Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!

Vierailija
13.08.2026 |

Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat rytkyt nukkaantuu, varsinkin polyesteriä olevat. 

Vierailija
82/249 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne materiaalit on mitä pitää suosia? esim t paidoissa ja huppari?

Esimerkiksi 100% puuvilla

Ja sit myös pitää kokeilla kangasta, että se on sellaista napakkaa ja tukevaa (siinä määrin kuin on olennaista vaatteelle), eikä löysää ja ohutta lirua. 

Tämän takia inhoan, että vaatekauppakin on niin pitkälle netissä. Mä haluan myös tuntea, miltä se vaate tuntuu, ei vain nähdä.  Joo, palauttaa voi, mutta vähänkö hankalaa, epätaloudellista js epäekologista.

Netistä tilaaminen on myös yksi syy vaatteiden laadun heikentymiseen. Ennen ihmiset kokeilivat materiaaleja vaatekaupoissa ja silloin oli tärkeämpää myös se, miltä vaatteet tuntuvat. Nykyisin ainakin naisten vaatteet ovat myös läpinäkyviä ja tosi ohuita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi puuvillaa ja muita luonnonkuituja. Jos keinokuituja niin mieluummin sitten ihan 100% polyesteri, ei sekoitteita. Käytettynä löytyy melkein parempia materiaaleja, koska laatu oli ennen parempaa. 

Vierailija
84/249 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.

Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta

Niin, ostat vaatteesi uutena. Nykypuuvilla on lyhytkuituista. Vanhemmat esim t-paidat ja colleget ovat vielä pitkäkuituista puuvillaa, ja kestävät helposti 10 vuotta. Vältä elastaania. Toisaalta 100% villassa on huono hankauksenkesto ja sekin nyppyyntyy. Vastaus riippuu siis vaatteen käyttötarkoituksesta. 

Nykyisin myös elastaania laitetaan heikentämään jokaista vaatetta, että ihmiset ostaisivat taas uusia huonolaatuisia vaatteita. Hyvälaatuista 100% luonnonkuitua on vaikeaa löytää uutena mistään. 

Vierailija
85/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa, että älä osta huonoa laatua. Mut kun kalliitkin ja muka hyvät vaatteet menee nykyään hetkessä pilalle! Ostin esim neljä puuvilla paitaa keväällä ja ne näyttää jo nyt vuosia vanhalta. Ja ovat kalliita merkki paitoja  Nykyään vaatteet kai tehdään tarkoituksella, niin etteivät kestä. Sitten kuitenkin syyllistetääb kuluttamisesta. Itse en esim oikeaa villaa voi käyttää. Iho oireilee siitä ja tulee liian kuuma.

Vierailija
86/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kirjoittaa, että älä osta huonoa laatua. Mut kun kalliitkin ja muka hyvät vaatteet menee nykyään hetkessä pilalle! Ostin esim neljä puuvilla paitaa keväällä ja ne näyttää jo nyt vuosia vanhalta. Ja ovat kalliita merkki paitoja  Nykyään vaatteet kai tehdään tarkoituksella, niin etteivät kestä. Sitten kuitenkin syyllistetääb kuluttamisesta. Itse en esim oikeaa villaa voi käyttää. Iho oireilee siitä ja tulee liian kuuma.

Oppirahat: kallis merkki ei ole automaattisesti yhtä kuin hyvä. Ärsyttäväähän hyvien vaatteiden metsästys on kun huonoja on maailma väärällään. Hyvää puuvillaa saa lähinnä käytettynä.

Vierailija
87/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesetkö sinä niitä vedensäästökoneessa, joka hankaa niitä tuntikausia ilman vettä? Se on yksi syy vaatteitten kulumiseen. Olen aloittanut pyykinpesun 1980-luvulla, ja silloin edestä täytettävissä lasiluukullisissa näkyi selvästi vettä. Nyt märkänä selvästi väriä muuttavista huomaa, että usein ne ovat vielä pesuvaiheessa osittain kuivia, koska vettä on niin vähän.

Vierailija
88/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki akryyli, elastaani ja polyesteri pois. Ja ikeastaan kaikki mikä alkaa snalla poly-

Ja laadukkaiden vaatteiden kalleudesta vielä: oon itse ostanut jo vuosia kaikki vaatteeni vain Sellpystä käytettynä. Ostan vain merkkejä jotka tunnen ja tiedän hyväksi, jos mahdollista etsin ennen tilaamista haluamani vaatteen kuvalla vielä google lensin kautta miltä vaate näyttää mallin päällä (Sellpyssä tuotteet aina mallitorson päällä). Lisäksi ostan vain tuotteita joissa näkyy kokolappu ja materiaalilappu niin voin olla varma mitä tilaan. 

Yhden sinisen 100% pellavapaidan löysin 5v sitten hintaan 3,50e ja se on edelleen ehdottomasti siistein ja paras puseroni ja luottovaate, eli tavallaan kiitenkin tuo tiedonetsiminen ja taustatyö palkitsee kun löytää sitten siistejä helmiä.

Suosi pellavaa, puuvillaa, pellavasekoitetta ja bambukuitua. Myös viskoosin olen todennut suhtkestäväksi mutta jos yhtään osuu joku rasvaläikkä keskelle viskoosipaitaa, niin se ei lähde millään enää pois. Lyocell on myös hyväntuntuinen sileä kangas joka kuitenkin hengittää toisin kuin vaikka polyester. Viskoosi ja lyocrll kuitenkin ovat synteettisiä kuituja vaikka sellusta tehdäänkin.

Ja tietysti villa ja silkki. Näitä vaan pitää jaksaa huoltaa todella ahkerasti.

Jos materiaalin pinta tuntuu nukkaiselta, niin yksi ratkaisu on myös kangas jossa kuvioita. Pienempikuvioisessa monivärisessä kankaassa nukat ja rypyt ei niin herkästi näy.

Ja vielä oma suosikkini vaatekankaaksi on puuvillamusliini. Se on pehmeä, luonnostaan eläväpintainen kevyt materiaali, minulla on siistejä puseroita, rentoja mekkoja ja mukavia unihousuja samasta kankaasta. Kankaan väri vaikuttaa fiilikseen myös. Luonnonvalkoinen musliini antaa heti ihmisestä rennomman vaikutelman kuin vaikka kirkkaanvalkoinen.

Oikeesti, kattokaa Sellpy!

Vierailija
89/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta akryylia tai puuvilla-polyester sekoitteita. Lyhyessä ajassa kalliimmatkin collegehupparit ja housut ovat muuttuneet niin että materiaali ei ole enää 100% puuvillaan vaan esim 40/60% polyester puuvilla. Näyttää kaupassa jo nyppyyntyneiltä, ei hengitä.

Jos rahat on tiukoilla niin osta käytettyä, mutta laadukasta käytettyä. 

Olen etsinyt koko  kesän pitkiä housuja, jotka olisivat 100% puuvillaa. Ei ole löytynyt, mutta ihan kaikkia farkkumalleja en ole tutkinut. Kesähousuiksi on sentään pellavahousuja, mutta ne ovat kovin ohuita talvikäyttöön.

Vierailija
90/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kaikki akryyli, elastaani ja polyesteri pois. Ja ikeastaan kaikki mikä alkaa snalla poly-

Ja laadukkaiden vaatteiden kalleudesta vielä: oon itse ostanut jo vuosia kaikki vaatteeni vain Sellpystä käytettynä. Ostan vain merkkejä jotka tunnen ja tiedän hyväksi, jos mahdollista etsin ennen tilaamista haluamani vaatteen kuvalla vielä google lensin kautta miltä vaate näyttää mallin päällä (Sellpyssä tuotteet aina mallitorson päällä). Lisäksi ostan vain tuotteita joissa näkyy kokolappu ja materiaalilappu niin voin olla varma mitä tilaan. 

Yhden sinisen 100% pellavapaidan löysin 5v sitten hintaan 3,50e ja se on edelleen ehdottomasti siistein ja paras puseroni ja luottovaate, eli tavallaan kiitenkin tuo tiedonetsiminen ja taustatyö palkitsee kun löytää sitten siistejä helmiä.

Suosi pellavaa, puuvillaa, pellavasekoitetta ja bambukuitua. Myös viskoosin olen todennut suhtkestäväksi mutta jos yhtään osuu joku rasvaläikkä keskelle viskoosipaitaa, niin se ei lähde millään enää pois. Lyocell on myös hyväntuntuinen sileä kangas joka kuitenkin hengittää toisin kuin vaikka polyester. Viskoosi ja lyocrll kuitenkin ovat synteettisiä kuituja vaikka sellusta tehdäänkin.

Ja tietysti villa ja silkki. Näitä vaan pitää jaksaa huoltaa todella ahkerasti.

Jos materiaalin pinta tuntuu nukkaiselta, niin yksi ratkaisu on myös kangas jossa kuvioita. Pienempikuvioisessa monivärisessä kankaassa nukat ja rypyt ei niin herkästi näy.

Ja vielä oma suosikkini vaatekankaaksi on puuvillamusliini. Se on pehmeä, luonnostaan eläväpintainen kevyt materiaali, minulla on siistejä puseroita, rentoja mekkoja ja mukavia unihousuja samasta kankaasta. Kankaan väri vaikuttaa fiilikseen myös. Luonnonvalkoinen musliini antaa heti ihmisestä rennomman vaikutelman kuin vaikka kirkkaanvalkoinen.

Oikeesti, kattokaa Sellpy!

Rasvatahran poisto viskoosista: liota vuorokausi ködenlämpöisessä (aluksi) vedessä, jossa tahranpoistoaineet (itse käytän vanishia), pese 60 asteessa. Kestää. T toinen sellpyttäjä

Vierailija
91/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesutapa. pese nurinpäin esim. jne...  muuten pidä kotivaatteet erikseen

Vierailija
92/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ei mun sheinin vaatteet vaan nukkaannu yhtään. Se sun vaatteiden nukkaantiminen on varmaan vaan merkki mahtavasta suomalaisesta laadusta tai jotain.

Vierailija
93/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillapaita ei helposti mene piloille, kun vain pesee ja silittää oikein.  Laita säästöön, 100 euroa ei ole paljon kunnon materiaalista.

Vierailija
94/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.

Nykyajan pesukoneet on juuri näitä. Tosipitkiä ohjelmia

Vierailija
95/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta laadukkaampia vaatteita, minulla ei tuollaista ongelmaa ole

Ei ole varaa ostaa 50-100e vaatteita

Ei ole varaa ostaa 50e vaateita, joten ostan vuodessa 6kpl 20e vaateita, jotka eivät kestä pesua.

Toki köyhällä ei välttämättä.ole mahdollista ostaa sitä ekaa kertaa kalliimpia.

Tuohan on se Terry Pratchettin kuvaus kapitalismista, joka valitettavasti on joskus ihan osuva...

Vierailija
96/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä käytä kuivausrumpua äläkä pikamuotia. Pese vaatteet nurinpäin. Kiinnitä huomiota materiaaleihin, vältä mm akryylia. Pesuohjelmaan lisää vettä ja lyhyempi aika, pitkä lätkytys vähässä vedessä rasittaa kuituja.

Nykyajan pesukoneet on juuri näitä. Tosipitkiä ohjelmia

On niissä yleensä pikavalinta, joka lisää veden käyttöä ja vähentää turhaa pyörittelyä.

Vierailija
97/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akryyli pitäisi kieltää ongelmajätteenä 

Vierailija
98/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin puoli vuotta sitten sukkia kotimaiselta pienvalmistajalta. Vähän kauhistutti maskaa 8€ per pari. MUTTA. ne sukat ovat edelleen kuin uusia. Aiemmin sai jatkuvasti ostella sukkia, kun ne 10 paria 15€ paketissa olevat kuluivat puhki muutamassa viikossa. 

Miesten sukat laadukkaampia. Ostin hm miesten sukkia 3 vuotta sitten,vieläkin ehjiä. Vinkkinä

Musta tämä on törkeää että pitää turvautua miesten osastoon jos haluaa laatua, naisten vaatteissa saa tehdä salapoliisityötä. Naisille vaan myytyä kiillotettua paskaa muodin nimissä.

Naisillekin on tarjolla paljon laadukasta vaatetta, kun menee pois sieltä pikamuotiosastolta ja ostaa kunnollisista myymälöistä. 

Laittakaas esimerkkejä niistä "kunnollisista myymälöistä". Meen heti niihin kun sellaisia löytyy.

Vierailija
99/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäpäivänä pitäisi melkein itse ommella vaatteensa kunnon kankaista kun ei meinaa löytyä laatua enää. Joskus se henkkamaukka paitakin kesti 10 vuotta, niitä metsästän vielä kirppareilta mitä löytyy, "vintagea" jo.

Vierailija
100/249 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akryyli pitäisi kieltää ongelmajätteenä 

Nykyään on villapaidat sitä polyesteriä, sekin vielä kierrätettyä niin varmasti hajoaa heti käytössä. Pikamuodista tullut vale-ekoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän