Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsille säästäminen

Vierailija
12.08.2026 |

Olen säästänyt pikkuhiljaa kolmelle lapselleni omaan rahastoon. Tavoite olisi että jokaisella olisi 20000€ kun täyttävät 18. Onko tämä miten tavallista ja jos on saanut säästetyksi onko tämä keskiverto vai parempaanko olisi pitänyt pystyä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä juttu on että ei saa lapselle säästää ,  kun tuet menee?

Vierailija
22/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€/kk 20 vuoden ajan kuluttomaan indeksirahastoon 7% keskimääräisellä vuosituotolla tekee 10000€. Kannattaa siis ihan pienikin summa laittaa lapsen nimiin tehtyyn kuluttomaan indeksirahastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä säästä lapsen nimiin.

Nimenomaan kannattaa säästää lapsen nimiin. Jos ap tavoittelee 20 000 euron säästöjä, niin eihän sellaista summaa kannata kerralla lahjoittaa, maksaa muuten lahjaveroa ihan turhaan. Eli suoraan vaan säästää pikkuhiljaa lapsen nimiin, huomattavasti verotehokkaampaa. 

Itse olen säästänyt omille lapsille rahastoon reilun kymppitonnin per lapsi. Tuoton osuus tästä n. 65 %. Ihan tyytyväinen olen. 

Minulla on säästövakuutus  aikuisille lapsilleni.

Laitan sinne nyt rahaa, ja jossain vaiheessa avataan molemmille eläketilit. Siirrän rahaa niihin. Pääsevät vähän aikaisemmin pois oravanpyörästä. 

Jos sattuisin kuolemaan, vakuutus korvaa hyvän summan. 

Vierailija
24/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä alakoululaisella oli viime vuonna rahaan liittyvä tehtävä koulussa. Kyllä sillä sen verran välillä raha polttelee, etten tiedä säästäkö hänelle ollenkaan. Pahimassa tapauksessa alnnisgeeni puhkeaa ja juo kaikki saadut rahansa. Lapsella molemmilta puolilta kun löytyy liuta näitä kuten molemmat pappansa. Taidan auttaa sitten ihan vaan muuten kuten laskuja maksamalla ja lahjarahaa antamalla jos elämä menee suht hyvin. Kaikki eivät osaa käyttää rahaa. 

Onpa sulla valoisa näkemys lapsestasi.

Älä anna koko pottia kerralla heti kun on 18v. Vain pieni summa, kun on tarvetta. Asunnon voit ostaa omiin nimiin. 

Tietyistä säästöistä ei voi nostaa kuin joskus.