Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteet nukkantuu tosi nopeasti pesussa, koko ajan pitää ostella uusia vaatteita!

Vierailija
13.08.2026 |

Varsinkin jos tulee joku tärkeämpi meno, ei sinne kehtaa mennä nukkaisilla vaatteilla? miten olette ratkaisseet tämän ongelman? Itsellä tuli juuri viikonlopun meno ja huomasin, että eihän mulla ole vaatekaapissa kuin nukkaantuneita vaatteita!

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.

Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta

Pellava, viskoosi, laadukas puuvilla, villa. Oikein huollettuna kestää. Jos joku vaate on lähes joka päivä käytössä, ei kestä välttämättä vuosikausia, vaikka miten huoltaisit.

En luottaisi viskoosiin ollenkaan. Jotkut tulevat pesusta tuhannella rypyllä ja ovat kaiken päälle olleet hankalia silittääkin.

Vierailija
122/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ongelma värien haalistuminen mikä tuohon auttaa

Oikea kankaan mukainen pesuaine. Jos on kirjavaa, valkaisuainetta sisältävä pesuaine saattaa valkaista väritkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese nurinpäin käännettynä tai pesupussissa.

Pari tuntia sitten otin pesukoneesta pyykkiä. Ripustaessani huomasin, että monet sukat ovat inhottavan nyppyisiä. Osa niistä on ostettu hiljattain ja materiaali on pääosin puuvillaa. Käytin pesupussia. Olen eri.

Vierailija
124/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen logiikka: On varaa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita, mutta ei ole varaa ostaa 50-100€ vaatetta, joka kestää hyvänä monta vuotta. 

Tarvitset silti useita vaatekappaleita. Vai yhdelläkö 100e vaattella sitä kulkisi. Eli todellsuudessa koko "uuteen" laadukkaaseen vaatekaappiin menisi noin tuhat euroa.

Kannattaa hyödyntää kaikki alennusmyynnit ja näiden ulkopuolella erilliset alennusrekit.

Vierailija
125/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta laadukkaampia vaatteita, minulla ei tuollaista ongelmaa ole

Nykyään on vaikea läytää laadukkaita vaatteita. Kallis hinta ei enää takaa, että vaate olisi hyvää laatua. Vaate voi lyhyessä käytössä ja pesuissa muuttua tavalla, jota ei odottaisi sen hintaisilta tuotteilta.

Vierailija
126/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vaatteet käytettynä, saat kunnon materiaaleja, ei tarvitse tyytyä muovisekoitteisiin, ja kukkaro kiittää. Sellpy ja Vinted antavat valikoida materiaalin, ei tarvitse turhaan etsiä.

Mitkä materiaalit tsitten muka kestää? On mulla ollut ihan puuvillavaatteitakin, ei nekään kestänyt kuin 2-3 vuotta

Niin, ostat vaatteesi uutena. Nykypuuvilla on lyhytkuituista. Vanhemmat esim t-paidat ja colleget ovat vielä pitkäkuituista puuvillaa, ja kestävät helposti 10 vuotta. Vältä elastaania. Toisaalta 100% villassa on huono hankauksenkesto ja sekin nyppyyntyy. Vastaus riippuu siis vaatteen käyttötarkoituksesta. 

Monet lasteni vaatteet olivat kestäviä ja näyttivät siistiltä pitkän käyttöiän jälkeen. Ne olivat varmaan pitkäkuituista puuvillaa. Tämä oli 80-90 -luvulla.

Vierailija
127/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin puoli vuotta sitten sukkia kotimaiselta pienvalmistajalta. Vähän kauhistutti maskaa 8€ per pari. MUTTA. ne sukat ovat edelleen kuin uusia. Aiemmin sai jatkuvasti ostella sukkia, kun ne 10 paria 15€ paketissa olevat kuluivat puhki muutamassa viikossa. 

Miesten sukat laadukkaampia. Ostin hm miesten sukkia 3 vuotta sitten,vieläkin ehjiä. Vinkkinä

Minä ostan lasten sukkia, jalan koko noin 37. Kestävät paremmin kuin naisten sukat.

Vierailija
128/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäpäivänä pitäisi melkein itse ommella vaatteensa kunnon kankaista kun ei meinaa löytyä laatua enää. Joskus se henkkamaukka paitakin kesti 10 vuotta, niitä metsästän vielä kirppareilta mitä löytyy, "vintagea" jo.

Myös kankaiden laatu on huonontunut eli tämäkään ei toimi. 

Vierailija
129/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa ostaa 50-100e vaatteita

Siksi olet köyhä, kun ostat roskaa.

Voit olla oikeassa kyllä..

Todennäköisemmin köyhyys johtuu pienistä tuloista. Toki oma kulutustapa voi vaikuttaa sekin.

Vierailija
130/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaatteet, mitä vaan voi ostaa miesten osastolta, kannattaa ostaa sieltä. Itse ostan miesten sukkia, kun ovat kestävämpiä kuin naisten sukat. Tytär kun on pitkänhuiskea, niin hänelle hankin valikoiden muitakin vaatteita miesten puolelta. Esim. t-paidat ovat paljon paksumpaa puuvillaa. Jostain syystä mieten vaatteet tehdään kunnon materiaaleista ja naisten vaatteet on ihan höttöä.

Vierailija
131/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa ostaa 50-100e vaatteita

No sitten pitää mennä niillä huonolaatuisilla ja huonolaatuisen näköisillä. Nukanpoistaja auttaa seuraavaan pesuun asti, jos yhden illan haluaa olla ihmisen näköinen. 

Nukanpoisto JA silitysrauta. Vaatetta ei pestä joka käyttökerran jälkeen ja se riisutaan henkariin ja tuuletetaan.

Vierailija
132/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin puoli vuotta sitten sukkia kotimaiselta pienvalmistajalta. Vähän kauhistutti maskaa 8€ per pari. MUTTA. ne sukat ovat edelleen kuin uusia. Aiemmin sai jatkuvasti ostella sukkia, kun ne 10 paria 15€ paketissa olevat kuluivat puhki muutamassa viikossa. 

Miesten sukat laadukkaampia. Ostin hm miesten sukkia 3 vuotta sitten,vieläkin ehjiä. Vinkkinä

Enpä ole havainnut. Meillä on ukolla jatkuvasti sukat puhki. Käsinkudotut villasukatkin. 

t. eri

Hommaatte hänelle liian pieniä sukkia. Jos reikiintyvät varpaista, on liian pitkät kynnet ja jos reikiintyvät kantapäistä, kantapäät tarvitsivat tönkköä rasvaa poistamaan kovettumat. Nykytiedon mukaan jalkaviiloja eikä hohkakiviä saisi kovettumiin käyttää ollenkaan, se kun houkuttelee yhä helpommin uusia kobettumia.

Vierailija
133/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänäpäivänä pitäisi melkein itse ommella vaatteensa kunnon kankaista kun ei meinaa löytyä laatua enää. Joskus se henkkamaukka paitakin kesti 10 vuotta, niitä metsästän vielä kirppareilta mitä löytyy, "vintagea" jo.

Myös kankaiden laatu on huonontunut eli tämäkään ei toimi. 

Ole alasti. 

Vierailija
134/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

New Yorketin rätit nyt on sitä luokkaa ,että nukkaa löytyy heti kun olet kantanut rätin kotiin asti.

Siksi niihin ei kannata rahojaan tuhlatakaan. 

Jotkut heidän vaatteensa ovat oikein hyviä. Ostin muutama vuosi sitten New Yorkin halvan T-paidan ja ajattelin, että se ei kyllä kestä kauan. Se on vieläkin käytössä, nykyään yöpuserona ja näyttää yhä siistiltä.  

Vierailija
135/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa uusia vaatteita aina kun löytää mieluisia, kun vaatteita on reilusti niin ne myös säilyvät pidempään.

Kun kierrättää vain muutamia vaatekappaleita, ne kuluvat loppuun nopeammin ja taas täytyy kaikkia uusia. Aina kaupoista ei löydä kiireessä mieluisia.

Vierailija
136/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan vaatteen pitäisi kestää? Minä en ihan ymmärrä näitä "kestänyt 10-20 vuotta yksi vaate". Onko teillä sit tosi paljon vaatteita joita vaihtelette?

Vierailija
137/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä ainakaan kuivausrumpua !

Vaatteet  nurinpäin  pesuun, älä käytä ylipitkiä ohjelmia

Vierailija
138/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne materiaalit on mitä pitää suosia? esim t paidoissa ja huppari?

Esimerkiksi 100% puuvilla

Tuoteselosteissa ei todellakaan kerrota onko vaate tehty pitkäkuituisesta puuvillasta. Sänkyvaatteitssa on joskus  merkintä, että se on Egyptin puuvillaa. Hintakin on sitten sen mukainen, joskus hyvin korkea. 

Vierailija
139/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkaleikkurilla saa siistiksi ainakin puuvillaiset. Kun vaatteen vielä silittää niin usein  kysytään onko se uusi 

Vierailija
140/242 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne materiaalit on mitä pitää suosia? esim t paidoissa ja huppari?

Esimerkiksi 100% puuvilla

Ja sit myös pitää kokeilla kangasta, että se on sellaista napakkaa ja tukevaa (siinä määrin kuin on olennaista vaatteelle), eikä löysää ja ohutta lirua. 

Tämän takia inhoan, että vaatekauppakin on niin pitkälle netissä. Mä haluan myös tuntea, miltä se vaate tuntuu, ei vain nähdä.  Joo, palauttaa voi, mutta vähänkö hankalaa, epätaloudellista js epäekologista.

Netistä tilaaminen on myös yksi syy vaatteiden laadun heikentymiseen. Ennen ihmiset kokeilivat materiaaleja vaatekaupoissa ja silloin oli tärkeämpää myös se, miltä vaatteet tuntuvat. Nykyisin ainakin naisten vaatteet ovat myös läpinäkyviä ja tosi ohuita. 

Läpinäkyvät puserot ovat kammotus. Pitäisin mielelläni kesällä valkoisia puseroita, mutta...