Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta ok pimittää suhteessa isot säästöt?

Vierailija
14.08.2026 |

Ajattele tilanne, että itse olet pieni/keskituoinen, perustatte perheen, hankitte asunnon, maksatte kaikki puoliksi. Ei paljoa varaa mihinkään ylimääräiseen, elelette suht vaatimattomasti. Ei matkoja, halpa auto. Lapsetkaan ei voi harrastaa mitään kallista.

Sitten selviää, että miehellä onkin iso perintö tms jemmassa, metsää josta tuloja jne

Olet koko ajan maksanut pienistä tuloistasi puolet kaikkeen. Olisiko huijattu olo? (mies ei ole halunnut naimisiin)

Kommentit (347)

Vierailija
341/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on satojen tuhansien eurojen sijoitukset. Jos lähtisin uuteen suhteeseen, niin ei tulisi mieleenkään kertoa niistä

Suhde on suhde ja avioliitto on avioliitto.

En minäkään kenelle tahansa kertoilisi, mutta kun naimisiin on menty, tilanne on aivan eri. Jos tätä ei ymmärrä niin ei kannata mennä elinikäiseksi tarkoitettuun avioliittoon.

Täysin poissulkeva avioehto on ratkaisu tähän ongelmaan

Vierailija
342/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mieluummin niin, että siellä on jotain piilossa pahan päivän varalle kuin se, että olisit törsännyt kaiken ja ulvoisit taas miten paska mies on, kun ei ole varaa mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, omat tilit kuitenkin. Sieltä maksetaan , millä tilillä rahaa on. Olen vuosien varrella myös säästänyt pahojen päivien varalle, eläkeikään, koneiden rikkoutumisen tai vaikka kattoremonttiin.  Mieheni on tietoinen tilistä ja on hyvillään asiasta. Äitini kuoltua sain pienen perinnön, minkä jaoin lapsillemme tasan.  

Tää rahakeskustelu on jotenkin omituista, muuttunut paljon vuosien varrella. On mielestäni monimutkaisia rahajärjestelyjä parsikunnilla, ihan kuin ei olisi luottamusta puolisoon ja pimitetään tietoa omasta varallisuudesta. No, jokainen taplaa tyylillään.  Myös omilla lapsillani on omat kiemuransa, kuuntelen sujuvasti sivusta . 

Vierailija
344/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat, omat tilit kuitenkin. Sieltä maksetaan , millä tilillä rahaa on. Olen vuosien varrella myös säästänyt pahojen päivien varalle, eläkeikään, koneiden rikkoutumisen tai vaikka kattoremonttiin.  Mieheni on tietoinen tilistä ja on hyvillään asiasta. Äitini kuoltua sain pienen perinnön, minkä jaoin lapsillemme tasan.  

Tää rahakeskustelu on jotenkin omituista, muuttunut paljon vuosien varrella. On mielestäni monimutkaisia rahajärjestelyjä parsikunnilla, ihan kuin ei olisi luottamusta puolisoon ja pimitetään tietoa omasta varallisuudesta. No, jokainen taplaa tyylillään.  Myös omilla lapsillani on omat kiemuransa, kuuntelen sujuvasti sivusta . 

Näin meilläkin. Samaa mieltä, et maailma on muuttunut oudoksi. "Ennen vanhaan" oli normaalia ajatella perhettä yksikkönä, jossa jaetaan kaikenlaista, myös rahat. Nykyisin monet ajattelee ihan eri tavalla, ja se kuulostaa kylmältä pankkiiri-suhteelta. 

Mutta nykyisin nuoret ihmiset pelkää muutenkin kaikkea, miksi eivät siis sitä, että rakkain ihminen maailmassa hyväksikäyttää heidän pennosiaan.

Vierailija
345/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meilläkin. Samaa mieltä, et maailma on muuttunut oudoksi. "Ennen vanhaan" oli normaalia ajatella perhettä yksikkönä, jossa jaetaan kaikenlaista, myös rahat. Nykyisin monet ajattelee ihan eri tavalla, ja se kuulostaa kylmältä pankkiiri-suhteelta. 

Mutta nykyisin nuoret ihmiset pelkää muutenkin kaikkea, miksi eivät siis sitä, että rakkain ihminen maailmassa hyväksikäyttää heidän pennosiaan.

Jos suunnilleen puolet avioliitoista päätyy eroon, erilliset rahat ovat vain järkevyyttä. Kumppani voi olla alussa mitä ihanin, mutta muuttua vuosien varrella sietämättömäksi. En itsekään aio jakaa puolisolleni tarkkoja varallisuustietojani. Enkä läheisille sukulaisillekaan. Ei kuulu heille.

Vierailija
346/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan viestin rivien välistä voi lukea, että jos omaisuus olisi ollut tiedossa, ei olisi eletty niukasti, olisi matkusteltu, ja lapsilla olisi kalliit harrastukset, niillä miehen rahoilla.

Miksi säästöt pitäisi käyttää pois?

Koska raha on tarkoitettu elämiseen? 

Toki kukin saa olla elämättäkin.

ps. kukaan ei puhunut kaikkien säästöjen käyttämisestä, liioittelu on epä-älyllistä

Tuo näkökulmaero on luultavasti hyvin selittävä tekijä varallisuuden pimittämiseen. Olen ap:n miehen kaltainen nainen ja ei, perintöraha ei ole tarkoitettu elämiseen. Ei ainakaan minun perintörahani. Jos haluaa käyttää perintörahoja hummailuun, saa itse hankkia ne rahansa. Minun perintövarat ovat ja pysyvät sijoituksissa tulevaisuudessakin.

Vierailija
347/347 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suunnilleen puolet avioliitoista päätyy eroon, erilliset rahat ovat vain järkevyyttä. Kumppani voi olla alussa mitä ihanin, mutta muuttua vuosien varrella sietämättömäksi. En itsekään aio jakaa puolisolleni tarkkoja varallisuustietojani. Enkä läheisille sukulaisillekaan. Ei kuulu heille.

Juuri noin. Ja entäs kun toinen kuolee yllättäen.  Kuulin hiljattain suht tuoreelta leskeltä miten vaikeaa oli yhteisen tilin lopetus kun puoliso kuoli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä