Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!

Vierailija
13.08.2026 |

Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!

Kommentit (242)

Vierailija
241/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1800-luvun tai 1900-luvun lakanat olivat vielä kestäviä. Pyyhkeistä hyviä 1980-luvulla ostetut. Pesukonekin paras vanhempi, koska eko-ohjelmassa kestää. 1940-70-luvun vaatteet olivat kestäviä.

Terkut vaan täältä nyppyyntyvien ryysyläis-temulaisten uppoavasta laivasta 1900-luvulle, jolloin vielä osattiin tehdä vaatteita niin, että vaatteita ihan perittiin äidiltä tyttärelle.

Niin ja kankaatkin, mm verhot. Monilla on kotona vintage Maria, Tampellaa, Finlaysonia ja muita Suomessa kudottuja kankaita. Värit korkeintaan vähän haalistuneet, jos sitäkään. 

1960-1990-lukujen tekstiilit voi hyvin vielä tänään. Laatuero on valtava. Mun vanhat lakanat ja pussilakanat kasarilta kesti 30 vuotta. Suomessa kudottiin laadukkaita tekstiilejä. En ole ostanut sitten 90-luvun uusia petivaatteita, ainoastaan tyynyjä ja peittoja. Lakanat on mummolta ja isotädiltä, äidiltäni 1920-1940-luvuilta, ja pussilakanoita ysäriltä. Eihän nykyään edes kaikki lakanat ole 100% puuvillaa tai puuvilla-pellavaa, kuten osa mun vanhoista lakanoista. 

Maksamalla saa laatulakanoita, ne kyllä kestää. Ennen kaikki oli laadukasta. Olen elänyt niin kauan, tiedän mistä ollaan tultu tähän roinan ja rättien maailmaan. En suostu ostamaan huonoa. Ompelen paljon vaatteita itse. Myyn vintagea, vaan kukaan ei osta. Oma vikansa. 

Ihmiset puhuvat, että laadukkaat vaatteet ovat kalliita. Ne, jotka ovat eläneet jo 1970-90-luvuilla, muistavat kyllä, että 70-80-luvulla nahkatakki saattoi maksaa puolet kk-palkasta. Monet maksoivat niitä  osamaksulla. 

Marimekkoa eivät ostaneet kaikki, se oli varakkaiden brändi. Nykyään Mari ei ole hintansa väärtti. Se on laadutonta ja ylihinnoiteltua.

Monet vaatteet eivät nykyään maksa edes omaa jätteenhoitokuluaan. Asiakas saa sen 5 eurolla, mutta hävittäminen maksaa enemmän. Tekokuiturättejä ei voi käyttää  hyötyyn, ei matonkuteiksi tai muuhun.

1960-70-luvuilla julkisissa tiloissa oli usen Finlaysonin, Tampellan tms puuvillaverhoja. Jopa kouluissa oli laadukkaat verhot. Ylhäältä alas, 2,5 metriä ja kymmeniä metrejä. Onkohan ne kaikk  päätynyt kuluttajille kiertoon?

Mullakin oli nahkatakki 90-luvulla. Se oli kallis ostos. Ei sellaisia ostettu tuosta noin vaan.

Vierailija
242/242 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset puhuvat, että laadukkaat vaatteet ovat kalliita. Ne, jotka ovat eläneet jo 1970-90-luvuilla, muistavat kyllä, että 70-80-luvulla nahkatakki saattoi maksaa puolet kk-palkasta. Monet maksoivat niitä  osamaksulla. "

En muista ketään, joka olisi elänyt noin. Valmismatkat alkoi olla suosittuja, ja ihmiset osti nahkatakkeja matkoilta. Omani ostin kirppikseltä, niitä oli joka viikonloppu ja nahkatakkeja oli rekit väärällään.

Ihmisten palkka myös riitti aivan toisella tapaa kuin tänä päivänä.

Ketkä ihmiset? Minulla oli nahkatakki 1970-luvulla, mutta ei se puolen kuun palkkaa maksanut. Me teinit ompelimme itse myös nahkatakkeja, kuten muitakin vaatteita, polku-Singerillä.

Minulla on vieläkin käytössä tyynyliinoja, jotka tuunasin 1970-luvulla nimikoimistani lakanoista, jotka päättivät päivänsä lakanoina tällä vuosikymmenellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla