Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!
Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen logiikka: On varaa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita, mutta ei ole varaa ostaa 50-100€ vaatetta, joka kestää hyvänä monta vuotta.
Vaatteiden hinnassa on niin paljon ilmaa että niistä ei juuri huvita maksaa. Noin 50-80% vaatteiden hinnasta on puhdasta ilmaa tämä siksi kun sesongin päätyttyä vaatteet myydään jopa 80% alennuksella niin kaupan pitää vielä silloinkin tehdä voittoa. Yhtään rättiä ei kaupasta myydä ulos tappiolla ei edes silloin kun se toppi maksaa alelaarissa yhden euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä kaikki akryyli, elastaani ja polyesteri pois. Ja ikeastaan kaikki mikä alkaa snalla poly-
Ja laadukkaiden vaatteiden kalleudesta vielä: oon itse ostanut jo vuosia kaikki vaatteeni vain Sellpystä käytettynä. Ostan vain merkkejä jotka tunnen ja tiedän hyväksi, jos mahdollista etsin ennen tilaamista haluamani vaatteen kuvalla vielä google lensin kautta miltä vaate näyttää mallin päällä (Sellpyssä tuotteet aina mallitorson päällä). Lisäksi ostan vain tuotteita joissa näkyy kokolappu ja materiaalilappu niin voin olla varma mitä tilaan.
Yhden sinisen 100% pellavapaidan löysin 5v sitten hintaan 3,50e ja se on edelleen ehdottomasti siistein ja paras puseroni ja luottovaate, eli tavallaan kiitenkin tuo tiedonetsiminen ja taustatyö palkitsee kun löytää sitten siistejä helmiä.
Suosi pellavaa, puuvillaa, pellavasekoitetta ja bambukuitua. Myös viskoosin olen todennut suhtkestäväksi mutta jos yhtään osuu joku rasvaläikkä keskelle viskoosipaitaa, niin se ei lähde millään enää pois. Lyocell on myös hyväntuntuinen sileä kangas joka kuitenkin hengittää toisin kuin vaikka polyester. Viskoosi ja lyocrll kuitenkin ovat synteettisiä kuituja vaikka sellusta tehdäänkin.
Ja tietysti villa ja silkki. Näitä vaan pitää jaksaa huoltaa todella ahkerasti.
Jos materiaalin pinta tuntuu nukkaiselta, niin yksi ratkaisu on myös kangas jossa kuvioita. Pienempikuvioisessa monivärisessä kankaassa nukat ja rypyt ei niin herkästi näy.
Ja vielä oma suosikkini vaatekankaaksi on puuvillamusliini. Se on pehmeä, luonnostaan eläväpintainen kevyt materiaali, minulla on siistejä puseroita, rentoja mekkoja ja mukavia unihousuja samasta kankaasta. Kankaan väri vaikuttaa fiilikseen myös. Luonnonvalkoinen musliini antaa heti ihmisestä rennomman vaikutelman kuin vaikka kirkkaanvalkoinen.
Oikeesti, kattokaa Sellpy!
Rasvatahran poisto viskoosista: liota vuorokausi ködenlämpöisessä (aluksi) vedessä, jossa tahranpoistoaineet (itse käytän vanishia), pese 60 asteessa. Kestää. T toinen sellpyttäjä
En kyllä pesisi viskoosia 60:ssa. Olen huomannut, että se alkaa muuttua haituvaiseksi jo 40:ssakin pestynä, vaikka pesuohjeen mukaan tämä olisi oikea pesulämpötila. Tämän takia pesen kaikki viskoosivaatteet nykyisin 30:ssa. Rasvatahratkin lähtevät, kun laittaa nestemäistä tahranpoistoainetta tahraan heti ensimmäiseen pesuun. Sitä virhettä ei pidä tehdä, että pesee tahraisen vaatteen ensin ilman tahranpoistoainetta, koska jos tahra ei lähdekään, se ikään kuin "palaa" kiinni ja on tämän jälkeen huomattavasti hankalampi poistaa.
Mikä on ap:n mielestä tosi nopeasti eli kuinka nopeasti vaatteesi nukkaantuvat? Ja mitä materiaalia vaatteesi yleensä ovat ja kuinka peset ne? Onko kuivuria?
Puuvillasilkkisekoitepaita ei ole ainakaan nukkaantunut, monta vuotta käytössä. Edes kirpparilta ostamani eivät nukkaantuneet, joten mistä ihmeestä ostat vaatteesi?
Polyesteri kestää jopa 60 asteen pesua hyvin, mutta kierrätys-polyesteri ei sekään kestä pesuja. Kaikki muovi- ja keinokuidut nukkaantuu nopeasti ja tekstiilit, joissa on sekoitettu eri kuituja.
Olen jo vuosia sitten ratkaissut ongelman ostamalla hyvälaatuista puuvillaa tai pellavaa. Kaupassa näkee vaatteen pinnasta, onko puuvilla hyvälaatuista.
Olen huomannut, että kierrätetyt kuidut nukkaantuu nopeasti, joten pyrin välttämään niitä ja tosiaan, luonnonkuidut sekä polyesteri kestää parhaiten. Viskoosikuidut nukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä kaikki akryyli, elastaani ja polyesteri pois. Ja ikeastaan kaikki mikä alkaa snalla poly-
Ja laadukkaiden vaatteiden kalleudesta vielä: oon itse ostanut jo vuosia kaikki vaatteeni vain Sellpystä käytettynä. Ostan vain merkkejä jotka tunnen ja tiedän hyväksi, jos mahdollista etsin ennen tilaamista haluamani vaatteen kuvalla vielä google lensin kautta miltä vaate näyttää mallin päällä (Sellpyssä tuotteet aina mallitorson päällä). Lisäksi ostan vain tuotteita joissa näkyy kokolappu ja materiaalilappu niin voin olla varma mitä tilaan.
Yhden sinisen 100% pellavapaidan löysin 5v sitten hintaan 3,50e ja se on edelleen ehdottomasti siistein ja paras puseroni ja luottovaate, eli tavallaan kiitenkin tuo tiedonetsiminen ja taustatyö palkitsee kun löytää sitten siistejä helmiä.
Suosi pellavaa, puuvillaa, pellavasekoitetta ja bambukuitua. Myös viskoosin olen todennut suhtkestäväksi mutta jos yhtään osuu joku rasvaläikkä keskelle viskoosipaitaa, niin se ei lähde millään enää pois. Lyocell on myös hyväntuntuinen sileä kangas joka kuitenkin hengittää toisin kuin vaikka polyester. Viskoosi ja lyocrll kuitenkin ovat synteettisiä kuituja vaikka sellusta tehdäänkin.
Jos materiaalin pinta tuntuu nukkaiselta, niin yksi ratkaisu on myös kangas jossa kuvioita. Pienempikuvioisessa monivärisessä kankaassa nukat ja rypyt ei niin herkästi näy.
Ja vielä oma suosikkini vaatekankaaksi on puuvillamusliini. Se on pehmeä, luonnostaan eläväpintainen kevyt materiaali, minulla on siistejä puseroita, rentoja mekkoja ja mukavia unihousuja samasta kankaasta. Kankaan väri vaikuttaa fiilikseen myös. Luonnonvalkoinen musliini antaa heti ihmisestä rennomman vaikutelman kuin vaikka kirkkaanvalkoinen.
Rasvatahran poisto viskoosista: liota vuorokausi ködenlämpöisessä (aluksi) vedessä, jossa tahranpoistoaineet (itse käytän vanishia), pese 60 asteessa. Kestää. T toinen sellpyttäjä
En kyllä pesisi viskoosia 60:ssa. Olen huomannut, että se alkaa muuttua haituvaiseksi jo 40:ssakin pestynä, vaikka pesuohjeen mukaan tämä olisi oikea pesulämpötila. Tämän takia pesen kaikki viskoosivaatteet nykyisin 30:ssa. Rasvatahratkin lähtevät, kun laittaa nestemäistä tahranpoistoainetta tahraan heti ensimmäiseen pesuun. Sitä virhettä ei pidä tehdä, että pesee tahraisen vaatteen ensin ilman tahranpoistoainetta, koska jos tahra ei lähdekään, se ikään kuin "palaa" kiinni ja on tämän jälkeen huomattavasti hankalampi poistaa.
Viskoosi on minun käsittääkseni haurasta nimenomaan märkänä. Muuan "silkkipusero" paljasti todellisen materiaalin, kun pesun jälkeen sormi meni kankaasta läpi. Tavallinen tiskiaine on hyvä varsinkin rasvatahroihin, ja sitä yleensä löytyy läheltä vaikka työpaikalla, kun varsinaisia tahranpoistoaineita ei ole käsillä.
Mitä sellaista voi edes laittaa pesukoneeseen, mikä sopii kun on tärkeä meno?
Mutta joo, pese vähemmän ja pese käsin jos on hienompi vaate. Tahranpoisto ja tuuletus on ihan riittävä usein.
Valtava ongelma on nykyään luokattoman huonot tekstiileitä tuhoavat pesukoneet. Ei pyykkiä pestä kosteana hankaamalla rummussa vaan reilussa vedessä, vesi siellä vaatteiden välissä estää kankaiden hankaamisesta ja myös samalla pesee liankin pois. Ei sitä likaa ole mitään hyötyä hinkata siellä kankaassa kun ei ole vettä joka sen pesee ja huuhtelee pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.
Nykyajan pesukoneet on juuri näitä. Tosipitkiä ohjelmia
On niissä yleensä pikavalinta, joka lisää veden käyttöä ja vähentää turhaa pyörittelyä.
On pikavalinta, mutta vain 30 ja 40 asteen pesulle ja pyykkimäärä voi olla ehkä sukkapari, nilkkasukkia.
Todella vaikea löytää 60 asteen ohjelma alle tunnissa. Muistelen ensimmäisten käyttämieni automaattipesukoneitten pesseen koneellisen noin 45 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahdenlaisia viskoosipuseroita, osa seitinohuita ja osa tiivistä, paksua, sileää satiinia. Jälkimmäisissä on joskus jotain haituvaisuutta huomattavissa, jos ovat yksivärisiä. Enemmän sitä tekee kuitenkin kuivausrumpu. Ne seitinohuet eivät ole kärsineet. Yhtään vaatetta en ole joutunut laittamaan poistoon, tosin poistan tahrat tuoreeltaan. Maksan puseroistani alle 10 euroa. Erityisesti italialaiset (valmistusmaa) ovat kestäneet hyvin ja aasialaisissakin moite tulee lähinnä ompelusta, ei niinkään kankaan laadusta. Lenzingiä en ole kokeillut ja uudesta viskoosista en tiedä mitään. -Ed.
Lopetin ostoskeskusten halpaliikkeissä asioimisen kokonaan 10 vuotta sitten, kun kyllästyin siihen, että niistä hankitut vaatteet menivät nopeasti pilalle (nyppyyntyivät, menettivät muotonsa tai värinsä jne). Ei vaan ole mitään järkeä tuhlata sellaisiin aikaa, vaivaa, rahaa ja luonnonvaroja. Nykyään ostan kalliimpia vaatteita, mutta teen hankintoja vain harvoin, koska samat vaatteet kestävät hyvin huollettuina käytössä vuosikymmeniä. Vanhimmat työkäytössä olevat housuni ovat ysäriltä. Ajaton malli, materiaalina villasekoite ja edelleen virheettömässä kunnossa. Sukkia ym toki kuluu ja niitä hankin marketeista. Parilla kolmella harkitulla vaateostoksella per vuosi kerryttää 10 vuodessa laadukkaan, aikaa kestävän peruspuvuston. Tämä toimii tietysti parhaiten, jos tuntee väripalettinsa, pysyy samoissa mitoissa ja ikää on sen verran, että tyyli on vakiintunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.
Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta
Niin, ostat vaatteesi uutena. Nykypuuvilla on lyhytkuituista. Vanhemmat esim t-paidat ja colleget ovat vielä pitkäkuituista puuvillaa, ja kestävät helposti 10 vuotta. Vältä elastaania. Toisaalta 100% villassa on huono hankauksenkesto ja sekin nyppyyntyy. Vastaus riippuu siis vaatteen käyttötarkoituksesta.
Ne nypyt lähtevät neulekammalla, joka maksaa Prismassa 5€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ongelma värien haalistuminen mikä tuohon auttaa
Sama. Pese vaatteet nurinpäin käännettynä, älä kuivaa kuivausrummussa. Jos kuivaat auringossa, kuivaa nurinpäin. Tarkista, että peset kirjopyykin sille tarkoitetulla aineella.
Lähteekö tahrat jos pesee nurinpäin?
Lähtee ja vaatteet eivät kuluta mekaanisesti hangaten toisiaan pesukoneessa = vähemmän nukkaantumista & nyppyyntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin puoli vuotta sitten sukkia kotimaiselta pienvalmistajalta. Vähän kauhistutti maskaa 8€ per pari. MUTTA. ne sukat ovat edelleen kuin uusia. Aiemmin sai jatkuvasti ostella sukkia, kun ne 10 paria 15€ paketissa olevat kuluivat puhki muutamassa viikossa.
Miesten sukat laadukkaampia. Ostin hm miesten sukkia 3 vuotta sitten,vieläkin ehjiä. Vinkkinä
No minä olen mies, mutta kiitos vinkistä kuitenkin.
Sukassa pitää olla edes hieman polyamidia, jotta se kestää ehjänä.
Kaikki vaatteet pitää kääntää nurpinpäin ennen pesukoneeseene laittoa. Aina pitää noudattaa vaatteessa olevaa pesuohjetta. Jo kaupassa kannattaa katsoa, mistä vaate on valmistettu ja ostaa vain laadukkaita vaatteita. Tarraharjalla saa pahimmat nypyt ja nukat pois.
Laadukas vaate maksaa enemmän kuin huonolaatuinen rätti Mutta kun ostaa harvoin ja silloinkin harkiten, voi maksaa yhdestä vaatteesta hiukan enemmän. Itse olen ostanut tämän vuoden puolella kolme vaatetta: paitapuseron, neuleen ja mekon ja kaikki ovat olleet laadukkaita mutta myös sellaisia, jotka kestävät paljon käyttöä eivätkä mene pesussa huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho imee rasvatahrojen rasvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta laadukkaampia vaatteita, minulla ei tuollaista ongelmaa ole
Ei ole varaa ostaa 50-100e vaatteita
Ne kestävät kumminkin vähintään kymmenkertaisen ajan, yleensä pidempäänkin verrattuna sinun vitosen vaatteisiin. Osannetko laskea, kumpi systeemi tulee lopulta edullisemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vastaan samoin eli osta laadukkaita vaatteita äläkä mitään halppisriepuja. Pitkässä juoksussa niissä säästää. Esim. Urheilubrändit on usein vähän kestävämpiä.
Ei niitä nyt maratonille ehkä kannata pukea päällensä,
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.
Ei kuivausrumpu pilaa vaatteita, ennemmin liiallinen pesu liian pitkällä pesuohjelmalla. Itselläni on ollut kuivausrumpu yli 15 vuotta, eikä mikään vaate ole mennyt pilalle sen takia.
”Ihan” puuvillavaatteitakin. Hauska.