Miksi vastustus on niin suurta vhh-ruokavaliota kohtaan.
Kommentit (178)
Mistä tietää että joku on vhh ruokavaliolla? No se kertoo sen itse 5 minuutin välein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruokavalio varmaan kenellekään ole ongelma vaan se, että yleensä nämä vhh-tyypit ovat ääriraskasta seuraa. Heidän koko elämänsä pyörii ruokavalion ympärillä ja ovat täysin fanaattisia sen suhteen. Sitä ehdotetaan ratkaisuksi niin murtuneeseen ranteeseen kuin aviokriisiinkin.
En ole koskaan törmännyt vastaavasti käyttäytyviin vegaaneihin, vaikka tätä narratiivia heistä hoetaankin.
Veganismi on ilmentymä vakavasta mielisairaudesta. Vegaanidieetti on hengenvaarallinen.
Ai samalla lailla kuin kuulema empatia on sairaus. Haluaisin tietää, miltä tämä ajatus näyttää jonkin ihmisen omassa päässä. En ymmärrä. Miten voi ajatella että vegaanius tai empatia, on sairasta? Miten? Vai tarkoitetaanko sillä vain sitä että ihminen joka on empaattinen tai vegaani poikkeaa massasta tai yhteiskunnan toivotusta normista ja sen takia on mielisairas?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastustetaan. Tähänkin ketjuun hyökkäsi heti ketouskovainen viemään vhh:lta uskottavuuden.
Keto on yksi vhh:n laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroapostolit ovat vähintään yhtä rasittavia.
On minustakin, siis tämä että ethän sitten vain unohda kuiturikasta aamiaista ja verensokeria tasaavia välipaloja :D
Ei nuo jutut mitään Raamatun sanaa ole todellakaan. Voi ihan itse jokainen kokeilla tämän itse. Tosin itsekin elin viisikymppiseksi asti ennenkuin aloin kokeilemaan.
Minusta rasittavimpia ovat nämä taannoiset ruokaympyrän ja tasapainoisen aterian mainostajat. Olivat jopa jotenkin päässeet neuvolan ja sairaaloiden julisteisiin. Joka aterialla piti olla proteiini, hiilihydraatti, mielellään täyskuitua, jne, ja sitten kalsiumkn lähde kuten lasi maitoa. Näin viisi kertaa päivässä. Ihan kuon ei olisi voinut syödä vaikka kaksi kertaa päivässä mutta tuon saman sisällön- tai yhdellä aterialla hiilaria, toisella proteiinia. Ei, joka aterian oli oltava ns ”tasapainoinen”. Jokaisella erikseen piti syödä se 5 g rasvaa ja viipale tai pari viipaletta tomaattia. Sitten oiti vielä päivässä syödä 8 palaa leipää ja 8 lasia maitoa. Luojan kiitos tuosta on menty eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minussa eniten vastustusta aiheuttaa runsas eläinperäisten ruoka-aineiden määrä vhh/keto -dieetissä. Nykyisenkaltainen eläintuotanto on eettisesti ja ekologisesti kestämätöntä toimintaa, ja koska minulle ruokailussa on muitakin arvoja kuin pelkästään oman hyvinvointini maksimointi, ei tuollainen ruokavalio tule kyseeseen kohdallani.
Toki harrastan myös aktiivisesti kestävyysliikuntaa, joten tokkopa se muutenkaan olisi kohdallani järkevää. Ei paino- eikä terveysongelmia kasvispainotteisella "normiruokavaliollakaan".
Vhh-ruokavaliossa ei ole eläinperäisen ruuan syönti suurempaa kuin suosituksissa. Myös kasvisruokailija voi syödä vhh:n mukan.
Vierailija kirjoitti:
Sen tuo tekee kun on liikaa ruokaa ja hyvinvointia. Aletaan leikkiä ruualla. Ruvetaan jopa trendipersekkääksi vegaaniksi. Kyllä sellaiset pelleilyt loppuu kun ruuat vähenee ja veret ohenee...
Ennemmin suositusruoka on pelleilyä. Siinähän oikea ravinto on kielletty ja kaikki keinoruoka on hyväksi.
Kuka vastustaa? Syö mitä haluat, ei meitä kiinnosta. Kunhan vain motiivina ei olisi se, että hei oonko spessu ku syön näin originellisti? :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroapostolit ovat vähintään yhtä rasittavia.
On minustakin, siis tämä että ethän sitten vain unohda kuiturikasta aamiaista ja verensokeria tasaavia välipaloja :D
Ei nuo jutut mitään Raamatun sanaa ole todellakaan. Voi ihan itse jokainen kokeilla tämän itse. Tosin itsekin elin viisikymppiseksi asti ennenkuin aloin kokeilemaan.
Minusta rasittavimpia ovat nämä taannoiset ruokaympyrän ja tasapainoisen aterian mainostajat. Olivat jopa jotenkin päässeet neuvolan ja sairaaloiden julisteisiin. Joka aterialla piti olla proteiini, hiilihydraatti, mielellään täyskuitua, jne, ja sitten kalsiumkn lähde kuten lasi maitoa. Näin viisi kertaa päivässä. Ihan kuon ei olisi voinut syödä vaikka kaksi kertaa päivässä mutta tuon saman sisällön- tai yhdellä aterialla hiilaria, toisella proteiinia. Ei, joka aterian oli oltava ns ”tasapainoinen”. Jokaisella erikseen piti syödä se 5 g rasvaa ja viipale tai pari viipaletta tomaattia. Sitten oiti vielä päivässä syödä 8 palaa leipää ja 8 lasia maitoa. Luojan kiitos tuosta on menty eteenpäin.
Tehtävää vielä olis, margariinit pitäis saada vaihtaa oikeisiin rasvoihin ja maidot aitoihin rasvattomien litkujen sijaan.
En todellakaan jaksa treenata salilla, liikkua ja ylipäätään elää normaalia elämää, jos en saa hiilareita. Muutun vaan apaattiseksi. Mutta hyvä, jos jollekin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vastustaa? Syö mitä haluat, ei meitä kiinnosta. Kunhan vain motiivina ei olisi se, että hei oonko spessu ku syön näin originellisti? :-)
Kyllä kantsii ollakin spessu tässä lampaitten keskellä. :D:D:D
Mulla ainakin nousi huono kolesteroli aivan pilviin vhh:lla. Enkä usko vakuutteluja että kolesteroli ei haittaa mitään, vaan on suorastaan hyväksi. Onhan se välttämätöntä, mutta ihmiskeho osaa valmistaa kolesterolia itsekin, ei sitä ole mikään pakko syödä tai hankkia lisää rasvaisella ruokavaliolla.
On silti totta, että vhh:lla ruokahalu laskee, ja se on se syy, miksi sitä kannattaa noudattaa niiden joilla 1) LDL ei nouse 2) ruokavalio antaa myöten. Itse yritän syödä vegaanisesti, joten vaikea koostaa monipuolisia vhh-aterioita vaihtelevasti. En myöskään usko, että pystyisin lopettamaan leivän, pastan ym syömisen koko loppuiäkseni. Tai siis olen aikoinaan kokeillut jo, enkä pystynyt.
Olen töissä sisätautien klinikalla kirurgisessa yksikössä. Vähän väliä pöydällä on joku jonka mielestä oli todella pätevä idea syödä vähähiilarisesti.
Kun avataan valtimoita tai tehdään palloleikkauksia, käsitys yleensä muuttuu. Sille on syynsä, ettei VHH ole yleinen ravitsemussuositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minussa eniten vastustusta aiheuttaa runsas eläinperäisten ruoka-aineiden määrä vhh/keto -dieetissä. Nykyisenkaltainen eläintuotanto on eettisesti ja ekologisesti kestämätöntä toimintaa, ja koska minulle ruokailussa on muitakin arvoja kuin pelkästään oman hyvinvointini maksimointi, ei tuollainen ruokavalio tule kyseeseen kohdallani.
Toki harrastan myös aktiivisesti kestävyysliikuntaa, joten tokkopa se muutenkaan olisi kohdallani järkevää. Ei paino- eikä terveysongelmia kasvispainotteisella "normiruokavaliollakaan".
Vhh-ruokavaliossa ei ole eläinperäisen ruuan syönti suurempaa kuin suosituksissa. Myös kasvisruokailija voi syödä vhh:n mukan.
Voisitko antaa esimerkin päivän ruuista vhh-ruokavalion mukaan, jossa ei ole eläinperäisiä ainesosia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin nousi huono kolesteroli aivan pilviin vhh:lla. Enkä usko vakuutteluja että kolesteroli ei haittaa mitään, vaan on suorastaan hyväksi. Onhan se välttämätöntä, mutta ihmiskeho osaa valmistaa kolesterolia itsekin, ei sitä ole mikään pakko syödä tai hankkia lisää rasvaisella ruokavaliolla.
On silti totta, että vhh:lla ruokahalu laskee, ja se on se syy, miksi sitä kannattaa noudattaa niiden joilla 1) LDL ei nouse 2) ruokavalio antaa myöten. Itse yritän syödä vegaanisesti, joten vaikea koostaa monipuolisia vhh-aterioita vaihtelevasti. En myöskään usko, että pystyisin lopettamaan leivän, pastan ym syömisen koko loppuiäkseni. Tai siis olen aikoinaan kokeillut jo, enkä pystynyt.
Kolesterolista, HDL:n ja triglyjen suhde on tärkein juttu. Nykyään vain LDL arvo mitataan. Miksiköhän?
Oikea rasvahan ei vaikuta kolesteroliin haitallisesti.
Kun puhutaan "rasvaisesta" ruuasta kyse on usein pizzasta, hampurilaisista ym. joiden sisältö on kuitenkin pääosin hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa esimerkin päivän ruuista vhh-ruokavalion mukaan, jossa ei ole eläinperäisiä ainesosia?
En voi, koska en itse ole kasvisyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sisätautien klinikalla kirurgisessa yksikössä. Vähän väliä pöydällä on joku jonka mielestä oli todella pätevä idea syödä vähähiilarisesti.
Kun avataan valtimoita tai tehdään palloleikkauksia, käsitys yleensä muuttuu. Sille on syynsä, ettei VHH ole yleinen ravitsemussuositus.
Sä et siellä leikkauksessa tiedä kenenkään syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ne pöydällä olijat vähenis huomattavasti, jos vhh-ruokavalio hyväksyttäisiin.
Ihme hösötystä kaikesta ruokavaliosta. Itselle on ihan normaalia, etten syö esim. viljaa kuin ehkä kerta viikossa. Punaista lihaa pari kertaa kuukaudessa. En tee siitä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää että joku on vhh ruokavaliolla? No se kertoo sen itse 5 minuutin välein
Riippuu ihan ihmisestä. Moni ei kerro kenellekään. Ihan sama juomattomuuden kanssa: tietää sen ärsyttävän monia.
Jos on noin rasvapelkoinen, niin kannattaa syödä hiilareita tuollaisen aterian yhteydessä. Ilman energiaravintoainetta et selviä. Tosin vhh-ruokavaliota se ei sitten ole.
Vhh-ruokavalio ei ole sitä, että jättää energiat syömättä.