Onko sinusta ok pimittää suhteessa isot säästöt?
Ajattele tilanne, että itse olet pieni/keskituoinen, perustatte perheen, hankitte asunnon, maksatte kaikki puoliksi. Ei paljoa varaa mihinkään ylimääräiseen, elelette suht vaatimattomasti. Ei matkoja, halpa auto. Lapsetkaan ei voi harrastaa mitään kallista.
Sitten selviää, että miehellä onkin iso perintö tms jemmassa, metsää josta tuloja jne
Olet koko ajan maksanut pienistä tuloistasi puolet kaikkeen. Olisiko huijattu olo? (mies ei ole halunnut naimisiin)
Kommentit (433)
Ehkä mieluummin niin, että siellä on jotain piilossa pahan päivän varalle kuin se, että olisit törsännyt kaiken ja ulvoisit taas miten paska mies on, kun ei ole varaa mihinkään.
Meillä on yhteiset rahat, omat tilit kuitenkin. Sieltä maksetaan , millä tilillä rahaa on. Olen vuosien varrella myös säästänyt pahojen päivien varalle, eläkeikään, koneiden rikkoutumisen tai vaikka kattoremonttiin. Mieheni on tietoinen tilistä ja on hyvillään asiasta. Äitini kuoltua sain pienen perinnön, minkä jaoin lapsillemme tasan.
Tää rahakeskustelu on jotenkin omituista, muuttunut paljon vuosien varrella. On mielestäni monimutkaisia rahajärjestelyjä parsikunnilla, ihan kuin ei olisi luottamusta puolisoon ja pimitetään tietoa omasta varallisuudesta. No, jokainen taplaa tyylillään. Myös omilla lapsillani on omat kiemuransa, kuuntelen sujuvasti sivusta .
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteiset rahat, omat tilit kuitenkin. Sieltä maksetaan , millä tilillä rahaa on. Olen vuosien varrella myös säästänyt pahojen päivien varalle, eläkeikään, koneiden rikkoutumisen tai vaikka kattoremonttiin. Mieheni on tietoinen tilistä ja on hyvillään asiasta. Äitini kuoltua sain pienen perinnön, minkä jaoin lapsillemme tasan.
Tää rahakeskustelu on jotenkin omituista, muuttunut paljon vuosien varrella. On mielestäni monimutkaisia rahajärjestelyjä parsikunnilla, ihan kuin ei olisi luottamusta puolisoon ja pimitetään tietoa omasta varallisuudesta. No, jokainen taplaa tyylillään. Myös omilla lapsillani on omat kiemuransa, kuuntelen sujuvasti sivusta .
Näin meilläkin. Samaa mieltä, et maailma on muuttunut oudoksi. "Ennen vanhaan" oli normaalia ajatella perhettä yksikkönä, jossa jaetaan kaikenlaista, myös rahat. Nykyisin monet ajattelee ihan eri tavalla, ja se kuulostaa kylmältä pankkiiri-suhteelta.
Mutta nykyisin nuoret ihmiset pelkää muutenkin kaikkea, miksi eivät siis sitä, että rakkain ihminen maailmassa hyväksikäyttää heidän pennosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin meilläkin. Samaa mieltä, et maailma on muuttunut oudoksi. "Ennen vanhaan" oli normaalia ajatella perhettä yksikkönä, jossa jaetaan kaikenlaista, myös rahat. Nykyisin monet ajattelee ihan eri tavalla, ja se kuulostaa kylmältä pankkiiri-suhteelta.
Mutta nykyisin nuoret ihmiset pelkää muutenkin kaikkea, miksi eivät siis sitä, että rakkain ihminen maailmassa hyväksikäyttää heidän pennosiaan.
Jos suunnilleen puolet avioliitoista päätyy eroon, erilliset rahat ovat vain järkevyyttä. Kumppani voi olla alussa mitä ihanin, mutta muuttua vuosien varrella sietämättömäksi. En itsekään aio jakaa puolisolleni tarkkoja varallisuustietojani. Enkä läheisille sukulaisillekaan. Ei kuulu heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan viestin rivien välistä voi lukea, että jos omaisuus olisi ollut tiedossa, ei olisi eletty niukasti, olisi matkusteltu, ja lapsilla olisi kalliit harrastukset, niillä miehen rahoilla.
Miksi säästöt pitäisi käyttää pois?Koska raha on tarkoitettu elämiseen?
Toki kukin saa olla elämättäkin.
ps. kukaan ei puhunut kaikkien säästöjen käyttämisestä, liioittelu on epä-älyllistä
Tuo näkökulmaero on luultavasti hyvin selittävä tekijä varallisuuden pimittämiseen. Olen ap:n miehen kaltainen nainen ja ei, perintöraha ei ole tarkoitettu elämiseen. Ei ainakaan minun perintörahani. Jos haluaa käyttää perintörahoja hummailuun, saa itse hankkia ne rahansa. Minun perintövarat ovat ja pysyvät sijoituksissa tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suunnilleen puolet avioliitoista päätyy eroon, erilliset rahat ovat vain järkevyyttä. Kumppani voi olla alussa mitä ihanin, mutta muuttua vuosien varrella sietämättömäksi. En itsekään aio jakaa puolisolleni tarkkoja varallisuustietojani. Enkä läheisille sukulaisillekaan. Ei kuulu heille.
Juuri noin. Ja entäs kun toinen kuolee yllättäen. Kuulin hiljattain suht tuoreelta leskeltä miten vaikeaa oli yhteisen tilin lopetus kun puoliso kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päätynyt pimittämään tai oikeastaan jopa valehtelemaan että minulla ei ole säästöjä. Emme asu yhdessä eikä meillä ole yhteisiä lapsia, mutta meillä on yhteistä omaisuutta joka oli tarkoitus hoitaa 50-50-periaatteella. Kuitenkin käytännössä minä (pienemmistä tuloistani huolimatta) olen maksanut enemmän yhteisiä kuluja koska miehellä on enemmän velkaa. Nyt tilanne on alkanut ärsyttää koska koen maksavani epäsuorasti miehen velkoja joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Niinpä olen viime aikoina alkanut pitää enemmän kiinni siitä että kulut hoidetaan puoliksi. Syyksi olen sanonut sen että minullakaan ei ole enää varaa maksaa enempää, vaikka oikeasti minulla olisi.
Just näinhän se on, naiset sallivat naisille lokkeilun ja eivät salli miehille lokkeilua. Kai se on sitä feminismiä.
Vierailija kirjoitti:
Koska mieheni on raha-asioissa tyhmä ja holtiton, olen säästänyt salaisen puskurin
Oho. Nyt naisen tekemänä sama asia onkin ok, nuolituksista päätellen. Käsi pystyyn yllättyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päätynyt pimittämään tai oikeastaan jopa valehtelemaan että minulla ei ole säästöjä. Emme asu yhdessä eikä meillä ole yhteisiä lapsia, mutta meillä on yhteistä omaisuutta joka oli tarkoitus hoitaa 50-50-periaatteella. Kuitenkin käytännössä minä (pienemmistä tuloistani huolimatta) olen maksanut enemmän yhteisiä kuluja koska miehellä on enemmän velkaa. Nyt tilanne on alkanut ärsyttää koska koen maksavani epäsuorasti miehen velkoja joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Niinpä olen viime aikoina alkanut pitää enemmän kiinni siitä että kulut hoidetaan puoliksi. Syyksi olen sanonut sen että minullakaan ei ole enää varaa maksaa enempää, vaikka oikeasti minulla olisi.
Just näinhän se on, naiset sallivat naisille lokkeilun ja eivät salli miehille lokkeilua. Kai se on sitä feminismiä.
Missä tuossa kommentissa nainen lokkeilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitä paitsi, miksi isä ei haluaisi sijoittaa omiin lapsiinsa?"
Sehän on se oikea syy miksi hän sen rahan salaa. Tietää itsekin että se on väärin ja noloa.
Niin, tietää että lapset eivät todennäköisesti ole hänen biologisia lapsiaan, ja siksi ei halua heihin sijoittaa.
Suomalaiset naiset kun ovat tunnettuja hanakasta pettämisestään.
Olen ymmärtänyt että jopa 85% kaikista lapsista suomessa on ns. käenpoikasia
Olet ymmärtänyt väärin, tuo on vihasivustojen propagandaa.
Oikeampi luku on n. 1.7%.
Noi on vaan ne, jotka on jääny kiinni. Naisillehan on tunnetusti erolla uhkailun paikka, jos mies kehtaa ehdottaa isyystestiä. Sen pitäisi olla automaatio sivistysyheiskunnassa, saman tasoinen kuin veriryhmien määrittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on superluottamusdiili. Olemme sijoittaneet vain rakkaan vaimoni nimiin tietyin ehdoin. Mä määrään koska ja minkä verran nostetaan. Mutta kaikki vaimon nimissä. Minulla ei erossa mitään oikeuksia niihin!!
Molemmat tyytyväisiä tähän. Mä saan varmuuden, että varallisuus kertyy ja voidaan vähitellen kasvavin määrin auttaa lapsia ja nähdä maailmaa. Vaimo luultavasti tyytyväinen, kun mulla iso intressi käyttäytyä hyvin ja luotettavasti.
Miksi näin?
Se oli tapa saada vaimokin sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on satojen tuhansien eurojen sijoitukset. Jos lähtisin uuteen suhteeseen, niin ei tulisi mieleenkään kertoa niistä
Sama. En kerro sijoitussalkustani koskaan kenellekään. Tuollaisten asioiden kertomista ei ole mitään hyötyä. Haittaa vaan.
Lapseni perivät minut aikaan, muiden ei tarvitse tietää.
Miehen raha-asiat ei kuulu mulle eikä mun hänelle. Saa kertoa mutta ei oo mikään pakko. N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan viestin rivien välistä voi lukea, että jos omaisuus olisi ollut tiedossa, ei olisi eletty niukasti, olisi matkusteltu, ja lapsilla olisi kalliit harrastukset, niillä miehen rahoilla.
ps. kukaan ei puhunut kaikkien säästöjen käyttämisestä, liioittelu on epä-älyllistä
Tuo näkökulmaero on luultavasti hyvin selittävä tekijä varallisuuden pimittämiseen. Olen ap:n miehen kaltainen nainen ja ei, perintöraha ei ole tarkoitettu elämiseen. Ei ainakaan minun perintörahani. Jos haluaa käyttää perintörahoja hummailuun, saa itse hankkia ne rahansa. Minun perintövarat ovat ja pysyvät sijoituksissa tulevaisuudessakin.
Mitä ihmettä nyt... Ei puhuttu erityisesti perintörahoista, vaan rahoista ylipäänsä.
Ei ole pakko hummailla, hui miten kirottu ajatuskin että joku käyttää rahojansa hauskanpitoon...
Aina löytyy ihmisiä, jotka saa parhaat kiksinsä elämässä siitä, että jemmaa rahaa sijoituksiin, ja se heille suodaan, vaikken ymmärräkään.
Mitä se miljoona säästössä sen enempää antaa tyydytystä kuin 900 000€? Sillä 100 000€ voisi jopa hummailla, ja silti jäisi pahan päivän varaakin.
Mutta että ei edes lasten harrastuksiin, en voi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on satojen tuhansien eurojen sijoitukset. Jos lähtisin uuteen suhteeseen, niin ei tulisi mieleenkään kertoa niistä
Sama. En kerro sijoitussalkustani koskaan kenellekään. Tuollaisten asioiden kertomista ei ole mitään hyötyä. Haittaa vaan.
Itse en usko että maailma on enää pystyssä siinä kohtaa kun tulisi lasteni perinnönjaon aika.
Joka tapauksessa nyt on kiva elää ja matkustella, ja lapsetkin siitä saavat nauttia. Nyt eikä vuosikymmenien päästä mahdollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miehen raha-asiat ei kuulu mulle eikä mun hänelle. Saa kertoa mutta ei oo mikään pakko. N38
Kuulostaa niin kummalliselta avioliitolta. Jos tämä taso teille riittää niin tietenkin siitä vain.
Meillä on syvällinen liitto, jossa asioita jaetaan eikä tabuja tunneta, enkä haluaisi muunlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nyt... Ei puhuttu erityisesti perintörahoista, vaan rahoista ylipäänsä.
Ei ole pakko hummailla, hui miten kirottu ajatuskin että joku käyttää rahojansa hauskanpitoon...
Aina löytyy ihmisiä, jotka saa parhaat kiksinsä elämässä siitä, että jemmaa rahaa sijoituksiin, ja se heille suodaan, vaikken ymmärräkään.
Mitä se miljoona säästössä sen enempää antaa tyydytystä kuin 900 000€? Sillä 100 000€ voisi jopa hummailla, ja silti jäisi pahan päivän varaakin.
Mutta että ei edes lasten harrastuksiin, en voi tajuta.
Kyllä meillä lapsi harrastaa, mutta se rahoitetaan vanhempien palkkatuloilla. Pääoman syöminen on yksi typerimmistä asioista, mitä voi tehdä.
Miljoona sijoituksissa vs. 900 000 e sijoituksissa. No, sijoituksista on kestävää ottaa vuosittain max. 4 prosenttia, jotta pääoma säilyisi. Pääomaverotuksen vuoksi yksknkertaistetaa kestäväksi nettotuloksi vuosittain 2.8 prosenttia. Miljoonasta se tekee kuukautta kohti 2 333 e. 900 tonnin salkulla kestävä tulo on 2 100 e. Toki jos haluaa olla itsekäs mäntti ja syödä lapsiltaan ja lapsenlapsiltaankin herkut, koska voi, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko että maailma on enää pystyssä siinä kohtaa kun tulisi lasteni perinnönjaon aika.
Joka tapauksessa nyt on kiva elää ja matkustella, ja lapsetkin siitä saavat nauttia. Nyt eikä vuosikymmenien päästä mahdollisesti.
Kannattaa edes vähän ajatella tulevaisuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä ei kertoisi puolisolle? Ei niitä säästöjä silti tarvitse käyttää, mutta avoimuus on hyväksi.
Koska puoliso keksii remonttia ja yhteisiä perhelomia jne. Joillakin ihmisillä jokainen euro polttelee taskussa. Se on vain parempi olla hiljaa.
Kautta aikojen kotiäidit ovat ruokarahasta pistäneet sivuun ja antaneet puolison luulla, että tiukkaa on. Miksi miehet ei saa tehdä samalla tavalla? Toki se on syvältä, jos leikkii köyhempää kuin on ja antaa toisen siinä luulossa maksaa isomman osan menoista. Silloin luottamus menisi kerralla.
Täysin poissulkeva avioehto on ratkaisu tähän ongelmaan