Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on rahaa loppukuuksi 60e. Käynkö kaupassa usein ja ostan vähän, vai kerralla ostamassa kaikki?

Vierailija
16.08.2026 |

Köyhyys ei ole ilo kellekään. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan ostaisin ruokaa vasta kun pakko, ensi viikolla 30e ja kuun viimeisellä 30e. Esim alkuun , makaronia pari pussia 1e, perunaa 1kg 1e , kaurahiutaleet n 50c . Jos on kaupassasi  on ilta ale , kävisin siellä ja ruokajakelussa. Näin teen itse kun rahaa vähän, teen veteen makaronilaatikon jossa k-menu sika-nauta jauheliha n2e, josta laitan puolet yhteen laatikkoon, puolikkaan pakkaseen seuraavaksi viikoksi. Perunoita keitän pilkottuna ja sekaan uunilenkkiä lopuksi. Halvimman kananmuna paketin ostaisin. Eilen kävin ilta alessa,rahaa meni 25e alen jälkeen. Laskin että sain alea 18e. Ostin maksaa, lenkin, perunat, 3 pkt eineksiä, kukkanuput oakastekasvikset ym Pärjään ensi viikon hyvin.

Ei tuo ole elämisen arvoista elämää.

Vierailija
22/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi riittää jos osaa suunnitella hyvin. On täällä ollut heitä jotka sanoneet että pärjäävät 100 eurolla ruokakuluissa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin:

kuivatut linssit 2 pakettia

Perunoita

Riisiä 

Pastaa

Kaurahiutaleita

Maapähkinävoita 

Kananmunia

Maitorahkaa

Pakastemarjoja edullisimman kilohinnan mukaan

Sipuleita

Herneitä/parsaa/kukkakaalia halvimman kilohinnan mukaan 

Kuohukermaa/kookoskermaa

Sit jotain edullista lihaa halvimman kilohinnan mukaan. Ehkä jotain nakkeja ja muita lihavalmisteita saisi edulliseen kilohintaan. En tiedä sen tarkemmin kun en itse niitä käytä, mutta varmasti jotain löytyy pienemmällä kilohinnalla, kun jos ostaisi broilerin filettä ja nautaa.

Joskus kokonaisen lohen saa alennuksesta alle kympillä kilo. Kun pyytää perkeet eri pussiin, niistä saa hyvän liemen kalakeittoon.

Vierailija
24/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt useammin, on todennäköisempää, että löydät tarjouksia ja voit ostaa edullisemmin. Mutta kun ostat, kannattaa silti ostaa yleensä kilohinnaltaan edullisempia isoja pakkauksia. Tekisin ehkä halvat perusostot alkuun, mutta jättäisin osan rahoista tarjouksia tai hätätilanteita varten.

Saattaa silti tulla kalliimmaksi ostella päivittäin vaikkakin aletuotteita, kuin suunnitella hyvin viikon ruokalista etukäteen. Eräs kaverini tekee tätä tarjousmetsästystä, ja ostelee esimerkiksi eineksiä, jotka ovat alennettunakin kalliimpia kuin itsetehty ruoka. Ts. ihan kaikkea alennettua ei kannata shoppailla jos on tiedossa tiukkuutta pitempäänkin.

Vierailija
25/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauppalista, mitä ostan lauantaisin.

Suosittelen sulle samaa.  

Mm laitoin aamulla 40 tavaraa vintediin ja 3 on jo mennyt. Kun aikanaan näistä tulee rahat tilille, niillä rahoilla voi suoraan ostaa mm puurohiutaleita, tomaattimurskaa jne

Vierailija
26/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ostamaan isomman, hyvin suunnitellun satsin kerralla ja jättämään vaikka pari kymppiä tuoreisiin. Käy isommassa kaupassa että on halvempaa. Oletan että kaapissa on kuitenkin ruokaöljyä ja mausteita. Itse hommaisin osalla rahasta reilusti kuiva-aineita kaappiin, kuten pastaa/riisiä, jauhoja, papuja, linssejä, soijarouhetta, kaurahiutaleita, hiivaa. Leipää pakkaseen. Osalla kuluvia, joita voi laittaa moneen ruokaan kuten kananmunia, tomaattipyrettä ja kermaa. Sitten proteiinit ja kasvikset niin että ne sopii hyvin yhteen ja useampaan ateriaan (esim. vaikka porkkanat tai sipuli pihvien sekaan).

Se mitä en osta, kun rahat ovat tiukilla: maito, mehut, limsat, välipalajugurtit, karkit, einekset, salaattiainekset. Näitä tulee helposti ostettua silloin jos käy usein kaupassa ja ostelee vähän kerrallaan.

Vihaan sitä kun joku käyttää ruosta nimeä Proteiini!

Sana Proteiini saa minut raivon partaalle!

Vierailija
27/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan ostaisin ruokaa vasta kun pakko, ensi viikolla 30e ja kuun viimeisellä 30e. Esim alkuun , makaronia pari pussia 1e, perunaa 1kg 1e , kaurahiutaleet n 50c . Jos on kaupassasi  on ilta ale , kävisin siellä ja ruokajakelussa. Näin teen itse kun rahaa vähän, teen veteen makaronilaatikon jossa k-menu sika-nauta jauheliha n2e, josta laitan puolet yhteen laatikkoon, puolikkaan pakkaseen seuraavaksi viikoksi. Perunoita keitän pilkottuna ja sekaan uunilenkkiä lopuksi. Halvimman kananmuna paketin ostaisin. Eilen kävin ilta alessa,rahaa meni 25e alen jälkeen. Laskin että sain alea 18e. Ostin maksaa, lenkin, perunat, 3 pkt eineksiä, kukkanuput oakastekasvikset ym Pärjään ensi viikon hyvin.

Minulle on ,en ole tuhlailija, mieluummin tilille jää  rahaa ja jääkaapissa on ruokaa  kuin tyhjä lompakko ja jääkaappi  Tuo oli esimerkki kun on rahat vähissä.

Vierailija
28/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan osta kerralla isolla rahalla. Helpompi antaa sinne kauppaan vaikka joka päivä 20€ kuin joka viikko 140€. Sama määrä, mutta ei tunnu niin pahalta antaa pienissä erissä. On vähän rasittavaa käydä tiheästi kaupassa, mutta joku häiriö kai se tämäkin. 

Vierailija
29/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt useammin, on todennäköisempää, että löydät tarjouksia ja voit ostaa edullisemmin. Mutta kun ostat, kannattaa silti ostaa yleensä kilohinnaltaan edullisempia isoja pakkauksia. Tekisin ehkä halvat perusostot alkuun, mutta jättäisin osan rahoista tarjouksia tai hätätilanteita varten.

Saattaa silti tulla kalliimmaksi ostella päivittäin vaikkakin aletuotteita, kuin suunnitella hyvin viikon ruokalista etukäteen. Eräs kaverini tekee tätä tarjousmetsästystä, ja ostelee esimerkiksi eineksiä, jotka ovat alennettunakin kalliimpia kuin itsetehty ruoka. Ts. ihan kaikkea alennettua ei kannata shoppailla jos on tiedossa tiukkuutta pitempäänkin.

Samaa mieltä, päivittäin ostaessa tulee kalliimmaksi, itse käyn illalla n kerran viikossa.

Vierailija
30/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vinkki, silloin kun on rahaa, kerää varastoon ruokaa mikä säilyy pitkän ajan kuten tölkkipapuja, pikapastoja, nuudeleita ym.

Ja jos tilanne menee niin huonoksi ettei varastoja ole, osta halvimpia pottuja, porkkanoita ym. ja tee keitto joka kestää useamman päivän.

Terve ihminen ei nälkään kuole vaikka kuukauden päivät olisi syömättä mutta nestehukkaan kuolee jo kolmessa päivässä eli kraanavettä naamariin.

Kokemusta on.

Muuten kyllä, mutta älkää nyt vähiä rahojanne mihinkään pikapastoihin laittako. Mieluummin vaikka kilon spagettipaketti ja kermaa jääkaappiin. Ja mikä tuo on että jos tilanne menee huonoksi, eikö normaalit ihmiset osta perunoita ja porkkanoita ja tee keittoja muutenkin? Eipä ihme jos rahat loppuu, jos peruna on joku harvinaisuus.

Kuinkas kauan se kerma säilyy? Ja kuinkas kauan se pikapastapussi säilyy?

Mietippäs kumpi on parempi kun varautuu rahattomaan kauteen?

Kaurakerma säilyy ensi vuoteen. Maksaa 90 c.

Vierailija
31/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden ale-einesten hinnalla olisit saanut aika paljon oikeaakin ruokaa.

Vierailija
32/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kauppalista, mitä ostan lauantaisin.

Suosittelen sulle samaa.  

Mm laitoin aamulla 40 tavaraa vintediin ja 3 on jo mennyt. Kun aikanaan näistä tulee rahat tilille, niillä rahoilla voi suoraan ostaa mm puurohiutaleita, tomaattimurskaa jne

Kela katsoo että olet saanut tuloa ja se vähennetään toimeentulotuesta.

Eli jos olet toimeentuella, luovut ilmaiseksi tavaroistasi jos maksu tulee tilille.

Vierailija
33/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso aina kilohinta. Tämä siis mikäli et ole muuttumassa miljonääriksi ensi kuussa.

Tämä on aina esillä katso kilohintaa. Mutta jos tuote maksaa isommassa paketissa 2,50e kpl kilohinnan ollessa viisi euroa. Ja sama tuote pienemmässä paketissa vähemmän kilohinnan ollessa kalliimpi. MUTTA kun ei ole sitä 2,50e on vaan se 1,50e !

Vierailija
34/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt kavereilla kirjoitat tänne uudestaan, kun seuraava tili on vielä koskematta. 

Vierailija
35/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU ja YK on laittanut noottia Suomelle liian matalasta toimeentulosta mutta poliitikot osaa nuolla EU:n ryppyreikää niin hyvin että Suomi saa jatkossakin rikkoa EU:n sopimusta toimeentulosta.

Suomi rikkoo uudistettua Euroopan sosiaalista peruskirjaa, koska sen vähimmäissosiaaliturvan ja viimesijaisen toimeentulotuen taso on arvioitu kansainvälisesti liian alhaiseksi

Lähde: https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/uutiset/sosiaalisten-oikeuksien-komite…

Vierailija
36/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU ja YK on laittanut noottia Suomelle liian matalasta toimeentulosta mutta poliitikot osaa nuolla EU:n ryppyreikää niin hyvin että Suomi saa jatkossakin rikkoa EU:n sopimusta toimeentulosta.

Suomi rikkoo uudistettua Euroopan sosiaalista peruskirjaa, koska sen vähimmäissosiaaliturvan ja viimesijaisen toimeentulotuen taso on arvioitu kansainvälisesti liian alhaiseksi

Lähde: https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/uutiset/sosiaalisten-oikeuksien-komite…

Jos joku haluaa valittaa tästä, https://www.echr.coe.int/apply-to-the-court-other-languages?filter_cate…

Vierailija
37/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on toistanut tuota tarinaansa jo monta vuotta. Hyvinhän hän tuntuu pärjäävän.

Vierailija
38/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat vähän kerrallaan, ettei vahingossakaan tule hävikkiä. Hyödynnä myös alet. 

Noin minä tein, kun olin vastaavassa tilanteessa ja käveltävän työmatkan varrella oli kaksikin kauppaa, mistä valita. Pystyin hyödyntämään punalaput ja niihin aikoihin alennusprossa oli kaiken päivää 50. Silloin jo osk yritti tuota kolmeakymmentä, mutta jossakin vaiheessa palasi viiteenkymppiin, koska ilmeisesti tuli hävikkiä liikaa.  Liekö sitten joku osk halunnut väkisin pitää pienemmästä alennusprossasta kiinni, kun se levisi kaikkialle Suomeen.

Vierailija
39/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös toimii parhaiten, että ostan vähän kerralla pienestä kaupasta mikä on lähellä. Ikinä ei tule heräteostoksia. 

Vierailija
40/43 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä v#ttua sinä meiltä sitä kysyt, ääliö?

Mitä v#ttua sinä sitten aukaisit koko keskustelun? Ei nuo omatkaan aivosi mitenkään täysillä toimi, vaan olet ääliöiden esivanhempi itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi