Lapsille säästäminen
Olen säästänyt pikkuhiljaa kolmelle lapselleni omaan rahastoon. Tavoite olisi että jokaisella olisi 20000€ kun täyttävät 18. Onko tämä miten tavallista ja jos on saanut säästetyksi onko tämä keskiverto vai parempaanko olisi pitänyt pystyä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle sopiva säästösumma on yleensä 20–50 euroa kuukaudessa, mutta jo 10–30 eurolla pääsee hyvin alkuun. Esimerkiksi 50 tai 100 euron kuukausisäästö kasvaa 18 vuodessa merkittäväksi potiksi, varsinkin jos rahat sijoitetaan rahastoihin pelkän säästötilin sijaan.
Laitoin lapsen säästöt "turvallisiin" rahastoihin ja jo parissa kuuaudessa pääoma hupeni 500e. Suosittelen kaikille, jotka haluavat uhkapelata lapsilleen tarkoitetut rahat.
Nostin pois.
Lapselle kun säästetään niin sijoitushorisontti on vähintään 10 vuotta, ei kannata turhaan hötkyillä.
Vierailija kirjoitti:
No, itse säästin lapsilleni, mutta näin jälkikäteen pidän sitä huonona ratkaisuna. Olisi pitänyt laittaa nuo rahat vaikka vaan omaan indeksiin. Nyt kun lapset ovat täyttämässä 18-vuotta, niin saavat noin 40000 sijoituksia. En ole ollenkaan varma, etteivät käytä niitä pelkkiin turhuuksiin. Lisäksi, jos jäävät työttömäksi tms. eivät saa tukia ja joutuvat käyttämään nuo rahat elämiseen.
Jos olisin säästänyt nuo rahat itselleni voisin maksaa niillä lapseni kuluja. Nyt nuo rahat voivat mennä vaikka woltiin tai pikamuotiin tai sitten siihen peruselämiseen johon muut saavat valtion tuet.
Järkyttävä ajatus käyttää elämiseen omia rahoja.
Meillä on ollut mahdollisuus ja varaa auttaa kaikki lapsemme hyvään elämän alkuun. Kaikille ostettiin aikanaan asunnot, joiden arvo on noussut reilusti, myydessään he ovat saaneet tuplana sen, minkä me maksoimme. Sen jälkeen olemme lahjoittaneet rahaa vuosittain maksimisumman, joka täällä on nyt reilu 20.000€. Samoin lapsenlapsillamme on jo huomattavat säästöt sekä vanhempiensa että meidän toimestamme.
En ymmärrä tämän palstan ideologiaa, että säästää ei kannata, etteivät tuet mene. Eikö nyt kuitenkin pitäisi pyrkiä siihen, että jokainen yrittää pärjätä omillaan eikä tähtää tukien maksimoimiseen!?
Säästän sijoitusvakuutukseen kuukausittain. Lapset saavat siitä rahat heti ennen perunkirjoituksia ja verottajaa heti kun meikäläinen potkaisee tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse säästin lapsilleni, mutta näin jälkikäteen pidän sitä huonona ratkaisuna. Olisi pitänyt laittaa nuo rahat vaikka vaan omaan indeksiin. Nyt kun lapset ovat täyttämässä 18-vuotta, niin saavat noin 40000 sijoituksia. En ole ollenkaan varma, etteivät käytä niitä pelkkiin turhuuksiin. Lisäksi, jos jäävät työttömäksi tms. eivät saa tukia ja joutuvat käyttämään nuo rahat elämiseen.
Jos olisin säästänyt nuo rahat itselleni voisin maksaa niillä lapseni kuluja. Nyt nuo rahat voivat mennä vaikka woltiin tai pikamuotiin tai sitten siihen peruselämiseen johon muut saavat valtion tuet.Järkyttävä ajatus käyttää elämiseen omia rahoja.
No ei ole, mutta oma lapseni on lukiossa ja on saamassa nyt säästönsä itselleen.
Jos ei pääsee haluaamaansa opiskelupaikkaan eikä saa töitä, ovat tuet ovat huomattavasti pienemmät kuin silloin jos olisin säästänyt nuo rahat itselleni. En todellakaan toivo että tuilla joutuisi elämään, mutta kannattaa huomioida se totuus että ne reilun vuosikymmenen säästöt voivat mennä tähän.
Joo, itse säästin koska ajattelin, että pääsisi helpommin kiinni omistusasuntoon, olisi taloudellista turvaa tms. helpompi elämä taloudellisesti, mutta nyt siis tekisin toisin.
Me säästetään 150e/kk ainoalle lapselle, nyt 4-vuotiaalla 13000e säästössä. Kaikki laitetaan jenkki-indeksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hienoa. Ei taida olla keskiarvo.
Omat vanhempani ottivat minulle 60 000 lainaa kun täytin 18. Maksoin sitä sitten pois vuosikymmeniä.
Miksi? Itse olen kustantanut lapsilleni tarpeellista tavaraa ja ajokortit, mutta säästöjä ei kertynyt vaan kädestä suuhun elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut mahdollisuus ja varaa auttaa kaikki lapsemme hyvään elämän alkuun. Kaikille ostettiin aikanaan asunnot, joiden arvo on noussut reilusti, myydessään he ovat saaneet tuplana sen, minkä me maksoimme. Sen jälkeen olemme lahjoittaneet rahaa vuosittain maksimisumman, joka täällä on nyt reilu 20.000€. Samoin lapsenlapsillamme on jo huomattavat säästöt sekä vanhempiensa että meidän toimestamme.
En ymmärrä tämän palstan ideologiaa, että säästää ei kannata, etteivät tuet mene. Eikö nyt kuitenkin pitäisi pyrkiä siihen, että jokainen yrittää pärjätä omillaan eikä tähtää tukien maksimoimiseen!?
No ei kai kukaan toivo että lapsi joutuu elämään tukien varassa. Ja siis teillä kuulostaa olevan täysin erilainen taloudellinen tilanne kuin keskivertosuomalaisella, joten ei ole ihan verattavissa siihen että olet säästänyt lapselle 20000e 18-vuoden aikana ja sitten rahat menevät vuokraan ja ehkä varakkaamasta perheestä tulevalla kaverilla ei, koska vanhemmat eivät hänen omalle tilille säästäneet.
Olemme säästäneet, tavoite on 30 000€ täysi-ikäistymiseen mennessä, mutta se ei varmaan täysin toteudu. Teemme suoria osake-ostoja, sillä siitä tulee osinkoja jotka voi sitten sijoittaa edelleen. Meillä ei myöskään ole ylimääräistä rahaa paljoa, eli säästettävät summat ovat tosi pieniä, joten lopullinen summa riippuu täysin siitä nouseeko salkun arvo vai ei. Toistaiseksi mennyt hyvin, 10-vuotiaan salkun arvo tällä hetkellä 9000€, josta 4000€ arvonnousua, eli omaa rahaa laitettu 5000€. Ostettiin puolustusteollisuuden osakkeita heille hyvään aikaan, joten se selittää voitot. Vähän ristiriitaista että lapset vaurastuu sodan vuoksi, mutta olen ajatellut että koska puolustussotaa käydään tai siihen varaudutaan niin asia ok. Vaikka toisaalta kyllähän kaikki moraalittomat valinnat saa itselleen selitettyä oikeiksi jos oikein yrittää, eli kaipa oikeasti taustalla on vain oma ahneus ja hyödyntavoittelu.
Omalle tilille säästämisessä on sekin hyöty, että rahat voi käyttää itse.
Jos tulee ero ja lapset vieraannutetaan, voi rahat käyttää itse.
Itse en ole lapsilleni säästänyt, mutta selvää on ollut, että autan opintojen jatkuessa. Kaksi lapsistani opiskelee lukion jälkeisiä opintoja eikä heidän tarvitse kituuttaa. Avustan koko ajan.
Ja siis aika matala on se omaisuusraja jolloin lapsen omaisuudesta pitäisi ilmoittaa edunvalvojalle.
Kannattaa todellakin selvittää näitä asioita ja laskea ne plussat ja miinukset tästä, vaikka lapselle säästämistä kovasti monet vaikuttajat mainostavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Omalle tilille säästämisessä on sekin hyöty, että rahat voi käyttää itse.
Jos tulee ero ja lapset vieraannutetaan, voi rahat käyttää itse.
Jos tulee ero niin lapset eivät enää tarvitse rahaa? Vai mikä logiikka tässä on?
Te jotka säästätte lapselle, jatkatteko vielä kun lapsi on aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Ja siis aika matala on se omaisuusraja jolloin lapsen omaisuudesta pitäisi ilmoittaa edunvalvojalle.
Kannattaa todellakin selvittää näitä asioita ja laskea ne plussat ja miinukset tästä, vaikka lapselle säästämistä kovasti monet vaikuttajat mainostavatkin.
Niin mitkä olivat ne miinukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa todellakin selvittää näitä asioita ja laskea ne plussat ja miinukset tästä, vaikka lapselle säästämistä kovasti monet vaikuttajat mainostavatkin.Niin mitkä olivat ne miinukset?
No esim. nämä:
Se, että lapsi, jonka aivojen kehitys on vielä kesken saa kerralla ison summan rahaa itselleen.
Se, että jos lapsen työttömyys vaikka pitkittyy, hän joutuu käyttämään näitä rahoja peruselämiseen.
Se, että lapsen rahoista on ilmoitettava viranomaisille niiden ylitettyä tietyn summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa todellakin selvittää näitä asioita ja laskea ne plussat ja miinukset tästä, vaikka lapselle säästämistä kovasti monet vaikuttajat mainostavatkin.Niin mitkä olivat ne miinukset?
No esim. nämä:
Se, että lapsi, jonka aivojen kehitys on vielä kesken saa kerralla ison summan rahaa itselleen.Se, että jos lapsen työttömyys vaikka pitkittyy, hän joutuu käyttämään näitä rahoja peruselämiseen.
Se, että lapsen rahoista on ilmoitettava viranomaisille niiden ylitettyä tietyn summan.
Lapsi opetetaan rahaan ja siihen, että sitä on, ei kymmeniä tuhansia kuulukaan tipahtaa syliin yllättäen.
Aika negatiivinen näkemys, erityisesti jos lapsi on nyt kolmevuotias. Ensin koulut loppuun.
Hiukan ylimääräistä työtä, ei ole vaarallista. Sitäpaitsi raja tässä on 30 000 euroa eikä ihan kaikilla lapsilla ole kuitenkaan noin paljon säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Taas ihme asenne, ettei voi säästää jos joskus tuet menee. Kasvatatteko lapsenne tosiaan siihen ajatteluun, että tukien varassa eläminen on tavoite? Vai kannattaisiko ihan pieniäkin summia opetella säästämään ja sitten opiskellessa tarvittaessa käyttää niitä säästettyjä rahoja?Jos mammoilla on säästämiseen tämä asenne niin ei se lapsi kovin hyviä taloudellisia eväitä kotoa saa pärjäämiseen.
Kyllä mä olen ihan oikeasti pettynyt, jos lapseni ei koskaan tule nostamaan opintotukea.
Lapselle säästämisessä tulee aina muistaa myös verotukselliset asiat. kolmen vuoden aikana voi lapsen tilille laittaa max 7500 € verovapaasti. Meillä on tätä sääntöä noudatettu ja kaikki tositteet maksusuorituksista on varmuuden vuoksi tallessa ja nuo summat olemme myös verottajalle ilmoittaneet. Lastemme nimissä on myös sukulaisen heille testamenttaama asunto-osake josta saavat vuokratuloa. Siksi verottajan kanssa oltava tarkkana, vaikka lapset ja 11v ja 12v.
Taas ihme asenne, ettei voi säästää jos joskus tuet menee. Kasvatatteko lapsenne tosiaan siihen ajatteluun, että tukien varassa eläminen on tavoite? Vai kannattaisiko ihan pieniäkin summia opetella säästämään ja sitten opiskellessa tarvittaessa käyttää niitä säästettyjä rahoja?Jos mammoilla on säästämiseen tämä asenne niin ei se lapsi kovin hyviä taloudellisia eväitä kotoa saa pärjäämiseen.