruoan rasva, jos paino ei tipu, vaan ruoan ravintosisältö (vääränlainen). 

Ei rypsiöljyä paistoon, aiheuttaa syöpää, oliiviöljy paistoon, 60% keiju leivälle (oivariinissa liikaa kovaa rasvaa, myös niissä sydänmerkkisissä)

Oliiviöljy ei kestä yhtä korkeaa lämpöä kuin rypsiöljy. Oliiviöljy sopii matalempiin lämpötiloihin, jos tykkää sen mausta. Kaikki eivät pidä, kuten en minä. 

Mistäköhän tämä uskomus tulee? Olen asunut Italiassa ja kaikki paistamiset tehtiin oliiviöljyllä. Myös korkeissa lämpötiloissa.

Sen savuamispiste on matalampi kuin rypsiöljyssä. Kun oliiviöljy alkaa savuamaan, sen terveysvaikutukset menetetään ja alkaa eydelle haitallisia yhdisteitä. Lihan paistamisessa on korkeassa lämmössä on selkeä ero, kun puhutaan asteista. Muutaman kymmenen asteen erolla on jo merkitys, esim. jääkö pannuun kiinni vai ei. Oliiviöljy kestää 190 asetetta (savuamispiste), rypsiöljy 230 astetta (savuamispiste). Savuamispiste vaihtelee tietenkin myös öljyjen laadussa, mutta lähtökohtaisesti näistä kahdesta öljystä rypsiöljy kestää kovempaa kuumennusta. 

Huvittavaa, kun vain Suomessa hoetaan, että oliiviöljy ei sovi paistamiseen. Kuitenkin kaikissa oliiviöljyä tuottavissa maissa oliiviöljyä käytetään ihan kaikkeen paistamiseen. Uskon enemmän kokemusasiantuntijoita kuin suomalaisia höpöhöpöteorioita. 

Tässäkään ei sanottu, etteikö sopisi. Sen on sun johtopäätös. Voit aivan hyvin käyttää sitä matalammissa lämpötiloissa, kuullottaessa vaikka sipulia ja kasviksia, mutta fakta on, että korkeita lämpötiloja se kestää huonommin kuin rypsiöljy. Fysiikkaa/kemiaa et voi muuttaa. 

Se, että sinä et ymmärrä oliiviäljyissä olevan eroja, ei tarkoita, että mikään oliiviöljy ei sovi kovissa lämmöissä paistamiseen.  Fysiikan kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Kemiasta edes alkeet ymmärtävä tajuaa, että eri oliiviöljyillä on erilaisia ominaisuuksia ja näin ollen ne myös sopivat eri käyttötarkoituksiin. Ymmärrän, että tätä ei voi käsittää, kun ostaa vain sitä Coop-öljyä, joka käytännössä jäteöljyseosta. 

Sinä et ymmärrä, mitä kommentoit ja höyryät vastoin kuin ollaan sanottu: Savuamispiste vaihtelee tietenkin myös öljyjen laadussa, mutta lähtökohtaisesti näistä kahdesta öljystä rypsiöljy kestää kovempaa kuumennusta. 

Lukisit edes mihin vastaat, etkä huutele välistä!

Vierailija
137/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin ap, sinä syöt liian vähän.

Mutta täällähän sanottiin, että kalorivaje laihduttaa. Nytkö niin ei olekaan? 

Vierailija
138/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai ravintosi nesteenä.

Tai sai nestettä.

niin. jos juo litran vettä se painaa kilon.

Vierailija
139/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä pois ja proteiinia tilalle!

Leipä joo ikuinen sonnanjauhanta synti joka on valhetta.Syökää leipääääääääääääääääääää.

Vierailija
140/368 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä selittää sen?

Miten niin en ollut syömättä? Meinaatko, että nielin ruokaa ilman, että tiedostin sitä itse? Katsos, kun minähän en ollut sairaalassa kuin pari tuntia. Sen jälkeen pääsin kotiin. 

Yksi ongelma raihduttamisessa on se rehellisyys siitä mitä syö. Se, että odottaa tuloksia kolmessa päivässä ja on selvästi epärehellinen pitää kenet tahansa ylipainoisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme