Miksi vastustus on niin suurta vhh-ruokavaliota kohtaan.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö ihan miten haluat mutta älä mainosta muille, äläkä kyseenalaista tutkijoiden tutkimuksia
Tieteeseen kuulu kriittinen ajattelu, joten jokainen järkevä tieteenharjoittaja suhtautuu kriittisesti tutkimustuloksiin.
Ihmiset tuntuvat nielevän purematta kaikki tutkimustulokset jotka tukevat heidän omaa ruokavaliotaan, koskee aivan jokaisen ruokavalion noudattajaa ketosta runsashiilihydraattiseen. Jokainen syö ja jokainen on vähä puolueellinen sen hyväksi havaitsemansa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroapostolit ovat vähintään yhtä rasittavia.
On minustakin, siis tämä että ethän sitten vain unohda kuiturikasta aamiaista ja verensokeria tasaavia välipaloja :D
Ei nuo jutut mitään Raamatun sanaa ole todellakaan. Voi ihan itse jokainen kokeilla tämän itse. Tosin itsekin elin viisikymppiseksi asti ennenkuin aloin kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö ihan miten haluat mutta älä mainosta muille, äläkä kyseenalaista tutkijoiden tutkimuksia
Tieteeseen kuulu kriittinen ajattelu, joten jokainen järkevä tieteenharjoittaja suhtautuu kriittisesti tutkimustuloksiin.
Ihmiset tuntuvat nielevän purematta kaikki tutkimustulokset jotka tukevat heidän omaa ruokavaliotaan, koskee aivan jokaisen ruokavalion noudattajaa ketosta runsashiilihydraattiseen. Jokainen syö ja jokainen on vähä puolueellinen sen hyväksi havaitsemansa suhteen.
Jep, mutta asia erikseen on paasto eri pituisena kuten vaikka pätkäpaastoksi kutsutussa tietynmittaisessa syömätauossa. Tämä on tietääkseni aukottomasti todettu terveydelle hyväksi.
Sen tuo tekee kun on liikaa ruokaa ja hyvinvointia. Aletaan leikkiä ruualla. Ruvetaan jopa trendipersekkääksi vegaaniksi. Kyllä sellaiset pelleilyt loppuu kun ruuat vähenee ja veret ohenee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit 6 vuotta sitten, pullat, leivät, pizzat pois. 20 kiloa lähti. Eikä ole ikinä tehnyt sen jälkeen turhia hiilareita mieli. Eikä ole paino palannut.
Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta.
Toki en enää niin jyrkästi välttele hiilareita, muutama pala täysjyväruisleipää syön aamulla, ja joitakin muitakin hyödyllisä hiilareita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja etc.
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit
Et ole jättänyt kaikkia hiilareita pois, vaan olet jättänyt huonoja hiilareita pois.
Jos joku jättäisi kaikki hiilarit pois, kuolisi hyvin pian sen jälkeen.
Tämä nyt on ihan puuta heinää. Maksa tekee hiilaria rasvasta ja proteiineista niin paljon kuin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarikoukku pitää lujasti otteessaan. Suurimmalle osalle olis kauhistus luopua leivästä, pastasta, herkuista, sokerista, perunasta, riisistä. Kun ei jäisi mitään hyvää jäljelle.
Vuosi ilman leipää etkä pysty sen jälkeen syömään enää koskaan, maistuu aivan kamalalle, sokerille.
Ei mene kaikilla samalla tavalla. Olen itse joutunut luopumaan hiilareista arjessa terveyssyistä ja silloin kun itselleni leipää sallin, se on parasta herkkua voin ja juuston kanssa. Olen myös ollut pitkiä aikoja tiukalla ketolla, mutta leipää katson aina himoiten. En ole kärsinyt koskaan makeanhimosta enkä kaipaa riisiä tai pastaa, mutta leipää kyllä alkaisin syömään säännöllisesti, jos se minulle sopisi.
Eli kuvasit just miten olet edelleen hiilarikoukussa kun leipää himoitset.
Ketjussa onkin jo hyviä esimerkkejä siitä miksi vhh-fanaatikot ovat niin rasittavia. Usein tuntuu siltä, että se on uskonlahko eikä ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.
Ketoneilla pärjää paremmin varsinkin kestävyyslajeissa. Ihmisellä on paljon suuremmat rasva kuin hiilihydraattivarastot.
Kerro tuo maratoonareille ja heidän valmentajilleen.
Jos ihminen elää terveellisesti (eli liikkuu useita tunteja päivässä), hän tarvitsee hiilihydraatteja eikä ainakaan painonnousu tule ongelmaksi.
Ainakin minulla olisi eri ravintosuositukset sohvalla olijalle ja lenkkeilijälle.
Vhh on erinomainen ruokavalio vaellustyyliseen liikuntaan. 40 kilometrin pätkää menee ilman taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on tyydyttyneen rasvan pelko. Itse olen huomannut, että vähähiilarisen aterian jälkeen ei tule napostelutarvetta ja voi olla, että päivää kohden tyydyttynyttä rasvaa tulee vähemmän kuin sillä naposteluruokatavalla, kun ruokaa menee vähemmän.
Tämäkin taas on virheoletus, että vhh tarkoittaa rasvaista ruokaa. Voit vetää vaikka broilerin rintafilettä ja kasviksia sen 800 grammaa, eikä takuulla ole paljoa rasvaa, jos et kookosta syö.
Vhh-ruokavaliossa energia saadaan rasvasta. Jos syöt rasvatonta filettä kasviksilla ilman rasvaa, olet ongelmissa.
Ymmärrän että joku haluaa karsia ruoastaan turhat nopeat hiilarit - vehnät ja sokerit ja sen sellaiset - ja siihen pyrin itsekin. Mutta sitten taas ylettömät karppaukset ka jörjettömät "luolamies"dieetit hirmuisine liha- ja rasvamäärineen ja ovat ymmärrettävästi vieneet uskottavuutta. Nyt kun kuulen puhuttavan hiilareista niin olen vähän varuillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit 6 vuotta sitten, pullat, leivät, pizzat pois. 20 kiloa lähti. Eikä ole ikinä tehnyt sen jälkeen turhia hiilareita mieli. Eikä ole paino palannut.
Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta.
Toki en enää niin jyrkästi välttele hiilareita, muutama pala täysjyväruisleipää syön aamulla, ja joitakin muitakin hyödyllisä hiilareita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja etc.
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit
Et ole jättänyt kaikkia hiilareita pois, vaan olet jättänyt huonoja hiilareita pois.
Jos joku jättäisi kaikki hiilarit pois, kuolisi hyvin pian sen jälkeen.
Kerrotko tarkemmin tuosta hiilareitten puutos kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että joku haluaa karsia ruoastaan turhat nopeat hiilarit - vehnät ja sokerit ja sen sellaiset - ja siihen pyrin itsekin. Mutta sitten taas ylettömät karppaukset ka jörjettömät "luolamies"dieetit hirmuisine liha- ja rasvamäärineen ja ovat ymmärrettävästi vieneet uskottavuutta. Nyt kun kuulen puhuttavan hiilareista niin olen vähän varuillani.
No, vhh-ruokavalio ei ole mitään ylettömän lihan ja rasvan syömistä. Vhh-ruokavaliossa toteutuu kohtuus toisin kuin virallisessa syömisessä, jossa se kohtuus onnistuu vain tiukalla itsekurilla, joka sitten loppujen lopuksi tyssää omaan mahdottomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on tyydyttyneen rasvan pelko. Itse olen huomannut, että vähähiilarisen aterian jälkeen ei tule napostelutarvetta ja voi olla, että päivää kohden tyydyttynyttä rasvaa tulee vähemmän kuin sillä naposteluruokatavalla, kun ruokaa menee vähemmän.
Tämäkin taas on virheoletus, että vhh tarkoittaa rasvaista ruokaa. Voit vetää vaikka broilerin rintafilettä ja kasviksia sen 800 grammaa, eikä takuulla ole paljoa rasvaa, jos et kookosta syö.
Vhh-ruokavaliossa energia saadaan rasvasta. Jos syöt rasvatonta filettä kasviksilla ilman rasvaa, olet ongelmissa.
En ole. 2500 kcal ei ole kovin suuri määrä ruokaa.
Miksi vastustetaan. Tähänkin ketjuun hyökkäsi heti ketouskovainen viemään vhh:lta uskottavuuden.
Minussa eniten vastustusta aiheuttaa runsas eläinperäisten ruoka-aineiden määrä vhh/keto -dieetissä. Nykyisenkaltainen eläintuotanto on eettisesti ja ekologisesti kestämätöntä toimintaa, ja koska minulle ruokailussa on muitakin arvoja kuin pelkästään oman hyvinvointini maksimointi, ei tuollainen ruokavalio tule kyseeseen kohdallani.
Toki harrastan myös aktiivisesti kestävyysliikuntaa, joten tokkopa se muutenkaan olisi kohdallani järkevää. Ei paino- eikä terveysongelmia kasvispainotteisella "normiruokavaliollakaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.
Ketoneilla pärjää paremmin varsinkin kestävyyslajeissa. Ihmisellä on paljon suuremmat rasva kuin hiilihydraattivarastot.
Kerro tuo maratoonareille ja heidän valmentajilleen.
Kaikki maratoonarit tietää, että maraton juostaan rasvoilla, mutta silti sitä varten tankataan hiilaria ja juoksun aikanakin nautitaan hiilaria ei rasvaa.
Suurin osahan laihtuu aloitettuaan vhh:n koska koko syömismaailma muuttuu perusteellisesti. Ideahan on just se että luopuu jostain mistä ei kuvitellut koskaan kykenevänsä luopumaan. Sama se on juopon ja nikotinistinkin kanssa. Kyllä onnistumisesta saa iloita!