Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään joka toisella on ADHD? 90-luvulla ei ollut kellään.

Vierailija
15.08.2026 |

Taitaa olla ohimenevä muotioikku.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä silloinkin oli, puhuttiin MBD:stä. Kaikki olivat erityisluokilla, häirikköjä ja arvaamattomia. Olin itse harjoittelussa ESY-luokalla eli yleinen opetussuunnitelma mutta erityisoppilaita. Hurjaa oli meno. Kuoppasin haaveeni luokanopettajan työstä, menin lastentarhanopettajan töihin.

https://yle.fi/a/20-192316

Oma tv-sarja jo 40 vuotta sitten

Vierailija
22/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosin saa kun sen käy lääkärille sanomassa että haluaa sen

Höpö höpö. Et tiedä asiasta mitään, jos näin väität. Tutkimukset on monivaiheiset ja jos vasta aikuisena diagnosoidaan, kysytään myös vanhemmilta tai sisaruksilta lapsuuden asioista.

Ja sitten raivostutaan vanhemmille ja sisaruksille, kun kukaan ei muista mitään ADHD:hen viittaavaa ja koulutodistuksissakaan ei ole mitään sinne päinkään. Tuhosivat hyvän idean, välit poikki heti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DEI BLM WOKE NEPSY ADHD CANCEL METOO

näitähän riittää

Myös puutteellisella tunne-älyllä varustettuja löytyy turhan paljon.

Vierailija
24/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei se kaikkien adhd samalla tavalla ilmene. Oliko siellä sun luokassa joku nyhverö joka ei erityisen hyvin menestynyt. Harvemmin osasi vastata mutta loisti jossain taide aineessa tai liikunnassa? Tai se tavis joka ei koskaan ehtinyt ajoissa tunnille ja tavarat oli hukassa? 

Vierailija
25/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kodeissa oli rauhallista ja vanhemmat rauhallisia. Lapsilla aikaa. Oli luontoa ja kaupungit tyhjempiä. Ei roikuttu verkossa. Ei ollut melua, ruuhkaa ja musiikinrämettä. Paitsi koulussa.

Vierailija
26/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia kasvatettiin / kiellettiin. 

Nykyään se on lasun paikka, joten ainoa keino millä villin ja kurittoman lapsen voi rauhoittaa on ADHD-diagnoosin ja lääkityksen hankkiminen.

Vierailija
27/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kellään, koska ei edes terveydenhuollossa ymmärretty asiaa, saati sitten päiväkodeissa tai kouluissa. Olen työskennellyt lasten, nuorten ja perheiden kanssa 30 vuotta ja olen tänä aikana nähnyt miten tutkimus on tuonut lisää ymmärrystä asiaan. 30 vuotta sitten ajattelin ADHD:sta samoin kuin sinä nyt.

Vierailija
28/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehellä eikä suvussa ole adhd:tä mutta nyt aikuisella tyttärellä muka on? Tuli tyhjästä? 

Vierailija
29/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kellään, koska ei edes terveydenhuollossa ymmärretty asiaa, saati sitten päiväkodeissa tai kouluissa. Olen työskennellyt lasten, nuorten ja perheiden kanssa 30 vuotta ja olen tänä aikana nähnyt miten tutkimus on tuonut lisää ymmärrystä asiaan. 30 vuotta sitten ajattelin ADHD:sta samoin kuin sinä nyt.

Nykyisin ymmärretään, että ADHD-lapsia on yli 20% ikäluokasta. Jos diagnoosikriteereitä saataisiin lievennettyä entisestään niin osuus voisi nousta jopa 30-40 prosenttiin.

Vierailija
30/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas. Ennen ei istuttu työaikaa ja vapaa-aikaa, joten adhd ei ollut ongelma. Tuosta tuli ongelma, kun adhd ihmiset ei pysty olemaan aloillaan 8 tuntia päivässä. Ihan varmasti mun äiti on adhd ja on ihan hyvin pärjännyt, kun ei ikinä tehnyt samaa työtä 8-16 koko aikuisikää läpi. 

Vierailija
31/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kodeissa oli rauhallista ja vanhemmat rauhallisia. Lapsilla aikaa. Oli luontoa ja kaupungit tyhjempiä. Ei roikuttu verkossa. Ei ollut melua, ruuhkaa ja musiikinrämettä. Paitsi koulussa.

Ja joka toinen perhe ei hajonnut moneen kertaan...

Vierailija
32/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se kuorma on siirretty terveille sietämään sitä sekoilua...

Vierailija
33/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia kasvatettiin / kiellettiin. 

Kyllä muttei se tähän liity, sillä tarkkikset oli pullollaan mm. noita vaikka siellä kasvatettiin ja oli kova kuri.

Suunnilleen 1980-luvulla vähän erikoisemmat tapaukset menivät yleensä muun joukon mukana eikä heistä tehty isoa numeroa jos he muuten pärjäsivät muiden mukana. Peruskouluvaiheessa ne hankalimmat ja vaikeimmat tapaukset saatettiin ohjata joko tarkkailuluokalle tai apukouluun, niin että sen opettajan aika ei olisi ollut sidottu muutamaan oppilaaseen.

Autismi taisi nousta ensimmäisen kerran yleisemmin tunnetuksi asiaksi "Sademies" (Rain Man) elokuvan ansiosta, joka voitti 1988 parhaan elokuvan Oscarin pääosien esittäjien ollessa Dustin Hoffman ja Tom Cruise. ADHD:stä ei kyllä puhuttu edes sen vertaa. Nykyisin monet tuntuvat oikein julistavansa olevan ADHD diagnoosin saaneita.

Vierailija
34/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja miehellä eikä suvussa ole adhd:tä mutta nyt aikuisella tyttärellä muka on? Tuli tyhjästä? 

Aivovaurio riittää oireisiin. 

Vierailija
35/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyhteiskunnassa maatilan töissä adhd ei ollut mikään ongelma. Oli monenlaisia työtehtäviä päivän aikana eikä tarvinnut olla paikallaan. Nykyään ihmisten pitäisi nököttää monissa töissä paikallaan ja ruudun ääressä 40 h viikossa, miksi adhd on "ongelma." 

Vierailija
36/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ADHD on ihmisten keksintöä. Se ei ole mikään luonnonlaki, että tietynlaisia luonteenpiirteitä kutsutaan tuollaisella kirjainyhdistelmällä.

Vierailija
37/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutukien takia

Vierailija
38/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan. Minullakin, itse asiassa isällänikin, hän on syntynyt 1950. Mitään diagnooseja ja lääkkeitä saati tutkimuksia ei tietenkään ollut, isän isä hakkasi halolla pahimman isästä ja hän sitten nyrkillä ja avokämmenellä minusta. Kaikkien haaste on ollut ylivilkkaus, keskittymiskyvyn puute ja sosiaalisten taitojen vaikeus. Hakkaaminen auttoi vähän, diagnoosi 2020-luvulla paljon. 

Vierailija
39/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan. Minullakin, itse asiassa isällänikin, hän on syntynyt 1950. Mitään diagnooseja ja lääkkeitä saati tutkimuksia ei tietenkään ollut, isän isä hakkasi halolla pahimman isästä ja hän sitten nyrkillä ja avokämmenellä minusta. Kaikkien haaste on ollut ylivilkkaus, keskittymiskyvyn puute ja sosiaalisten taitojen vaikeus. Hakkaaminen auttoi vähän, diagnoosi 2020-luvulla paljon. 

Voi minullakin olla, mutta helvetissä pitäisi olla diagnoosi? Mitä se muuttaa mitään? Olen valinnut sellaisen tavan elää ja toimia, ettei minulla ole ongelmia selviytyä omassa arjessani. En edes yritä elää toisten ns. normojen elämää. En hinkkaa mitään asiaa 8-16 paikallani ja jokainen päivä on jollakin tavalla hieman erilainen. Virikkeitä pitää olla paljon ja en edes halua olla paikallani keskittymässä johonkin skeidaan 10 tuntia päivässä. 

Vierailija
40/110 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei ole suvussa, kun eihän sitä ennen diagnosoitu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi